BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Opfq op 17 januari 2022, 21:44:19
-
Net ten noordoosten (https://maps.app.goo.gl/tETsB8Hk5HdiXJ3a6) van station Hardinxveld-Giessendam is op Google Maps een werf te zien waarbij het lijkt alsof de boten verplaatst worden via een railsysteem.
Recenr ben ik ter plaatse gaan kijken en het leek inderdaad op (erg lichte) rails waar boten op de een of andere wijze op worden verplaatst, waarbij ook wissels te zien waren.
Ik heb geen idee of dit voornalige spoorrails is. Weet iemand hier er meer van?
(https://i.ibb.co/JsMt6Xm/20220106-104339.jpg) (https://ibb.co/Kr3h4Cb)
(https://i.ibb.co/0c6BvzX/20220106-104313.jpg) (https://ibb.co/Tk7KdNT)
(https://i.ibb.co/TKcrrpX/20220106-104046.jpg) (https://ibb.co/0BqQQ8N)
-
In het Goffertpark in Nijmegen heeft ooit eens een stoomlocomotief gereden.
De rails is er niet meer, de loc was er ook niet (naar zweden dacht ik).
Maar toch is de loc weer terug gehaald.
Mogelijk is de rails op de werf van een dergelijk "pretgebeuren".
Er hebben vroeger veel modellocs rond gesnord.
Ronald Visser
-
Op veel werfjes liggen deze rails, die doorlopen in het water en waarmee schepen uit het water gehaald kunnen worden. Of het oude spoorrails is is niet te zeggen, mogelijk gebruikt aangeschaft.
-
@Opfq,
Is dit het vanuit de lucht gezien?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WerflangsdeGiessen-61e67d208d70a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WerflangsdeGiessen-61e67d208d70a.jpg)
Er lijkt wel iets te liggen dat er spoors uitziet, zie rechts.
En iets dat je op die manier uit het water haalt kun je ook weer op die in het water laten.
Het lijkt wel dat de rails gebruikt wordt om de boten te verplaatsen over de werf.
-
Op TWIAV (https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail_blog.php) nog scherper in beeld.
Je kunt daar niet deeplinken, dus je moet het even zelf opzoeken.
-
Hier deeplink:
https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#14/51.8308/4.8413 (https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#14/51.8308/4.8413)
-
Botenrangierbahnhof ;D
Onvermoede mogelijkheden voor de Scheepjes van AVT. Doeraks meen ik ???
-
Hier deeplink:
https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#14/51.8308/4.8413 (https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#14/51.8308/4.8413)
Wat een geweldige foto. Het lijkt op een aannemersspoortje of zo.
In het oosten van Duitsland ligt soms een veldspoor om met de kano van het ene meer in het andere te komen als het te ver is om te dragen. Maar daar heb ik nooit een wissel in gezien.
-
Waarschijnlijk is dit smalspoor rails.
Deze rails heeft een lengte van 9 meter en vast aangeschroefde metalen dwars liggers.
Met vier personen kan de rails op getild worden en verplaatst.
Op de link in het bericht van Mitchell zijn twee twee assige wagentjes te zien waarop de boten worden verplaatst.
Groetjes
Wil
-
Het is geen rails waar de trein ooit op reed.
Het profiel is te licht, bij WSV 'de Snap' wat
aan de Deltabrug in Hardinxveld lgt, hebben
ze dit ook. Dwz, een kort stukje.
Het is trouwens ten noorden van station
Giessendam/ Giessen Oudekerk. Het station
Hardinxveld lag een heel eind verderop
met een goederenloods waar later tegelhandel
Modern een tijdje opslag in had tot de sloop.
-
Om precies te zijn het is 400 meter ten Oosten van het stationsgebouw,links naast het spoor als je naar Gorkum rijdt.
Het oude goederenstation was nog een stukje verder.
Peter
-
Dit is smalspoor, als ik googlemaps zo zie en inzoom. Vroeger veel gebruikt in allerlei sectoren, zoals aannemerij, steenfabrieken, turfwinning en niet te vergeten mijnbouw. En uiteraard ook met enige regelmaat bij boten.
Zie bv www.smalspoor.nl of www.industriespoor.nl voor meer info. Zo te zien zonder locomotief, maar met kabeltractie.
Wel een interessante vondst!
Smalspoor is overigens op dit forum te vinden ;)
Groeten,
Rogier
-
Het zelfde principe als wat toegepast wordt/werd als op scheepswerfjes en overhalen, zoals deze die bij Obdam lag:
(https://www.westfriesgenootschap.nl/archivering/west-friesland_toen_en_nu/images/wf_ten_14_49.jpg)
Bron (https://www.westfriesgenootschap.nl/archivering/west-friesland_toen_en_nu/wf_ten_14_48_51.php)
-
Op mijn dagelijkse fietsrondje kom ik vaak langs de historische scheepswerf C.A. Meerman in Arnemuiden. Nooit veel aandacht besteed aan de helling daar, maar vandaag eens wat beter gekeken. Daar blijken ook rails op te liggen. Daar lopen 2 platte lorries op.
Beeld van streetview, gemaakt op de werf.
(https://www.google.nl/maps/@51.499103,3.67283,3a,75y,155.41h,81.52t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipP3pjQF2j6IUgLPNVB721bL-R0STUjbg-KqxOiQ!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipP3pjQF2j6IUgLPNVB721bL-R0STUjbg-KqxOiQ%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya183.38348-ro-0-fo100!7i7168!8i3581)
-
Toen ik een aantal jaar geleden op Terschelling vroeg.."heeft er hier spoor gelegen?" keken ze me vreemd aan en zeiden....nee. Maar toen ik goed ging kijken, ook met mijn eigen ogen in het veld, bleek er circa 14 kilometer over diverse trajecten te zijn geweest. Als je weet waar en hoe je moet zoeken, vindt je veel terug, ook als er geen rails meer ligt.
