BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Eenerspoor op 27 August 2021, 10:56:44
-
Beste mensen,
Tussen een ECoS (5000) en een ECosBoost moet je in een 2-ralisysteem de beide railstaven tussen de verschillende baansecties van elkaar scheiden, omdat het H-brug boosters zijn. Dat staat althans in de handleiding.
Ik gebruik een L.Net converter met terugmelders en dan moet je het massa-punt L.Net converter verbinden met de '0'-aansluiting van de ECoS en - naar ik aanneem - ook van de ECoSBoost.
Dan verbind je dus via een omweg weer 1 railstaaf van de beide baansecties met elkaar.
Mag dat zomaar?
Kan dat schade opleveren?
Ik kwam ook nog dit bericht (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=69654.msg1214957#msg1214957) tegen en daar maak ik uit op dat het niet persé nodig is om beide railstaven van elkaar te scheiden.
Wie geeft mij het verlossende antwoord?
Ik heb deze vraag ook gesteld op het ESU-forum, maar daar is nog geen reactie op gekomen.
Mvg,
Henk
-
Is er niemand die hier een antwoord op weet?
Mvg,
Henk
-
Ik vermoed dat er hier niet veel mensen zijn die de LNET converter gebruiken. Zelf heb ik een Ecos en 4 ESU boosters aan m'n spoor 1 baan hangen, de ECos uitgang is alleen in gebruik voor het DCC signaal naar de diverse decoders, dus niet voor de baan. Verder gebruik ik ECos link terminals en Ecos detectoren. De booster secties zijn bij mij volledig gescheiden, en de uitgangsspanningen op elkaar aangepast, niet meer dan 0,1V verschil tussen de secties. Een LNET Converter heb ik gebruikt voor loconet rijregelaars, maar dat beviel niet.
Ik zou proberen de LNET converter alleen aan de ECos '0' aansluiten en niet op die van de booster, omdat je dan idd de scheiding overbrugd. De '0' is de referentie massa voor de terugmelder, ik verwacht dat het op die manier ook werkt als de te detecteren vakken in de booster sectie liggen.
Suc6