BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 04 juli 2022, 20:17:11

Titel: Canfranc Estación
Bericht door: Hans Reints op 04 juli 2022, 20:17:11
 Het door Fernando Ramírez de Dampierre tussen 1921 en 1925 gebouwde station Canfranc Estación in de voormalige lijn (Madrid)-Zaragossa-Tardienta-Husca-Jaca-Canfranc-Pau- Toulouse en Bordeaux (Parijs) spreekt bij de liefhebbers nog steeds tot de verbeelding.
In 1853 werd door de Spanjaard Juan Bruil een vergunning aangevraagd om een spoorlijn dwars door de Pyreneeën te mogen aanleggen. Het heeft tot 1876 geduurd voor dat deze toestemming er kwam. Een van de oorzaken van dit lange uitblijven lag in het feit dat er op 1864 km westwaarts van de beoogde lijn al een spoorlijn langs de Baskische kust tussen Frankrijk en Spanje gerealiseerd was. De toenmalige autoriteiten zagen het belang van een tweede spoorwegovergang niet zitten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/001-62c327bda2771.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/001-62c327bda2771.jpg)
001 Omgevingskaartje van Canfranc Estación  en gedeelte van de pas en tunnel de Somport
Na het tekenen van de overeenkomst in 1904 tussen Spanje en Frankrijk, kon eindelijk met de werkzaamheden van de spoorlijn worden begonnen. Het werd een gigantisch project, er moesten meer dan 80 bruggen, 24 tunnels en 4 viaducten gebouwd worden. Het merendeel van de spoorlijn is gesitueerd op Frans grondgebied en moest grotendeels door massief steen gehakt en geboord worden. Op 18 augustus 1928, 24 jaar na de tekening van het contract, werd de spoorlijn gelijktijdig met het station Canfranc en de Trans-Pyreneeën tunnel, die een lengte van 7875 meter heeft, officieel geopend door de Spaanse Koning Alfonso XIII en de Franse President Gaston Doumergue. Canfranc Estación is een prachtig gebouw in de typische art-déco stijl van de jaren ’20 van de vorige eeuw. Het 250 meter lange eilandstation heeft in het midden, boven de centrale hal, een hoog koepeldak met zowel aan de voor- als achterzijde lange vleugels met 75 glasdeuren. Origineel bood het gebouw onderdak aan een Hotel, Restaurant, de Spaanse en Franse Douane, de Grenspolitie en de kantoren van de Spaanse en Franse spoorwegen. Het station was in zijn tijd, het grootste station van Spanje en het op een na grootste station van Europa (Leipziger Hauptbahnhof). Het station heeft twee lange met glas overdekt perrons, een voor de Spaanse- en een voor de Franse treinen. Het station ligt hoog in het Pyreneeënmassief, op bijna 1200 meter. Reizigers komend uit Pau moesten hier, even over de grens, overstappen in een Spaanse breedspoor trein. Ze moesten dan door de grote hal naar de andere kant van het station lopen, waar de Spaanse trein met bestemming Jaca hen opwachtte. Voor de Spanjaarden gold hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/002-62c327bdb2c56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/002-62c327bdb2c56.jpg)
002 Overzicht van Canfranc Estación  met een grootdeel van de gebouwen behorende bij het stationscomplex

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/003-62c327bdc1eb6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/003-62c327bdc1eb6.jpg)
003 Perronachterzijde

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/004-estacion-canfranc-62c327bdd57f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/004-estacion-canfranc-62c327bdd57f1.jpg)
004 De perronvoorzijde, Fransekant van het station

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/005-62c327bde5c71.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/005-62c327bde5c71.jpg)
005 Aanloop naar de tunnel de Somport. Duidelijhk is hier het grote verschil in hoogte wat overwonnen moest worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/006-62c327be065d0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/006-62c327be065d0.jpg)
006 Ingang van de tunnel

