BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: edwin1974 op 25 december 2021, 20:52:32
-
De DH II 3231 was in November 1983 het eerste treinstel die de naam Wadloper kreeg
-
3103 hield zijn NS vignetten tot het einde. Een groot deel van de rest kreeg vanaf mei 1999 NoordNed logo's opgeplakt.
-
Dat worden dan een DH1 en DH2 met baanschuivers. In welke combinatie reden deze wadlopers eigenlijk? 2 maal DH2, 2 maal DH1 of DH1 en DH2?
Kan allemaal, gecontroleerd tot 6 bakken aan elkaar. Al reden er wel eens langere treinen ook, Elfstedentocht :P
-
Prachtig!! Ik heb toen ik in Venray woonde, er tientallen op de foto gezet.
Geen idee hoe ik die hier moet plaatsen, de groene
heb ik ooit als screensaver gebruikt.
Ik hoop dat ik er zo een kan bemachtigen!
-
Kon er maar een lijst gemaakt worden van alle (kleur)varianten .
Er is ook een 3111 te noemen hiervoor . Die op 30-04-1993 met een rood/wit/blauwe band rondom reed ivm koninklijk bezoek aan sneek . Denk niet dat het PBmodels doet maar dan denk ik weer aan kleiNSpoor om die band te maken .
-
Kon er maar een lijst gemaakt worden van alle (kleur)varianten .
Dat kan, begin maar! (y)
-
Bijna elk stel/motorrijtuig had wel (kleine) afwijkingen in het uiterlijk, zie http://wadloper.diesel-trein.nl/
wat een feest ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1338-61c8537fe9dd1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1338-61c8537fe9dd1.jpg)
-
Op de Wikipediapagina over de Wadlopers staat deze foto: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wadloper_(spoorwegmaterieel)#/media/Bestand:NS_3113+3400.JPG (https://nl.wikipedia.org/wiki/Wadloper_(spoorwegmaterieel)#/media/Bestand:NS_3113+3400.JPG) . Dus voor 2023 de Buffel? ;D
-
Prachtig!! Ik heb toen ik in Venray woonde, er tientallen op de foto gezet.
Geen idee hoe ik die hier moet plaatsen, de groene
heb ik ooit als screensaver gebruikt.
Ik hoop dat ik er zo een kan bemachtigen!
Linksboven op de Beneluxspoor pagina staat hoe je foto's kunt uploaden. Het is tegenwoordig heel makkelijk dus als je ze op de pc hebt staan, zouden denk ik veel mensen het heel erg leuk vinden hoor (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1338-61c8537fe9dd1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1338-61c8537fe9dd1.jpg)
Hadden ze hier de decals niet ook recht op zetten kunnen? ;D
-
PB Models, dit is een prachtig nieuwtje (y). Ben benieuwd naar een filmpje waarin de sound versie te horen is.
Ikzelf zal wachten op de NoordNed versies. Zag op het www dat de 3103 ook met een NoordNed 3112 heeft gereden. Zie: https://en.treinposities.nl/foto/27031
Ik ga daarom toch ook voor de 3103.
Voor als iemand nog een variantenlijst wil maken.
DH2 met museumreclame: https://www.flickr.com/photos/buitenpost/14560288569/
DH1 vernieuwd zonder airco: https://www.flickr.com/photos/dombas/51429325962/
In het Wenslijstje 2022 gaf Chris in reactie 34 aan dat een model vroeg in 2022 zou verschijnen. Betreft dat dit model of is er nog een verrassing?
-
Idd leuke modellen. Varianten genoeg. Ook op internationaal gebied: Polen - Roemenie - Argentinie en Paraguay.
-
Ik ben wel benieuwd hoeveel modellen jullie denken te kunnen verkopen. De markt lijkt mij namelijk redelijk klein voor Wadlopers (kan me vergissen natuurlijk).
Groetjes,
Hans.
Waarom zou de markt klein zijn? omdat ze alleen in Groningen/Friesland reden?
Na de inzet bij Noordned kwamen ze natuurlijk ook op de Maaslijn, waarmee de inzet al weer groter werd.
Daarnaast rijden ze nu in Argentinië en Polen, dus nog meer markt.
