BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jos Scholtes op 07 October 2021, 16:24:38
-
Ik heb een VIRM die cadans problemen heeft.Op een zeker moment loopt hij in een Engelse kruiswissel (Fleischmann) uit de rails. Hierbij schiet de cardan los. Kent iemand dit probleem en heeft hiervoor de oplossing? Ik hoor het graag.
Jos Scholtes
-
Ik heb hier het zelfde gehad op lima wissels.
Het vreemde doet zich voor dat toen ik de aangedreven wielen vervangen had door wielen van de rivarossi virm de ontsporingen over waren.
het verschil in de wielen is dat die van riva antislip bandjes hebben en die van lima niet.
Verder zijn ze exact het zelfde en zo uitwisselbaar.
Alleen schoot bij mij de cardan niet los.
-
Als eerste: welkom op het forum!
Ik ken het probleem niet, maar er zijn wel een paar algemene punten. Zou je misschien een foto kunnen plaatsen van het probleem? Dan kunnen we zien wat voor soort Engels wissel het is.
Het probleem doet zich waarschijnlijk alleen in de afbuigende stand voor? Gaat het vanuit elke richting mis of is het alleen in één specifieke richting?
Als de cardan-as los schiet, klinkt het alsof het draaistel flink kantelt. Misschien even met de kap eraf er een paar keer zachtjes overheen rijden en kijken waar het nou precies mis gaat?
Succes! (En hopelijk hebben anderen specifiekere tips :) )
Reinout
-
Reinout kijk naar mijn reactie.
Het ontsporen van de lima virm is een bekend fenomeen, die van riva doet dat niet.
Dus ben ik gaan zoeken naar het verschil tussen 2 exact op elkaar lijkende modellen.(ze komen notabene uit de zelfde mallen immers riva en lima waren op het moment van uitkomen van de virm een pot nat).
Het enige verschil wat ik kon ontdekken waren de aangedreven wielen die heb ik dus uitgewisseld en het probleem was bij mij opgelost.
-
Denobis: we plaatsten het ongeveer tegelijkertijd, vandaar. Ik zag jouw specifiekere tip pas na afloop.
Je zegt dat de wielen exact hetzelfde zijn, afgezien van de anti-slipbandjes. Is dat echt zo? Anti-slipbandjes zouden niet zoveel uit moeten maken. In mijn eigenwijsheid zou ik gokken dat er toch een klein verschil is qua afstand tussen de wielen waardoor de Lima ergens wel/niet in een gleuf valt ofzo. Maar goed, ik heb geen lima virm, dus ik laat het woord verder aan de ervaringsdeskundigen :)
Die rivarossi-assen zijn goed als reserveonderdelen te verkrijgen?
Reinout
-
ik kan er verder geen verschil in vinden.
maar het probleem van ontsporen was wel opgelost.
zijn lastig te verkrijgen maar johan voermans had ze nieuw in verpakking liggen dus heb gelijk 2 sets besteld aangezien ik 2 virm"s heb.
-
Heb overigens ook zo'n probleem gehad meet een gloed nieuwe dapol rail reiniger lag ook aan de wielen.
Na vervanging wielen probleem opgelost.
-
Dank voor de reactie. Zal ook maar eens wielset van riva bestellen.
Groeten.
Jos
-
johan voermans had ze kijk even op zijn website
-
heb gisteren ook toevallig zo'n verhaal gehoord van een technieker die voor verschillende winkels de problemen oplost, hij vertelde over een klant die problemen had met locs van LS. die man had regelmatig kortsluiting op Peco wissels, na heel lang zoeken was de oplossing van nieuwe anti-slip bandjes te plaatsen, de loc kwam een fractie hoger te liggen en het probleem was opgelost.
Dirk
-
Dirk de lima irm's hebben geen slipbandjes.
Vandaar dat ik er rivarossi wielen onder gezet heb.
Ik had nl het zelfde probleem en dat is nu opgelost door die riva wielen.
De aangedreven riva wielen zij op de antislipbandjes na precies gelijk aan die van lima en zijn er zo in te plaatsen.