BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Peter Kleton op 28 november 2022, 16:17:00
-
Ik ben alweer een tijdje bezig met de bouw van het genoemde lok model in schaal 0
Als basis gebruik ik een tekening van een lok BR 03 van Herr Hettler (D) die tekeningen levert in o.a. schaal 0.
Aan de hand van vele foto's van de 01 van de SSN heb ik genoeg gegevens om er een redelijk lijkende 01 te bouwen.
Over een punt heb ik nog twijfels over de tender.
Er zijn foto's van de 01 met een 4 assige (kolen) tender; de laatste tijd rijdt hij met een 5 assige voormalige olie tender type T38 die voor kolen opslag is verbouwd , in Meiningen.
Klopt dat wat ik denk dat dit een voormalige olietender is geweest ?
Groeten ,
Peter
-
Allo loks van de BR 01.10 waren gekoppeld met een vijfassige kolentender. Na de oorlog is een aantal van die loks omgebouwd op oliestook (de latere BR 012, de niet-omgebouwde werden ondergebracht in de Baureihe 011). 01 1075 is een van de loks die werden omgebouwd naar oliestook en is, nadat ze uit dienst genomen was, weer naar kolenstook teruggebouwd.
Van 01 1075 naar 01 1075 Öl naar 012 075 naar 01 1075 dus, met steeds een vijfassige tender.
-
Bedankt voor je informatie.
Ik heb hier twee uitgaves van Eisenbahn Journal , een over de 03 en de andere over 01.5.. en de 02, maar nier over de 01 10.
Verder de beschrijving van de SSN over hun 01 ,maar ik had toch nog deze vraag.
Ergens in een van de beschrijvingen kwam ik ook een tender tegen die schuine hoeken had aan de zijde van het machinistenhuis , heel vreemd.
Zou het mss een T34 tender met half verwijderde stroomlijn bekleding zijn geweest ?
Zie foto op pag. 35 onderaann.
Mag ik nu aannemen dat de voormalege Ol tender van de 01 1075 de enige tender is die omgebouwd is naar kolen opslag ?
Peter
-
Dat zou best kunnen. Alle 01.10 zijn oorspronkelijk gebouwd als stroomlijn loks. Die stroomlijn is er na de oorlog van verwijderd.
overigens ben ik wel in het bezit van de Sonderausgabe 01.10/03.10. Houd er rekening mee dat de 01.10 anders is dan de 01 (3cylinders, andere ketel)
Groet Meino
-
Wist je wel dat er een boete staat op het verkondigen dat je zo'n machine zelf bouwt, maar er geen foto bij plaatst? 😇😂
-
Ja ,ik weet het... :-X
Maar hoe wil je hem hebben ? ;D
Nu is er allleen en goed rijdend frame met wielen , motor en de stoomverdeling. De tender is er ook al (Vandaar mijn vraag... ;),
Ketel en mcn huis moeten nog ff gebouwd worden. :D
-
Hier nog een foto van de 01 1075.
Deze stond na de oorlog daar ter reparatie.
(https://live.staticflickr.com/65535/48909253013_10361c8753_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/6JuB9529DW)Br 01 1075 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/6JuB9529DW) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Met dank aan de Eisenbahn Stiftung voor de foto.
Kees.
-
Houd er rekening mee dat de 01.10 anders is dan de 01 (3cylinders, andere ketel)
Waarbij de 01 1075 van de SSN ook nog eens voorzien is van een nieuwbouwketel. Aan een tekening van een 03 heb je dus eigenlijk niks. Ander frame, andere ketel, ander machinistenhuis en een andere tender.
O.T. Marklin gaat één dezer dagen een 01.10 in de "entstromte" versie aankondigen. Altbauketel, afgevlakte rookkamerdeur etc.. 01 1088 rond 1950 voor de geinteresseerden.
Bart
-
Ja ,ik heb de foto's van de 010 1075 aangehouden om de tekening van de 03 aan te passen.
B.v. De ketel met maar een dom. Een ander machinistehuis, appendages op de ketel. Het front van de lok boven de bufferbalk,
Er zijn zeker meerdere verschillen .
Veel details zijn op foto's niet te zien doordat onderdelen onzichtbaar zijn ergens binnen in de machine
Dat het een drie cilinder lok is zie je alleen aan de Schutz Rohr van de de derde cilinder boven de bufferbalk.
