BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Besselspoor op 22 juli 2022, 08:50:35
-
Met mijn Fleischmann Retrobaan project in pauzestand tot er meer ruimte beschikbaar is om het naar m'n zin te bouwen, ben ik aan een autobiografisch stukje begonnen: het oude station Leiden.
Dit lelijke, vuile, krappe, rommelige maar zo karakteristieke stuk beton is de plaats waar ik een groot deel van mijn jeugd doorbracht om naar de treinen te kijken.
En waar ik bij een bezoek aan het GWK het meisje voor het eerst ontmoette wat later mijn vrouw zou worden. En wat ons vertrekpunt was voor alle trips naar de binnenstad, diverse bus- en treinreizen.. Genoeg jeugdsentimenteel geleuterd, nu aan het werk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/leiden-1988-62da458a7cb22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/leiden-1988-62da458a7cb22.jpg)
Deze aanblik vanuit de richting Steenstraat is voor vele Leidenaren jarenlang een vertrouwd beeld geweest. Mijn uitgangspunt wordt de periode waar ik zelf actieve herinneringen aan heb, dus de hele jaren '80 tot mijn vertrek uit Leiden in '93. Daarna werd op die plaats toch een afzichtelijke meccanostellage gebouwd, daar wil ik het niet over hebben.
Door persoonlijke omstandigheden heb ik momenteel niet de hele hobbyruimte tot mijn beschikking, daarom ga ik eens een maatje kleiner bouwen: het station wordt 1:160. Er is inmiddels een vrachtje styreen gearriveerd voor de bouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/muur-62da46e1de53a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/muur-62da46e1de53a.jpg)
Met nog beschikbare materialen even een proefstukje gemaakt om te kijken of de beoogde constructiemethode me bevalt. Dit zijn HO baksteentjes maar inmiddels is beter spul binnen.
Inspiratie was deze foto, gemaakt vóór het spoor 1 werd aangelegd wat op een verhoging doorliep tot voor de zijvleugel van het station. Dat geeft de gelegenheid de later onzichtbare basisconstructie correct uit te voeren, want in het Utrechts Archief heb ik niet de juiste tekeningen kunnen vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/leiden35-62da48438b68b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/leiden35-62da48438b68b.jpg)
Ik heb inmiddels de meeste internetfoto's wel opgeslagen ter aanvulling van mijn eigen geheugen, maar mocht iemand beschikken over persoonlijk beeldmateriaal wat relevant is voor de bouw en voor persoonlijk gebruik gedeeld mag worden dan hou ik mij van harte aanbevolen.
Wordt vervolgd, hier en in het draadje nieuwe aanwinsten want er moet natuurlijk ook allerlei N spoor materieel verzameld gaan worden...
-
Leuk project.
Het huidige station bezoek ik ongeveer een keer of 6 per week (heen en terug), maar de foto's die je laat zien lijken in niets op de huidige omgeving.
Mooie nostalgie zo te zien, die tijd heb ik niet meegemaakt.
Ik ga het volgen.
Groeten,
Jelmer
-
Ja, de omgeving is echt totaal veranderd. Het station zelf natuurlijk, maar ook de directe omgeving: het oude stationsplein is omgespit om er een tunnel in te leggen, achter het station is de meeste bebouwing totaal veranderd, het NZH kantoortje tegen spoor 1 aan is afgebroken, en zo'n beetje alle bebouwing die je zag wanneer je aan de voorzijde uit het station kwam is veranderd of er bijgebouwd.
Op zich natuurlijk terecht dat er vernieuwd is, het oude station had 1 nauwe, grauwe, donkere muffe tunnelbuis naar de perrons en was toen de Schiphollijn af was al niet toereikend meer.
