BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Het stationsplein => Topic gestart door: Dwergsein op 05 September 2021, 13:03:48
-
Moderator-opmerking afgesplits van dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99630.0) i.v.m. herhaling van zetten + de off-topic discussie die dat uitlokt.
--------------------------
Precies, over dat asbest had ik al eerder, in ander topic, over geschreven. Maar ik moest ruim positiever schrijven, dus dacht, daar begin ik maar niet nogmaals over....
Verre van blijven, was toen overigens mijn advies. En verder een extreem dure grap om dat verwijderd te krijgen, waarbij alles aan interieur uit elkaar moet, en veelal gewoon moet worden vernietigd, ivm de onmogelijkheid het schoon te krijgen.
-
Je mag hopen dat de nieuwe eigenaren zich dat voor de aankoop goed gerealiseerd hebben.
NS had in Roosendaal een speciale werkplaats om die "asbest stellen " te doen. Maar die is er niet meer ,en de stellen vervoeren naar elders zal ook niet goedkoop zijn. Dat wordt dus ter plaatse alles leeg maken en een speciaal bedrijf laten komen...
Peter
-
Nee joh, de nieuwe eigenaren hebben gewoon voor de lol die TEE gekocht en zijn nu een restauratieplan aan het maken, zonder natuurlijk een seconde aan asbest te denken :-\
-
Ja joh, en het vervelende is, je kan en mag niets zelf doen. Ook het compleet verwijderen van het interieur moet door een in asbest gespecialiseerd bedrijf gedaan worden, onder atmosferisch gecontroleerde omstandigheden $$$
-
Dan is het nog hetzelfde als twee jaar geleden. :)
Ze zijn druk bezig met verzamelen en zien wel wat ze de komende decennia met al het spul gaan doen. In die zin kan je je best afvragen of ze al heel veel gedachten aan dat asbest hebben gewijd.
Maar nu kan je dus de TEE-bakken bekijken. :)
-
Vergeet niet dat het museum een overkoepeling is van heel veel losse clubs. In die zin hoeft 'het museum' zich niet overal mee te bemoeien. Dat doen de vrijwilligers van de diverse clubs wel. De mannen achter de TEE hebben zonder twijfel ook hun gedachten bij het asbest in het stel.
-
En de asbest risico's zijn enorm.
Vergeet niet dat het interieur overal verre van compleet is, na geklus en vandalisme, waardoor het asbest overal is terecht gekomen. Dat zie je niet met het blote oog.
Als je door zo'n rijtuig loopt zonder enige vorm van bescherming, zoals nu gebeurt, neem je forse risico's.
En dan later in de auto naar huis.
De vezels verspreiden zich overal, vooral dat gewatteerde spul is een drama.
Ooit eens 5 m2 (zeer klein stukje dus) uit een museumtrein moeten laten verwijderen, dat gaf al een toestanden (en schade).......
-
Dit alles doet me een beetje denken aan de restauratie van de SS Rotterdam door een woningbouwvereniging in R'dam Zuid. ::)
(https://i.postimg.cc/bNYvNddV/01-Die-Rotterdam-Passagierschiff.jpg) (https://postimages.org/)
Zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdam_(schip,_1959) (https://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdam_(schip,_1959))
Met name het hoofdstuk 'Behoud'.
Je moet je gaan afvragen wat die restauratie van de TEE moet gaan kosten, gelet op het asbest probleem. ???
In de reportage over de TEE zag het er inderdaad niet al te best uit.
Maar toch: veel succes! (y)
Gr Koos
-
Ik heb even gesproken met de projectleider. Er ligt een gedegen asbest onderzoeksrapport op zijn bureau. Er zijn geen delen van het interieur die open liggen die direct in verband staan met asbest houdende bakdelen.
Op dit moment wordt alleen voor het zichtwerk (in- en exterieur) wat aan de bakken gedaan. Komend jaar wordt eerst een restauratieplan geschreven (met diverse opties) met daarbij een kostencalculatie.
Eelco
-
Zo, zijn we daar ook weer uit :angel: Of willen we nog even doorgaan over wat er in de toekomst nog meer allemaal verkeerd kan gaan? ;)
-
Komend jaar wordt eerst een restauratieplan geschreven (met diverse opties) met daarbij een kostencalculatie.
Eelco
Eelco: dank voor je reactie!
Ik hoop dat het meevalt. Begrijp me wel. Ook ik vind dit ook een mooi project!
Succes, Koos
-
Graag gedaan. En ja, het gaat een verhaal van lange adem worden... dus geeft allen gul (y)
Ooit eens 5 m2 (zeer klein stukje dus) uit een museumtrein moeten laten verwijderen, dat gaf al een toestanden (en schade).......
Welke museumtrein?
-
Niet de TEE in elk geval, of wilde je controleren of het toen volgens de regels is gegaan ?
-
Ik ben alleen benieuwd welke trein. Ik heb geen idee wie je bent, dus wellicht helpt het me om te zien of je woorden enig gewicht hebben.
-
Onbegonnen werk, Eelco. ;)
-
Niet de TEE in elk geval, of wilde je controleren of het toen volgens de regels is gegaan ?
Flauwe opmerking. Ik vroeg me ook af welke trein dat was. Gewoon uit interesse.
Ik vind het jammer dat je steevast van het negatieve uit lijkt te gaan. Is niet nodig mijns inziens.
Gr.
Edsko
-
Hoeveel treinstellen zijn er nog die in de "recente" jaren zijn aangepakt om in welke vorm ook dan ook,geschikt te worden om rijdend/tentoongesteld worden ?
Wellicht dat treinstel in Tilburg waar de media ook over "viel", al was dat voornamelijk ivm chroom5 verf en de omstandigheden voor de mensen die bezig waren aan dat spoors gebeuren ??
Anders "moeten" we gaan zoeken naar "recente" verbouwingen bij museum stichtingen met treinstellen,daar zijn er niet veel van ;)
Ook vanuit hier gewoon pure interesse.
Jammer dat er niks over gezegd word verder,of er moeten juridische of andere kwalijke gevolgen voor de betreffende stichting/club aan vast hangen als het openbaar word,dan snap ik het zwijgen :angel:
-
Laten we eens beginnen dat het met het opknappen en de daar bij achteraf ontstane problematiek niet ging om één treinstel, maar een hele reeks.
Daarnaast denk ik dat als je je even verdiept in wat alle musea uitvoeren, er aan veel meer materieel gewerkt word dan waar jij aan denkt ;)