Films zijn soms geschikter, dan kan je nog kiezen,
(Film stilzetten, knippen en uit printen )
Ik heb bij de firma Bauer in Duitsland wel eens gevraagd of zij mij de onderdelen van een 010 zouden willen aanwijzen ,ze hadden er geen tijd voor...
Dus dan gok ik maar wat.
Petewr
-
Hier de lok een poosje geleden.
Het deel boven het frame met steunenn voor de voetplaat is nog los.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSCF7577-63851d1ec5ea8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSCF7577-63851d1ec5ea8.jpg)
-
Mooi frame! Complex geheel zo'n stoomloc, zeker een Duitse met alle zichtbare toeters en bellen.
-
Hallo Paul,
Hier een plaatje dat ik gisteren maakte ,hij rijdt nu prima ,ook met de stoomverdelings armpjes enzo ,dat veel aandacht vraagt, zodat het niet klem loopt ergens.
Er zijn nog geen appendages enz . aangebracht.
Dat doe ik pas als ketel en mcn huis klaar zijn.
Peter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSCF7816-63860b8a8f6de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSCF7816-63860b8a8f6de.jpg)
-
Momenteel ben ik begonnen met de ketel en alles wat er aan vast zit. Ondanks alle foto's die ik heb verzameld is het moeilijk te ontdekken waar alles zit
Foto's vertekenen bovendien.
Ook foto's spreken elkaar tegen . Het gaat ,voor de duidelijkheid om de SSN 010 1075.
Omdat vrijwel alle foto's allemaal schuin van voeren zijn genomen zou ik graag een -Tekening- willen hebben van deze lok.
Peter
-
Heb je eventueel hier iets aan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2010-05-22-IMG-006-886-638a03595b850.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2010-05-22-IMG-006-886-638a03595b850.jpg)
-
Zeker wel !
Jouw foto is tenminste haaks en niet vertekend.
Bedankt (y)
Peter
-
(https://live.staticflickr.com/65535/52538178769_2065f6c76d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3BU9r)IMG_2935 (https://flic.kr/p/2o3BU9r) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52538434218_678356cdc4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3Dd5J)IMG_2938 (https://flic.kr/p/2o3Dd5J) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52538178734_b61870833d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3BU8Q)IMG_2939 (https://flic.kr/p/2o3BU8Q) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52537886501_8367eae1e3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3Apgk)IMG_2940 (https://flic.kr/p/2o3Apgk) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52538434138_3497dd9766_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3Dd4m)IMG_2941 (https://flic.kr/p/2o3Dd4m) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Hoi Frits ,
Ook weer bedankt ,dit zijn tenminste bruikbare plaatjes.
95 % van de foto's ,(hoe mooi ook van een lok in een mooi landschap) zijn voor de modelbouw niet bruikbaar. :(
Peter
-
@Peter, ik weet niet of je er nog wat mee kunt nu je het frame al af hebt, maar altijd wel leuk om te zien....de onderkant.
Foto's heb ik jaren geleden zelf gemaakt om het remsysteem, vergelijkbaar met de SNCF 141R, te bekijken.
(https://live.staticflickr.com/65535/52538693665_7f1efb61df_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3ExcX)
(https://live.staticflickr.com/65535/52538693640_ff56a54048_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3Excw)
(https://live.staticflickr.com/65535/52538764558_23b10f6b5e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3EUhf)
(https://live.staticflickr.com/65535/52538693600_a6d9c2d954_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3ExbQ)
(https://live.staticflickr.com/65535/52537752317_ca154fd3c0_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3zHnP)
(https://live.staticflickr.com/65535/52538508834_2c8b62d4f1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3DAgd)
(https://live.staticflickr.com/65535/52538693535_85cc810d0f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3ExaH)
(https://live.staticflickr.com/65535/52537752252_ce0f976eff_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3zHmG)
(https://live.staticflickr.com/65535/52538693490_291f14ce88_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3Ex9W)
(https://live.staticflickr.com/65535/52538693450_36c4fe2ae9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2o3Ex9f)
-
Hoi Frits ,
Het frame van de lok is vrijwel klaar, bij mij zitten er balansarmen in plaats van rem onderdelen in het frame tussen de wielen.