Het station Canfranc, wat op een hoogte van 1164 meter hoogte ligt, is er een met een bewogen verleden. Een jaar na de feestelijke opening in 1928 volgde de grote depressie van 1929. Hierdoor liep de onderneming die de spoorlijn exploiteerde al veel winst mis. In 1931 brak er in het station een grote brand uit die veel schade aanrichten en of dat allemaal niet genoeg was brak in 1936 de Spaanse burgeroorlog uit. De tunnel die door de Pyreneeën liep werd zelfs dichtgemetseld door de Spanjaarden om een eventuele invasie van de Fransen tegen te gaan. Tijdens de Tweede Wereld Oorlog werd de tunnel weer geopend en werd deze door zowel de Duitsers als door de geallieerden gebruikt voor hun doelstellingen. In 1940 liet Franco zich triomfantelijk aan Hitlers zijde fotograferen op een van de perrons van Canfranc Estación. Helaas voor Franco namen de Nazi’s al snel de controle over Canfranc en de spoorlijn over en spoedig wapperde de vlag met het hakenkruis van de stationsgebouwen. Om de Duitse Nazi-wapenindustrie aan de gang te houden had Hitler het strategisch gelegen station en de bijbehorende kunstwerken nodig voor de transporten van waardevolle grondstoffen zoals ijzererts en Wolfram(W). Deze grondstoffen werden door de Nazi’s betaald met het zogenaamde ”Plunder goud” .Dit zgn “Plundergoud” was afkomstig van de door de Nazi’s omgebrachte Joden, en gestolen van de diverse Nationale banken in de door hun bezette gebieden. Een wetenswaardigheid die niet zo bij het grote publiek bekent is, is dat via het station Canfranc duizenden Joden hebben kunnen ontsnappen aan de gruwelen van de Holocaust en dat het station na de oorlog een belangrijke vluchtroute was voor veel Nazi’s richting Zuid America. In 1944 was er een grote brand in Canfranc die zeker 117 van de 132 huizen en gebouwen in Canfranc verwoeste. De brand dwong de inwoners van Canfranc te verhuizen naar het wat verderop gelegen Los Arañones, de facto wat veranderd werd in Los Arañones to Canfranc. Zuiver om politieke redenen sloot Franco direct na de oorlog, het station Canfranc Estación. In 1965 is het station weer bescheiden opengesteld en kon de film Docter Zhivago hier opgenomen worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/007-Hitler-en-Franco-bij-Canfranc-62c327be0acde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/007-Hitler-en-Franco-bij-Canfranc-62c327be0acde.jpg)
007 [1] Hitler en Franco op het perron van Canfranc Estación  Plaatje komt van het internet

noodlottige ongeval
Op een zeer koude 27ste maart 1970, het had gesneeuwd en er zat vorst in de lucht, vertrok een konvooi, getrokken door de BB 4227 en BB 4235, richting Spanje. Op het stijgende deel bij Etsaut (43mm per meter) kreeg het konvooi  moeilijkheden met de bevroren rails en endemische spanningsdalingen in de bovenleiding,. 900 in plaats van de gebruikelijke 1500 volt .Deze spanningsval is mede te danken aan het niet in bedrijf zijn van het onderstation Etsaut. (bezuinigingen). De tractiewielen van de twee locomotieven verliezen hun grip op de rails en draaien door zodat de trein tot stilstand komt. Na dat de opgeroepen monteurs de (elektrisch)remmen geactiveerd hebben, leggen zij stenen uit de ballast op de rails om zo het tekort aan zand in de zandkisten op te vangen. Door het vermorzelen van de stenen onder de wielen hopen zij het ontbrekende zand te compenseren en zo voor meer grip op de rails te kunnen zorgen. Helaas laat op dat moment het onderstation van Bedous het afweten wat tot gevolg heeft dat de werking van de statische rem van de locomotieven wordt opgeheven en het konvooi met niemand aan boord zich in achterwaardse beweging zet en steeds meer snelheid gaat krijgen. De spooktrein denderde nu achterwaarts de helling af en passeerde in volle vaart de stations Lescum en Eycum. Bij de aanloop  van de Estanguet-brug, die de Gave d’Aspe ten zuiden van Bedous overspant , ontspoort door de snelheid de laatste wagen van het konvooi (de eerste in de rijrichting); en neemt de metalen brug en het hele konvooi, inclusief de locomotieven, mee naar beneden Dit betekende het einde van de spoorlijn tussen Jaca en Pau. Veel van de bruggen op het Franse deel werden gesloten en weggehaald en de tunnel werd voorgoed gesloten De sectie Oloron - Bedous werd op zijn beurt in 1980 gesloten voor passagiersvervoer, gevolgd door vrachtverkeer in 1985.
Dit betekende het (voorlopige)einde van deze spoorlijn dwars door de Pyreneeën.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/008-BB-4224-a-Paris-Lyon-62c327be33eea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/008-BB-4224-a-Paris-Lyon-62c327be33eea.jpg)
008 BB 4224 uit de zelfde serie als de ongelukslocomotieven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/009-accident-brenot36-62c327be309cf.jpg)[/url
009 Plaatje van het ongeluk