Maar dat geldt wel voor meer jeugdsentimenten ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/hal2-62da713c91905.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/hal2-62da713c91905.jpg)
Al die betonnen gezelligheid..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/leiden-1986-62da71766e8ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/leiden-1986-62da71766e8ed.jpg)
Indrukwekkende instructies om vooral géén fietsen rond het station te deponeren...Leidser wordt het niet ;D
-
het oude station Leiden.
Dit lelijke, vuile, krappe, rommelige maar zo karakteristieke stuk beton is de plaats waar ik een groot deel van mijn jeugd doorbracht om naar de treinen te kijken.
Daarna werd op die plaats toch een afzichtelijke meccanostellage gebouwd, daar wil ik het niet over hebben.
Ik had het niet beter kunnen formuleren; elke keer als ik de stad uit mijn jeugd bezoek vraag ik me weer af welke uitvoering lelijker is/was……
Maar ga het volgen!
Grtz Gerard
PS op je een na laatste foto, waar die twee mannen staan, heeft tijdenlang een spoorboekje ter inzage gelegen; niet 'geknipte' kaartjes werden daar ook neergelegd ter hergebruik. Jeugdsentiment.... ;D
-
Hoi Bessel,
Ik ga dit uitstapje in N spoor natuurlijk volgen. Ik ken jouw prachtige bouwsels in H0 en ben reuzebenieuwd wat je in 1:160 gaat presteren ;D
Vriendelijke groet Ruud B.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/leiden-1986-62da71766e8ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/leiden-1986-62da71766e8ed.jpg)
Indrukwekkende instructies om vooral géén fietsen rond het station te deponeren...Leidser wordt het niet ;D
Vaak gehoord "excuus" indien er is controle kwam en jij je fiets er bij mikte of weghaalde ,zal zijn geweest,ja das leuk,maar dat bord telt voor hele witte fietsen,die van mij is niet helemaal wit.
Dat gold in elk geval voor Breda,Rotterdam en Dordrecht wel,dit beeld is en was niet enkel gereserveerd voor Leiden ;)
Ben benieuwd naar je "mini" uitstapje ;)
-
Het nieuwe station is anders lelijk ;D
Overigens zit hier het op één na lelijkste verblijf voor ons.
Via een raar paadje langs ‘t spoor moeten we naar ‘t mini-verblijf lopen.
Heel bijzonder.
-
Ik ken het vorige Leidse stationsgebouw al vanaf de bouw in de jaren 50 .toen de NZH tram er ook nog was.
Ik heb alle kanten ervan gezien , ook aan de ziekenhuiskant was nog een ingang,
Van dat oude complex is alleen de bagagetunnel nog steeds aanwezig; kijk maar eens bij de grote fietsenstalling naar rechts als je binnen komt voorbij de "receptie "compleet met de pilaren., die loopt naar de stalling aan de stadskant.
Het lelijke verblijf voor NS personeel (Zoals jij het noemt) is het enige bouwwerkje dat van het oude station is overgebleven, ik dacht altijd dat daar ook de relaiskamer was of nog is voor de beveiliging. de vroegere Post T zat daar toen naast in het hoofdgebouw.
Peter
-
Wat grappig!
Dat wist ik niet.
Aan het formaat van de ruimte is wel zoiets af te leiden ja ;D
-
Leuk project! (y)
Heerlijke sfeer, ik zie veel overeenkomsten met mijn eigen project. Juist die gribus maakt het een dankbaar object om na te bouwen.
De bouwstijl van het station lijkt op dat van Arnhem, maar dat is niet zo gek. Beide zijn van de hand van Schelling. Jammer dat nog maar zo weinig van zijn stationsgebouwen bewaard zijn gebleven.
Ik ga je volgen.
Grtz,
Niels
-
Enschede toch ook ?
Peter
-
Zeker, Zutphen, Hengelo en Amsterdam Amstel en Muiderpoort ook. Maar er zijn er ook al veel verdwenen.
-
Leuk, al die reacties en herinneringen. Ik ben inmiddels druk bezig met uittekenen van de contouren op styreenplaat.
