BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: PeterNS op 20 oktober 2021, 21:55:37
-
Hoe krijg je flex rails van Fleischmann gebogen net als het begin en einde van een bocht bij mij blijft het begin en einde altijd recht suggesties zijn welkom
Peter
-
railklemmen (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-03-16-788.jpg) gebruiken van www.fohrmann.com
Hier (https://www.fohrmann.com/de/modelleisenbahn-werkzeuge/gleise/flexgleise-verlegen/) ;)
-
Dat laatste eindje kun je met een tangetje een beetje helpen.
Een andere mogelijkheid is de stukken flexspoor in rechtstand verbinden met een railverbinder, die doorsolderen en dan verder buigen. Maar dat kun je geen meters achter elkaar doen want er moet uitzettingsruimte blijven voor temperatuurverschillen.
-
Als je met de flexrail al begint in het rechte gedeelte vóór de bocht, in plaats van precies bij het begin van de bocht, dan vermijd je daar alvast dit probleem.
-
En vooral niet symmetrisch afzagen, maar minstens een biels of 4-5 ruimte laten tussen beide lassen. Schuif de ene rail in het stuk bielsmat van het volgende stuk flexrail. Zo voorkom je knikken en blijft het veel meer 1 geheel, waardoor je rechte stukken veel makkelijker vermijd.
-
Ja, dit hebben we in een ander topic over flexrail ook al eens aan de hand gehad. Ik zaag juist wel gelijk af. Als er dan een knik in komt dan zit die in beide railstaven op dezelfde plek waardoor de spoorwijdte behouden blijft.
-
Met flexrail begin ik altijd vóór het begin van de boog (vóór het tangentpunt), je krijgt dan vanzelf een overgangsboog van rechtstand naar cirkel, dus van straal R = ∞ naar R = b.v. 60 cm. Je voorkomt dan ook een knik.
-
Flexrailspanners van Conrad (https://www.conrad.nl/p/h0-flexrailspanner-set-van-3-217733)
-
Zulke spanners werden al genoemd in de eerste reactie. Maar die voorkomen niet het probleem waar het over gaat.
-
Klopt dat ze al genoemd zijn. Verzendkosten zijn echter lager in NL en ik heb goede ervaringen met 3 stuks. Helemaal voorkomen doen ze het niet, ze maken het probleem wel kleiner. Ik gebruik(te) daarnaast de door jou genoemde tang om het laatste stukje rail iets voor te buigen