BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Pauldg op 24 november 2021, 11:52:45
-
Vandaag in het Parool: een lezer die zich wild ergert aan verbouwingen aan tramsporen in de grachtengordel en maar gelijk suggereert om na 130 jaar afscheid te nemen van dit antieke transportmiddel en te vervangen voor harmonicabussen. https://www.parool.nl/columns-opinie/opinie-verban-de-tram-uit-de-stad-dat-scheelt-een-boel-overlast~bbd02caa/ (https://www.parool.nl/columns-opinie/opinie-verban-de-tram-uit-de-stad-dat-scheelt-een-boel-overlast~bbd02caa/)
Natuurlijk schiet dat spoor- en tramliefhebbers in het verkeerde keelsgat. Naast het feit dat we hier overduidelijk met een fietser te maken hebben die nooit de tram neemt heeft hij volgens mij niet alle feiten goed op een rij. De meeste steden doen het zonder tram ja, maar volgens mij schieten de nieuwe en vernieuwde trambedrijven als paddestoelen uit de grond en is er dus niets antieks aan. Daarnaast valt een keer het woord fijnstof. Een deel van de fijnstof is afkomstig van roet uit autobanden. Een electrische bus gaat dus sowieso voor meer fijnstof zorgen dan een tram. Al zal bovenleidingschraapsel ook niet echt gezond zijn.
Benieuwd of er nog een reactie komt van het GVB :-)
mvg, Paul
-
Het GVB kan het beste adviseren om in Noord te gaan wonen. Daar rijden die verderfelijke trams niet.
-
Denk ook niet dat het GVB vooralsnog behoefte zal hebben dit ingezonden stuk belangrijker te gaan maken dan het is.
-
Nu is er dus ook al een tramwappie... :laugh: :laugh: :laugh:
-
Gelukkig stelt hij niet dat de tram als vervoermiddel niet inclusief en kwetsend is anders was het in Amsterdam wel snel bekeken. :)
-
😂😂😂
Nu is er dus ook al een tramwappie... :laugh: :laugh: :laugh:
Gereïncarneerd uit de 50'er jaren. Toen werd de tram ook als verouderd vervoermiddel aangezien.
-
Briefschrijver stelt voor de tram af te bouwen.
Nota bene er worden juist nieuwe trams ingevlogen.
Die zullen naar goed Amsterdams gebruik tot in de jaren vijftig de stad zullen opfleuren.
Ronald
-
Kennelijk is zijn belangrijkste grief dat er straten opgebroken zijn. Zonder tram gebeurt dat ook, zo om de 50 jaar.
Dus nog even doorbijten Gerrit, dan heb je er 50 jaar geen last meer van.
-
Helaas heeft in Nederland de minderheid het nog steeds voor het zeggen ! En deze briefschrijver is dus overduidelijk een minderheid.
-
Ach, dit soort oprispingen hoort een beetje bij de folklore van 020.
Minzaam glimlachen en verder niet op ingaan. ;)
Grtz, Ton
-
De schrijver zou in Groningen ontzettend op zijn plaats zijn. (Al hoop ik dat hij in A'dam blijft.....)
Want in Groningen zagen ze wel kans een tramplan waar al dik 10 jaar aan gewerkt was en ook al was aanbesteed in 2012 alsnog af te schieten. Laatst was er weer een wethouder die sprak over een tram, hij wilde geen oude koeien uit de sloot halen en niet omzien in wrok. Dat hoeft ook niet, zie maar gewoon om in realiteit: die tram komt er niet.
Albert
-
Vandaag in het Parool: een lezer die zich wild ergert aan verbouwingen aan tramsporen in de grachtengordel en maar gelijk suggereert om na 130 jaar afscheid te nemen van dit antieke transportmiddel en te vervangen voor harmonicabussen.
Niet overdrijven. Hij heeft het maar over 120 jaar :angel: ;D ;D ;D
Gelukkig hoeft er voor zijn toeristentrammetje blijkbaar geen onderhoud gepleegd te worden aan het spoor anders bleef hij nog in rotzooi zitten. :angel:
En blijkbaar ook niet op de hoogte dat moderne trams niet helemaal meer uit staal bestaan maar ook aluminium en composiet materialen.
