BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: RobK op 01 augustus 2022, 17:28:43
-
Jaren geleden schafte ik, voor €15 per stuk, twee Dicky-Toys trams aan. Ze zijn ruwweg op schaal (1:45), en hebben de Flexity van o.a. Genève als voorbeeld. De ene werd gemotoriseerd met een 22,5mm-motordraaistel en rijdt sindsdien rond als dubbelgelede tram op het Eiland Waan.
(https://live.staticflickr.com/8287/7761301300_a10cbef9d9.jpg) (https://flic.kr/p/cPQGtE)
P1060043 (https://flic.kr/p/cPQGtE) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/) , on Flickr
De andere Toy werd onlangs onderwerp van de vraag: iets mee doen, of afvoeren? Op mijn 32mm-trambaan Schragenhave rijdt welgeteld één vierassige tram - de andere zijn tweeassers en een zesasser - en dat terwijl ik vierassers de leukste trams vind.
Kort en goed, de Dickity wordt een vierasser. Gemotoriseerd met twee omgebouwde tenderdraaistellen, voorzien van de Ali-motortjes van JaJo (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98138.msg3222266619#msg3222266619). Een bestaand voorbeeld is er niet, althans, mij is geen vierassige Flexity bekend. Wel zijn er bijvoorbeeld de VarioLF-trams van PragoImEx, en gemoderniseerde Tatra T3'en die soortgelijke afmetingen en vormen hebben.
Zo'n VarioLF zie je hier:
(https://live.staticflickr.com/65535/52256607700_a13f8d8ee7.jpg) (https://flic.kr/p/2nBJLSQ)
VarioLFplus (Most) (https://flic.kr/p/2nBJLSQ). Photo with kind permission by PRAGOIMEX a.s. (https://PragoImEx.cz/)
Kortom, het wordt een freelance-model. Lekker creatief knutselen.
Om te beginnen is de dakrand verlaagd door de strook boven de ramen eruit te zagen. Hieronder de originele vorm, en de lagere. In de dubbelgelede versie valt die hoogte niet zo op, maar als kortere vierasser zou hij er tamelijk gedrongen uitzien.
Overigens komt er nog een deur en een venster tussen de twee koppen. Zó kort wordt hij nou ook weer niet. De truckstand (afstand tussen de draaipunten van de draaistellen) is in model 15cm, dat is 1cm langer dan bij PCC's. Die hebben in schaal 0 een truckstand van 13,8mm (6210mm in het echt).
(https://live.staticflickr.com/65535/52256534265_518c54272f.jpg) (https://flic.kr/p/2nBJp3H)
Flexity 4x (fict.) (https://flic.kr/p/2nBJp3H) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52256321539_5c74337d5a.jpg) (https://flic.kr/p/2nBHiP2)
Flexity 4x (fict.) (https://flic.kr/p/2nBHiP2) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr
Wordt vervolgd.
-
Leuk project Rob! Je kan er ook een werkwagen van maken. Dichte wanden, feloranje met schrikstrepen. Pracht van een railslijpwagen heb je dan. Of zoals de Tatra T3 in Praag: lage wanden in het midden en een grote watertank in het middendeel. Mogelijkheden genoeg!
Mvg, Paul
-
Weliswaar geen flexity, maar gelijkt enigszins:
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Moderus_Beta_MF_11_AC_BD.jpg
-
Interessant, Jeronimos. Die Modertrans is nog weer gestroomlijnder dan de VarioLF.
@Pauldg: Een werkwagen, dat was aanvankelijk ook mijn idee, en misschien komt het daarop uit. Een eerste schetsontwerp was inderdaad een wagen met veel dichtgemaakte zijramen. Nou, wie weet...
-
Das leuk! Volgen staat aan. (y)
Albert
-
De twee kopbakken, en een stukje middenbak met deur en raam, zijn samengevoegd. De vierasser krijgt zijn proporties. In de dakrand zijn nog de uitsparingen te zien van de duimwieltjes waarmee de deuren van de speelgoedtram geopend konden worden. Het wordt weliswaar geen supermodel, maar die dingen horen er niet te zitten. De deuren blijven permanent dicht.
