BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Ronald Halma op 27 August 2021, 23:20:16

Titel: De fijne service van Lenz!
Bericht door: Ronald Halma op 27 August 2021, 23:20:16
Hoi luitjes,

Een tijdje terug besloot ik na enig onderzoek dat ik toch gebruik wilde maken van de apparaat omruilactie bij lenz Duitsland. Ik had al 21 jaar een LZ100 en LV100 en die was naar laatste versie geupdated. In de jaren dat ik digitaal rij heb ik al heel wat verzameld, zo bezit ik inmiddels 4 LH100 handregelaars, 2 LH90 regelaars en 2 LH30 regelaars. Ook had ik inmiddels 2 LZV100 centrales in bezit.
Lenz had al een tijdje een actie waarbij je je oude LZ100 of LZV100 om kan ruilen voor een nieuwe LZV200. Uiteraard tegen bijbetaling maar wel heel gunstig. Ook kan de oude LH90 of 100 opgeruild worden tegen de nieuwe LH101. Dus besloot ik een LH90 en een LZV100 in te ruilen tegen de nieuwe apparaten. Vriend Ronald Koerts had ook interesse dus zo ging er een heel pakket naar Giessen Duitsland. Al mijn LH100 regelaars gingen ook mee om ze weer op te knappen, die hadden nogal wat geleden (snoeren/display etc).

Gisteren kwam mijn pakket weer terug en dat was een heel pak van mijn hart. Er zit toch voor een klein kapitaal in die doos en als het zoek raakt heb je het nog lang niet weer terug:

(https://live.staticflickr.com/65535/51407262714_f37986d120_c.jpg) (https://flic.kr/p/2mjFEcL)20210827_123603 (https://flic.kr/p/2mjFEcL) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr

Netjes in mijn eigen doos :) Alles netjes ingepakt:

(https://live.staticflickr.com/65535/51407262779_90d0a8dc47_c.jpg) (https://flic.kr/p/2mjFEdT)20210827_130228 (https://flic.kr/p/2mjFEdT) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr

Vanwaar mijn pleidooi? Wel, ik had dus gevraagd mijn 3 LH100's te repareren (waarvan 2 er toch ruim 20 jaar oud zijn). Dat hebben ze gedaan en.... dat heeft niks gekost. Alle 3 een nieuw display, kabel, toetsenmat, zelfs het front van zeker 2 nieuw. Ja, al het andere (de centrales, regelaars, 2 updatechips en 2 regelaar updates uiteraard in rekening gebracht. Toch vind ik dit een meer dan geweldige service van deze firma. Ze hadden zelfs de LH101 updatekabel niet in rekening gebracht.

Het geeft maar aan dat het nog steeds kan in deze tijd. En sterkt mij dat ik de juiste keuze heb gemaakt om lekker door te gaan met een systeem dat mij in 21 jaar nog nooit in de steek heeft gelaten. En waar ik al heel tevreden mee was en nog steeds ben.

De regelaars; 2 in de testkoffer:

(https://live.staticflickr.com/65535/51407262794_93da2384a7_c.jpg) (https://flic.kr/p/2mjFEe9)20210827_205726 (https://flic.kr/p/2mjFEe9) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr

En de rest (2 LH30, 3 LH100, 1 LH101 en een muisje) apart in een koffer:

(https://live.staticflickr.com/65535/51405755587_d781c9862b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2mjxWbP)20210827_211001 (https://flic.kr/p/2mjxWbP) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr

Helemaal klaar voor de komende 20 jaar (ben ik 77  ;D)

Zo, ik ga een nieuwe kleine koffer bouwen met de nieuwe centrale. Wat ik nu meesleep (2 koffers met centrale, boosters en interface) is feitelijk voor de meeste van mijn baantjes overkill. Dadelijk kan dat veel makkelijker met 1 koffer. Ik hou jullie op de hoogte! (y)
Titel: Re: De fijne service van Lenz!
Bericht door: Martijn193 op 28 August 2021, 08:17:11
Top
Titel: Re: De fijne service van Lenz!
Bericht door: Karben op 28 August 2021, 09:00:16
Lenz staat bekend om de uitstekende service. Heb ik ook al ruim 20 jaar ervaring mee. (y)
Maar het spul is ook goed, dus zo vaak hoefde ik geen beroep op de service te doen. (y)
Ook uitstekende service v.w.b. locomotieven. (y)
Titel: Re: De fijne service van Lenz!
Bericht door: Ronald Halma op 28 August 2021, 09:34:03
Nee precies, in al die jaren eigenlijk nooit iets gehad. De updates van mijn eerste 2 regelaars deden ze destijds in Leipzig op de show daar. Breng ze maar om en om zeiden de mannen. En ik hoefde niets te betalen wat normaal toch 30 euro per regelaar is.