Ofschoon ik de oude " stoomlok " boeken heb ,zijn specifieke onderdelen bij de Duitse loks anders gebouwd dan in loks van de vooroorlogse DR,
Daardoor heb ik er moeite mee om de ondelen die op de 010 1075 te herkennen en te weten hoe ze heten.
Als ik dan bij de Firma Bauer kijk wat ze allemaal leveren kunnen , raak ik weg kwijt ,omdat de loks van Landerbahen en de latere DR loks allemaal andere fabrikanten hebben en de vormen van de apparaten met dezelfde functie verschillen.
Ik schreef al eerder ,dat Bauer niet in kon gaan op mijn vraag welke onderdelen zij konden leveren voor een BR 01.
Ik ben nog geen mensen van de SSN tegen gekomen , die mij mss verder zouden kunnen helpen ,ze zijn wss erg goed thuis in "hun "010 schaal 1 op 1 en niet in de modelbouw ervan....
Peter
-
Misschien is het een idee dit boek van Eisenbahn Kurier Verlag (https://www.ekshop.de/buecher/baureihen-bibliothek/Dampflokomotiven/Die-Baureihe-01-10.html) aan te schaffen:
(https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fbahnundbuch.de%2Fmedia%2Fimages%2Finfo%2Fek_baureihe01_10_1.jpg&f=1&nofb=1&ipt=4d61e8864108cce5d3605a7d0c71f16daf17ebe61fd33d82ef62f12b27041340&ipo=images)
-
Dat zou ik kunnen doen.
Ik heb hier van Eisenbahn Journal het boek over de 01+02 +de 01/ 5 (Dus over de 01 met de lage nummering).
en dat over de 03, omdat ik daar een echte tekening van heb van Herr Hettler.
Wat later heb ik besloten niet de 03 ,maar de 01 van de SSN te bouwen ,dat leek mij wel zo makkelijk . ;)
Pewer
-
Ik denk dat je je zou moeten realiseren dat de Baureihe 01.10 een wezenlijk andere Baureihe is dan de BR 01, 02 of 03 en ook de 01.5. Al deze Baureihen hebben weliswaar de asindeling gemeen, maar de BR 01.10 is een driecilinder lok, terwijl de andere loks allemaal tweecilinder loks zijn, behalve de BR 02, dat was een viercilinderversie van de BR 01, om het maar even simpel te zeggen. De Baureihe 03 valt buiten het rijtje omdat deze loks een veel slankere ketel hadden en daardoor veel lichter waren dan de andere.
Ik zou (in het kader van dit project) alle informatie over de Baureihen 01, 01.5, 02 en 03 (eventueel ook 03.10) overboord gooien en degelijke info gaan verzamelen over alleen de Baureihe 01.10.
Nu ben je eigenlijk alleen maar aan het gissen en raden.
-
Achteraf gezien heb je gelijk
In het vorige heb je gelezen hoe het zo is gekomen ,ik had gewoon de 03 moeten gaan bouwen.... :(
Peter
-
Ja, ik heb het gelezen. En als ik zie wat je tot nu toe hebt neergezet, moet ik wel m'n petje voor je afnemen, op zichzelf ziet het er goed uit.
Wat als je je nu eens alsnog op de BR 03 zou richten? En dan de volgorde aanhouden zoals ze ook in het echie deden: chassis (frame), cilinders, ketel met zo'n beetje alle appendages, op z'n wielen zetten en dan de rest (machinistenhuis, omloopplaten etc).
-
In dit (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/albums/72157608767210626/with/25691466812/) album heb ik nog wel een paar plaatjes staan van 012en (01.10 öl) zoals hieronder, wellicht heb je daar nog wat aan.
(https://live.staticflickr.com/65535/3431240547_5033e3cb2d_b.jpg) (https://flic.kr/p/6ed1gM)720700 02-03a Rheine (DE) (https://flic.kr/p/6ed1gM) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
DB 012 066 ,
Rheine,
juli 1972.
-
Ik zou ook voor een 03 gaan: je hebt al een vier-assige tender + een goede tekening van Hettler.
Karl Ernst Maedel noemde de 03 eens de archtectonisch meest sierlijke eenheids sneltrein lokomotief, vanwege de smalle ketel in combinatie met de hoge wielen.
Kwam ook regelmatig in Nederland: Enschede, Arnhem, Nijmegen........