En ga je daar in het zand graven...jawel hoor, rails gevonden. Allemaal smalspoor.
Op het duin bij West-Terschelling (waar de boot aankomt), hier vooraan op de foto, werden in WO2 karretjes met een lier omhoog getrokken. Dat is circa 30 meter hoog en over dat tracee lopen nu de toeristen te wandelen. Je moet het maar even weten.
(https://live.staticflickr.com/65535/51828899766_ce69f6bf1c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mXWEd7)
-
Zie ik rails en bielzen?......ja.
Kraan op een speciaal gebouwde lorrie? Ik denk het wel.
Voor kenners van oud Terschelling is dit een heel herkenbaar plekje. Het oude gebouw van de Zeevaartschool. Op deze foto wordt het huidige gebouw gebouwd.
(https://live.staticflickr.com/65535/51827973447_abe100e5e5_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mXRUR6)
-
De werf in Hardinxveld is net een caravan stalling, alleen dan voor boten. :angel:
"Wilt u wel aangeven wanneer u de boot te water wil laten.
Met het opstapelen kunnen we daar rekening mee houden.
O dan?. Nee dat kan niet, want dan zal ik eerst 7 andere boten het water in moeten rijden voordat u bij de uwe kan.
En ook omdat Mme Sousterre in Lenzkirch is, kan het niet veel eerder dan eind mei. "
Sorry.
Ronald Visser
-
Ik denk dat het juist op deze manier makkelijker gaat, dan op andere werven. Wat weegt een boot? Een loc van 1,5 a 2 ton kan je makkelijk in je eentje wegduwen......
-
Waar is de draadjesstarter?
Gebeurt de laatste tijd wel vaak. Een vraag stellen en dan niet meer reageren in je eigen draadje.
-
@spoorijzer: dat denk ik ook.
Het eraf-rijden zal alleen kunnen in de volgorde van oprijden.
Er kan niet zomaar willekeurig eentje tussen uitgehaald worden.
Handig?
Ronald Visser
-
Op de foto's niet goed te zien, maar misschien is er een omloopspoor? Dan kunnen ze met wat rangeerwerk elke gewenste boot vooraan krijgen.
-
Mogelijk draaischrijven? Maar ik zie ze niet.
Een ander voorbeeld is deze werf, met smalspoor en breedspoor!
https://jachtwerfpampus.nl/industriespoor-meer/ (https://jachtwerfpampus.nl/industriespoor-meer/)
Groeten,
Rogier
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Finland-61e81fd75b491.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Finland-61e81fd75b491.jpg)
Boten/Schepen op rails is van alle tijden!
-
Boten/schepen op rails.....
https://www.youtube.com/watch?v=Xy7OG_vViSM (https://www.youtube.com/watch?v=Xy7OG_vViSM)
-
Niet in Nederland, maar in Frankrijk hadden ze ook iets vergelijkbaars maar dan een maatje groter:
http://www.blavet.co.uk/keroman%20submarine%20base%20lorient.htm (http://www.blavet.co.uk/keroman%20submarine%20base%20lorient.htm)
een draaischijf voor onderzeeboten. Volgens Google Maps bestaat deze nog wel maar ik zie er geen rails meer liggen:
https://goo.gl/maps/ckVPByUAgFCRhosF8 (https://goo.gl/maps/ckVPByUAgFCRhosF8)
Een stukje ten zuiden hiervan heb je nog een traverseerschijf voor onderzeeboten, daar ligt nog wel rails met een onderzeeboot erop:
(https://bretagne.media.tourinsoft.eu/upload/Le-sous-marin-Flore-S645.jpg)
-
Is dat in Frankrijk geen overblijfsel van de "bouwdrang" van de duitsers in de oorlog ?
Die hadden daar meerdere grote U boot bunkers.
-
Mogelijk draaischrijven? Maar ik zie ze niet.
Een ander voorbeeld is deze werf, met smalspoor en breedspoor!
https://jachtwerfpampus.nl/industriespoor-meer/ (https://jachtwerfpampus.nl/industriespoor-meer/)
Groeten,
Rogier
Als je naar de luchtfoto kijkt, zie je rechts een kort uithaalspoor en zie je de aansluiting op helling aan het bovenste spoor zitten. Met wat geschuif moet je een heel eind kunnen komen.
Groet,
Tjalling
-
Waar is de draadjesstarter?
Gebeurt de laatste tijd wel vaak. Een vraag stellen en dan niet meer reageren in je eigen draadje.
Hij leest mee Tjalling. Ik lees geïnteresseerd alle reacties maar heb er verder vooralsnog niets aan toe te voegen. Overigens acht ik enig extra smalspoor zoals op Terschelling hier uitgesloten.
-
@tijgernootje:
inderdaad dit is de K1 en K2 U boot bunker ( K van Keroman). U boten werden per rails aangevoerd
Het dak van K3 was tot meer dan 7 meter dik beton opgebouwd (2 x 3.5 m). U boten konden zelf erin en eruit
Door een speciaal ervoor gefabriceerde bom is het dak geraakt, echter alleen de eerste helft van 3.5 m raakte beschadigd.
Te vinden bij L`Orient.
Ronald Visser
-
Ik ben bekend met die dingen,ik twijfelde enkel door die foto's gemaakt vanuit een voor mij onbekende hoek.
Laten we zeggen,die dingen zijn overengineered gebouwd,en daardoor hebben ze al het geweld behoorlijk goed overleeft.
Wat betreft de rails bij dat bedrijf in Hardinxveld,is er geen kans om er op het terrein foto's te kunnen maken evt met begeleiding.
Dan is zo duidelijk wat er allemaal is.