BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: hrp op 23 november 2021, 11:40:00

Titel: Perrons variërend links of rechts langs spoor?
Bericht door: hrp op 23 november 2021, 11:40:00
Beste forumlezers,

Bijvoorbeeld bij de grotendeels enkelsporige Lingelijn stoppen de treinen her en der 'aan de verkeerde kant'.
De trein berijdt soms haltes met twee perrons het linker spoor en bij andere stopplaatsen het rechter spoor.
Ook rijden treinen bij sommige eilandperrons links.

Wat zou de reden zijn om niet consequent rechts te rijden?

Groetjes,
Ronald
Titel: Re: perron links of rechts
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 november 2021, 11:55:36
Ik heb er ooit over gelezen dat dat dateert uit de tijd toen de machinist nog zijn hoofd uit het raam moest steken om het vertreksignaal van de conducteur te zien. Omdat de machinist meestal rechts zat was het logisch om het perron aan de rechterkant van de trein te hebben.
Tegenwoordig ziet de machinist aan een lampje dat alle deuren dicht zijn en hij mag vertrekken. Het zou nu dus niet meer nodig zijn om naar links te gaan, maar er is ook geen noodzaak om het te veranderen.
Titel: Re: perron links of rechts
Bericht door: henk op 23 november 2021, 12:40:00
Bij Sliedrecht is de situatie juist zo dat het onmogelijk is altijd rechts te kijken. Er zijn twee perrons, maar die liggen altijd aan de zuidkant van het spoor. Treinen vanuit Sliedrecht stoppen altijd met het perron te rechterzijde van de machinist, ongeacht welk spoor zou worden gebruikt. Treinen vanuit Geldermalsen stoppen altijd met het perron ter linkerzijde, ongeacht welk spoor zou worden gebruikt.

Ook vaak afgevraagd waarom die twee perrons zo liggen.
Titel: Re: perron links of rechts
Bericht door: Martin Hornis op 23 november 2021, 12:58:48
Er zijn twee perrons, maar die liggen altijd aan de zuidkant van het spoor.
Dat is ook het geval in Gorinchem en Leerdam. Zie sporenplan.nl.
Titel: Re: perron links of rechts
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 november 2021, 13:00:04
Op sporenplan.nl kun je zien hoe het ligt. Maar dat geeft nog geen duidelijkheid over de vraag waarom het zo ligt.
Titel: Re: perron links of rechts
Bericht door: Martin Hornis op 23 november 2021, 13:06:02
Wat zou de reden zijn om niet consequent rechts te rijden?
Dat laat men afhangen van een eventueel overpad vanaf/naar de in-/uitgang van het station.
Titel: Re: perron links of rechts
Bericht door: Dpc Fo op 23 november 2021, 13:16:56
Er kan ook een historische factor in het spel zijn: de Staatsspoor reed links en kruisingen op enkelsporige lijnen namen altijd het linker spoor. Als je daar eenmaal je infrastructuur op hebt afgestemd, is er geen dogmatische noodzaak om per sé het rechter spoor te nemen. De (historische) ligging van perrons en overpaden en eventueel de spoorgeometrie kunnen dan reden zijn om nog steeds "linksaf: te slaan.
Titel: Re: perron links of rechts
Bericht door: henk op 23 november 2021, 13:30:03
Er is hier weleens een heftige discussie geweest over de vraag of Staatsspoor nu links reed of dat alleen de seinen links stonden.  ;D

Het heeft denk ik niets met dit onderwerp te maken. Ook als er links wordt gereden, is het niet logisch dat perrons op Sliedrecht liggen zoals ze liggen en kennelijk niet alleen daar.
Titel: Re: perron links of rechts
Bericht door: Rick op 23 november 2021, 13:42:17
Leesplezier bij Somda, met zelfs een stukje over de MerwedeLingeLijn (https://www.somda.nl/forum/11392/spoorgebruik-stations-enkelsporige-lijnen/).
Titel: Re: Lingelijn, perrons variërend links of rechts langs spoor?
Bericht door: hrp op 23 november 2021, 14:59:02
 :)
Dank voor de reacties.
Echter : ik heb dit topic de titel gegeven  " perrons links of rechts " en zoals te lezen is bijvoorbeeld de Merwede Lingelijn genoemd.

Wie wil reagere dus op de algemene vraag waarom treinen op enkelsprige trajecten bij wisselplaatsen met perrons soms links,  soms rechts rijden.
Groetjes
Ronald
Titel: Re: Perrons variërend links of rechts langs spoor?
Bericht door: Thom op 23 november 2021, 21:59:02
Heel simpel, dat kan dus voortkomen uit het feit dat het ene perron direct gevolgd word door een overpad of overweg terwijl het andere perron dat dan niet heeft.
Het perron welk niet gevolgd word door een overpad of overweg heeft dan de voorkeur omdat dat overpad of die overweg dan niet gesloten hoeft te zijn wanneer de trein aan komt (ivm eventueel doorschieten of het ontbreken van een sein ervoor).
Dat zorgt er daarnaast ook voor dat mensen die op het laatste moment de trein willen halen niet tegengehouden door het overpad of overweg welke al gesloten is voor het vertrek van hun trein :)

Een andere reden daartoe kan te maken hebben met de wissels die in de afbuigende stand een lagere snelheid afdwingen dan in de rechtdoor leidende stand. Een trein die bij vertrek niet meer door een afbuigend wissel hoeft te rijden kan daarom met een hogere snelheid vertrekken en dienstregeling technisch kan dat best interessant zijn.