BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Rupert van Swol op 02 September 2021, 21:28:56

Titel: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: Rupert van Swol op 02 September 2021, 21:28:56
Ik kon gebruik maken van mijn vervroegd pensioen, dus mijn gedachten gingen uit naar mijn eigen "modelbaan van mijn leven".
Nu, als mensen denken aan "modelbanen voor het leven (?)" stellen we ons allemaal een modelbaan voor die een enorme ruimte inneemt en (waarschijnlijk) een klein (of zelfs groot) fortuin kost!
Aangezien ik van bescheidener komaf ben en geen enorm gebouw tot mijn beschikking heb, zou mijn modelbaan bescheidener van omvang moeten zijn.  Eigenlijk moest het passen in de 5.25 meter lengte van mijn spoorweg kamer!

Wantstow Rd.' is een 1:45 '0' schaal modelbaan, gebouwd om te voldoen aan mijn wens om thuis een eigen modelbaan te hebben.
Het toont een niet bestaand station, maar is ontworpen als een Cornish voormalig LSWR station voor deze lijn, opererend in de periode rond het jaar 1960.
Het eindstation Padstow en het modelstation Wantstow Rd. bediende de lijn naar Wadebridge en Bodmin.
Na wat krabbelen op kladpapier realiseerde ik me dat ik een rangeerbaan kon bouwen die ik thuis zou kunnen gebruiken.
Zo is het idee van 'Wantstow Rd' geboren. 
De naam is deels afgeleid van de straat in Enkhuizen waar ik woon.
Het sporenplan vertoont echter geen enkele gelijkenis met het niet meer gebruikte eindstation van Padstow.
Het spoor is aangelegd volgens de "0"-spoornormen met gebruikmaking van het Lenz spoorsysteem.
De 65ft draaischijf is afkomstig van Kitwoodhill .
met vriendelijke groet,
Rupert van Swol


Padstow:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MMcC-01-1-613122a1cc85b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MMcC-01-1-613122a1cc85b.jpg)

baanplan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wantstow-small-coal-site-6131240f2a9da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wantstow-small-coal-site-6131240f2a9da.jpg)

landkaartje met de spoorlijnen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/map-61312535c9fa7.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/map-61312535c9fa7.gif)


Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: arnout op 02 September 2021, 21:35:10
Hallo Rupert,

Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Met Engels heb ik niks maar wel met 0.

Ik heb zelf een vergelijkbare ruimte waar ik zit te dubben hoe een baan te ontwerpen.
Hoe breed is jou ruimte?

Gr Arnout
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: GD op 03 September 2021, 07:17:26
Hoi Rupert,
Ik heb dan weer wel wat met Britse treinen en heb een jaar of 12 geleden het genoegen gehad van Wadebridge naar Padstow te fietsen (en terug) over de oude spoorlijn. Vanuit ons vakantieverblijf even buiten Camelford zag je het tracé van de oude LSWR lijn lopen. Ik volg dit met belangstelling.

Groeten,
Gerard
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: mdjr78 op 03 September 2021, 08:00:33
Ja, LSWR in Cornwall.  (y) Erg interessant. Ook een van mijn favoriete gebieden in de UK. Ik ben zelf bezig met een halte die tussen Wadebridge en Bodmin gelegen zou kunnen hebben (schaal 00 weliswaar)

Ga je het materieel ook afstemmen op deze regio? Dus met T9, West Country class, N class en Bettie Well tanks? Of hou je het wat algemener?

Ik ga in ieder geval volgen.

Groeten,
Werner
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: BartvD op 03 September 2021, 08:06:56
Mooi plan en ga dit zeer zeker volgen.
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: Marc tramt op 03 September 2021, 08:21:13
Leuk plan! Brits, spoor 0, allemaal zaken waar ik wat mee heb.  (y)

Nu, als mensen denken aan "modelbanen voor het leven (?)" stellen we ons allemaal een modelbaan voor die een enorme ruimte inneemt en (waarschijnlijk) een klein (of zelfs groot) fortuin kost!
Nope. Ben ooit eens begonnen met kleine banen, onder andere vanwege bouwtijd en kosten en heb daar geen spijt van. 9 Van de 10 grote zolderbanen blijven ergens in het spaanplaat stadium steken. Na een paar jaar bouwen ontwikkelen je inzichten, wensen, eisen en vaardigheden zich ook en blijkt die grote zolderbaan toch niet de droombaan te zijn.

