BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: ex44 op 19 oktober 2021, 23:34:24
-
Even een proefballonetje. Misschien lukt het, misschien ook niet, maar dat vernemen we vanzelf wel.
Onder deze titel zal - hoop ik - af en toe iets te lezen vallen over het nieuwe Bw Lümmeln. In aanbouw is er nog steeds niks concreets, maar af en toe bekruipt me de lust om eens iets in elkaar te prutsen.
Onlangs zag ik in het een of andere tijdschrift een foto van het Verwaltungsgebäude van Bw Lümmeln, en op de één of andere manier deed me dat denken aan een bepaalde bouwdoos van Kibri:
(https://abload.de/img/301b1jmy.jpg)
Nu is dat natuurlijk veel te hoog uitgevallen, dus probeerde ik me voor te stellen hoe het er uit zou zien als er een paar verdiepingen tussenuit geamputeerd zouden worden:
(https://abload.de/img/302sujrq.jpg)
Als je goed kijkt, zie je dat er niks gebouwd is, maar dat met behulp van fotoshop de eerste foto een beetje bewerkt is.
Maar omdat het resultaat me wel beviel en ik de bewuste bouwdoos op een beurs voor een aardig prijsje op de kop kon tikken, heb ik de fantasie maar eens omgezet in realiteit. Het is nog niet af, maar een begin is er:
(https://abload.de/img/303z5k2f.jpg)
Goed. Misschien tot de volgende aflevering uit Rotzbach.
-
Ziet er beter uit dan het origineel (y) eigenlijk.
Arjan
-
Mooi!
Wouter
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk
-
Mooi gebouwd Jan. Het heeft veel weg van dit bouwwerk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/216-124-8-im-Bahnhof-Minden-Westf-07-1968-61706e42720bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/216-124-8-im-Bahnhof-Minden-Westf-07-1968-61706e42720bc.jpg)
Die fast fabrikneue 216 124-8 (Abnahme 15.04.1967) im Bahnhof Minden/Westf. (07.1968)Foto: Will A. Reed
-
Een begin is er (y)
Volgen gaat weer aan.
-
Kijkkijk, weer mooi bezig! Ja, het ziet er prima uit met minder verdiepingen.
Veel succes verder en hartelijke groet,
Wolter
-
Ah! Nieuwe ontwikkelingen. :)
Is bij dit Kibri-pand ook het klik-vast-systeem toegepast?
Groet,
Bas
-
Dank allen!
@Ronald69: daar lijkt het in de verte wel wat op ja :)
@Bas: ja, ook hier het kliksysteem waarmee je theoretisch, het hele ding lijmloos in elkaar zou kunnen zetten. Hoewel... lang niet alles. De kozijnen willen geplakt worden, het "glas" kun je dan weer klikken. Onderdelen als blinden, regenpijpen, schoorstenen en zo nog het e.e.a. moeten wel degelijk gelijmd worden.
Over schoorstenen gesproken: de meegeleverde zijn te slank voor de openingen waarin ze bevestigd moeten worden. Die heb ik mbv van Evergreenplaat van 0,75 mm dik aangepast. Wat weer als resultaat had dat de meegeleverde schoorsteenafdekkingen te klein waren. Daar moet ik nog iets op verzinnen, of ik laat het voor wat het is, dat kan ook.
(https://abload.de/img/4514ujfk.jpg)
(https://abload.de/img/452j1kd9.jpg)
Voorlopig ben ik er even klaar mee. Er moeten nog wat naadjes (op de hoeken) worden gedicht en er mag nog stevig worden geweatherd. Daarnaast moet er nog wat rommel komen op de balkons (een wrak tafeltje, een stoel oid, een vuilnisvat, en in de bloembaken wat dooie of bijna-dooie geraniums). Dat komt tzt nog wel, als het ooit nog eens op de baan geplaatst gaat worden.
-
Is de winterschilder alvast aan een kozijn begonnen? :P
Groet,
Bas
-
Och dat is ook zo'n raar verhaal. Toen alle muren van ramen waren voorzien was het tijd om het "glas" er achter te plakken. Toen dat gebeurd was, heb ik Evergreen strips aan de binnenkant van de muren geplakt en daar vervolgens papieren zakdoekjes aan bevestigd bij wijze van vitrages/gordijnen. Pas toen ik keek of dat een beetje leek kwam ik erachter dat ik één raam vergeten was... en ik had alleen nog maar ongewassen raampjes. Vandaar.
-
Met de inkorting is het een leuker gebouw geworden, vind ik!
Edoch, bij het oorspronkelijke gebouw vond ik de raampartij in het midden wel aardig. Daar zat duidelijk een redelijk indrukwekkend trappenhuis achter. In jouw versie mist die lange vertikale raampartij natuurlijk. Ik heb het idee dat er daardoor net even iets statigs ontbreekt. De achterkant, met de twee balkons vind ik deftig en stevig overkomen. De voorkant, dat lijkt nu het "achterdeurtje naar de keuken". Ik dik het een beetje aan :)
Het raam boven de twee deuren, daar zit nu een gordijn voor. Kan je daar een (ruim) trappenhuis aangeven? Ik brainstorm een beetje... Misschien geeft dat wat meer cachet. (Hangt er ook van af wat voor effect je met het gebouw wilt bereiken).
Reinout
-
Over de mate waarin een "Verwaltungsgebäude" van een Bw statig of deftig moet zijn, kan verschillend gedacht worden. Het zal ook periodeafhankelijk zijn.
Wij kennen allemaal het voorbeeld van iemand die een dergelijk gebouw van een monumentale trap (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45222.msg3221707660#msg3221707660) met bijbehorende ingang heeft voorzien.