Fijn om te lezen dat ze met alles zo coulant zijn  (y)
Titel: Re: De fijne service van Lenz!
Bericht door: wob op 28 August 2021, 09:46:15
Mooi bericht, Ronald en goed om te horen! (y)

Veel plezier met je nieuwe en/of geupdatete/vernieuwde apparatuur.

Groet, Bas
Titel: Re: De fijne service van Lenz!
Bericht door: Ronald Halma op 28 August 2021, 10:23:04
Dat gaat zeker lukken :)
Titel: Re: De fijne service van Lenz!
Bericht door: tijgernootje op 28 August 2021, 15:35:21
Dat is wat je noemt service, ja  (y)
Ze hoeven het niet zo aan te pakken,maar het werkt wel als (mond op mond)reclame,want dat wil je dan wel gaan maken voor zo'n bedrijf.
JE kan er voorlopig weer tegenaan zo blijkt  8)
Titel: Re: De fijne service van Lenz!
Bericht door: VvKan op 28 August 2021, 17:27:06
Ergens anders had iemand problemen met een 2e hands Koff van Lenz.  Onderdelen toegestuurd gekregen: gratis.
Spoor 0 loc op grond gedonderd.  Met verslag van wat gerepareerd wilde worden naar Lenz, met oorzaak.  Reparatie retour met rekening: 0 euro.
Kortsluiting veroorzaakt op terugmelders/bezetmelders:  reparatie 0 euro.

Alle digitaal koop ik van Lenz, tenzij natuurlijk in een H0 sound loc een Zimo of Esu zit.  In mijn ogen is Lenz het meest stabiele, betrouwbare systeem met perfecte service. Zimo het hoogstaandst, maar voor service betaal je (bijna) altijd, is mijn ervaring..
Titel: Re: De fijne service van Lenz!
Bericht door: Silvolde op 28 August 2021, 18:30:10
Ook voor schaal H0 (BR 66) was de service van Lenz zeer coulant. Wel is het zo dat de kunststof tandwielen door onvolkomenheden in de productie en/of de smering daarvan voor de proproblemen zorgden. Uieindelijk heeft men het H0 programma beëindigd maar alle service aanvragen werden zonder kosten afgehandeld.

Gr, Rob 
Titel: Re: De fijne service van Lenz!
Bericht door: Hobojohn op 28 August 2021, 18:52:20
Dag allen,

Ik sluit mij ook maar aan in de lijst van zeer tevreden Lenz gebruikers met vergelijkbare ervaringen als hierboven.
Persoonlijk vind ik dat Lenz met zijn digitale besturing wordt ondergewaardeerd.

"De niet gebruikers' lijken de uitgebreide ledschermen op hun systeem mooier te vinden, die om de zoveel tijd nog mooier worden gemaakt en duurder en je set ineens oud is. Maar die keuze is hun goed recht.

Maar wees nou eens eerlijk, waar kijk je naar als je aan het rijden bent?  Zelf kijk ik dan niet meer op mijn Lenz regelaar maar juist naar mijn lokje ;).
Bij het programmeren daarentegen wordt de set wel gebruikt en staat de lok dan natuurlijk stil. :D
Ook bij het programmeren ervaar je , wat mij betreft, de stabiele kwaliteit van de producten van de uitvinder van het DCC systeem.
Die is dus (y).

Groet,
Jan
Titel: Re: De fijne service van Lenz!
Bericht door: laurent op 28 August 2021, 21:32:08
Even een vraagje: is dit allemaal Loconet?
Titel: Re: De fijne service van Lenz!
Bericht door: Lolke Bijlsma op 28 August 2021, 21:37:33

Nee, Lenz gebruikt Xpressnet. Zie https://dccwiki.com/XpressNet_Protocol

Groeten,
Lolke
Titel: Re: De fijne service van Lenz!
Bericht door: henk op 29 August 2021, 09:59:33
Dat is een sterk staaltje service Ronald.  (y)

Ik herken het wel van die ene keer dat ik de eindtrappen van een Lenzdecoder had gesloopt. Het IC was nergens te vinden, dus ik stuurde beleefd een mailtje naar Lenz of zijn mij eraan wilde helpen. Binnen een paar dagen een enveloppe met een stuk of 10 IC’s op de mat. Had ik de decoder opgestuurd, was die vast wel gerepareerd of vervangen, maar dat kwam 20 jaar geleden niet bij me op. Daarvoor bouwde ik locdecoders zelf.

Overigens herken ik de houding bij meer van oorsprong digitaalspecialsiten als ESU of Zimo, en ook wel de kleinere bedrijfjes als Rosoft en recent Train-O-Matic. Zal wel iets met de producten te maken hebben. Direct servicecontact met de klant is vaak voor iedereen gemakkelijker en niet te veel zoeken naar de verantwoordelijkheid van defecten ook.

Maar een sterk staaltje.  (y)