BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Mispoes op 04 augustus 2022, 19:17:15
-
Vraagje voor de digitale allersweters hier. :)
Ik ben begonnen met het digitaliseren van een aantal analoge locs waarvoor (nog) geen goed digitaal alternatief is, zoals de Roco DB 220.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-0487-62ebf8fc52f36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-0487-62ebf8fc52f36.jpg)
Heb printplaten in Oostenrijk besteld en geleverd gekregen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/V200-V2-62ebf96adf5da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/V200-V2-62ebf96adf5da.jpg)
Met de DH PD10MU-4 - DCC Lok Decoder PD10MU 6 Pin NEM 651 een goede match.
Prima rijeigenschappen, maar toch overweeg ik vervanging van de motoren door een klokankermotor als deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/klokanker-62ebfad8e8e6a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/klokanker-62ebfad8e8e6a.jpg)
Niet vanwege verbetering rij-eigenschappen maar om het volgende:
- Veiligheid: de motor is geheel omgeven door een kunststof houder zodat het frame niet in contact komt het motorhuis en ook de decoder kan op geen enkele manier in de buurt komen van het motorhuis. In de oude situatie zit tussen de decoder en het metalen motorhuis slechts een dun stukje tape.
- Ruimtebesparing: de oude opstelling met de nieuwe printplaat en de decoder past net, maar het is erg krap onder de kap, de boel druk stevig tegen de kap. De kap staat hierdoor onder spanning, de kap wordt door de buffers aan het chassis gedrukt, er is geen ruimte voor een schroef. Met de kleine klokankermotor wordt het een stuk ruimer en blijkt er zelfs ruimte tussen de decoder en kap te zitten.
Als ik zoek op 'klokankermotor' en 'digitaal' krijg ik allerlei enge dingen te lezen, variërend van oververhitting en dat vinden de andere conventionele motortjes niet leuk tot bij lage frequentie decoders zijn de klokankermotoren binnen een uur aan het einde van hun levensduur vanwege voortdurend aan- en uitschakelen. Ik kom er niet uit, ik weet niet eens of de door mij gebruikte digitale opstelling hoog- dan wel laagfrequent is...
Wie weet raad?
-
Hoi,
Decoders kunnen vaak 20/32/40khz pwm aan.
Dat zou dan goed moeten gaan met die klokanker motortjes
Bij mij is het allemaal nog heel ….
Groet
Guus
-
Frequentie gaat over de motorsturing. Laag was een paarhonderd hertz, maar al een jaar of 20 wordt meestal enkele tienduizenden herz gebruikt. Deze ultramoderne decoder dus ook. De gebruiksaanwijzing praat over kiezen tussen 16 khz (16000 herz) en 32 khz (32000).
Kan een klokankermotor prima tegen.
-
Interessant vraagje; weet iemand hoe t zit met de frequentie van de Weistra-pwm regelaar? Gaat die samen met een klokankermotor?
-
De frequentie van een Weistra regelaar varieert van 30 tot 100Hz. Vrij laag dus.
Ik heb 1 loc waar ik zelf een klokankermotor in heb gezet, en die werkt daar goed op.
-
Ok, bedankt.
Moet ik er nog bij vertellen dat het deze keer N-spoor betreft? Bediening gaat met de Fleischmann Profi Boss, maakt dat nog enig verschil?
-
Nee dat maakt geen verschil.
Zoals al eerder gemeld in dit draadje, moderne decoders doen het heel goed met klokankermotoren. Ik rij al jaren met deze motoren. 20 jaar geleden moest is speciaal een Lenz LE080XS er voor kopen. Tegenwoordig geen probleem meer. Ik rij voornamelijk met ESU decoders en die hebben speciale klokanker instellingen.
Groeten,
Lolke
-
Ik zou lekker de bestaande motor laten zitten. De aangepaste printjes heb je al anders had ik ook de bestaande printjes gebruikt. Houd je geld over voor nieuwe treintjes........
https://www.youtube.com/watch?v=-fr9eTzl95s (https://www.youtube.com/watch?v=-fr9eTzl95s)
-
Dit soort klokankermotoren heb ik met de Tramfabriek gepioneerd. Heb ik een hele pagina voor met digitale instellingen. Gaat prima en over de levensduur heb ik zelf in eigen gebruik geen klachten en ook geen klachten gehad. Gaat prima. Als iemand er problemen mee heeft, doen ze wat fout. Maar het is niet de schuld van digitaal rijden. Bachmann en Märklin Z installeren standaard gelijke motoren in hun modellen. Je moet alleen wel even de CV’s aanpassen. Afhankelijk van het merk, kan dat één (Train-O-Matic) of meerdere CV’s zijn. Kijk daarvoor hier: http://tramfabriek.nl/digital.html
Alleen ESU krijg ik gewoon niet goed afgesteld. Ik lees daarover dat meerdere mensen ESU afraden met klokankermotoren en zolang ESU daar zelf ook niet met een goed advies komt of aangepaste firmware zou ik me van deze combinatie afzijdig houden. Uhlenbrock knort er ook mee, dus die ook niet doen. Maar Zimo, Train-O-Matic en Doehler & Haass gaan er briljant mee.
-
O ja, Lenz gaat ook prima met de CV aanpassingen.
-
Ik kwam afgelopen week uit op een stuk hierover van de Tramfabriek (forum).
Iedereen bedankt voor alle adviezen, het eerste setje is binnen, ik ga er binnenkort mee aan de gang. :)