De pantograaf is nog niet af. Het wordt een Stemmann-beugel met zwikstuk, zoals ze in Nederland o.a. zijn toegepast op de HTM-PCC's. Op de foto zit het zwikstuk te laag, en er zit te veel speling in de kruiselingse geleiding in het frame die ervoor moet zorgen dat de pantograaf symmetrisch blijft. Komt in orde.
De ventilatievensters zijn hier dichtgemaakt. Daar was ik niet tevreden mee, dus die zijn nu weer open.
(https://live.staticflickr.com/65535/52260416899_eb8888329f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2nC5idF)
Vierassige Flexity (fictief) 1:45 (https://flic.kr/p/2nC5idF) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr
-
Hij wordt leuk Rob! (y)
-
De stand van zaken.
De uitsparingen in de dakrand, waar de duimwieltjes zaten voor het openen van de deuren van de speelgoedtram, zijn opgevuld. De deuren blijven dicht, dus dat hele draaimechanisme is verwijderd. De dakrand loopt hier nog niet niet helemaal recht, maar dat is inmiddels aangepakt.
De pantograaf ziet er nu beter uit.
Verder is de vensterband antracietgrijs geworden, en het rood zo goed mogelijk weggepoetst en een laagje wit eroverheen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52267131963_f1055f45ed_z.jpg) (https://flic.kr/p/2nCEHnD)
Flexity 4x (fictief) in schaal 0 (https://flic.kr/p/2nCEHnD) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr
Heb je dat nou ook, dat je werkvlak steeds kleiner wordt doordat je gereedschappen vanzelf naar je toe kruipen om gezellig bij je te komen liggen?
Op de plaats van de pantograaf zijn de dakopbouwen vervangen door een vlakke messingplaat. Onder de overgebleven dakdelen heb ik ook zulke platen geplakt, voor een gelijke gewichtsverdeling.
(https://live.staticflickr.com/65535/52267380714_450ae4f37e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2nCFZjs)
Flexity 4x (fictief) in schaal 0 (https://flic.kr/p/2nCFZjs) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr
Tadaaa! De wagenbak moet nog een volgende laag verf krijgen, maar het dak toont al de uiteindelijke blauwe kleur. Vooralsnog wordt de wagen ingericht voor reizigersvervoer. De door @Pauldg gesuggereerde uitvoering als werkwagen komt wellicht over een tijdje alsnog. Voorlopig kan de NZH A1001 het wel alleen af.
Ook had ik het hoogst geavanceerde onderstel nog niet laten zien. Het zwarte blokje met vier stripjes eraan is een connector. Daar zit nu een rechtstreekse verbinding van wielen naar motoren op, maar daar komt de decoder voor in de plaats.
De trucks (draaistellen) in witmetaal zijn afkomstig van een Britse tender. Ze zijn nogal breed voor tramdraaistellen, maar hebben een acceptabele radstand, niet al te grote wielen, en ze zijn lekker zwaar. Wellicht krijgen ze (later... :angel:) nog andere zijkanten, maar voorlopig laat ik het even zo. Met de Ali-motortjes, zie link naar JaJo in de eerste post, rijden ze heerlijk soepel.
De rode dubbelpolige schakelaar is voor de omschakeling tussen tweerail- en bovenleiding("drierail")-bedrijf.
In het linkerfront is nog net een van de vier LEDs te zien die daar zitten. De wagen krijgt aan beide zijden dubbele front- en sluitseinen. In de rechtercabine is die bedrading al verdwenen onder het oorspronkelijke interieur. Zo wordt de linkercabine ook.