Prima baanafmetingen hier. Groot genoeg om wat mee te kunnen, klein genoeg om overzicht en voortgang te houden.
Succes met de bouw.

Twee opmerkingen/vragen:
- Waar zit de deur?
- Om de draaischijf te bereiken moet je altijd 'zagen' en perron X vrij houden. Is dat een bewuste keuze?
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: Rupert van Swol op 03 September 2021, 10:32:45

Twee opmerkingen/vragen:
- Waar zit de deur?
- Om de draaischijf te bereiken moet je altijd 'zagen' en perron X vrij houden. Is dat een bewuste keuze?

Hoi Marc,
De Deur is weg gehaald en vervangen door een schuifdeur aan de buiten zijden van de zolder kamer. daar waar de treinen zijn opgesteld is de deur.
Een gedeelte van de fidly yard is op te klappen, maar ik denk erover om de daarvoor de enkelsporige brug over de rivier de Camel te maken en de Lundiakast te verlagen en op de bovenkant de fidyl yard te maken.
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: Rupert van Swol op 03 September 2021, 10:46:49

Ga je het materieel ook afstemmen op deze regio? Dus met T9, West Country class, N class en Bettie Well tanks? Of hou je het wat algemener?.


Hoi Werner,
De bedoeling is inderdaad de Beattie well Tank en de LSWR T9 4-4.0 in bezit te krijgen , Ik heb de Panier Class57xx met een autocoach al aan het rijden.
De LSWR T9 kan met 8 wagons op spoor 1 binnen rijden, daar is de lengte voldoende voor.
Zelfs de loknummer is ooit aanwezig geweest in Padstow

Strak en Zwart in de doos.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0048-6131dff38581a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0048-6131dff38581a.jpg)

en straks zonder  garantie ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L15711-O-64XX-009-6131dfd956ea4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L15711-O-64XX-009-6131dfd956ea4.jpg)
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: Rupert van Swol op 03 September 2021, 10:58:49
Hallo Rupert,

Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Met Engels heb ik niks maar wel met 0.

Ik heb zelf een vergelijkbare ruimte waar ik zit te dubben hoe een baan te ontwerpen.
Hoe breed is jou ruimte?

Gr Arnout

Hallo Arnout,
Ik heb ok nog een hoop Duits spul in 0 hoor , maar langzaam ben ik naar het Engelse spoor gegroeit . Omdat het aanbod veel groter is en relatief goedkoper. Naast dat de Engelse heel lang op hun sporen goederen wagons hadden rijden zonder Westinghous rem systeem. Dus de remwagen is een belangrijk onderdeel bij het rangeren. Immers de remwagen staat aan het einde van de trein , dus bij het samenstellen worden de wagons eerst aan de remwagon gekoppeld.
Het gebruik van een kleine rangeerlocomotief kwam nauwlijks voor aleen bij hele grote Terminus stations.

de maten zijn Grootste lengte is 5.25 meter bij 0.9 meter dan volgt een smalle zijde van 1.9 meter bij 0.6 meter en dan de fydel Yard van lang 2.6 m bij 0.6 meter waarvan een lengte van 120 cm opklapbaar is , vanwege de toegangs schuifdeur.

Groet,
Rupert
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: spoorijzer op 03 September 2021, 11:17:22
Beste Rupert,

Een mooi en interessant plan. Op één of andere manier trekt spoor 0 mij ook, maar voorlopig hou ik het bij 0e (smalspoor).

Een kleine opmerking over je sporenplan. Als je de Fiddleyard schuifbaar maakt, zou je heel wat lengte kunnen besparen. Dan heb je namelijk geen wissels meer nodig en zou je nog een landschapsmodule kunnen toevoegen. Eventueel met een zijspoortje om wat meer mogelijkheden te creëren?

