BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jandcargo op 27 december 2021, 19:20:44
-
Hallo,
Nu heb ik van de kerstman een nieuwe ketelwagen van Akzo van roco gekregen. Op de wagen staat dat hij gebruikt wordt voor het vervoer van lights ends.
Dit zijn producten die vrijkomen bij de raffinage van aardolie zoals bv nafta. Voor zover ik weet is akzo niet actief of actief geweest in de aardoliebuisiness.
Ik ken deze wagens alleen voor het vervoer van natronloog, zoutzuur en zwavelzuur.
Is dit een foutje van roco of heb ik het gemist?
Wie weet meer?
groeten jandcargo
-
Ik mis wel wat: artikelnummer ;D
-
Geen idee of je hier wat wijzer van wordt, maar in deze beschikking wordt wel gesproken over "light ends"
https://images.beneluxspoor.net/bnls/1325-78beschikking-61ca0b1f31198.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1325-78beschikking-61ca0b1f31198.pdf)
-
Hi Jan,
Toen ik in de jaren zeventig bij de toenmalige Akzo Zout Chemie-lokatie Botlek aan de Welplaatweg werkte, werd daar middels electrolyse chloor geproduceerd met als bijproduct natronloog.
Er was wel een spooraansluiting, voor m.n. de beruchte chloortreinen.
Of er natronloog per spoor werd afgeleverd weet ik niet, wel per tankauto's van Delftse firma Van der Lee.
Ronald
-
Light Ends was de destillatiefractie uit de vinylchloridefabriek in Rotterdam. Dat werd tot 1984 naar de per/tetfabriek in Delfzijl gereden. Zie Op de Rails 2005/pag 145 en Op de Rails 2007-2/64.
Ik neem aan dat het om de Roco 76512 gaat. Vergelijk ik die met de voorbeeldwagen, heeft die andere veren en ophanging, twee trapjes op de kop ipv een en een grotere chemiedom dan het model. De basis is leuk en ik kan begrijpen dat het model zo uitgevoerd is.
dirkjan
-
Zelf geen kennis van Akzo, buiten dat ze ook een chloorelectrolyse hadden, zoals Ronald hierboven aangeeft.
Ikzelf heb kennis van Solvay Chemie in Herten bij Roermond en in de Antwerpse haven, waar de eerste een electrolyse had en de tweede nog steeds heeft.
Bij beiden werden/worden wagons met chloor afgevoerd, met vroeger gelijkaardige 2 assige wagons. Herkenbaar voor het chloortransport is de grote bult bovenop de ketel, langswaar de chloor in de wagons wordt gepompt.
Geen idee wat de light ends betekend. Nevenproducten van chloor zijn inderdaad natronloog ( NaOh ) dichlorethaan ( DCE ), hypochloride ( HyCl ) en waterstof.
Voor zover ik weet worden ook al deze nevenproducten met vrachtwagens afgevoerd.
-
Light Ends was de destillatiefractie uit de vinylchloridefabriek in Rotterdam. Dat werd tot 1984 naar de per/tetfabriek in Delfzijl gereden. Zie Op de Rails 2005/pag 145 en Op de Rails 2007-2/64.
Ik neem aan dat het om de Roco 76512 gaat. Vergelijk ik die met de voorbeeldwagen, heeft die andere veren en ophanging, twee trapjes op de kop ipv een en een grotere chemiedom dan het model. De basis is leuk en ik kan begrijpen dat het model zo uitgevoerd is.
dirkjan
Dirkjan, hier zie ik toch echt twee trapjes:
https://www.roco.cc/en/product/248240-0-0-0-4-00-501-003001-0/products.html
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9194A48C-A8C9-43CD-B9E3-A4F8D4E790FB-61cae0f25d339.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9194A48C-A8C9-43CD-B9E3-A4F8D4E790FB-61cae0f25d339.jpg)
Foto: Pijplines
-
Nou dat scheelt, lijkt ie nog iets meer op het voorbeeld
-
;D (y)
Roco geeft Tp V aan voor dit model. Klopt dat?