-
Goedemorgen alweer, Gerard , E44en RH Berk
,
Momenteel heb ik de 5 assige tender die met de 01 gekoppeld is, op spuiten enz. klaar ,
Het frame wat al zelf rijden kan, is er ook al. De voorkant boven de buffers wordt nog afgemaakt volgens foto's .
De nu nog te maken onderdelen zijn de ketel en het machinistenhuis (Volgens foto's van de 01),
Als ik toch verder zou gaan met een 03 ,dan krijg ik weer de vragen hoe al die onderdelen op de ketel nou zitten en hoe ze heten.
Het nummer van de Eisenbahn Kurierm wat jij laat zien zal wel dezelfde soort foto's van de 03 hebben , als die ik in mijn blad van het Eisenbahn Journal heb over de 03.
Detail foto's (,zoals Frits T die laat zien) zie je nauwelijks in die bladen.
Dus toch de 01 ! :D
Peter
-
De serie tijdschriften (4 stuks, waarvan 1-3 de belangrijkste zijn) van Eisenbahn Journal zijn ook heel informatief.
Die Dampflokomotieve, Technik und Funktion.
Volop op internet te krijgen....
bv.:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/eisenbahn-journal-die-dampflok-technik-und-funktion-teile-1-3-/2278409710-76-4813 (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/eisenbahn-journal-die-dampflok-technik-und-funktion-teile-1-3-/2278409710-76-4813)
-
Hallo Frits ,
Bedankt voor je link.
Ik zal het eens bekijken.
Peter
-
Hallo Peter.
Als ik jouw was nam ik eens contact op met de SSN.
Vertel wat je aan het doen bent en vraag of je eens op een rustige doordeweekse dag langs mag komen.
Neem je foto toestel mee en ga de delen die je mist zelf op de gevoelige plaat zetten.
Ook dan zal er iemand zijn die je kan helpen met het benoemen van de onderdelen.
Ik denk dat het zeker de reis waard is.
Ik ben destijds ook op een donderdag die kant op gereden om de 01 1075 en de 01 1066 samen te bekijken.
We konden zo het terrein op zonder ook maar iets te betalen.
Veel succes,
Kees.
-
Hallo Kees,
Ik ben al eens bij de SSN geweest (Als donateur ) om de 023 te bekijken met mijn zoon samen vanuit Oegstgeest (Bij Leiden)
Ik weet niet hoe je er momenteel vanaf Rotterdam Noord kan komen omdat er tegenwoordig grbouwd wordt, ik dacht dat de weg via het industrie terrein tegenwoordig niet meer gebruikt kan worden.
Maar het is een idee om vragen beantwoord te krijgen...
Peter
-
Hoi Peter,
Ik zie dat je de bouw van een 01-10 in spoor 0 een eigen bouw draadje hebt gegeven (y)
Ik heb zoals je wellicht nog weet wel een band met de SSN en heb het loccenpark redelijk regelmatig op foto en film gemikt.
Nu ik eindelijk weer de beschikking heb over bijna mijn gehele foto en film archief,denk ik dat als ik weet wat je voor foto's zoekt,ik je wel een eindje opweg kan helpen met plaatjes.
Daarvoor zou ik je willen vragen dat via een pb even kenbaar te maken,dan kan ik is gaan zoeken en kunnen we afspreken hoe je die die plaatjes van mij naar jouw kan krijgen.
Bewegend materiaal is er ook,kijk daarvoor even op m'n youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@juniorfotograaf/videos (https://www.youtube.com/@juniorfotograaf/videos)
Staat van alles met betrekking tot de SSN en dus ook de 01-1075,wie weet vind je daar ook nog beeld materiaal wat je kan gebruiken.
Vr Gr
Floris
(al jaaarenlang SSN donateur ;D )
-
Dus toch de 01 ! :D
Peter
Wat ga je nou maken, een 01 of een 01.10.
Als je de tweede gaat maken: Schrijf het dan ook. Het zijn immers twee verschillende soorten loks. Ik schrijf ook niet 1600 als ik een 1700 bedoel.
Bart
-
Prima toontje. Ook erg uitnodigend voor (overige) mensen hier om wat updates te laten zien. :-X
-
Hallo Bart ,
Omdat je het zo vriendelijk vraagt .het is een 01 10 ,want ik heb het hier over de lok van de SSN 01 1075. ;D
Peter