BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: ex44 op 07 September 2021, 21:47:03
-
Het is al even geleden dat Roco de populaire Ommi 51 in een set van 3 stuks uitbracht, niet lang daarna volgde een variant: een set van drie stuks met rembordes.
Later volgden meer varianten, en ook werd de wagen, als ik me goed herinner, los aangeboden, maar die waren of in de verkeerde Epoche of in de verkeerde kleur (oranje, staat me bij).
Hoe het ook zij, vanaf het moment dat de Roco-Ommi51 verkrijgbaar was, bevinden zich meerdere sets in de collectie. En al vanaf het begin ben ik, met lange tussenpozen, bezig de wagens van onderdelen te voorzien, te verouderen, de lading door echte steenslag te vervangen, met remtekens (of hoe heten die witte balkjes op de hoeken) te schilderen, de reminstelhendels te verven en van Kadee-koppelingen te voorzien. De som van al die keren dat ik er mee bezig geweest ben heeft geresulteerd in vijf bedrijfsvaardige wagens.
Volgens mij heb ik er elders ook al eens het e.e.a. over geschreven, maar ik vond het leuk om nog een keer een kort (foto)verslag te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/136jn0.jpg)
1. De bakjes van vijf wagens zijn al voorzien van echte steenslag. Nu is het zaak de bevestigingslippen van de bakjes te verwijderen, zodat die van opzij niet meer zo vreselijk zichtbaar zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/26vkhi.jpg)
2. De reminstelhendels met bijbehorende schildjes worden in kleur gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/3okj4u.jpg)
3. Als die vervelende bevestigingslippen zijn verwijderd, worden bakken weer op de wagon aangebracht. Wel even op de juiste volgorde letten.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/4jrjgr.jpg)
4. Onschadelijk maken van het kortkoppelingsmechanisme.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/5kkkhs.jpg)
5. Met alles geverfd en weer in elkaar gemonteerd ziet de wagen er zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/6kmk70.jpg)
6. Een maagdelijke, fabrieksnieuwe wagen.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/8788/7gbkao.jpg)
En voor wie z'n kortetermijngeheugen niet onnodig wil belasten beide wagens nog een keer in één plaatje.
Ik vind het nog altijd één van de leukste wagons die bij de DB dienst gedaan hebben. Ik kan er dan ook niet genoeg van hebben, al moet ik zeggen dat ik wacht met nòg meer aanschaffen tot het huidige dozijn helemaal voltooid is. Vijf gedaan, zeven te gaan.
-
ziet er goed uit
waar haal je die kadee koppelingen?
Cor
-
Oeff... beurzen, Houten, Groningen, Veendam...
Geruild voor een tank...
Of bij Hattons in Engeland bijvoorbeeld.
-
Aha. Hier zit je dus tegenwoordig. Ik was je even kwijt :P.
Volgens mijn langetermijngeheugen speelde destijds nog de vraag of die bedieningsstangen helemaal bruin moesten of dat het onderste gedeelte zwart hoort te zijn. Ik zie dat het pleit is beslecht voor het laatste.
Goed ook om te zien dat je alsnog een bestemming hebt weten te vinden voor die literpotten van ASOA :D.
Al dat werk aan een Ommi51 loont inderdaad de moeite. Zelfs bij toepassing van de één meter-regel.
Peter
-
Dat bruin/zwart kon volgens mij allebei wel, tenminste als ik afga op de discussie op deze '083' pagina (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42704.msg3222089184#msg3222089184).
Leuke wagentjes waar ik me ook mee had geamuseerd (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60917.msg3222095083#msg3222095083). Ze leuken een trein echt op met hun aparte uiterlijk.
Reinout
-
Of zwart met een bruine onderkant:
https://www.dybas.de/dybas/gw/gw_f_1/zabb/z120_1006.html (https://www.dybas.de/dybas/gw/gw_f_1/zabb/z120_1006.html)
:D
@44 als ik deze foto (https://www.dybas.de/dybas/gw/gw_f_1/zabb/z120_1012.html) bekijk en vergelijk met jouw fot #5 dan mogen ze nog iets voller.
-
@Peter: vandaag hier, mogelijk morgen elders ;D
Wat dat zwarte betreft: ik heb het idee dat dat vooral EpIII-gerelateerd is. Weliswaar roep ik altijd dat mijn tijdsvenster in EpIII is gesitueerd, feitelijk zijn die late zestiger jaren al de overgang naar IV. Vandaar dat zwart naast bruin naast elkaar zullen kunnen bestaan. Men mag over een dergelijk standpunt vallen, maar dan wel graag laten zien op welke gronden men zich baseert.
Zelfs bij toepassing van de één meter-regel.
Helemaal omdat de te bouwen baan op een hoogte van BS = 130 cm gepland is. Het silhouet van zo'n wagen wint aanmerkelijk aan modelgetrouwheid wanneer die dikke lippen worden geamputeerd.
Wat de liters ASOA betreft: tja, je moet er toch wat mee, en dan is dit toch ook weer een leuke bestemming :)
@Reinout: ah! We hebben het er eerder over gehad dus. Dank voor de verwijzing!
@Jeroen: leuke foto, maar dat is aanzienlijk jonger dan EpIII!
Ze mogen iets voller, dat ben ik met je eens. Ik zal eens kijken of dat nog wil.