Wat ik me niet meer kan herinneren, misschien weet iemand dat:
Wat bevond zich onder de halfronde overkapping tussen het station en de fietsenstalling, was dat een doorgang vanuit de oude stationsstalling naar de nieuwe?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/kap-62de3cf3e6a5a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/kap-62de3cf3e6a5a.jpg)
-
Bessel,
Inderdaad dat is de doorgang van de oude naar de nieuwe fietsen stalling.
In die tijd iets te vaak daar m`n fiets gestald.
Wat een enorme ruimte zat er onder dat ouwe station.
-
Dank! Ik dacht het wel, maar na meer dan 30 jaar wist ik het niet meer zo precies ;D De kant van Goederen kwam ik ook eigenlijk nooit en mijn fiets stond meestal gewoon op de stoep 8)
-
Al die fietsen. :angel:
Foto van de situatie is wel heel realistisch.
Zo, zou ik het niet kunnen nabouwen. ;)
Mooi gedaan, net levensecht.....
Ronald Visser
-
Ik kwam er al voordat spoor 1 en 2 gebouwd werden.
Vaak toen met pa en ma wachten op de bus naar huis, wachten op NZH bus op lijn 50 naar Haarlem.
Later kwam daar lijn 51 als snelbus bij, die nam bij Oegstgeest de snelweg en bij de Sikkens eraf, zo naar Sassem, voor niet streekgenoten, Sassenheim.
Weer later ook lijn 54, naar de Keukenhof.
Ja jeugdsentiment.
-
Gezocht: 100 N spoor fietsen ;D ;D
Het leukste, naast het bouwen natuurlijk, is toch altijd de herinneringen die zo'n project oproept. Dat geeft het baanplan toch wel meerwaarde.
Voor de (ex) Leidenaren en omgeving nog een leuke overzichtsfoto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Leiden-62de52d6c9f45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Leiden-62de52d6c9f45.jpg)
Hier is spoor 1 al aanwezig, de trein uit Utrecht loopt net binnen
-
Jeetje, Schuttersveld nog 'leeg' :)
-
Aan de hand van de bouwfases langs de Schipholweg en de Gooimeerlaan dateer ik deze foto 1e helft jaren '80. Toen er op het Schuttersveld nog plek was voor de 3 oktober kermis.
Dat was ook de tijd dat ik het meeste rondhing bij het station, dus mijn materieel zal ik ook zoveel mogelijk dateren in de periode '80-'85
Gelukkig wordt het aanbod in N steeds beter, de rest zullen we met een omweg via Shapeways proberen te bemachtigen..
-
Daar is veel veranderd.
Volgens mij,als ik me niet vergis,zit/zat in dat witte gebouw tegen de T kruising,aan de linkerkant tegen de sporen aan,de PTT post/Postnl,met een verzamelhub waar alle post heen werd/word gebracht voor het met vrachtwagens werd weg gebracht naar elders.
Daar heb ik met de vrachtwagen enige maanden charter ritten voor gereden,maar toen stond dat gebouw wat op de foto word gebouwd,er al,daar hebben ze een "leuk" smal straatje aan overgehouden om met de vrachtwagens in en uit te rijden met de post :-X
-
Dat heb je goed onthouden, dat was het oude regiokantoor van de post. Dat pand is vorig jaar afgebroken. Ook de Groenoordhallen zijn weg en zowel Schipholweg als Schuttersveld zijn volgebouwd. Je herkent bijna niets meer in het stationsgebied.
-
Oei, dan ben ik al lang niet meer in Leiden geweest. Ik heb destijds nog examens gedaan in de Groenoordhallen (soms nog voorzien van koeienlucht :(), en ik lees hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Groenoordhallen dat die "pas" 10 jaar weg zijn. Hoog tijd om weer eens naar het Leidse af te reizen dus.
