BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: kar op 27 August 2021, 16:58:44
-
Kraanwagen vernielt monumentale spoorburg in Maastricht
https://nos.nl/artikel/2395338-kraanwagen-vernielt-monumentale-spoorbrug-in-maastricht
en
https://www.1limburg.nl/kraanwagen-ramt-spoorbrug-rijksmonument-deels-ingestort
>:(
-
Echt zonde, ik hoop dat hij nog te restaureren is.
-
Neem aan dat ProRail een claim zal neerleggen bij het Belgische kraanbedrijf. Als hier een tram gaat rijden zal de brug toch gerepareerd moeten worden, maar het brugdek lijkt me niet meer orgineel na 165 jaar.
Wel staat vast dat de bestuurder een sufferd is... alsof er geen alarm afgaat wanneer je wegrijdt met een uitgeschoven giek.
-
Lijkt me i.d.d. dat dat ding toch alarm geeft als je wilt gaan rijden met een opgeheven giek.
Zou zelfs verwachten dat de soft en hardware wellicht voorkomt dat je kan gaan rijden met zo'n situatie.
Zal me benieuwen of de brug word hersteld,zonder concreet plan waarin snelle reactivatie van een lijn incl kunstwerken word gemeld,kan dit wellicht de doodsteek zijn voor die brug/dat viaduct.
Dan laat men het na opruimen van het puin voor wat het verder is.
-
Dat niet concrete plan is er dus wel degelijk, die op zijn vroegst klaar moet zijn in 2025 zoals het artikel schrijft.
Daarnaast zal men het echt niet zomaar laten voor wat het is zoals jij denkt, daar is gewoon een monumentenwetgeving voor en daarnaast is dit ook gewoon verzekeringswerk.
-
Zo te zien is "alleen maar" het deel naast de eigenlijke spoorbrug vernield.
Dat deel is duidelijk lichter geconstrueerd als ter plaatse van het spoor en mogelijk niet eens deel van het monumentale deel.
Kijk maar op Google Streetview.
Overigens komt de brug niet voor op de rijksmonumentenlijst. Althans ik heb hem daar niet kunnen vinden.
Jan
-
Ik denk dat dat betonnen deel (dat lijkt me onbeschadigd) is gemaakt bij de aansluuting van die papierhandel net over de grens enkele tientallen jaren geleden. De lijn is toen helemaal opgeknapt. Blijkbaar hebben ze toen het oude brugdeel laten liggen, het deel dat nu flink beschadigd is.
-
??? Ben geen kraanmachinist. Wel ervaring met hoogwerkers en ladderwagens. Daar is het eerst mogelijk te werken als de wagen is afgestempeld. Moeten heel wat veiligheden overrulled en genegeerd zijn. Rijden met uitgeschoven pakket leek me tot dit incident onmogelijk. Weer wat geleerd ::) Lijkt wel een Belgenmop. (Sorry voor de overgrote meerderheid van wel slimme Belgen. Maar dit is een inkoppertje)
-
Werkelijk ongelofelijk dit. :o
Ik heb zelf een tijd bij een bedrijf met o.a. telekranen gewerkt, het is al een doodzonde om met omhoogstaande mast zonder stempels te staan.
Maar om er dan ook nog eens mee te gaan rijden... In mijn optiek ben je dan totaal ongeschikt als kraanmachinist...
Er is sprake van zeer grove nalatigheid. Dat kan leiden tot ontslag op staande voet.
Een kraan kan wel optoppen met ingeschoven stempels, maar dat is een bewuste handeling. Je kan soms niet alle stempels helemaal uitzetten als je vlak naast een bouwput staat, maar in dat geval moet je wel heel goed opletten en kan natuurlijk het hijsvermogen maar deels benut worden.
Deze kraan is een oudje, dus er kan al heel wat geknutseld of misschien geknoeid wezen met beveiligingen. Dat wijst de praktijk helaas wel uit...
Er is wel eens eerder wat misgegaan bij dit bedrijf: https://www.gva.be/cnt/aid989704 (https://www.gva.be/cnt/aid989704)
Ook hier de stempels niet uitgeschoven... 3 van de 4 had je op de foto moeten kunnen zien. Waarschijnlijk een licht hijsklusje maar te dicht op de put. Men denkt vaak dat een kraan altijd voorover valt. Maar men rekent er niet op dat deze juist makkelijk zonder last achterover valt omdat de ballast achter zit...
-
Ze zijn bij Megamax wat nonchalant als je het artikel zo leest... misschien kunnen ze beter Megamindy inschakelen ;D
-
Het is volgens mij gewoon mogelijk om opgebouwd te verplaatsen en dus met giek omhoog. Zal ongetwijfeld dan wel met contraballast uitgerust moeten zijn, snelheid beperken en nog veel meer eisen. Tussen lokaties van windmolens verplaatst men ook behoorlijk opgebouwd. Misschien om tijd van op en afbouw te besparen. Het kan goed gaan, maar daar speelt geluk misschien ook een rol bij.
Heb een YouTube linkje hier waar je het verplaatsen ziet, maar t gaat helaas niet goed…..
https://youtu.be/9gythYTFOz0
-
Het is te hopen dat de brug snel hersteld kan worden.