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: Rupert van Swol op 03 September 2021, 11:22:32
Vandaag verder gegaan met de demontage van de oude baan en opbouw van de nieuwe baan.
Ik laat de foto's even voor zich spreken. Let niet op de rommel .
O en er is toch een mutatie door gevoerd, Er was een stevige discussie hierover gaande  op het Britse forum. maar gezien het de veiligheid van de passagiers niet in geding is mag platform xx nu wel als Platform 1 voor passagiers vervoer ingezet worden, dus de railcar van Dapol is besteld .  :).
Dat extra spoor is nodig om dat de laatste Atlantic express  inclusief de LSW t9 locomotief te laten overnachten . Dus een separaat goederen opstel spoor erbij  door het plaatsen van de drieweg weg wissel achter de Engelse wissel was een forse plus voor de opstel lengte.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0056-6131e561d7b02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0056-6131e561d7b02.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0057-6131e56e35dd0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0057-6131e56e35dd0.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0059-6131e57fb3976.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0059-6131e57fb3976.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0071-6131e58ccbfe1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0071-6131e58ccbfe1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wantstow-6131e5a5ebe70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wantstow-6131e5a5ebe70.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Option-6131e5aabbf8d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Option-6131e5aabbf8d.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0100-6131e5bf6b2fb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0100-6131e5bf6b2fb.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0101-6131e5cd45a41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0101-6131e5cd45a41.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0098-6131e5d485ef8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0098-6131e5d485ef8.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouwloodsl-6131e5e7b19b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouwloodsl-6131e5e7b19b2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0117-6131e5f7c154c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0117-6131e5f7c154c.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0119-6131e609edd08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0119-6131e609edd08.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0131-6131e61a0811d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0131-6131e61a0811d.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1871454-d684636f-6131e62a5e9fb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1871454-d684636f-6131e62a5e9fb.jpg)
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: tijgernootje op 03 September 2021, 15:17:02
Dit ga ik ook is in de gaten houden,engels doet me niet veel,maar ja t is wel spoor 0  (y)
Je hebt leuke plannen,zoals al gezegd als je een schuifbak zou maken voor het opstellen van je treinen,dan bespaar je wellicht spoor en win je wat extra opstelruimte.
Wat gaat er nou met al je duitse spullen gebeuren trouwens ?
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: g-j op 03 September 2021, 17:50:56
Hoi,

Ook ik als spoor nuller heb de volg stand aangezet!! Mooie plannen, ook ik heb een vraag, je schrijft dat de korte zijde 1,9 meter is. Kun je daar met je materieel door? Mijn ruimte is 2.80 en daar is het al krap om er een 180 graden boog in kwijt te kunnen.

Verder zie ik ook erg mooi Duits materieel, moet ik marktplaats in de gaten blijven houden?

Mvg Gert-Jan
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: bask185 op 03 September 2021, 18:24:37
Erg leuk sporenplan  (y), goed doordacht.

Bas
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: Rupert van Swol op 04 September 2021, 13:26:14
Hoi,

Ook ik als spoor nuller heb de volg stand aangezet!! Mooie plannen, ook ik heb een vraag, je schrijft dat de korte zijde 1,9 meter is. Kun je daar met je materieel door? Mijn ruimte is 2.80 en daar is het al krap om er een 180 graden boog in kwijt te kunnen.

Verder zie ik ook erg mooi Duits materieel, moet ik marktplaats in de gaten blijven houden?

Mvg Gert-Jan

Hallo Jan,
even een uitleg ,

de korte zijde 190  is een gedeelte van de  bocht welke tussen de bochtwissels en het ontsporing wissel ligt  ( Catchpoint ), dit stuk is in gebruik om te rangeren ) en behoort tot het station gebied. dus op het einde komt altijd een Catchpoint. De Engelse goederen wagons zijn zee lang niet voorzien van luchtremmen.
De straal van de Lenz R1 bochtstukken is,  91.4 cm , dat is krap maar de Lenz BR24 wat in verhouding dezelfde wiel afstand heet las de LSWR T9 kan zonder moeite door de bocht. Snelheid wel 20mph  :)

De R1 Bocht van Lenz;

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0189-61335784ef6e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0189-61335784ef6e1.jpg)
 
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: Rupert van Swol op 04 September 2021, 13:48:39
Dit ga ik ook is in de gaten houden,engels doet me niet veel,maar ja t is wel spoor 0  (y)
Je hebt leuke plannen,zoals al gezegd als je een schuifbak zou maken voor het opstellen van je treinen,dan bespaar je wellicht spoor en win je wat extra opstelruimte.
Wat gaat er nou met al je duitse spullen gebeuren trouwens ?