Waarschijnlijk zo'n klager die klaagt omdat het kan 8)
-
Als je al die bussen rond hebt rijden, blijven de problemen toch vrijwel hetzelfde?
Kennelijk is zijn belangrijkste grief dat er straten opgebroken zijn. Zonder tram gebeurt dat ook, zo om de 50 jaar. Dus nog even doorbijten Gerrit, dan heb je er 50 jaar geen last meer van.
Hij klaagt dat een straat die 7 jaar geleden was opengebroken dat binnenkort weer is, ik mag al vier jaar omrijden vanwege werkzaamheden die oorspronkelijk hooguit 5 weekenden zouden duren.
-
Dat ligt aan de geniale planners die daarvoor ,bij de gemeente werken.
En dat is in elke gemeente even hopeloos.
Hier geen last van tramsporen,maar 2 jaar terug wilde men het riool upgraden en gescheiden hemelwater afvoerleiding plaatsen,zo is geschied.
Straat net dicht gemaakt met nood bestrating,toen kwam het nobele idee om overloop bassins te plaatsen net 2 maanden verder,straat weer open.
4 maanden later,glasvezel aanleg,straat weer open.
Nu Ruim een jaar verder straat weer open,want nu krijgen we de nieuwe permanente bestrating weer terug,t kan alleen wel een jaar duren voor t af is :-\
En dan ligt t openbare straatspul straks 15 cm op gehoogd en dan zal er aan de prive tuinen wel weer wat moeten worden verbouwd >:(
-
Floris, heb je het over Amsterdam? Daar hebben ze 60 jaar geleden al bedacht dat alles tegelijk moest. Dus als de straat om een reden open moest, dan werden alle belanghebbenden aangeschreven. GVB, GEB, PTT, Gemeentewerken, en noem maar op. Al die instanties kregen dan de gelegenheid om gebruik te maken van het feit dat de boel toch open lag. Niet meegedaan? Dan 5 jaar wachten. Maar het kan zijn dat ze in Asd dat beleid inmiddels vergeten zijn.
-
Trams in Amsterdam zijn traditie!
-
Bovenleiding weghalen en er weer een paard voor zetten. Zo zijn ze begonnen. Restmateriaal (lees stront) kun je weer gebruiken voor de plantjes.
-
Stoom! :D
-
Misschien kan de lezer gelijk ook suggereren om afstand te doen van het nog veel antiekere vervoersmiddel fiets. Kijk eens hoeveel steden in de wereld het zonder fietsers doen!
-
Helaas heeft in Nederland de minderheid het nog steeds voor het zeggen ! En deze briefschrijver is dus overduidelijk een minderheid.
De laatste keer dat ik naar het nederlandse nieuws keek, was het anders nog steeds de meerderheid die het voor het zeggen heeft hoor.
Je moet eens stoppen met die platitudes.
-
Daar hebben ze 60 jaar geleden al bedacht dat alles tegelijk moest. Dus als de straat om een reden open moest, dan werden alle belanghebbenden aangeschreven. GVB, GEB, PTT, Gemeentewerken, en noem maar op. Al die instanties kregen dan de gelegenheid om gebruik te maken van het feit dat de boel toch open lag. Niet meegedaan? Dan 5 jaar wachten. Maar het kan zijn dat ze in Asd dat beleid inmiddels vergeten zijn.
Inmiddels zijn de meeste van dat soort bedrijven geprivatiseerd en gaan ze hun eigen gang. Ik weet uit eigen ervaring dat de gemeente geen invloed heeft op de planningen van de elektra- en telecomboeren, Stedin en KPN in mijn geval.
Anyway; zou deze schrijver ook bang zijn dat koeien zure melk gaan geven van treinen die te hard langs rijden?
-
Welke platitudes?
-
De laatste keer dat ik naar het nederlandse nieuws keek, was het anders nog steeds de meerderheid die het voor het zeggen heeft hoor.