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/010-Accidente-linea-de-Canfranc-01-62c327be5117a.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/010-Accidente-linea-de-Canfranc-01-62c327be5117a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/009-accident-brenot36-62c327be309cf.jpg)
010 Nog maals een plaatje van de ontsporing die het einde van de lijn inluiden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/011-canfranc-62c327be6a34d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/011-canfranc-62c327be6a34d.jpg)
011 Canfranc Na de sluiting van de lijn en het station zette het verval al snel in
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/012-auto-Qpx1ZQ-62c327be6af59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/012-auto-Qpx1ZQ-62c327be6af59.jpg)
012 Gras ipv van rails

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/013-IMG-8208-62c327bf58add.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/013-IMG-8208-62c327bf58add.jpg)
013

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/014-IMG-8213-62c327bf8ab4b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/014-IMG-8213-62c327bf8ab4b.jpg)
014

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/015-IMG-8202-62c327c156095.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/015-IMG-8202-62c327c156095.jpg)
015

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/016-IMG-8203-62c327c13b593.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/016-IMG-8203-62c327c13b593.jpg)
016

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/017-IMG-8211-62c327c2e8140.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/017-IMG-8211-62c327c2e8140.jpg)
017

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/018-IMG-8209-62c327c338f20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/018-IMG-8209-62c327c338f20.jpg)
018

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/019-estacion-internacional-de-canfranc-62c327c39687b.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/019-estacion-internacional-de-canfranc-62c327c39687b.webp)
019 Wat er van de eens zo majestueuze hal is overgebleven

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/020-2-62c327c3d37e2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/020-2-62c327c3d37e2.jpg)
020 Triestigheid alom

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/021-62c327c3e01de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/021-62c327c3e01de.jpg)
021 Niet alleen het stationsgebouw maar ook de bijgebouwen zoals hier de voormalige locloods moesten de tand der tijd toelaten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/022-Canfranc-Station-Somport-Tunnel-Portal-62c327c4540dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/022-Canfranc-Station-Somport-Tunnel-Portal-62c327c4540dc.jpg)
022 De tunnel werd dicht gemaakt en de rails en bovenleiding verdwenen uit beeld

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/023-62c327c470d51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/023-62c327c470d51.jpg)
023 Niet alleen de gebouwen kregen te maken met het verval, maar ook het achtergebleven materieel ont kwam daar niet aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/024-62c327c55d646.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/024-62c327c55d646.jpg)
024

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/025-IMG-8207-62c327c5bfa16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/025-IMG-8207-62c327c5bfa16.jpg)
025

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/026-62c327c5de57c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/026-62c327c5de57c.jpg)
026

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/027-IMG-8206-62c327c6e660d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/027-IMG-8206-62c327c6e660d.jpg)
027