-
Zoals ik boven al aangaf, liep het vervoer tot 1984
-
(http://farm3.staticflickr.com/2686/4394250413_312211e40c_o.jpg)
Daar zijn een paar uitvoeringen van, waar onder deze met een dubbele trappen en plateau, die lijkt nog het meeste op onze (ik heb er inmiddels ook 2) Liliputters
(http://7.media.hyves-static.net/1311637262/6/Aydk/0/img1311637262.jpeg)
En deze met een wat korter plateau.
Wagen voor natronloog.
Ronald
-
Hallo,
Bedankt voor het meedenken. helaas heb ik die oude op de rails niet. Als je nog wat info hierover kunt delen zou leuk zijn.
Blijft voor mij nog duister waarom de wagen hengelo Akzo als depotstation had. Als het een pendelvervoer Rotterdam-Delfzijl betrof.
Zou mooi zijn als ook nog de natronloogversie wordt uitgebracht.
Kleine moeite lijkt mij
-
Via industriespoor.nl vind je wel wat info:
http://www.industriespoor.nl/ZoutHengelo.htm (http://www.industriespoor.nl/ZoutHengelo.htm)
Ga onderaan de pagina naar Bronnen.
Vooral in deze http://www.industriespoor.nl/AkzoNobelRotterdamOdR2007_2.pdf (http://www.industriespoor.nl/AkzoNobelRotterdamOdR2007_2.pdf) zie je op een pagina genummerd met 64 een mooie foto.
-
In http://www.industriespoor.nl/ZoutOdR2004_4.pdf (http://www.industriespoor.nl/ZoutOdR2004_4.pdf) (daar verlinkt) staat de geschiedenis van de Akzo wagens. De reden dat het depot Hengelo was, was omdat daar de Akzo wagenwerkplaats zat.
-
Ik vind ook dit overzicht op de nvbs site: https://www.nvbs.com/OdR_fig/20100501Bijlage1.pdf (https://www.nvbs.com/OdR_fig/20100501Bijlage1.pdf)
Maar ik heb niet uitgezocht of dit een uitbreiding is van de tabellen uit OdR of dat dit een verzameloverzicht is en dus alleen de wagens vermeld uit die tabellen in OdR.
-
Hengelo was de vestigingsplaats van de AZC-divisie.
AKZO had tot in de jaren 80 diverse divisies: Chemie, Pharma, Consumentenproducten, Coatings en Zout Chemie.
Ronald
-
Hallo,
Wat mooi dat al die informatie hier beschikbaar komt.
Hieruit blijkt dat er 2 akzo wagens waren voor het vervoeren van lights ends.
De nummers 520711 en 520727 ( 21 84 7165548)later omgenummerd tot( 23 84 7165548)
Op het model staat 21 84 07057064. Ik kan zo niet achterhalen of dit een vernummering van wagen 520711 is.
Als je in de nvbs artikelen kijkt naar de foto van de 520727 dan lijkt het model daar niet echt op (OK hij is ook blauw en heeft een ketel.......)
Het model lijkt nog het meest op de wagen voor natronloog die hier in het draadje wordt getoond.
Ik denk dat ik mijn vrouw(die erg handig is met computers) maar eens vraag om natronloogopschriften te maken.
groeten jandcargo
-
Hallo,
Mijn vrouw heeft wat bijgeklust met de opschriften en het volgende er van gemaakt. Het is een natronloogwagen geworden. Het model klopt vrijwel zoals in het draadje hier wordt getoond. Het nummer is geworden 21-84- 0705728-8. Deze wagen werd op 23 juni 1970 geplaatst bij zeepfabriek de Klok in Heerde (mijn geboorteplaats) Toevallig zat er die dag nog een wagen met natronloog in de trein voor margarinefabriek Oosterenk in Epe. Toch weer een model geworden wat de werkelijkheid beter benaderd dan de roco versie.
De herkomst van het nummer van het model(21 84 0705706-4) heb ik niet kunnen herleiden. IK vraag mij af of dit een korrect nummer is?