-
Geen jaren 80 station zonder Plan V's. Helaas is die optie nog vacant in N, gelukkig hebben we tegenwoordig Shapeways. En hoewel 3d print nog geen perfect gladde bogen en vlakken geeft, is het al stukken beter dan de Trawos klonten van weleer waar je op gevoel een treintje uit moest vijlen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-20220729-170457-851-62e44d5004206.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-20220729-170457-851-62e44d5004206.png)
Het kleurloze product: erg lastig want oneffenheden zijn nauwelijks te zien zo. Tegen het licht de meest opvallende stappen in het printwerk maar met fijn schuurpapier te lijf gegaan en dan een dun laagje primer. Dan moet je een compromis zoeken tussen printsporen vullen en details zichtbaar houden, dus toch net niet perfect glad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-20220729-230457-920-62e44e36ece5c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-20220729-230457-920-62e44e36ece5c.png)
Gelukkig neemt de deklaag wel wat streeppatronen weg, maar niet alles. Een betere oplossing zou kunnen zijn de neus printen en de wanden etsen, maar voor nu vind ik het even goed genoeg.
-
Of toch schuren? Leuk project trouwens!
-
Ik heb de ergste oneffenheden uiteraard met fijn schuurpapier zoveel mogelijk aangepakt, maar perfect wordt het niet. Met tegenlicht blijf je het wel zien. Als de andere kleurtjes en opschriften er op zitten gaat er nog een laagje matte vernis over, dat dempt ook de oneffenheden nog wat.
Een grotere uitdaging is de raamlijsten netjes inkleuren, ik maak nu een malletje waarmee ik middels een speciale inktpen de contouren netjes om het raam kan trekken, de rest vul ik dan wel met een kwastje in.
Ik dacht eerst (gemaktzucht..) een cd writer te gebruiken maar dat dekt niet echt voldoende. Ik heb ook een pen die kunt vullen met verdunde verf om dan lijnen van 0,5mm te trekken, dus dan moet het wel gaan.
-
Wat is dat voor pen Bessel?
-
Gezocht: 100 N spoor fietsen ;D ;D
Misschien dat Bart (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=18775) kan helpen
-
Hoi Bessel, Op het N-spoor forum is iemand (Paul) heel actief met 3D prints en hij werkt z’n modellen super strak af met geprinte folie. Vind het zelf de prof in het n-spoor.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=7746
Vooral blz 4 is smullen.
Groetjes,
Ries.
-
Wat is dat voor pen Bessel?
Een Engels dingetje, lijkt op de Rotring inktpennen die op de MTS (vroeger?) werden gebruikt om technische tekeningen te maken. Verwisselbare punt met verschillende diameters, je doet er iets verdunde verf in en je tekent strakke lijntjes ergens op. Als je dan een tekenmalletje maakt voor de raamlijsten moet je nette zwarte raamlijsten kunnen tekenen op je print zonder dat je een week afplaktapes zit te snijden. Ik zal hem vanavond eens opzoeken voor meer info.
@Ries dank voor je link, deze man doet het inderdaad heel netjes. Vooral zn techniek om strakke ruitjes te maken is erg interessant.
-
Wat is dat voor pen Bessel?
Zie plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/pen-62f0d55a60879.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/pen-62f0d55a60879.jpg)
-
Inmiddels is de Plan V ook een beetje gevorderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/planV-62f0d6b1b968e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/planV-62f0d6b1b968e.jpg)
Voor de juiste draaistel zijkanten gebruik ik straks de Piccolo Plan W in Beneluxuitvoering, maar ik moet eerst de aandrijving op maat maken. Het 3D ontwerp gaat uit van Tomytec tractie (Mitchell, dank voor de info), maar die is niet makkelijk te vinden: ik pas nu de bodemgroep aan voor de Fleischmann Br614 aandrijving, die meteen wat gewicht meeneemt. Dit blok komt dan in het bagagedeel van het andere rijtuig dus valt dan minder op.