En laten we wel wezen; 80% van de kopers heeft een baan met bergen en Duitse bovenleiding maar vind het maar wat gaaf om naast de RFO Sharky met roco VAM wagens een Nederlandse wadloper te hebben :P
-
Waarom zou de markt klein zijn? omdat ze alleen in Groningen/Friesland reden?
Na de inzet bij Noordned kwamen ze natuurlijk ook op de Maaslijn, waarmee de inzet al weer groter werd.
Daarnaast rijden ze nu in Argentinië en Polen, dus nog meer markt.
Even verder graven, naast Zwolle - Kampen ook de overbrengingsritten van en naar Zwolle en Tilburgvoor onderhoud, de afleveringsritten vanaf de fabriek in Krefeld (zie "De Nederlandse Spoorwegen in kleur" foto 111).
En was het niet 1994 dat op 1 april de DH2 een slag op de Hoekse Lijn reed?
Zelfs zij die Utrecht CS hebben nagebouwd kunnen de 3104 er neer donderen.
EDIT: Vergat ik zelf nog de ritten op de NTM-lijn naar Drachten, bij de Open dagen van de STAR en materieelshow op Rotterdam CS.
Bijna landelijke dekking ;D
-
>> ... RFO Sharky met roco VAM wagens ...
Je kunt ook te ver gaan, hè >:(
;D ;)
zie hier: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159555320919329&set=gm.2673462662799328 ;D
en om weer on-topic te blijven:
Even verder graven, naast Zwolle - Kampen ook de overbrengingsritten van en naar Zwolle en Tilburgvoor onderhoud, de afleveringsritten vanaf de fabriek in Krefeld (zie "De Nederlandse Spoorwegen in kleur" foto 111).
En was het niet 1994 dat op 1 april de DH2 een slag op de Hoekse Lijn reed?
Zelfs zij die Utrecht CS hebben nagebouwd kunnen de 3104 er neer donderen.
EDIT: Vergat ik zelf nog de ritten op de NTM-lijn naar Drachten, bij de Open dagen van de STAR en materieelshow op Rotterdam CS.
Bijna landelijke dekking ;D
klopt, van de overbrenging naar Tilburg heb ik ook nog een plaatje bij Meteren (stond ook in RM) maar vanwege detectie ging dat nooit solo.
-
Even verder graven, naast Zwolle - Kampen ook de overbrengingsritten van en naar Zwolle en Tilburgvoor onderhoud, de afleveringsritten vanaf de fabriek in Krefeld (zie "De Nederlandse Spoorwegen in kleur" foto 111).
En was het niet 1994 dat op 1 april de DH2 een slag op de Hoekse Lijn reed?
Zelfs zij die Utrecht CS hebben nagebouwd kunnen de 3104 er neer donderen.
EDIT: Vergat ik zelf nog de ritten op de NTM-lijn naar Drachten, bij de Open dagen van de STAR en materieelshow op Rotterdam CS.
Bijna landelijke dekking ;D
pendelritten Winterswijk-Aalten, Open Dag De Meer, NVBS-rit via de Bentheimer Eisenbahn...
-
Ik bedoel maar. En zo zal er vast nog wel meer zijn.
Bijna Nagenoeg landelijke dekking ;D.
-
CH danwel niet, maar AT wel voor een bezoek aan de klimaatkamer in Wenen.
-
Ze hebben ook nog voor Connexxion de dienst op Almelo - Mariënberg uitgevoerd.
-
Vond deze heel aardige site: http://wadloper.diesel-trein.nl/teksten/geschiedenis.html
Als voorbeeld van de nagenoeg landerlijke dekking, ik citeer:
2 mei 1992
Op 2 mei vond een rit onder de naam "DH 2 Excursie Armsein Adieu" plaats met de 3206. De rit voer van Arnhem via de Betuwe, Budel, Zuid Limburg en de Maaslijn terug naar Arnhem:
trein 37330: Arnhem - Kesteren - Geldermalsen - Weert - Budel
trein 37331: Budel - Sittard - Born
trein 37333: Born - Maastricht
trein 37334: Maastricht - Schin op Geul
trein 84509: Schin op Geul - Valkenburg - Schin op Geul ("leeg")
trein 37334 (vervolg): Schin op Geul - Heerlen - Haanrade
trein 37336: Haanrade -Heerlen - Roermond - Venlo - Nijmegen - Arnhem
En de bakken van het stel zijn niet met een Chinook-heli naar Arnhem gebracht vermoed ik zo.
