BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: Rdpvdn op 09 januari 2022, 14:39:51
-
hallo,
ik heb sinds kort een startset gekocht van faller car sytem met de bus uitvoering. jagermeister type
ook heb ik via een veiling site een bestelbus kunnen bemachtigen.
nu wil het zo zijn , dat beide na 3 dagen aan de oplader te hebben gelegen niet reageren , lijken wel gewoon leeg te zijn. :'(
ik heb ook een traktor en die laad wel op , dus aan de oplader mag het niet liggen.
heeft iemand een tip voor mij wat te doen ( let op ik ben niet technische aangelegd)
alle bedradingen in bus en bestelbus zitten goed en vast.
hopelijk heb iemand in jip en janneke taal een goede uitleg en/of oplossing voor mij
wie wil mij helpen ???
-
Lijkt erop dat je accu diep ontladen is. Zal je dus moeten vernieuwen.
-
Accu batterij defect lijkt mij. Maar dat zei de "spreker" net voor mij ook al. Succes met het vervangen hiervan.
-
Ik ben geen FCS kenner. Maar is 3 dagen aan de oplader niet wat erg lang? Voor zover mijn kennis zijn die accu's niet beveiligd tegen overladen.
-
bedankt voor jullie reacties
toch raar als je iets nieuws uit doos koopt dat een accu diep ontladen is terwijl hij nog nooit is gebruikt
-
Je kan de auto's eens openmaken en kijken of alle draadjes vastzitten. Wat zit er voor accu in? Ik vermoed een 1,2V accu. Ik heb daar eigenlijk niet de ervaring mee dat die diep ontladen. Mocht er een 3,7V lipo accu inzitten, dan kan het zomaar zijn dat deze in de doos in de winkel diep ontladen is. Komt een lipo onder de 3,3V dan is het veelal afgelopen met hem.
Als je een universeelmeter hebt kan je de spanning op de accu even meten.
Overigens als je de nieuwe auto bij een winkel hebt gekocht dan heb je gewoon garantie.
-
Ik ben geen FCS kenner. Maar is 3 dagen aan de oplader niet wat erg lang? Voor zover mijn kennis zijn die accu's niet beveiligd tegen overladen.
Als ik het me goed herinner waren dat NiMh accu's die met 1/10de of zelfs 1/20ste van de capaciteit geladen werden. Meestal kan je de lader dan ongestraft aangesloten laten omdat de katalysator in de accu de overbodig toegevoerde energie wel om kan zetten in warmte. Zou je sneller laden moet je de cel echt gaan bewaken omdat 'ie anders overladen wordt en (op den duur of direct) stuk gaat. Maar ik meen me uit de handleiding te herinneren dat de laadtijd maximaal 14 uur was.
bedankt voor jullie reacties
toch raar als je iets nieuws uit doos koopt dat een accu diep ontladen is terwijl hij nog nooit is gebruikt
Als je niet weet hoe lang de doos al in een winkel stond, kan het best zo zijn dat 'ie al een paar jaar op de plank stond. Daar kan praktisch geen enkele accu goed tegen.
@ Fritsprt: volgens mij zijn het altijd twee 1,2 Volt NiMh cellen in serie. Alleen hele kleine voertuigen hebben er maar 1 geloof ik.
Als je nog nooit een diepontladen NiMh gezien hebt, vraag ik me af hoeveel cellen je gezien hebt ;) NiMh accu's, de standaard types (dus niet Eneloops, Alwaysready of dat soort technologiëen met lage zelfontlading) zijn praktisch de makkelijkste om volledig plat te krijgen door diep-ontlading, omdat de zelf-ontlading nogal hoog is.
-
Ik bedoelde te zeggen dat ik een lege 1,2V cel meestal wel weer aan de praat kreeg. Hoe anders bij lipo's. Die konden bijna altijd gelijk bij het chemisch afval
-
dus set die ik gekocht heb is 161498 de jagermeister bus uitvoering.
ik heb hem open gemaakt en zit een langwerpig groene batterij in
als ik deze batterij gaat vervangen door een nieuwe , krijg ik toch ook weer het zelfde probleem omdat die batterijen ook leeg zijn??
-
als je een lab voeding hebt zou je eens kunnen proberen om het via de voeding op te laden.
spanning iets boven de nominale batterijspanning afstellen stroombegrenzing op 20 ma en dan eens kijken wat er gebeurd.
ik heb op deze manier wel eens wat nimh's weer aan de praat gekregen.
-
Er moet geen gewone batterij in maar een oplaadbare batterij, een accu van ik denk 1,2V. Als je deze af en toe oplaadt dan gaat hij jaren mee.
Heb je een universeelmeter? Dan kan je de bestaande accu eens meten
-
...dat beide na 3 dagen aan de oplader te hebben gelegen niet reageren...
Beide voertuigen doen helemaal niets na 3 dagen opladen? Dat is wel vreemd, er zou toch iets moeten draaien.
Misschien een draad onderbroken aan de binnenzijde?
-
Misschien het eerste en tweede bericht ook gelezen?
Gr, Bert
privé
-
Ik heb zo'n setje met een Zwitserse bus gekocht en daar zat een gewone , niet oplaadbare, AAA batterij in
Menno
-
Als ik me goed herinner, dan staat er een handleiding in het Frans bij Conrad (https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/fr/001370338ML01/manual-1370338-faller-161498-mb-o317k-bus-jaegermeister-car-system-h0-starter-set.pdf), en daarin staat iets over de herlaadbaarheid van de batterijen en de tijdsduur die daarvoor nodig is.
Ik maak eruit op dat het gebruik maken van een garantieregeling in dit geval slimmer kan zijn.