BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ca.gorter op 16 oktober 2021, 16:18:32
-
Mijn lokje stopt na een korte rit en de verlichting blijft branden.
Na enige rust wil hij weer verder.
Ik ben een analoge rijder die wel digitale lokjes heeft. Waar het goed mee te doen is.
Ik weet niets van digitaal, maar vraag mij af of het stoppen door de decoder kan ontstaan als deze er al in zit.
Is deze stuk?
Kan ik zonder de decoder te vervangen ook gewoon analoog er mee rijden?
Of is het een analoge lok met motor probleem?
Het is een Minitrix lokje uit een setje 11014
Ik heb hem nog niet open gekregen.
(https://i.postimg.cc/wBQTbGTn/Minitrix-Spur-N-Dampflok-Br-89-643-Drg.jpg) (https://postimages.org/)
Kees
-
Update: Ik heb hem open gekregen, en er zit geen decoder in.
Dus gewoon analoog!
Kan het probleem de ontstoring zijn ? b.v. de condensator of de spoel ( of beide)
Kan ik zonder problemen de condensator er tussen uit halen? of moet ik hem soms overbruggen of juist niet.
het zelfde ook voor het spoeltje.
Ik weet helaas erg weinig van elektronika af.
Alvast mijn dank
Kees
-
die condensator dient als ontstoring en zit als het goed is over beide polen van het motortje en kun je zonder meer verwijderen.
of dat de oorzaak is?
zou kunnen dat hij sluiting maakt als hij warm word.
wat ook een oorzaak kan zijn is defecte koolborstels of dat de borstelveertjes vast zitten.
spoeltje kun je overbruggen maar die gaan zelden stuk.
-
Hallo,
Dit is een analoge lok, maar dat heb je zelf al gezien.
Als je op spurweite-n.de kijkt kan je met artikel nr kijken wat voor lok het is en daar staat veel info op.
Zelf heb ik meerdere uitvoeringen van deze lok en heb er ook eentje ghad waarbij de motor stuk is gegaan.
Op Facebook n spoor pagina staat Reindert M. vraag hem eens, hij heeft meerdere keren een lok van mij gemaakt, waaronder de BR89 van minitrix
Mvg
Erwin
-
Ik ga er binnenkort verder mee.
Nu door ziekte even niet!
Wel mijn dank voor het meedenken.
Kees
-
Hallo Kees,
Allereerst beterschap gewenst.
Je kunt de motor testen door hem uit te bouwen en eens op 6 of 9 V te zetten. Als de motor dan een hele tijd (een half uur of zo) netjes met een constant toerental blijft lopen, is de motor OK. Als je grote variatie in het toerental hoort, is de motor niet goed meer. Meestal zijn het de koolborstels en de collector. Bij de oude types zijn de koolborstels nog wel te vervangen en is de collector nog wel schoon te maken. Bij een nieuwe, dicht geconstrueerde types rest niets anders dan een nieuwe motor te monteren.
-
Als ik beter ben ga ik dat uitproberen. En laat het resultaat wel weten.
Kees
-
Ik ben weer genezen , dus verder met het probleem.
01- Als eerste de rijspanning direct op het motortje aangesloten. Alles blijft het doen!
02- Op de baan gezet, en de ontstoring condensator er uit gehaald. Hij stopt na korte tijd!
03- Het spoeltje er tussen uit. Nog geen verbetering. Dus maar weer terug gezet.
04- Het zwarte draadje zit aan iets vast waarop 3 x 3 staat. Ik weet niet wat het is.
05- Het zwarte draadje ( zie foto) gelijk aan de koolborstel-aansluiting gemaakt. Hoera hij doet het weer goed!!
Vraag: wat is dit 3 x 3 ding, en wat zou het moeten doen ?
(https://i.postimg.cc/B674Wdrw/IMG-20211026-152403-2.jpg) (https://postimages.org/)
Hij gaat nu mee naar de beurs in Lisse op 6 November: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99530.0
Kees
-
Hoewel analoog doet het mij denken aan dit:
https://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/problemen-met-decoder-inbouw-bij-een-minitrix-locomotief-klacht-stopt-steeds (https://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/problemen-met-decoder-inbouw-bij-een-minitrix-locomotief-klacht-stopt-steeds)
-
Nu snap ik wat dat dingetje in werkelijkheid is.
Het is een weerstand die als hij warmer wordt ook de weerstand vergroot.
De "PTC" werkt dan als een thermische zekering.
Zonder deze loopt de locomotief weer zijn rondjes gelukkig.
Ik zal wel de warmte wel in de gaten houden.
Zo heb ik weer wat bijgeleerd
Kees Gorter
-
Ik heb het locomotiefje minstens 15 minuten laten rijden, en er is geen te warme motor na afloop.
Hiermee is het probleem dus verholpen.
Ik dank iedereen voor hun reacties!
Kees
-
je kan er ook gewoon een nieuwe thermische zekering in sleutelen dingen kosten geen drol en beschermen de boel wel degelijk.
-
Beste,
Voordat jer de thermische zekering gaat vervangen, zou ik het motortje eens een schoonmaakbeurt geven. Haal het motortje uit het locframe en gooi deze los in de wasbenzine. Als deze in de wasbezine ligt dan kun je hem met een schone kwast door deze als de motor in de wasbenzine ligt schoon te maken. Vooral de collector lamellen worden vuil. (Dat zijn die koperen dingen waar de koolborstels over heen wrijven).
vr gr Andre
-
Eens met vorige spreker. Het lijkt erop dat het motortje te hard moet werken om door de oude oliesoep te komen en daardoor teveel stroom heeft willen verbruiken, waardoor de PTC ingreep. De boel koelt weer af en loopt weer voor een poosje. Schoonmaken dus en gauw die PTC er weer in, anders loopt het arme beestje ècht in de soep. Succes! (y)