Hoi Leuk dat je me in de gaten gaat houden.
Ik krijg veel opmerking met betrekking met het plaatsen van een schuifbak voor het opstellen van de treinen.
Ik ben van H0 overgestapt naar 0 voor zeer persoonlijke redenen  1e had  het circulair rijden met de het doorgaande stations wel gezien , met de daarbij de grote schaduw stations, vaak ruimte waar je al het mooie spul uit zicht gaat plaatsen meestal in het donker plaats. Ook daar zijn oplossingen voor.
De baan is hoofdzakelijk Point to Point en gaat naar Bodim en Wadebridge.

Wat gaat er met het Duitse spul gebeuren, Die worden langzaam uit dient genomen zodra ik in Train controller alles ingeprogrameerd hebt. Wordt spannend weet niet of de heer Freiwald de nieuwe Tams Mc2 gaat ondersteunen . Wantstow Rd kan op twee parralel systemen draaien met betrekking de bezetmelding ( BiDiB) en de RS bus van Lenz wat volkomen autonoom functioneert. Vandaar dat Fichtebahn een interface heeft van RS naar BiDiB , daarkunnen zonder enig probleem 2048 lenz melder ( zonder railcom ) worden geplaatst , naast de BiDiB terugmelders van Fichtelbahn.

Achterzijde Tams;

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0196-61335cc31c242.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0196-61335cc31c242.jpg)
 
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: spoorijzer op 06 September 2021, 09:06:50

Ik krijg veel opmerking met betrekking met het plaatsen van een schuifbak voor het opstellen van de treinen.
Ik ben van H0 overgestapt naar 0 voor zeer persoonlijke redenen  1e had  het circulair rijden met de het doorgaande stations wel gezien , met de daarbij de grote schaduw stations, vaak ruimte waar je al het mooie spul uit zicht gaat plaatsen meestal in het donker plaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0196-61335cc31c242.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0196-61335cc31c242.jpg)

Hoi Rupert,

Uiteraard is het jouw baan dus vat eventuele opmerkingen alleen als tips op :-). Ik weet niet of het principe van een schuifbak bekend is? Het is eigenlijke een grote lade waarop het inkomende spoor in het midden aansluit. Doordat je het schaduwstation (de lade) kan schuiven, kan je op elk ander spoor komen. Vaak wordt er aan het eind nog een of meerdere losse opstelsporen geplaatst, zodat je makkelijk kan kopmaken. De loc kan dan via een ander spoor (na het schuiven) retour. Op deze manier kan je met een kleine baan makkelijk rangeren, staat al het materieel in zicht, maar heb je extra rijlengte omdat je geen wissels nodig hebt.

Even een plaatje gemaakt om e.e.a. te verduidelijken, uiteraard schematisch gemaakt. Bovenaan een regulier schaduwstation, onderstaand een schuifbak. Doordat je niet vast zit aan wissels kan wordt je schaduwstation korter, kan je makkelijk extra opstelspoortjes toevoegen (zie bv de rode lijnen), kan je de sporen dichter op elkaar leggen (en misschien wel 5 ipv 4 sporen kwijt) en meer scenery maken. Enig nadeel, je moet wel kunnen schuiven  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation-6135be02b66b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation-6135be02b66b5.jpg)

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: BartvD op 06 September 2021, 16:33:45
Wat Rogier bedoelde is:

(https://live.staticflickr.com/65535/48179718256_84e0947f45_k.jpg" width="2048" height="1150" alt="staging on a transfer bridge"></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)

(https://live.staticflickr.com/65535/48179786362_0896abceb3_k.jpg" width="2048" height="1150" alt="staging on a transfer bridge"></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)

In mijn geval zijn het 3 opstel sporen van 97 cm. Net genoeg om 5 (krapjes) standaard 0 spoor wagonnetjes te plaatsen.