-
Even verder graven, naast Zwolle - Kampen ook de overbrengingsritten van en naar Zwolle en Tilburgvoor onderhoud, de afleveringsritten vanaf de fabriek in Krefeld (zie "De Nederlandse Spoorwegen in kleur" foto 111).
En was het niet 1994 dat op 1 april de DH2 een slag op de Hoekse Lijn reed?
Zelfs zij die Utrecht CS hebben nagebouwd kunnen de 3104 er neer donderen.
EDIT: Vergat ik zelf nog de ritten op de NTM-lijn naar Drachten, bij de Open dagen van de STAR en materieelshow op Rotterdam CS.
Bijna landelijke dekking ;D
In het recent verschenen Rondom de Dom Deel 2 staan ook foto's van die ritten van en naar Tilburg, met onder andere een mooie foto van het dak. Ongetwijfeld heeft PB Models die ook gezien.
-
En als je helemaal gek wilt doen dan zet je deze combinatie op de baan:
DH2 3205 - DH2 3211 - ICM1 4017
Zeer beperkt qua inzet, maar het heeft gereden ;) ;D
Op 29 augustus 1987 strandde ICM 4017 met een defecte compressor te Wolvega, waar het stel werd binnengenomen op spoor 1. Uit Leeuwarden werden de Wadlopers 3205 en 3211 naar Wolvega gestuurd om de defecte 4017 naar Leeuwarden te slepen, alwaar het konvooi om 15:40 aan kwam
Bron (http://wadloper.diesel-trein.nl/teksten/geschiedenis.html)
-
Spectaculairder wordt het als je Koploper 4090 zoekt op die site kan via <Ctrl + F> en dan "4090".
-
En wat te denken van de 6 bakken Wadloper die een ICM van Gn naar Lw sleepten (of andersom) en onderweg een kudde koeien tegenkwamen... wel een interessante om een diorama van te maken trouwens ;)
-
Dat is de 4090 waar Arjan naar verwijst Tim :)
-
Op de site van Niels staat een foto van Wadloper 3208 op het oude station Blaak en een afbeelding met de 3208 op de helling tussen het nieuwe station Blaak en Rotterdam CS.
Op de Hoekse Lijn heeft plan U gereden tijdens werkzaamheden aan de bovenleiding. Ik heb nog geen foto's gezien van een Wadloper tussen Rotterdam en Hoek van Holland.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Inzet en varianten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3116-61ca1236f10f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3116-61ca1236f10f0.jpg)
DH1 in de meest voorkomende uitvoering (met uitlaatpijpen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3102-61ca11842ffff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3102-61ca11842ffff.jpg)
Gemoderniseerd maar zonder cabine-airco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3106-61ca1236eef2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3106-61ca1236eef2a.jpg)
Wadfietser (NS of NN)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3119-61ca12371b42a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3119-61ca12371b42a.jpg)
NoordNed op de kop
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3201gn-61ca12371f7c1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3201gn-61ca12371f7c1.jpg)
Gemoderniseerd met reclame
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3206star2-61ca12372e060.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3206star2-61ca12372e060.jpg)
STAR-loper
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3215-61ca12373bcdc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3215-61ca12373bcdc.jpg)
Niet gemoderniseerd, wel cabine-airco
Het groene ding (bij de STAR)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3222nvbs26-61ca12374895a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3222nvbs26-61ca12374895a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3226-3419-61ca123754e11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3226-3419-61ca123754e11.jpg)
Met Buffel 8)
-
Op de Hoekse Lijn heeft plan U gereden tijdens werkzaamheden aan de bovenleiding. Ik heb nog geen foto's gezien van een Wadloper tussen Rotterdam en Hoek van Holland.
Staat op de laatste pagina's van RailMagazine speciaalnummer "de NS in" en dan ik meen 1994, kan ook jaar eerder of later zijn. Fotobijschrift begint volgens mij zo: "Wat bedoeld was als 1 aprilgrap werd uiteindelijk toch uitgevoerd enz".
