BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: dennie op 02 September 2021, 01:56:47
-
Goedendag allemaal,
Momenteel lopen op de club bovenleiding werkzaamheden.
Bij het bekijken van de fotos hoe het ter plaatse is valt wat op aan de portalen die er staan.
Bovenop de masten zit nog een soort kabel zie foto rood markeert wat is dit voor kabel/functie?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schin-613012fd0b4e9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schin-613012fd0b4e9.png)
Moderator aub niet verplaatsen naar clubdraadje.
-
Hoi,
Naar wat ik begrepen heb is dit een extra voedingsleiding voor de bovenleiding, deze loopt parallel aan de hangende bovenleiding en zorgt er voor dat de bovenleiding een heel eind verderop bij te transformatorhuis vandaan nog de zelfde spanning heeft als nabij het transformatorhuis.
Zie het als een voedingsleiding van een ringleiding.
(Deze kabel kan ook nog gebruikt worden voor een andere groep/baanvak).
Ik heb zelf de vraag vroeger ook al eens gesteld, maar dan aan een medewerker van Pro-Rail.
Succes met de bouw.
-
De officiƫle naam is vesterkingsleiding.
Deze is om de zoveel meter met een dwarse draad met de rijdraad verbonden, doel is om de totale doorsnede van de bovenleiding te vergroten om zo de weerstand en dus, zoals Richard ook al aangeeft, de spanningsval hierover kleiner te maken.
-
Op jouw foto loopt de versterkingsleiding over aparte isolatoren. Tegenwoordig wordt die op dezelfde isolatorbok gelegd als de draagkabel.
Ongeveer om de 3 vakken is de versterkingsleiding verbonden met de draagkabel en de rijdraden. Op bijgaande foto te zien in de linkerbovenhoek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI3365-800-61307ee9bd319.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI3365-800-61307ee9bd319.jpg)
-
Ik weet niet hoe precies je het allemaal wil maken, maar let ook eens op de afstand van de hangdraden. Op de vrije baan hangen die op 7 meter van elkaar, boven overwegen en langs perrons op 2 meter.
Ga gewoon eens kijken langs een echte spoorbaan hoe het in elkaar zit en vraag je bij alles af waarom iets is zoals het is.
-
Wat is de reden dat hangdraden langs perrons en boven overwegen dichter op elkaar hangen dan boven de vrije baan, is dat hier bekend?
-
Dat bij een rijdraad-breuk tussen twee hangkabels, de dan vrije uiteinden van de rijdraad op een hoogte blijven hangen die geen gevaar voor verkeer of mensen oplevert.
Grtzz,
Karst
-
Aha, dank je. Dat afstandsverschil tussen de hangdraden viel mij al een tijdje op.
-
Het is een optelsom voeding is 500 mm2, draagkabel 150, versterkingleiding 150 en 2 rijdraden van 100 mm2, heb je ook nog draagkabel 120, 2x versterkingleiding 120, en 2x rijdraad van 100 mm2, zat op de Oude lijn. En overal waar rijdraadbreuk kan onstaan en waar publiek kan lopen wordt hangdraadvermeerdering toegepast. Overwegen, perrons, overpaden, je kan het zo gek niet verzinnen maar het kan.
Gr Hans
-
Bedankt allemaal.
Nee klaas,we gaan het niet precies namaken,want we wijken al af met de hoogte rijdraad.
Tevens kloppen de aantal baanbakken niet,er zouden minsten 2,5bakken bij moeten,de portalen staan ongeveer.
En tevens is het probleem de rijdraad afspanning is in die periode ook verplaatst.
Het is 1 maal ter hoogte van het oude hotel,dus zeg maar vanaf bordess richting valkenburg tussen de eerste voetgangersoverweg en de tweede overweg en wel aan het 1ste portaal,zie boek ns jaren 80.
Dan staat/hangt er nog eentje bij afbuigende wissel naar heerlen kant perron 1,maar aan de zijde van het gereedschapshuisje staat is geen foto van te vinden