BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mitchell op 18 oktober 2021, 11:20:47
-
https://www.ed.nl/eindhoven/nieuw-snufje-op-eindhoven-centraal-een-afteller-op-het-infobord~ad47d1a0/ (https://www.ed.nl/eindhoven/nieuw-snufje-op-eindhoven-centraal-een-afteller-op-het-infobord~ad47d1a0/)
Opzich best handig lijkt mij.
Het "testen" van iets kan nooit kwaad, ben benieuwd of de resultaten ervoor zorgen dat minder mensen de trein missen (y)
-
Dit heb ik een hele tijd terug ook al op Utrecht Centraal gezien (toen perron 18/19 richting het zuiden)?
Op zich wel een idee, als je ziet hoeveel mensen nu al gaan rennen om een trein te halen die pas 5 minuten later vertrekt...
-
Bij de S-bahn en de U-bahn in München al meer dan 20 jaar geleden zo iets gezien. Daar hebben ze tellers die aangeven hoelang het duurt voordat de volgende trein arriveert.
-
ben benieuwd of de resultaten ervoor zorgen dat minder mensen de trein missen (y)
Dat zal mede afhankelijk zijn van welke trein men uitkomt ( al dan niet met vertraging) ,en waar hun volgende trein op dat station zal verschijnen ;)
-
Een nuttig snufje zou het zijn als het ook doorlopend gecorrigeerd wordt bij vertraging.
Ik verwacht echter dat alleen de normale dienstregeling geprogrammeerd is... maar ik laat me graag corrigeren :)
-
Zal handig zijn voor de dienstregeling waarbij treinen geen vaste vertrektijden meer hebben (metro dienstregeling idee). Elke 10 minuten een trein.
-
Maar ook dan hebben de treinen een vaste dienstregeling, anders komt het niet uit op de andere trajecten.
-
Met zo een afteller in plaats van de vertrektijd volgens dienstregeling weet je dus niet meer of het jouw trein is die je gepland had te nemen, of bijvoorbeeld een eerdere trein met 25 minuten vertraging. Je gaat dan misschien voor niks hard rennen om een (vaak overvolle) vertraagde trein te halen, terwijl je eigen trein gewoon 5 minuten later (leeg) binnenkomt. Of je denkt dat je nog ruim de tijd hebt, komt op het perron en denkt ten onrechte dat je nog maar een minuut hebt om jouw trein te halen, raakt in paniek, etc... Kortom, dit soort systemen zijn leuk voor hoogfrequente metro/tram lijnen, maar minder geschikt voor de situatie op het Nederlandse spoor, zelfs bij een 10-minutentrein.
-
Maar ook dat staat allemaal op de borden aangegeven.
-
Met zo een afteller in plaats van de vertrektijd volgens dienstregeling weet je dus niet meer of het jouw trein is die je gepland had te nemen, of bijvoorbeeld een eerdere trein met 25 minuten vertraging. Je gaat dan misschien voor niks hard rennen om een (vaak overvolle) vertraagde trein te halen, terwijl je eigen trein gewoon 5 minuten later (leeg) binnenkomt. Of je denkt dat je nog ruim de tijd hebt, komt op het perron en denkt ten onrechte dat je nog maar een minuut hebt om jouw trein te halen, raakt in paniek, etc... Kortom, dit soort systemen zijn leuk voor hoogfrequente metro/tram lijnen, maar minder geschikt voor de situatie op het Nederlandse spoor, zelfs bij een 10-minutentrein.
Als je bedacht had om om 10:25 de trein te nemen, dan maakt het toch niet uit of het een trein is van 25 minuten geleden als die alsnog om 10:25 binnen komt rijden?
Er hangen klokken genoeg om even te kijken hoelaat het is natuurlijk.
Verder staat de volgende trein ook gewoon onderin vermeld op de CTA, dus je kunt ook zien wat er daarna nog komt en of dat dus jouw beoogde trein was.
-
Bovendien toont de CTA afwisselend de vertrektijd en het aantal minuten tot vertrek, tenminste dat was in Utrecht zo bij de proef daar
-
Dat vermoeden had ik al, maar dat kon ik niet zien op de foto van het artikel natuurlijk ;)
-
Is dit niet gewoon een trucje om een vertraging minder zichtbaar te maken? Ik zou het dan liever tegelijkertijd naast elkaar zien.
-
Fijn dat de NS iets doet aan het beter informeren van de reiziger.
Voor de NS is het blijkbaar iets nieuws. De regionale busbedrijven hebben dit systeem al jaren in dienst bij elke halte. Niet alleen in stad maar ook in de rest van de provincie. Werkt uitstekend kwam ik laatst achter, het systeem geeft de actuele tijd aan, dus inclusief vertraging (in mijn geval).
-
Dat werkt hier ook al lang zo Hijlco.
Fijn dat NS nu ook op de hoogte is van deze mogelijkheid ;D
Wat zouden ze nu gaan "uitvinden",een manier voor de reiziger dat deze overal bij elke bus/trein maatschappij kan in en uitchecken zonder allemaal aparte "zuilen" ,dus 1 zuil/scan plek voor alles ?
(of zou dat te klant vriendelijk worden ;D :-X ;) )
-
Op zich wel een idee, als je ziet hoeveel mensen nu al gaan rennen om een trein te halen die pas 5 minuten later vertrekt...
Tja, ook wel met dank aan die irritant, constant sluitende deuren van bijna al het nieuwe stoptreinspul wat er nu rijdt. Het wekt gewoon de indruk dat de betreffende trein op het punt staat weg te gaan.
Ik ben met je eens dat sommige (veel?) mensen panikeren om niets, maar die zelfsluitende deuren helpen niet mee.
Is dit niet gewoon een trucje om een vertraging minder zichtbaar te maken? Ik zou het dan liever tegelijkertijd naast elkaar zien.
Daar lijkt het wel een beetje op. De bussen hier in de regio Waterland en Zaanstreek hebben nu al een jaar of 10 elektronische borden die aangeven wanneer je je bus kunt verwachten. Naast het feit dat die dingen errug traag zijn (als er nog '2 min' staat, kun je maar beter goed op gaan letten want als 'ie bij de halte ervoor toevallig door kan rijden, kan 'ie zomaar ineens voor je neus staan), geven ze niet aan of de bus vertraagd is. Als de dienstregelingstijd verstreken is, komt er gewoon 'verwacht xx:xx' te staan (met xx:xx voor de dienstregelinstijd dat de bus op de halte had moeten zijn).
Een beetje afhankelijk van de dag of tijdstip, wordt zo'n bus na een paar minuten gewoon geschrapt van het scherm. Vaak komt die dan een paar minuten later alsnog opdagen.
Opzich is het geen gek idee. Je voorkomt daarmee het wachten op nieuwe verlate passagiers. Maar naar mijn mening zijn de meeste mensen toch al te chagrijnig om hun verlies te nemen als ze te laat zijn.