Doordat ik dit soort dingen onthoud bewaar ik zelden dit soort boeken en tijdschriften, echter is het niet helemaal op orde zo blijkt.
Iemand die ze heeft en even wil kijken?
-
Op Feijenoordse Meesters (http://www.feijenoordsemeesters.nl/Vreemde%20eenden%20in%20de%20bijt/Vreemde%20eenden.htm) staan ook nog wat foto's van Wadlopers op de Waalhaven.
(Even naar beneden scrollen/vegen)
-
Staat op de laatste pagina's van RailMagazine speciaalnummer "de NS in" en dan ik meen 1994, kan ook jaar eerder of later zijn. Fotobijschrift begint volgens mij zo: "Wat bedoeld was als 1 aprilgrap werd uiteindelijk toch uitgevoerd enz".
Doordat ik dit soort dingen onthoud bewaar ik zelden dit soort boeken en tijdschriften, echter is het niet helemaal op orde zo blijkt.
Iemand die ze heeft en even wil kijken?
Die rit naar de Hoek was 1 april 1993. Treinstel van dienst was de 3226 en er zijn verschillende beelden van.
-
Het groene ding (bij de STAR)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3222nvbs26-61ca12374895a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3222nvbs26-61ca12374895a.jpg)
En bij de groene 3222 zijn duidelijk de "PRIL" kappen te zien aan de onderzijde. Dit was om het geluid te beperken echter werkte het zodanig isolerend dat de stellen te warm werden. De kappen verdwenen nog sneller dan dat ze kwamen en alleen de scharnieren aan de bak waren nog zichtbaar.
-
Die rit naar de Hoek was 1 april 1993. Treinstel van dienst was de 3226 en er zijn verschillende beelden van.
Dank! Zat ik er een jaartje naast dus.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/4636970292_ae665400c9_z.jpg) (https://flic.kr/p/84KFHE)820313 130-10a Groningen (https://flic.kr/p/84KFHE) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Erg kale (nog niet)Wadloper 3210,
Groningen,
13 maart 1982.
(https://live.staticflickr.com/3657/3451262096_9132c07cb5_z.jpg) (https://flic.kr/p/6fYBYU)830409 Groningen (https://flic.kr/p/6fYBYU) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Wadloper3231,
Groningen,
09 april 1983.
(https://live.staticflickr.com/65535/5613994899_27109caf91_z.jpg) (https://flic.kr/p/9y6c6v)830409 140-41a Groningen (https://flic.kr/p/9y6c6v) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Wadloper 3102,
Groningen,
09 april 1983.
-
Nog iets voor de detailfreaks . Bij aflevering hadden alle wadlopers een set koersborden met alle bestemmingen voor hun inzetgebied . Nog in de NS tijd zijn deze verwijderd .
-
Op de Hoekse Lijn heeft plan U gereden tijdens werkzaamheden aan de bovenleiding. Ik heb nog geen foto's gezien van een Wadloper tussen Rotterdam en Hoek van Holland.
Vriendelijke groet Ruud B.
Hoi Ruud en andere,
de wadloper heeft gereden over de Hoekse Lijn, deze reed er als proef of deze tijdens de werkzaamheden aan de bovenleiding het vervangende vervoer konden waarnemen.
Een fotografisch bewijs heb ik in mijn verzameling niet kunnen vinden, maar mogelijk is deze bij mijn vader wel te vinden. Ik zal als ik het niet vergeet eens zoeken bij hem.
Groeten,
Christoph
-
Die inzet van 1 april 1993 waar ik op doelde was wel met reizigers overigens.
-
Kwam deze variant ook nog tegen: https://www.flickr.com/photos/wadlwper327/4465900360/in/faves-66872633@N05/
-
Op het station Venray lagen destijds matten tussen de rails
Dit om de olie op te vangen die die stellen verloren tijdens stilstand
-
Nav bericht op PB models over matten: waarom verloren die dingen zoveel olie? Of dus blijkbaar meer dan ander materieel?
