BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Frank Groenendaal op 17 april 2022, 11:13:01
-
Kan er een blauwe 1100 voor ICR rijtuigen?
Of Blauwe 1300?
Alvast bedankt
Frank
-
Ja, dat kan.
-
Bedankt Bartje81
-
De reactie van Bartje 81 is iets te kort door de bocht.
Op de volgende website kun je de nodige informatie vinden over de locomotieven die in blauwe kleurstelling inzetbaar zijn. Bij de NS 1100 serie dien je onderscheid te maken in met of zonder botsneus. Zie: https://railwiki.nl/index.php?title=1100_-_Elektrische_locomotieven_serie_1100
Zie voor de NS 1300 serie: https://railwiki.nl/index.php?title=1300_-_Elektrische_locomotieven_serie_1300
-
Zoek maar uit welk type rijtuig je wilt ;D:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/830423-625be818e96bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/830423-625be818e96bc.jpg)
1108 + P Dordrecht-Zuid, 11-08-83
Mvg, Erich
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1149_2_1981_TB.jpg)
Uit dit draadje geplukt (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11787.msg179336#msg179336)
Als dit kan, dan is een botsneusloze blauwe ook aannemelijk / geloofwaardig. Let wel even op dat seinbeeld "omgekeerd L" al eind jaren '70 was vervangen door A-sein (het derde pitje net onder de voorruit).
-
De 1122 was de laatste 1100 die voorzien werd van een botsneus, en ook nog blauw was tot die tijd : 2 November 1981 binnen genomen door werkplaats Tilburg.
1100en zonder neus, blauw en geel/grijs hebben dus vrij kort gereden met ICR. Blauw met neus kwam nog tot begin 1986 voor ongeveer.
-
Een blauwe 1100 zonder botsneus met ICR: dan ben je bijna 'verplicht' een buurlandstam richting Keulen in te zetten (daar reed ICR namelijk het eerst, in Zandvoort - Limburg v.v. duurde het lang totdat hele stammen werden ingezet) en inderdaad is dan bijna alleen de 1122 een kandidaat. Ik heb al mijn foto's bij Boxtel nagekeken en vond (qua 1100 blauw zonder neus en met een stam ICR) alleen deze van de 1122 met de trein naar Keulen en wel op 5 maart 1981:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1122-050381-Bak-22-nr-1055-628f3530ce62b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1122-050381-Bak-22-nr-1055-628f3530ce62b.jpg)
-
Fraaie samenstelling, Frank! Kwam die trein uit Den Haag?
-
Ja, inderdaad: Den Haag CS - Köln Hbf. De stalen D rijdt mee, omdat de BKD-rijtuigen op dat moment nog niet zijn afgeleverd.
-
Hey Frank, jij ook hier? Welkom!
Albert
-
Mooie oud+nieuw tijdgebonden foto, Frank! :)
-
Vage vraag misschien, maar was de balg van de Stalen D met dakleiding aan de ICR kant nou uit of bleven ze in?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1122-050381-Bak-22-nr-1055-628f3530ce62b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-1122-050381-Bak-22-nr-1055-628f3530ce62b.jpg)
-
De 1307 was nog blauw toen de ICR kwam en omdat 1300en ook regelmatig voor de Keulenaar stonden is een blauwe 1300 voor ICR zeer waarschijnlijk geweest. Alleen heb ik daar geen fotografisch bewijs voor.
-
Klopt. Ik heb in die tijd aardig wat keren met de Keulenaar van Rotterdam naar Breda vv gereisd en heb van alles als trekkracht gehad, waaronder ook een blauwe 1300. Heb er alleen geen foto’s van.
-
Men was NIet zo kieskeurig in die tijd. Alles wat inzetbaar was werd ingezet voor de IC's. Kwam zelfs een foto tegen van een 1000 met ICR.
-
Dat zal dan waarschijnlijk een ledig materieel-rit geweest zijn…..
-
U vraagt en ik draai (variant op een oud radioprogramma) ;)
Lage Zwaluwe, 9 juli 1983, loc 1310 met trein naar Köln Hbf (eigenlijk nog iets verder: naar Köln Deutz).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lage-Zwaluwe-1310-090783-Bak-52-nr-2557-629081fa1f3f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lage-Zwaluwe-1310-090783-Bak-52-nr-2557-629081fa1f3f6.jpg)
-
Tussen Zandvoort en Limburg was het vooral de 1200 die jarenlang het beeld bepaalde.
De ICRs werden daar nog lang gecombineerd met plan W,s en als er dan ook nog een omgebouwde plan E meeging als fietsenrijtuig, was het helemaal een leuke samenstelling:
Alle rijtuigen blauw-geel, maar wel allerlei types.
Groeten
Hendrik Jan
-
Wat ik me herinner van mijn eerste Tienertour in 1982, was dat op die lijn Zandvoort - Limburg inderdaad van alles aan te treffen was :)
Want niet alleen de ICR rijtuigen waren nieuw en in aflevering, ook de 1600 locomotieven.
Heel wat treinen gezien met 1600 als loc, en als trein een bonte samenstelling van ICR, Plan W en Plan E. Niet alleen fietsenrijtuigen (bestonden die toen eigenlijk al?) maar ook 1e klas Plan E zolang er nog niet voldoende 1e klas ICR waren.
-
En later de E's gedeclasseerd