(https://live.staticflickr.com/65535/52267380574_61aeeda155_z.jpg) (https://flic.kr/p/2nCFZh3)
Flexity 4x (fictief) in schaal 0 (https://flic.kr/p/2nCFZh3) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr
Als de tweede laag geel erop zit, wordt het tijd voor de opschriften. Ik ben nog aan het denken over een passend fictief nummer voor deze wagen, die gaat dienstdoen in Schragenhave, temidden van historische Blauwe en crème-gele trams. Wordt dit de NZH A801? HTM 1401? Of HTM 2600 (2x 1300)? Suggesties kunt u richten aan de directie van de Schragenhaafse Tramwegmaatschappij!
-
Je schiet lekker op! Leuk bedacht, een speelgoedtram dusdanig fatsoeneren dat je er met goed fatsoen mee op je trambaan kunt rijden.
Ja, het fenomeen van oprukkend gereedschap op een werkblad ken ik ook. Als je niet oppast zit je op het oppervlakte van een briefkaart te werken.
Groet,
Wolter
-
Het ding heeft natuurlijk nooit bestaan. Je kan hem bijvoorbeeld de E404 noemen (file not found). :)
-
Ja, het fenomeen van oprukkend gereedschap op een werkblad ken ik ook. Als je niet oppast zit je op het oppervlakte van een briefkaart te werken.
Om een of andere reden is dit al snel het geval. Meer plek heb ik eigenlijk nooit. Goed om te horen dat ik niet de enige ben.
-
Een Koreaanse kleinseriefabriek. (Lik Enterprise)
Rommel op de werkplek....daar krijgen de medewerkers gewoonweg de kans niet toe.
(https://live.staticflickr.com/65535/52273979976_8054783c65_z.jpg) (https://flic.kr/p/2nDgP3Q)
(https://live.staticflickr.com/65535/52273006792_6025152813_z.jpg) (https://flic.kr/p/2nDbPKN)[
-
Hij rijdt.
Het nummer wordt waarschijnlijk 2201. Jaar van aflevering, en aansluitend bij de laatste PCC-serie van Den Haag, de 2100-en. Die toevallig ook twee dezelfde koppen hebben.
https://youtu.be/eco1amtrtok (https://youtu.be/eco1amtrtok)
[
-
Ik ben nog wel benieuwd naar ‘het verhaal’ achter deze tram. 8)
Is deze ooit als prototype gebouwd door een Russische tractorenfabriek, die bij gebrek aan opdrachten zich maar op de trammarkt probeerde te storten? Waarna het gefaalde prototype jarenlang in een hoekje van de fabriek stof heeft staan te vangen tot het door de directie van het Schragenhaafse trambedrijf werd ontdekt en als goedkope uitbreiding van het materieelpark werd ingelijfd?
-
Hmmm, ik vind hem als vierasser eigenlijk veel leuker dan geleed. Interessant. Ik heb ook nog zo'n hok, maar dan net anders. Goed werk zeg!
Alleen licht dubieus dat zelfs jij het verslag alleen hier neerzet en niet op je bloedeigen forum ;D
groeten, Paul
-
Ik vind het een leuk dingetje.
Dat grote gapende gat boven het voorraam is de airconditioning? 8)
-
Dank, dank, voor alle leuke reacties!
Ik ben nog wel benieuwd naar ‘het verhaal’ achter deze tram. 8)
(...)
Jouw verhaal lijkt me heel plausibel, Marc! De directie in Schragenhave is immers altijd op zoek naar koopjes, en heeft geen moeite met rare eenlingen in het wagenpark.
(...)
Alleen licht dubieus dat zelfs jij het verslag alleen hier neerzet en niet op je bloedeigen forum ;D
groeten, Paul
Simpelweg omdat er hier meer modeltramliefhebbers meelezen dan daar. Maar ook op het Spoornulforum duikt deze tram nog wel een keer op, hoor.
(...)
Dat grote gapende gat boven het voorraam is de airconditioning? 8)
Heu, ja, nu nog wel. Iets met de passing van het dak...
Moet geregeld kunnen zijn voordat het winter wordt.