Mocht je het bestandje van de opschriften willen stuur dan maar een PB. Het is opgebouwd als een vectorbestand en afgedrukt op fotopapier
groeten jandcargo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211230-WA0008-61d07eaa867f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211230-WA0008-61d07eaa867f0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211230-WA0010-61d07eb03cc8d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211230-WA0010-61d07eb03cc8d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/42-23-6-70-kopie-2-61d07f1e557d9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/42-23-6-70-kopie-2-61d07f1e557d9.jpg)
-
Hoi Jan,
Het nummer voor de Akzo ketelwagen van Roco is correct.
Deze is in de jaren 80 geschonken aan de MBS in Haaksbergen. Naar mijn idee, naast enkele concessies, komt het Roco model in de buurt naar het model wat als voorbeeld diende.
Je zou de wagen nog kunnen pimpen door de ketel aan de onderkant dicht te trekken met het frame. En de 'afvoerbuis' wat over de ketel loopt opnieuw te maken aan de hand van dik metaaldraad o.a.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mbs-Akzo704-61d090b9ab7bd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mbs-Akzo704-61d090b9ab7bd.jpg)
zie:
http://www.nmld.nl/nl/object/1195 (http://www.nmld.nl/nl/object/1195)
Jeroen
-
Hallo Jeroen,
Mooi dat jij nog een foto hebt gevonden van de andere lights ends wagen. Dat zijn dan toch 2 verschillende uitvoeringen van de wagens voor hetzelfde product.
En daarbij klopt het rocomodel, wat natuurlijk wel weer goed is.
groeten jandcargo
-
Dag Jan,
Wat aardig dat je een paar berichten terug de wagenlijst uit 1970 hebt geplaatst van de buurtgoederentrein Apeldoorn-Heerde.
Wolter
-
Hallo Jeroen,
Mooi dat jij nog een foto hebt gevonden van de andere lights ends wagen. Dat zijn dan toch 2 verschillende uitvoeringen van de wagens voor hetzelfde product.
En daarbij klopt het rocomodel, wat natuurlijk wel weer goed is.
groeten jandcargo
Dag Jan,
Zelfs deze Akzo ketelwagen had gekozen kunnen worden.
Dit is dezelfde type ketelwagen als die de MBS in bezit heeft, maar deze werd echter gebruikt voor zwavelzuur afval.
zie afbeelding:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/chloor-roco-61d1a36b301f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/chloor-roco-61d1a36b301f2.jpg)
bron: http://www.industriespoor.nl/ZoutOdR2004_4.pdf (http://www.industriespoor.nl/ZoutOdR2004_4.pdf)
Jeroen
-
Hallo,
Dat nodigt weer erg uit tot meerdere wagens ombouwen, leuk!!
De opschriften maken heb ik nu wel onder de knie dus dat is niet zon probleem meer
Ik heb nog een deel van mijn wagenlijsten op mijn site staan(www.blokpost9.nl).
Ze geven een mooi tijdsbeeld van de buurtgoederentrein op de lijn Apeldoorn-Heerde in die jaren.
In de jaren 69/70 had ik goed kontakt met de rangeerders en zij gaven mij die wagenlijsten die ik nog steeds bewaar.
Meestal staat er op mijn modelbaan dan ook een trein aan de hand van zon wagenlijst.
groeten jandcargo
-
De foto van de Akzo-wagen op de vorige pagina is de wagen die bij de STAR bewaard is gebleven. De enige normaalspoorwagen van Spoorijzer die er nog is...
-
Hallo,
Nog een wagen uit het akzo-tijdperk dat veel overeenkomt met het roco-model. Het hekwerk, appendages opbouw kloppen best goed.
Alleen nog even de juiste opschriften maar dat is geen probleem meer.
groeten jandcargo
Ketelwagen Zckk voor het vervoer van zwavelzuur in Delfzijl in 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zwavelzuur-Uh-delfzijl-61d304f0f003b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zwavelzuur-Uh-delfzijl-61d304f0f003b.jpg)
-
hihihihi nooi geweten dat deze wagens ook in Delfzijl bij AKZO kwamen
edwin
-
Voor het drogen van chloorgas werd zwavelzuur gebruikt. Hiervoor was er een lospunt gebouw, vlak voor het vulpunt waar de chloorwagens gevuld werden. De laatste keer dat ik er was lag dit spoortje er nog.