Wordt vervolgd.
-
Voor het correct creëren van een gebouw is een duidelijke tekening onmisbaar. Mijn poging om vanaf diverse foto's de juiste verhoudingen te pakken waren toch niet nauwkeurig genoeg waardoor het geheel niet goed smoelde. Dankzij Gerco beschik ik nu wel over de juiste maten en ben ik enthousiast opnieuw begonnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-20220808-233012-519-62f181cf90e51.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-20220808-233012-519-62f181cf90e51.png)
Voor de goede verstaander: nee, het wordt geen wedstrijdje welke het eerste klaar is. We wisten van elkaar niets over de plannen voor hetzelfde station, maar bouwen vanuit een totaal andere invalshoek. Gerco als deel van een veel groter plan in H0 periode III: een veelheid aan gebouwen, nauwkeurig gedocumenteerd en opgetekend voor de snijplotter die in keurig rechte lijnen de belangrijkste details in het styreen ponst. Ik als tussendoortje in N periode jaren 80 met vooral jeugdsentiment als drijfveer, waarbij ik niet wil drijven op de prestaties van een ander maar gewoon met de hand styreen versnipper tot het naar m'n zin is. Misschien net iets minder strak, maar met minstens zoveel plezier ;D
-
Ziet er leuk uit die plan V, Bessel! (y) (y)
-
Helemaal on topic, deze prachtige sfeervolle foto:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/11/18/vervoersarmoede-is-nu-ook-in-nederland-een-probleem-a4148699
Grtz Gerard
-
Ja ,dit NRC artikel vraagt om commentaar ,maar het past niet in het verhaal over het Leidse station. (Vind ik )
Over het afkalven van het OV buiten de grote steden kan je beter een nieuw draadje starten. :P
Peter
-
Inmiddels is de Plan V ook een beetje gevorderd:
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/planV-62f0d6b1b968e.jpg][img]https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/planV-62f0d6b1b968e.jpg
Voor de juiste draaistel zijkanten gebruik ik straks de Piccolo Plan W in Beneluxuitvoering, maar ik moet eerst de aandrijving op maat maken. Het 3D ontwerp gaat uit van Tomytec tractie (Mitchell, dank voor de info), maar die is niet makkelijk te vinden: ik pas nu de bodemgroep aan voor de Fleischmann Br614 aandrijving, die meteen wat gewicht meeneemt. Dit blok komt dan in het bagagedeel van het andere rijtuig dus valt dan minder op.
Wordt vervolgd.
Dat ziet er al aardig uit. Past de BR614 goed onder de kap of moet die nog aangepast worden? Ik wil ook eens een Plan T/V maken en die Tomytec aandrijvingen zijn ook niet geweldig.
-
De BR614 aandrijving is op zich wel geschikt, maar er moet toch flink aan geschaafd worden om het ver genoeg naar voren in de bak te krijgen. Ik heb daarnaast 3d prints op de kop getikt met correcte onderbouw en daar het motordeel in geïntegreerd. Ik zal dit weekend wat foto's maken.
-
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Je laatste bericht is alweer van even geleden (of ik heb een bouwdraadje gemist - even zoeken). Je zou voor inspiratie over de bouwstijl kunnen afreizen naar het "verre" oosten. Zowel de stations Zutphen, Hengelo als Enschede zijn van dezelfde architect, Schelling. Arnhem was dat ook, maar dat heeft hetzelfde lot ondergaan als Leiden.
-
Dat komt wel goed hoor ;D in afwachting van materialen had ik het concept even weggestopt voor wat H0 activiteiten en die maak ik dan eerst af voor ik mijn werkplek weer voor N spoor vrijmaak. Maar in de voorbereiding heb ik mooie N spoor baksteentjes en diverse Shapeways prints voor passend materieel verworven dus er komt zeker een volgende aflevering.
-
Graag, ik ben benieuwd welke prints je erbij hebt gekocht. :)