BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: hgr op 07 October 2021, 11:55:56
-
In mijn eerste (proef)baan gebruikte ik profirails van Fleischmann en stuurde ik de wissels aan met servo's aan een DR4024.
Dat werkte allemaal vrij simpel wb de stroomvoering. Configureren van de DR4024 vond ik een ander verhaal, steeds op het "lampje"drukken om naar de volgende poort te gaan. En je kon niet altijd zien welke poort je was.
Dat is één van de redenen geweest om over te stappen op een servodecoder waarbij je de poort zelf kon selecteren. Dat is toen de Mardec geworden.
Voor mijn nieuwe baan heb ik gekozen voor PECO code 100, de rails allemaal flex en de wissels SL electrofrog
Ik ben nu zover dat een deel van mijn schaduwstation gebouwd is, de wissels zetten dmv servo's mooi om, via de programmeeraansluiting.
Ter info: alle aansluitingen op de wissels zijn geïsoleerd aangebracht volgens de montagehandleiding van de wissels
Nu wil ik de relais voor puntstukpolarisatie gaan monteren en aansluiten.
Hoe weet ik dat het puntstuk goed gepolariseerd is?
Ik dacht zelf wissels omzetten zonder spanning op de baan en aan aan de slag met een multimeter, maar werkt dat wel?
kan me voorstellen dat het relais een bepaalde weerstand heeft wat deze mening verstoort
Ik heb ook een Tillig spanningstester om te controleren
-
kan me voorstellen dat het relais een bepaalde weerstand heeft wat deze mening verstoort
De weerstand van een relaiscontact is verwaarloosbaar.
Gewoon spanning op de baan en meten tussen het puntstuk en de spoorstaaf van de afliggende tong. Daar moet spanning staan.
Tussen het puntstuk en de aanliggende tong moet de spanning nul zijn.
-
Duidelijk, ga ik mee aan de slag.
Bedankt
-
Kan ook prima zonder spanning op de baan.
Ik heb dezelfde setup, Mardec met Peco wissels en relais.
Ik zet de multimeter op de diodeteststand (doorpiepen) en je weet precies of de juiste polariteit op het puntstuk staat. Is het net verkeerd gepoold, dan kun je het relais in de Mardec software inverted zetten en dan klopt het wel weer.
Groetjes Alex
-
Er is ook nog een brute methode. Laat een loc rondrijden op de baan en zodra de centrale een kortsluiting meldt weet je dat dat puntstuk verkeerdom is gepoold.
-
@Klaas: aan die methode had ik ook nog gedacht. Maar Die eerste van je vind ik wat subtieler
@Alex: bedankt voor de tip. Van de inverterd-aanpassing in de Mardec weet ik van.