Jan doet het andersom. Hij brengt het gebouw op vakkundige wijze tot wat bescheidener proporties terug. Terug naar Lümmeln dus.
Godzijdank.
Peter
-
Eerlijk gezegd heb ik me er niet zo druk over gemaakt of het gebouw al dan niet "statig" zou worden, ik heb eerder gezocht naar enige overeenkomst met het origineel.
Het gebouw is bedoeld om directie en (een deel van de) administratie (ed) van het Bw in onder te brengen. Een ander deel zal onderdak vinden in het gebouw wat een poos geleden al eens in elkaar is gefröbeld. Waar het bij Bas(ilicum) één groter gebouw is (waar Peter naar verwijst), zijn het er bij mij twee kleinere. Geen overbodige luxe, er komt nogal wat kijken bij het (laten) functioneren van een Betriebswerk.
Het hoge (verticale) venster doet wel denken aan een flink trappenhuis. Ook in het kort gehouden gebouw zal een trap naar de eerste verdieping en naar de zolderverdieping voeren. Als ik daar al iets van een interieur ga bouwen (vind het wel een leuk idee eigenlijk), zal het meer iets van een flinke overloop worden, met een 'gewone' trap tussen bg en verd.1 en een wat kleinere naar de zolderverdieping (waar zich bijvoorbeeld de archieven zouden kunnen bevinden).
Met de twee voordeuren (die eigenlijk ook wel iets hebben van twee achterdeuren) ben ik eigenlijk ook niet zo tevreden, er zit geen logica in, eigenlijk. Waarom twee deuren naar één trappenhuis? En rechts (op de tweede foto) is nòg een deur (in een portiek)...
Ik zal er nog eens een nachtje over slapen. Of meer. We zien wel.
-
Mooi gebouwd Jan. Het heeft veel weg van dit bouwwerk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/216-124-8-im-Bahnhof-Minden-Westf-07-1968-61706e42720bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/216-124-8-im-Bahnhof-Minden-Westf-07-1968-61706e42720bc.jpg)
Die fast fabrikneue 216 124-8 (Abnahme 15.04.1967) im Bahnhof Minden/Westf. (07.1968)Foto: Will A. Reed
Wat heeft die 216 een scheve lichtbalk zeg!
-
En tevens een bescheiden begin van patina op vooral de draaistellen.
Wolter
-
Wat kun je toch veel overdenkingen hebben bij één gebouw. En dan heb ik er ook nog enkele. :angel:
De deur in die portiek rechts is natuurlijk de eigen ingang voor de directie.
De twee deuren naast elkaar kunnen iets logischer lijken als je de twee trappen die er nu voor liggen daar weghaalt. Daarna maak je een bordes voor de beide deuren langs. Het bordes krijgt zowel links als rechts een trap.
De positie van de huidige trappen is haaks op het gebouw. De nieuwe positie van de trappen is parallel aan het gebouw. Zo lijkt het alsof je twee deuren hebt omdat men van links én van rechts komend het bordes op kan lopen.
-
Wat heeft die 216 een scheve lichtbalk zeg!
Zal gezichtsbedrog zijn doordat er achter die lichtbalk een rode gebogen handgreep uitsteekt.
Mvg, Erich
-
Dat zijn goeie ideeën, Hijlco, bedankt! Zelf heb ik nog gedacht het hele geveldeel met de twee deuren te vervangen door een geveldeel met een dubbele deur. Met een trap die past bij het geheel, dus niet te groot.
Even laten rijpen, het gebouw hoeft nog niet geplaatst te worden.
-
Zal gezichtsbedrog zijn doordat er achter die lichtbalk een rode gebogen handgreep uitsteekt.
Nee, echt scheef
-
Leuk dat er weer een nieuw avontuur start. Ben benieuwd of hier ook inwoners of voorbijgangers uit Lümmeln en omstreken hun opwachting gaan maken ;)
-
Wij zijn gekluisterd aan ons beeldscherm.. ;D ;D (bijna letterlijk en figuurlijk.. :-[)
-
Ben benieuwd of hier ook inwoners of voorbijgangers uit Lümmeln en omstreken hun opwachting gaan maken
Dat zou best eens kunnen. Maar eerst zal het nieuwe Lümmeln noch moeten auferstehen aus de Ruinen van het oude Lümmeln ;)
... gekluisterd ... bijna letterlijk en figuurlijk...
Ai! Hopelijk moet ik dat niet al te letterlijk nemen... ::) ;D
-
Dat zou best eens kunnen. Maar eerst zal het nieuwe Lümmeln noch moeten auferstehen aus de Ruinen van het oude Lümmeln ;)
Is er na de verhuizing 'al wat in het zicht gebracht'?
-
Niet zodanig dat er al gereden kan worden. Vooralsnog wordt vooral gestreefd naar zoveel mogelijk bergruimte.
Et tu? Wil het Nul-gebeuren een beetje vorderen?
Misschien eens tijd voor een rookworst. Of een oliebol van Wiltjer. Of allebei (https://www.cosgan.de/images/smilie/nahrung/e055.gif)
-
Erg traag, maar het rijdt inmiddels. Zal de progressie binnenkort in het daarvoor destijds in het leven geroepen draadje posten.
Misschien eens tijd voor een rookworst. Of een oliebol van Wiltjer. Of allebei (https://www.cosgan.de/images/smilie/nahrung/e055.gif)
Strak plan. Spreken wel even wat af via PB. Misschien lust Wolter ook wel een rookworst. Of een oliebol. Of allebei.
-
Ja, ik doe mee. Ik had toevallig vorige week al contact met Jan gelegd. Ivm de inmiddels weer opflakkerende pandemie dacht ik in een tijdsbestek van enkele maanden.
Groeten!
Wolter