-
Leuk, dat je een deel van je wagenlijsten op je site hebt staan.
Dit weekend heb ik even de onlangs genoemde goederentrein nagebootst, met wagens die er in de verte op leken. Dat werd dus een trein die naar hedendaagse inzichten er niet uitziet.
Wolter
-
Hallo Wolter,
Leuk dat je een trein hebt nagebootst. Dan krijgt een goederentrein ook een doel en een eigen gezicht.
Als ik geen Heerde-Apeldoorn lijst rij dan maak ik ook altijd een wagenlijst met waar de wagens geplaatst moeten worden.
Ook wordt er lading aan de wagens toegekend of daadwerkelijk op de open wagens geplaatst.
Er wordt dan ook gerangeerd volgens de regels van het grootbedrijf.
Op deze manier gaat het meer leven voor mij.
Veel plezier er mee
-
Hallo Jan,
Dat plezier heb ik er aan zeker aan. Ook zie ik een meerwaarde in het gebruik van wagenlijsten en echte ladingen.
En gisteravond heb ik je website bezocht. Ik vind hem mooi overzichtelijk en informatief. Zeker in combinatie met die mooie foto’s! Ik heb me erover verbaasd hoeveel afwisselend vervoer er op ‘jouw’ lijn begin jaren 70 nog was.
Wolter
-
Dat is ook de leukste manier van rijden. zonder zin rondjes rijden verveelt ook redelijk snel. Heb nu 2 keer met KNZ op een Fremo treffen gestaan. Er zijn alleen niet echt veel chemicaliën wagens. Olie en brandstoffen zijn er meer dan genoeg.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Akzo-Nobel1-61df3f98a8733.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Akzo-Nobel1-61df3f98a8733.jpg)
Heeft Akzo Nobel freon vervoerd?
De wagon vermeldt VTG Rotterdam en ik vermoed dat dit niet een officieel exemplaar is.
Knar46
-
Klopt, qua model en opschriften ruim genoeg punten om opgenomen te worden in het draadje "fabrikanten en hun fantasiemodellen".
-
Hallo,
Dat lijkt mij een goede suggestie. ;D ;D
Ik ken die wagen ook niet en heb er ook geen documentatie over gezien.
Ben ondertussen gestart met de bouw van de 4-assige natronloogwagen zoals beschreven wordt in de hier genoemde opderails.
groeten jandcargo
-
Dag Jan,
In reactie 18 beschrijf je de functie van de wagenlijst. Die werd opgesteld op het vertrekstation. Die functie begrijp ik. Maar wat gebeurde er tijdens de rit, waarbij wagens werden uitgezet en bijgeplaatst? Werd die lijst dan telkens bijgewerkt?
Met vriendelijke groet,
Wolter
-
Hallo Wolter,
Voor zover ik weet werd de lijst niet bewerkt. In ieder geval niet op de lijn Apeldoorn-Heerde.
Op mijn website www.blokpost9.nl staan nog meer wagenlijsten van die lijn.
groeten jandcargo
-
Hallo Jan,
Dank voor je antwoord. Begrijpelijk trouwens dat men onderweg niet alle mutaties bijhield, want anders bleef je aan het schrijven.
Ja, je website ken ik. Die kan ik alle lezers aanraden. Ook voor wie foto’s zoekt van realistische buurtgoederentreinen.
Groeten,
Wolter
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220705-211951-62c5a40c7194a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220705-211951-62c5a40c7194a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220705-212017-62c5a41650f41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220705-212017-62c5a41650f41.jpg)
Hallo,
Naar aanleiding van deze wagens ben ik ik ook in de historie van de KNZ-wagens gedoken. Daarbij geholpen door de artikelen van de hier genoemde artikelen in opderails.
De 2-assige blauwe wagens hebben ook een grijze periode gekend evenals de 4-asser.
Op basis van roco modellen en de kennis van mijn vrouw die de opschriften en borden layout heeft verzorgd heb ik deze wagens gemaakt.
Ik ben er wel blij mee.
groeten jandcargo