Je moet eens stoppen met die platitudes.
Jammer, helaas dingen die het hardst schreeuwen worden gehoord. De "zwijgende" meerderheid heelaas zelden.
Maar even op een rijtje:
- een "zonderling" heeft een afwijkende mening......
- een krant springt daarop in en maakt daar een artikel van
- Plotseling is het een draadje op het forum
Gewoon te veel eer voor bladvulling in een krant.
Dus de minderheid regeert!!!! (stelling)
-
Kennelijk is zijn belangrijkste grief dat er straten opgebroken zijn. Zonder tram gebeurt dat ook, zo om de 50 jaar.
Dus nog even doorbijten Gerrit, dan heb je er 50 jaar geen last meer van.
Mwah, mijn ervaring is dat praktisch elke Amsterdamse straat met trams zo'n elke 10-15 jaar de pineut is om de tramrails weer op te hogen, en ja dan wordt vaak de hele boel afgesloten omdat het beton weggebikt moet worden en dat nu eenmaal alleen maar vanaf de zijkant kan (waar de gewone rijbanen liggen)
Ach, dit soort oprispingen hoort een beetje bij de folklore van 020.
Minzaam glimlachen en verder niet op ingaan. ;)
Precies ;)
Dat hoeft ook niet, zie maar gewoon om in realiteit: die tram komt er niet.
Mwah, dat zou ik niet te hard zeggen. Ik ben in 2011 op de campus in Utrecht terecht gekomen om daar wat AV-apparatuur van een student over te nemen. Wel gelezen over de problematiek van de bussen naar de Uithof en dergelijke, maar geen moment bij nagedacht dat ik toen in die contreien was. Ik wist niet wat me overkwam: elke minuut zo'n dubbelgelede-bus die gewoon propvol bij het CS aankwam.
Ook in Groningen heb ik knap versteld gestaan van het gigantische aantal bussen. Dat er geen tram komt, zou ik niet te hard zeggen.
-
Sterker, in Utrecht zijn een jaar of 25 geleden tramplannen met veel bombarie afgeblazen, vergelijkbaar met wat er in Groningen is gebeurd. En ziet, er is toch een lijn naar de Uithof gekomen en de gemeente en regio willen nog veel meer.
-
:P
Ik ben er helemaal mee eens.
WEG met die trams.....
Ronald Visser
(?? ik heb eigenlijk helemaal geen last van die dingen, hier in Wijchen..) ;)
-
Jammer, helaas dingen die het hardst schreeuwen worden gehoord. De "zwijgende" meerderheid heelaas zelden.
Maar even op een rijtje:
- een "zonderling" heeft een afwijkende mening......
- een krant springt daarop in en maakt daar een artikel van
- Plotseling is het een draadje op het forum
Gewoon te veel eer voor bladvulling in een krant.
Dus de minderheid regeert!!!! (stelling)
De krant heeft geen artikel geschreven Bart, het was een ingezonden brief. En dat draadje hier? Ach, geleuterd wordt er hier toch wel, dan kan je beter af en toe een verse aanleiding hebben :)
-
Ik stel mij er iemand bij voor als een typetje van Koot & Bie: P. van Oord, ingezonden-brievenschrijver.
-
Ik ga denk ik een brief aan het Parool schrijven met een voorstel om al die stomme grachten te dempen. Die dingen hebben toch totaal geen transportfunctie meer. Wat zou je met die ruimte allemaal kunnen doen? Woningen bouwen, parkeren of nieuwe tramlijnen aanleggen :D
-
Dat is al gedaan, in de jaren zestig. Verzin eens wat nieuws ;D
Alle huizen slopen, dàt schept ruimte!
-
Goed idee,eerst ieder zijn land opbouwen.
Gr Rene.
-
Voor de tramhater zijn er meer dan genoeg steden zonder tram en daar zijn de huizen ook nog minder duur. Kan je een dikkere auto kopen. ;D
Carel
-
Misschien kan de tramhater in het weekend naar Utrecht uitwijken. Dan rijdt de Uithoflijn daar toch niet. Kostte ook maar bijna 500 miljoen euro, dus die kan je rustig twee dagen per week in de remise laten.