-
Nog iets voor de detailfreaks . Bij aflevering hadden alle wadlopers een set koersborden met alle bestemmingen voor hun inzetgebied . Nog in de NS tijd zijn deze verwijderd .
Verwijderd is een groot woord, dat waren namelijk gewoon losse bakken met borden die op de koersbord haken hingen.
Til je er zonder moeite zo vanaf :)
-
Nav bericht op PB models over matten: waarom verloren die dingen zoveel olie? Of dus blijkbaar meer dan ander materieel?
Welk bericht bedoel je? Bij dieselmaterieel worden al ruime tijd standaard lekmatten gebruikt bij stilstand/opstellocaties
edit: oh je bedoelt het andere topic.
-
Ik snap de verwarring ;D wellicht dat ze in Venray de oliematten voor het bezoek/komst wadlopers niet kenden omdat daar normaliter weinig dieseltreinstellen werden ingezet... ?
-
Reden ze daar voor de inzet van de Wadlopers dan nog met stoom?
-
Ik snap de verwarring ;D wellicht dat ze in Venray de oliematten voor het bezoek/komst wadlopers niet kenden omdat daar normaliter weinig dieseltreinstellen werden ingezet... ?
Volgens mij worden daar sinds het einde van de stoomtractie niet anders dan dieselstellen ingezet ;D
-
Vandaar mijn vraag; de opmerking in het andere draadje suggereerde dat de matten specifiek voor de wadloper waren...
-
Werd er in Venray sinds de regionalisering van de treindienst niet lang gekeerd met een spitsdienst?
-
Idd, matten specifiek voor de dieselstellen
-
Even opgezocht: in 2008 ging inderdaad de spitsdienst naar Venray rijden. Dat betekende dus dat de stellen lang keerden daar, en vandaar dus de lekmatten. In NS-tijd werd er doorgaans niet lang gekeerd op Venray.
-
Dank voor het stillen van mijn nieuwsgierigheid (y)
-
In het zuiden wordt het voor PB Models makkelijk: NS-logo weg, witte sticker met "VEOLIA" erop:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9986-Middel-61cb41876d7e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9986-Middel-61cb41876d7e8.jpg)
en dat gold ook voor die groene:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9997-Middel-61cb41879c5ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-9997-Middel-61cb41879c5ee.jpg)
(iig 3103 als Wadfietser had ook witte stickers, uit principe plaats ik echter geen foto's met geklieder erop)
Aan het eind wordt het nog makkelijker: helemaal geen logo's of stickers:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3905-Middel-61cb4187081ac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3905-Middel-61cb4187081ac.jpg)
In de laatste weken wordt het echter lastig: waren ze nu geel of...?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4062-Middel-61cb4187594e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4062-Middel-61cb4187594e0.jpg)
De beste uitvoering voor PB Models lijkt moeilijk maar is in minimaal 4 varianten te verkopen: "Nog 4 maanden" + "Nog 3 maanden" + + tot op de laatste dag "Nog 1 maand". (en misschien nog wel meer, 4 maanden is de minste versie die ik ooit zag) De foto toont het stel tijdens de afscheidsrit langs wpl Blerick:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1798-Middel-61cb4186f16c0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1798-Middel-61cb4186f16c0.jpg)
Groet, Raymond van den Hoven
-
Dummy 🙃
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220118-120157-61e69e30d7905.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220118-120157-61e69e30d7905.jpg)
-
pendelritten Winterswijk-Aalten, Open Dag De Meer, NVBS-rit via de Bentheimer Eisenbahn...
Voegen we daar nog aan toe,Venlo en omstreken waar die dingen reden.
Al dan niet gesleept voor b.v. verscheping naar nieuwe eigenaren,of voor andere doeleinden,wadlopers in Zwolle,Waalhaven Oost en zelfs op Maasvlakte west.
Van alle genoemde plekken is fotografisch bewijs hier aanwezig :angel:
-
Wadlopers in Zwolle was natuurlijk jarenlang dagelijkse praktijk ;)
-
Dat is waar,knip/plak foutje van mijn kant,toen ik e.e.a. zat op te sommen in mn hoofd terwijl ik het gelijkertijd wilde typen :-[
-
Lees het topic anders even, er is veel meer genoemd!