BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Eric B op 20 oktober 2021, 10:51:11
-
Vandaag gezien in de nieuwsbrief van Spoorwegboekhandel.
Verwacht medio november 2021
Voor de draad ermee
Bovenleiding in Nederland 1924-1966
Jan Tromp
9789492040497
Gebonden (hardcover)
100 pagina's
Uitg. Lycka Till Förlag
Een uitwerking in boekvorm van de lezingen die de auteur vanuit de NVBS over het onderwerp heeft gegeven.
-
Behandelt het boek ook technische zake , of staan er alleen maar veel foto's in ?
Ik ben wel NVBS-er ,maar van die lezingen weet ik niet.
Peter
-
Mij (nog) niet bekend ...
Bij Lycka Till Förlag (https://www.lyckatill.nl/index.html) is nog geen digitaal inkijkexemplaar beschikbaar.
-
Dank voor de tip. Op dit onderwerp in boekvorm zit ik al tijden te wachten.
-
Ik zag op de Facebookpagina (https://www.facebook.com/lyckatillforlag) van de uitgever dat er nu een digitaal inkijkexemplaar beschikbaar is en dat het boek al besteld kan worden.
Bor
-
Het lijkt me dat de eerder gestelde vragen hiermee beantwoord zijn :)
-
Waarom het verhaal stopt in 1966 (elektrificatie Arnhem-Emmerich) vind ik wel vreemd. Juist daarna zijn er ook weer nieuwe constructies toegepast. Denk aan de goedkope lichte constructies op de Enkhuizerlijn met zijtak, maar ook de HSL en Betuweroute met hun afwijkende spanning en constructies. Maar misschien komt er ooit een deel 2?!
-
Mogelijk de persoonlijke interesse van de causeur/auteur :)
-
Zou ook kunnen dat 1966 als breekpunt gezien wordt, na de electrificatie naar de Duitse grens bij Babberich in 1966 waren de grootste elektrificatieplannen wel afgerond. Elektrificaties daarna waren meer aanvullingen en door nieuw ontwikkelde bovenleidingsconstructies is dat wel een brok informatie die niet meer in één boek te vatten zijn wil je niet uitgaan van een beknopt bestek. Persoonlijke interesse van de auteur zou idd mee kunnen spelen, bij mij doet dat het ook omdat latere projecten met nieuw soort masten mij minder interesseren dan de begintijd tot en met de naoorlogse elektrificatie projecten.
-
De auteur geeft in het voorwoord zelf aan waarom tot 1966. Dat voorwoord is te lezen via de facebookpagina.
-
persoonlijk vind ik het ook wel jammer. omdat ik toch net wat jonger ben ;D zie ik graag wat meer jaren 80/90. natuurlijk is een boek als dit daar een prima naslagwerk voor, immers de meeste waslijn is al ouder, maar ik mis nu wanneer bijvoorbeeld de karakteristieke portalen op de lijn naar Zandvoort verdwenen zijn. nu kom ik daar wel achter maar alles in 1 boek was leuk geweest. dus ik weet nog niet of ik deze meepak.
-
Ik bezit het boek "Gelijkstroomtractie op Hoofdspoorwegen.", van Ir J.P.Koster.
Dat bestrijkt zover ik dat kan nagaan uit de inzage versie van dit bedoelde boek ongeveer de zelfde onderwerpen , maar dan van ca 1915 tot ca 1950.
Alleen 1950-1966 zou nieuw zijn voor mij..
Dat is jammer, zoals mijn voorgangers al schreven, er is veel tijd verstreken tussen 1966 en laten we zeggen 2010, met nieuwe ontwikkelingen op HSL en Betuwe route. Dat had ook beschreven kunnen worden.
Ik koop dit boek dus niet :(
Peter
-
Hier is het boek besteld, de eerste week in november ligt het in de brievenbus (y)
-
Waarom het verhaal stopt in 1966 (elektrificatie Arnhem-Emmerich) vind ik wel vreemd. Juist daarna zijn er ook weer nieuwe constructies toegepast. Denk aan de goedkope lichte constructies op de Enkhuizerlijn met zijtak, maar ook de HSL en Betuweroute met hun afwijkende spanning en constructies. Maar misschien komt er ooit een deel 2?!
Ben jij helderziende? Ik zag vandaag bij boekhandel Douwes het tweede deel liggen en dat gaat over bovenleiding van 1966 tot nu.
Zojuist even gecheckt en het is zelfs bij Bol te koop: https://www.bol.com/nl/nl/p/onder-spanning/9300000126918390/?referrer=socialshare_pdp_www
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/550x773-6377ca1d8fd6f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/550x773-6377ca1d8fd6f.jpg)
Ik had bij Douwes al iets anders gekocht, maar zet deze wel op mijn verlanglijstje voor Sint.
Bor
-
Ik bezit het boek "Gelijkstroomtractie op Hoofdspoorwegen.", van Ir J.P.Koster.
Dat bestrijkt zover ik dat kan nagaan uit de inzage versie van dit bedoelde boek ongeveer de zelfde onderwerpen , maar dan van ca 1915 tot ca 1950.
Alleen 1950-1966 zou nieuw zijn voor mij..
Dat is jammer, zoals mijn voorgangers al schreven, er is veel tijd verstreken tussen 1966 en laten we zeggen 2010, met nieuwe ontwikkelingen op HSL en Betuwe route. Dat had ook beschreven kunnen worden.
Ik koop dit boek dus niet :(
Peter
Dus Onder spanning heb je nu zeker wel gekocht, Peter? ;)
-
Zie nieuw draadje over de opvolger van "Voor de draad er mee "
Peter
-
“Voor de draad ermee” vond ik wel een leukere titel. Misschien handig als we de uiteinden van de twee draadjes even aan elkaar knopen: ”Onder hoogspanning”wordt hier besproken (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105478.0).
-
Ben wel benieuwd of er ook draadjukken in staan, en als dat zo is gaat het dan over de 2 verschillende systemen Bergmann en Siemens?
Gr Hans
-
Hoi Hans.
Nee . er wordt iets gezegd over het Sicad systeem van Siemens.
Er is ook op de website "Energievoorziening " het e,e,a, over te lezen ,
maar jij wist dat al natuurlijk. ;)
Gr, Peter