BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: orientexpress op 26 August 2021, 08:22:05
-
Hi,
In een ander draadje ben ik bezig met een baanplan waar ik ook nadenk over een eigen interpretatie van de grinerij in Linne. Mijn intresse hiervoor is mede door mijn werkzaamheden bij nederlands grootste baggerscheepsbouwer. Echter welke wagons werden gebruikt voor het vervoer van grind? En als afgeleide vraag welke zijn in H0 verkrijgbaar?
De Allan onderlossers van Mk zijn mij bekend maar wat zou ik nog meer kunnen inzetten?
Ik hoop dat wat deskundigen mij wellicht in de goede richting kunnen sturen :)
Wellicht dat sommige van jullie naast de allan onderlossers enkele wagons op deze foto's kunnen herkennen:
https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view?identifier=SPOOR01%3AKB-FOTO-11825 (https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view?identifier=SPOOR01%3AKB-FOTO-11825)
http://www.industriespoor.nl/PaardentractieNormaalspoor_bestanden/image031.jpg (http://www.industriespoor.nl/PaardentractieNormaalspoor_bestanden/image031.jpg)
https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view/grinderij-installatie?query=&facets%5Bspatial%5D%5B%5D=Linne&page=1&maxperpage=36&coll=ngvn&identifier=SPOOR01%3AKB-FOTO-11858 (https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view/grinderij-installatie?query=&facets%5Bspatial%5D%5B%5D=Linne&page=1&maxperpage=36&coll=ngvn&identifier=SPOOR01%3AKB-FOTO-11858)
https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view/grinderij-installatie-grindtransportband?query=&facets%5Bspatial%5D%5B%5D=Linne&page=1&maxperpage=36&coll=ngvn&identifier=SPOOR01%3AKB-FOTO-11829 (https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view/grinderij-installatie-grindtransportband?query=&facets%5Bspatial%5D%5B%5D=Linne&page=1&maxperpage=36&coll=ngvn&identifier=SPOOR01%3AKB-FOTO-11829)
MVG,
Adriaan
-
Misschien dat je in het artikel van Peter Bakker: De Nederlandse grindlossers, Railmagazine 351 (jan/feb 2018) pp. 67-73 meer treft. Ik bewaar de tijdschriften niet (m.u.v. Op de Rails). Naast de bekende Allan onderlossers zie je op de foto's onderlossers uit de serie NS 179001 - 179xxx. Daar heb ik nog geen aanvullende informatie over kunnen vinden.
-
Je kan ook even kijken bij http://www.seinarm.nl/Goederen/Zandwagens (http://www.seinarm.nl/Goederen/Zandwagens) bij het kopje "Naoorlogse Zandwagens"
-
Naast de bekende Allan onderlossers zie je op de foto's onderlossers uit de serie NS 179001 - 179xxx. Daar heb ik nog geen aanvullende informatie over kunnen vinden.
Dat was een serie van 20 universele onderlossers die in 1925 door de NS zijn aangekocht. In 1937/1938 zijn ze overgegaan naar het dienstwagenpark. (Bron: Sporen van Verandering, NVBS, 2006)
Deze zijn voor zover ik weet nooit in model uitgebracht.
Op de foto met paardentractie staan gewone open goederenwagens van verschillende types zoals die ook werden gebruikt voor bijv. zandvervoer. Dit soort wagens is door verschillende kleinseriefabrikanten uitgebracht. En als je niet zo nauw kijkt v.w.b. authenticiteit, dan kan je ook genoeg "vernederlandste" vergelijkbare wagons vinden van de grote merken.
Grtz, Ton
-
Aanvulling: in het Utrechts Archief wordt gewag gemaakt van de serie 179002 - 179018 (voormalige serie 50001-50019). Er lijken er dus twee te zijn 'gesneuveld' van een oorspronkelijke serie van negentien stuks. Dat zou dus een foutje op pagina 179 van het boek van de NVBS zijn, maar het artikel over dienstwagens is van de hand van Hans Nahon en dat is natuurlijk wel een kenner.
-
Dank voor alle antwoorden!
Zal eens achter dat artikel aangaan (niet iemand die daar toevallig een pdf van heeft ;D?)