Bas
-
..en/of over de nog steeds ongebruikte tramroute langs de Delftse Universeteit fietsen.
Ronald
-
Ik ga denk ik een brief aan het Parool schrijven met een voorstel om al die stomme grachten te dempen. Die dingen hebben toch totaal geen transportfunctie meer. Wat zou je met die ruimte allemaal kunnen doen? Woningen bouwen, parkeren of nieuwe tramlijnen aanleggen :D
Grappig feitje: in de jaren zestig in Alkmaar overwoog het stadsbestuur de grachten in de binnenstad te dempen ten behoeve van het wegverkeer.
De Alkmaarsche Courant maakte toen een 'photoshop' van hoe dat er uit zou komen te zien en drukte die foto's af in de krant. Nadat het publiek dat zag, werd de weerstand tegen die plannen zo groot dat ze afgeblazen werden.
-
Alle huizen slopen, dàt schept ruimte!
Alle bossen kappen ook.
-
Wat dacht je van alle oceanen dempen. :o
-
Brievenschrijver kreeg in Het Parool van vandaag bijval noch repliek.
Ronald
-
En wij vullen hier 3 pagina's over dit non-onderwerp. Niet verder over hebben, zonde van de energie. (en wij weten beter)
Dit is ook het enige, dat ik er over schrijven wil.
Gr. Frank
-
Je kan een topic ook overslaan wanneer je er niets mee hebt ;)
-
In de zaterdagkrant vandaag een reactie op de brief van de tramhater. Briefschrijver verbaast zich eveneens al jaren aan het verschijnsel tram. Hij stelt voor de rails op te ruimen en de bovenleiding te handhaven en over te gaan op trolleybussen. Plan A van Arnhem.
Hij heeft ook een plan B: ook de bovenleiding weg en verder gaan op smalle oplaadbare bussen. Beide voorstellen zouden resulteren in beter OV.
Klaarblijkelijk ziet deze plannenmakers wel, dat je met teams minder ruimte nodig hebt, gezien het idee van smalle bussen.
Groet.
Ronald
-
Hebben ze zich ookal bedacht dat je voor de mensen die in 1 tram passen, ongeveer 3 bussen nodig hebt en wat dat voor effect heeft in een stad?
-
Ik gun de mensen in Amsterdam heel veel trams. Met veel krappe bochten.
maar in die wereldstad ken je alles lopend af, of op de fiets.
en de rest heefteen vespa of zo een invalide karretje.
-
Bovenleiding handhaven voor trolleybussen gaat niet werken. Je moet dan het hele systeem verbouwen. Of het wegdek van staalplaat maken en de bussen op ijzeren wielen zetten. Dan lijkt me een tram toch handiger. :)
-
De argumenten tegen de tram zijn nog steeds hetzelfde als waarmee in de jaren ‘50/‘60 veel trambedrijven de nek om zijn gedraaid. De mensheid leert vaak weinig van zijn fouten.
-
.. jaren 50/60 en eerder!
Voor de W2 was de electrische tram al op zijn retour, was de tram al verdwenen in Enschede en Utrecht. In Arnhem waren lijnen al verbust, kwamen tgv de W2 deels terug. De oorlog heeft de opheffing van de tram in Groningen en Nijmegen vertraagd.
Ronald
-
En wat te zeggen van het opheffen van de NZH-lijnen en de buitenlijn van de HTM naar Leiden. Expert Lehner noemde dat laatste al een blunder toen ze nog aan het opbreken waren...
-
Jeroen Bos neemt het in Het Parool vandaag op voor de tram in de hoofdstad.
'Amsterdam zonder trams?' besluit hij, 'dat is toch sowieso armoe'.
Mijn idee!
Groetjes
Ronald
-
Er staan alleen twee woorden teveel in zijn laatste zin, te weten de woorden "zonder trams" ;D ;D
Groeten,
Bert
-
Deelder..
R.