De schuiflade (schaduw station) is in mijn geval 121 cm lang en 60.5 cm breed met een binnenlagende lade. Als je geen rails wilt opofferen kun je als rails ook alu of messing strips gebruiken.

De rails is een lade rails (met kogellagers, die je bij elke bouwmarkt kan kopen.

Het geeft een heleboel ruimte winst en geen moeilijke wisselstraten. Sommige handige mensen hebben zo'n lade zelfs geautomatiseerd.
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: tijgernootje op 06 September 2021, 17:26:53
Hoi Rogier en alle anderen natuurlijk  :angel:

Ik vermoed dat de ruimte er wel is als ik het volgende uit 1 van z'n posts bekijk: de fydel Yard van lang 2.6 m bij 0.6 meter waarvan een lengte van 120 cm opklapbaar is
Mocht er een 10-15 cm breedte (ongeveer) bij te smokkelen zijn dan zie ik geen probleem.
De breedte van dat schuifbak spul bij mij is ook maar 75cm bij elkaar.
Titel: Re: Wantstow Rd ( schaal 1:45 )
Bericht door: Rupert van Swol op 09 September 2021, 21:14:05
Heel veel bedankt voor de deze tips, inderdaad er is voldoende lengte en ook ruimte voor zo een schuifbak.
Ik ben er nog niet uit , gezien ik de baan grotendeels gedigitaliseerd is.
Zo had Padstow zelfs geen lokloods of de mogelijkheid om kolen te laden. Het was gebruikelijk om de lok terug te rijden naar Wadebridge indien nodig. Het personeel van de lok overnachtte  in een afgedankte personen wagon . en ik heb nog 4 wissels liggen  :o

leuke informatie over niet meer bestaande stations op http://www.disused-stations.org.uk/

afgelopen Maandag is de Pizza doos van Kitwoodhill na 18 dagen in een sorteer detentie centrum van Post.nl gehangen te hebben,  eindelijk afgeleverd.
Moest toch nog afhandeling kosten betalen van 18 euro. Eigenlijk voor niks,  gezien de BTW accijnzen al vooruit betaald waren.
Heb bezwaar aangetekend bij de Douane , antwoord over 7 maanden.

Stond verbaasd van de kwaliteit van de aandrijving, conform Victoriaanse gedachten goed, gebouwd voor de eeuwigheid  (y).
zelf met een echt kogel lager; heel wat anders dan dat plastic gedoe van Lenz .

de aandrijving
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aandrijving-613a574a3292b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aandrijving-613a574a3292b.jpg)

binnenkant v.d aandrijving

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reductie-jpeg-613a5754b54f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reductie-jpeg-613a5754b54f1.jpg)

Mijn test object ( de goederen loods ) heeft zijn eind stadium gekregen, ben nu gewend aan het bakbeest op de baan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Shed-613a584d7ce66.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Shed-613a584d7ce66.jpg)

Ondertussen zijn in iTrain de 64 bezetmelders al ingevoerd en er wordt al " beperkt gereden " met name de stopafstand wil ik goed hebben. Daarna begint het het afkoppelen , omlopen , eventueel keren op de draaischijf , en weer aankoppelen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-in-itrain-613a5794b8cb4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-in-itrain-613a5794b8cb4.jpg)

Opmerking ( leeg kader waar Tams instaat ) Deze nieuwe Tams is al terug naar Hannover , Xpressnet en Easy net ging defect ( voeding probleem  ) .

Ik ga aan de hand van jullie bijdragen naar de Schuifbak kijken en neem ook met Fichtelbahn contact op,  die komt binnenkort met de stepcontrol op de markt  ( dan kan je iets iets met een stappen motor en terug melders gaan indexen.

Bedankt voor jullie bijdragen, zeer waardevol  dit allemaal

met vriendelijke groet,

Rupert