In de titel.staat spoorburg, dus misschien kan een moderator dit aanpassen.
En dat Belgische bedrijf moet hun kranen misschien maar laten bestickeren met Megalaks.
Ben benieuwd of we er nog meer over te horen krijgen.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Spiessgang...
-
...
Zal me benieuwen of de brug word hersteld,zonder concreet plan waarin snelle reactivatie van een lijn incl kunstwerken word gemeld,kan dit wellicht de doodsteek zijn voor die brug/dat viaduct.
Dan laat men het na opruimen van het puin voor wat het verder is.
Wat denk je zelf? Binnen mijn bedrijf is er enige ervaring met Rijksmonumenten en die leert dat de RCE onverbiddelijk is. Ik vraag me even af of het werkelijk monumentale deel is geraakt ( de eerste brug is verfrommeld, maar tweede brug binnen deze brughoofden heeft een net aangelegde oplegging dus is mogelijk de monumentale overspanning en die is zo op het oog niet / nauwelijks geraakt), maar zo wel, dan heeft die commissie drukmiddelen om alles in oorspronkelijke staat te laten terugkeren. Op kosten van de veroorzaker.
-
Zo te zien is "alleen maar" het deel naast de eigenlijke spoorbrug vernield.
Dat deel is duidelijk lichter geconstrueerd als ter plaatse van het spoor en mogelijk niet eens deel van het monumentale deel.
Kijk maar op Google Streetview.
Overigens komt de brug niet voor op de rijksmonumentenlijst. Althans ik heb hem daar niet kunnen vinden.
Jan
Klopt. Hier nog een fotootje van bovenaf..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/575C9C04-2460-4B14-9E7D-B83B4B1C0BC3-612a4b58210a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/575C9C04-2460-4B14-9E7D-B83B4B1C0BC3-612a4b58210a2.jpg)
-
Een bizarre, maar toch ook mooie foto! :)
-
Prachtige foto en ja het lijkt mee te vallen. (y)
-
Het is te hopen dat de brug snel hersteld kan worden.
Gevolgen voor het spoorvervoer zullen niet al te groot zijn.
De eerste (en ik dacht tevens ook de laatste) trein reed in 2011 naar Lanaken Railport.
Het opknappen van de lijn van Maastricht naar Lanaken vergde destijds ruim 30 miljoen Euro.
Gr Cor H.
-
Over weggegooid geld gesproken. Net zoiets als dat strengelspoor op de metrolijn naar Vlaardingen.
-
Wat een briljante foto!
Grtz Gerard
-
Over weggegooid geld gesproken. Net zoiets als dat strengelspoor op de metrolijn naar Vlaardingen.
Dat spoor tbv het goederenverkeer daar is volgens mij nog niet eens officieel in dienst vanwege milieuvergunningen die nog lopen voor het emplacement.
-
Ik vraag me af of de brug nog wel hersteld gaat worden. Als er toch niets overheen rijdt.... krijg je dit soort vragen.
-
Gezien de status rijksmonument (https://rijksmonumenten.nl/monument/506631/spoorbrug/maastricht) gaat dat zeker gebeuren voor zover er delen van de originele brug beschadigd zijn.
-
Ik vind die monumentale status maar merkwaardig. Het brugdeel waar het spoor op ligt is bij de reactivatie namelijk compleet vernieuwd. Oorspronkelijk lag er een dubbelliggerbrug en nu kun je op Streetview een zogenaamde stille brugconstructie (met ingegoten spoor) herkennen.
-
De spoorstaven worden gedragen door vier onderlinge gekoppelde, stalen I-profielen.
Citaat uit de door mij om 14:35:44 geplaatste link.
Blijkbaar ligt het spoor dus nog immer op een origineel deel van de oorspronkelijke constructie.
-
Blijkbaar ligt het spoor dus nog immer op een origineel deel van de oorspronkelijke constructie.
Dat zou wel logisch zijn maar is niet het geval. Die vier onderlinge gekoppelde, stalen I-profielen zijn er echt niet meer. Het is nu een gelaste stalen doos.
-
In ieder geval is de brug volgende deze publicatie in 1997 ingeschreven in het monumentenregister. Eventuele wijzigingen sindsdien zijn dan kennelijk goedgekeurd.
https://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/monumenten/506631 (https://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/monumenten/506631)
Misschien wordt deze recente wijziging ook goedgekeurd. ;D
-
Op de foto van Jos_1972 is te zien dat de spoorstaven zijn ingegoten. Het is dus in ieder geval niet meer de originele dubbelliggerconstructie.
Zo'n dubbelligger maakt nogal wat herrie als er een trein over rijdt, dus het lijkt me logisch dat er ooit toestemming is gegeven om dit deel aan te passen. Voor het uiterlijk aanzien vanaf straatniveau zal het nauwelijks verschil maken.
-
Dan is de informatie op rijksmonumenten.nl dus blijkbaar niet (meer) actueel.
De feitelijke overspanning zal dan net als de beide fietstunnels wel geen deel meer uitmaken van het beschermde deel.