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/028-IMG-8210-62c327c7252b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/028-IMG-8210-62c327c7252b4.jpg)
028
Maar er gloort hoop achter de bergen!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/029-62c327c7b35e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/029-62c327c7b35e0.jpg)
029 Zo zou het er in de toekomst moeten gaan uitzien!
Het station van Canfranc is nu in 2022 gedeeltelijk gerestaureerd. De keer dat ik er voor het laatst lang reed, dat was in 2015 met de camper over de Pas de Somport, was het nog: roest, graffiti, onkruid en bramen – een surrealistische aanblik! Aan de Franse kant rijden over een deel van het tracé tussen Pau en Bedous weer treinen. Het idee was om ook het vervolg Bedous-Canfranc opnieuw bruikbaar te maken. In het begin 2015 is een officieel rapport verschenen (rapport Spinetti) die dit project dreigt op te blazen. Niet rendabel!!. Aan de Spaanse kant van de Pyreneeën is de laatste tijd hard gewerkt aan verbetering van het spoor. De verbinding Zaragossa-Tardienta-Husca-Jaca-Canfranc Estacion wordt namelijk in etappes omgebouwd van breedspoor naar normaalspoor (1435 mm). Per 23 december 2003 is het 83 kilometer lange traject tussen Zaragossa en Huesca weer in gebruik genomen en het deel van Zaragossa naar Tardienta is verdubbeld. Op dit deel is naast het bestaande breedspoor ook normaalspoor aangelegd en is de baanvaksnelheid opgevoerd tot 220 kilometer per uur. Tussen Saragossa en Canfranc rijden nieuwe dieseltreinen, die net als de Talgo, geschikt zijn voor twee spoorbreedtes. De laatste 20 kilometer naar Huesca bestaat het spoor uit een combinatie van breed en normaalspoor.
In 2015 was er aan de Spaanse kant van de Pyreneeën nog niet veel te merken van enige spoorse activiteiten dit in tegenstelling tot de Franse zijde. Vanaf  de Trans-Pyrenean tunnel tot aan Oloron-Sainte-Marie barste het van de gele mannetjes. Tunnels werden geïnspecteerd en gerenoveerd, bomen en struiken gekapt, bruggen krijgen een roestbikbeurt en een nieuwe laag verf en viaducten worden daar waar nodig hersteld. Alle sporen zijn gelicht en worden van nieuwe dwarshouten en ballast voorzien. Alle oude en bestaande overwegen worden vervangen en gemoderniseerd. Kortom de lijn word weer in gebruik genomen. Het gedeelte Oloron-Sainte-Marie---Bedous wordt in 2016 heropend met het astronomische aantal van 4 treinen per dag.(voor Frankrijk heel normaal) De regio's Aquitaine en Aragon hebben voor de rest van de lijn (Bedous - Canfranc en verder naar Saragosa) een intentieverklaring getekend voor heropening na 2020.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/030-IMG-8201-62c327c8d6b98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/030-IMG-8201-62c327c8d6b98.jpg)
030 Het zichtbare begin is er

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/031-62c327c7e7d4f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/031-62c327c7e7d4f.jpg)
031 Toegang tot het Hotel en Restaurant


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/032-estacion-internacional-canfranc-huesca-02-62c327c811fed.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/032-estacion-internacional-canfranc-huesca-02-62c327c811fed.webp)
032 De centrale hal heeft weer zijn ouderwetse grandeur terug gekregen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/033-estacion-canfranc-62c327c84dab3.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/033-estacion-canfranc-62c327c84dab3.webp)
033 Ook van bovenaf is goed te zien dat de werkzaamheden gestaag vorderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/034-img-20200901-104447-62c327c91de92.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/034-img-20200901-104447-62c327c91de92.jpg)
034 Het oude materieel word voorzichtig weggehaald om gerestaureerd te worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/035-maxresdefault-62c327c9401c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/035-maxresdefault-62c327c9401c8.jpg)
035

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/036-obrasdelanuevapla303079-62c327c9631bd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/036-obrasdelanuevapla303079-62c327c9631bd.jpg)
036

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/037-IMG-3440-62c327ca9b69e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/037-IMG-3440-62c327ca9b69e.jpg)
037 Ook de viaducten krijgen een grondige opknapbeurt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/038-62c327c9d2517.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/038-62c327c9d2517.jpg)
038 En zo kunnen ook de toeristische treinen weer terug keren op dit markante stukje Pyreneeën spoorweg

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/039-62c327ca11824.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/039-62c327ca11824.jpg)
039

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/040-img-20191129-wa0007-2-62c327ca32f91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/040-img-20191129-wa0007-2-62c327ca32f91.jpg)
040 Is dit een voormalig CIWL rijtuig?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/041-las-imagenes-del-viaje-en-el-tren-rio-aragon-15-62c327ca4d61a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/041-las-imagenes-del-viaje-en-el-tren-rio-aragon-15-62c327ca4d61a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/042-Tunnel-de-Sompor-62c327ca69400.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/042-Tunnel-de-Sompor-62c327ca69400.jpg)
041Tunnel de Somport, kom eens uit je auto en neem de trein!

Hans Reints









Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: Reinout van Rees op 09 juli 2022, 20:27:37
Ik had niet gedacht dat ze dit ooit weer tot leven gingen wekken!
Imposant station.

Reinout
Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: BrightonBelle op 09 juli 2022, 21:32:47
Kende duidelijk maar een klein deel van dit verhaal, thx for sharing, fraaie beelden!

Grtz Gerard
Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: Te 2/2 op 17 juli 2022, 14:56:31
Bedankt voor het interessante draadje.

Over dit stukje heb ik wat langer moeten doen. 
"Endemische spanningsdalingen in de bovenleiding" hielden me wat langer bezig.

(...) moeilijkheden met de bevroren rails en endemische spanningsdalingen in de bovenleiding, 900 in plaats van de gebruikelijke 1500 volt .
Deze spanningsval is mede te danken aan het niet in bedrijf zijn van het onderstation Etsaut. (bezuinigingen).
(...)Helaas laat op dat moment het onderstation van Bedous het afweten wat tot gevolg heeft dat de werking van de statische rem van de locomotieven wordt opgeheven

Weet iemand bijgeval of de TER Aquitaine met buslijn 63 (2012) in 2022 nog steeds de ontbrekende schakel verzorgt?
https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:TER_Aquitaine,_carte_du_r%C3%A9seau.png (https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:TER_Aquitaine,_carte_du_r%C3%A9seau.png)
Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: HuubvG op 17 juli 2022, 22:43:32
Momenteel op tv zender National Geographic 'Europe from above', iets over de helft, mooie beelden van dit station van bovenaf.
Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: Bor de Wolf op 17 juli 2022, 23:28:03
Interessant draadje. Ik wil daar een keer naartoe op vakantie.

Martijn de Vries heeft er een lezenswaardig boek (https://www.bol.com/nl/nl/p/de-titanic-van-de-pyreneeen/9200000107219881/?referrer=socialshare_pdp_www) over geschreven, met een uitgewerkte theorie over het fatale ongeluk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/BOL-9789492040350-62d47eaa63de3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/BOL-9789492040350-62d47eaa63de3.jpg)

Bor
Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: Simplex op 18 juli 2022, 08:52:22
Op Instagram volg ik een jonge man die
het station in model aan het bouwen is.
Zijn naam is Cesar Lop Perez, zijn instanaam
eltrendecesar. De moeite om te volgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/005DAF06-ECE0-45B2-BA44-1B2C70464612-62d50296bd798.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/005DAF06-ECE0-45B2-BA44-1B2C70464612-62d50296bd798.jpg)
Titel: Re: Canfranc Estación locloods
Bericht door: Hans Reints op 18 juli 2022, 10:14:28
Voor de liefhebber heb ik nog wat plaatjes, zowel van mij zelf als uit mijn verzameling, van de voormalige loc loods.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/001-62d5164783aeb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/001-62d5164783aeb.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/002-62d516478821f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/002-62d516478821f.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/003-62d51647bcf5b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/003-62d51647bcf5b.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/005-62d51647edd2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/005-62d51647edd2c.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/004-canfranc-62d51648089b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/004-canfranc-62d51648089b8.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/006-62d516481f353.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/006-62d516481f353.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/007-62d516485629e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/007-62d516485629e.jpg)
Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: Ardin op 18 juli 2022, 15:28:48
Ik heb in 2020 de terugreis van de vakantie zo gepland om daarbij het station van Canfranc aan te doen, erg imposant zo'n bouwwerk midden in de Pyreneeën. Een bezoekje zeker waard zeker nu het (deels) weer in oude glorie hersteld wordt.

Voor diegene die het leuk vinden, en er plaats voor hebben op hun modelbaan zijn er bouwpakketten te koop van dit station, zowel in N als h0.

https://www.modelismodeltren.com/estaciones-escala-n/estacion-canfranc-version-original-escala-n.html

https://sklas.com/tiendaonline/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=canfranc&submit_search=

Ardin

Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: Te 2/2 op 18 juli 2022, 15:49:12
boek
Voor de Francofonen is er ook La Ligne de Pau-CanFranc (https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_Pau_%C3%A0_Canfranc_(fronti%C3%A8re)) op de Franstalige wikipedia.

Daar vind je ook het verhaal over de BB 42xx serie locs (https://fr.wikipedia.org/wiki/BB_4200). de BB 47xx serie (https://fr.wikipedia.org/wiki/BB_4700) en meer in het algemeen de Bo'Bo' locs (https://fr.wikipedia.org/wiki/BB_4700) (BB Midi).

Daar vind je ook een draadje over de spoortunnel van Somport (https://fr.wikipedia.org/wiki/Tunnel_ferroviaire_du_Somport), de wegtunnel van Somport (https://fr.wikipedia.org/wiki/Tunnel_routier_du_Somport), en tal van gearchiveerde sites, zoals Gare de Canfranc et ligne Pau-Canfranc (https://www.boreally.org/industrie-abandon/canfranc/), Archief foto's van verboden gebieden (zoals Canfranc ooit was) (http://www.forbidden-places.net/exploration-urbaine-gare-de-canfranc#1), Het verhaal van 2011-2016, (met foto's) (https://archive.wikiwix.com/cache/index2.php?url=http%3A%2F%2Fcreloc.intermodalite.com%2Farchives%2Farch.htm#federation=archive.wikiwix.com) van het herstel van de lijn van Pau tot Bedous, nog meer foto's van Canfranc (gearchiveerd) (https://archive.wikiwix.com/cache/index2.php?url=http%3A%2F%2Fwww.cotebasque.com%2Floisirs%2Fbalades%2Fcanfranc%2F#federation=archive.wikiwix.com), en een gearchiveerde foto-poule van het hele traject tussen Zaragoza en Pau (met 795 kiekjes) (https://archive.wikiwix.com/cache/index2.php?url=https%3A%2F%2Fwww.flickr.com%2Fgroups%2F869516%40N22%2F#&).

Voor wie wil, is er nog zoveel meer te vinden....

Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: Hans Reints op 16 mei 2023, 11:49:01


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1402-Canfranc-646354c3a6fdd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1402-Canfranc-646354c3a6fdd.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1401-Canfranc-April-2021-646354c3ab8e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1401-Canfranc-April-2021-646354c3ab8e8.jpg)


Er komt schot in, nu maar hopen dat het zo zal blijven!?
Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: Wim Vink op 16 mei 2023, 12:19:19
Zoooooo  (y) (y)
Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: Alewijn op 16 mei 2023, 16:59:00
Voor het eerst het hele verhaal eens gelezen. Buitengewoon interessant. En dan al die mooie foto’s van de voorheen desolate toestand. Mijn complimenten!
Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: NS264 op 16 mei 2023, 20:56:03
Heel mooi,

Er is er ook eentje die hem nagebouwd heeft maar die zit op Facebook.
Moet ik ff opzoeken.
(Steef heeft de naam al genoemd)

Gr. Koen.
Titel: Re: Canfranc Estación
Bericht door: Frank 123 op 16 mei 2023, 21:04:02
Wat een verhaal zeg… leuk om te lezen en de bijbehorende oude en meer recente foto’s te zien  (y) (y) (y)