Aanvulling: in het Utrechts Archief wordt gewag gemaakt van de serie 179002 - 179018 (voormalige serie 50001-50019). Er lijken er dus twee te zijn 'gesneuveld' van een oorspronkelijke serie van negentien stuks. Dat zou dus een foutje op pagina 179 van het boek van de NVBS zijn, maar het artikel over dienstwagens is van de hand van Hans Nahon en dat is natuurlijk wel een kenner.
Ja ik vermoed dat dit ze zijn:
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C66189D4642E0534701000A17FD (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C66189D4642E0534701000A17FD)
In de eerste foto die ik noemde staan ook nog wat hoge bakken die niet nu genoemd zijn volgens mij (hout op de kopse kanten):
https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view?identifier=SPOOR01%3AKB-FOTO-11825 (https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view?identifier=SPOOR01%3AKB-FOTO-11825)
MVG,
Adriaan
-
De voorste wagen lijkt mij een GTM(K), oftewel een open kolenwagen die door onder andere Roco of Fleischmann is geleverd.
De twee wagen lijkt mij een stalen GTOW, deze is door artitec gemaakt.
Groeten Arjen
-
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C66189D4642E0534701000A17FD (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C66189D4642E0534701000A17FD)
MVG,
Adriaan
Ja, dit zijn ze en hier staan wel twintig stuks genoemd (50001-50020).
-
Ja, dit zijn ze en hier staan wel twintig stuks genoemd (50001-50020).
https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view?identifier=SPOOR01%3AKB-FOTO-11825 (https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view?identifier=SPOOR01%3AKB-FOTO-11825)
Als je deze link aanklikt en je typt in de zoekregel 'grindwagens' in, dan krijg je nog twee andere foto's te zien die wel heel interessant zijn: heel verschillend, maar ook een opeenvolgend nummer en dat vind ik wel bijzonder... (©ligt bij Spoorwegmuseum, dus zelf even klikkerdeklik doen)
Rob
-
Een aantal van de getoonde foto's is ook in hogere resolutie in de NVBS beeldbank te vinden.
Uit het beeldmateriaal uit de periode 1947 - 1968 (TP 3), is toch wel de conclusie te trekken dat de Allan wagens (179025-179196) ver in de meerderheid waren, aangevuld met de oude Van der Zypen & Charlier wagens (179002 - 179018 (ex. 50001-50020)) en enkele kolenbakken.
-
Was de 179001 niet een prototype zelflosser afkomstig van de Staatsspoorwegen ?
Er zijn ergens in HUA tekeningen van zelflossers voor SS met en zonder deksel.
Ze lijken een beetje op het kleine zelflossertje wat Roco al jaren in model heeft.
Groet
Jeff
-
Wat ik me afvroeg is dit: er zijn destijds een aantal Fds ‘en ontdaan van de bovenste rand om zodoende belading op de grinderij Linne mogelijk te maken. Roco heeft er destijds een setje van drie van uitgebracht met NS-vignet, dus tijdperk 4. Is dat ‘onthoofden’ inderdaad ook na1968 gedaan of al daarvoor?
Rob
-
Rob, al het beeldmateriaal wat ik zo snel van die wagens kan vinden stamt uit de tweede helft van de jaren 70, een exact jaar voor de "onthoofding" en de start van de inzet van Eds-v kolenwagens in het grindvervoer heb ik nog niet gevonden.
Wel de algemene term dat het na het sluiten van de Limburgse mijnen (1974) gebeurd is.
Ook vond ik dat er ook niet "onthoofde" Eds-v zelflossers werden ingezet, die werden niet in Linne, maar in Borne beladen.
-
Ja, dit zijn ze en hier staan wel twintig stuks genoemd (50001-50020).
En er staat ook bij dat een 50001 is omgebouwd tot gewone kolenwagenen dat 50002 en 50016 zijn verkocht, voordat de rest werd omgenummerd.
Prachtig, de hele geschiedenis op de tekening gekliederd. (y)
Was de 179001 niet een prototype zelflosser afkomstig van de Staatsspoorwegen ?
Ja.
Grtz, Ton
-
Wat ik me afvroeg is dit: er zijn destijds een aantal Fds‘en ontdaan van de bovenste rand om zodoende belading op de grinderij Linne mogelijk te maken. Roco heeft er destijds een setje van drie van uitgebracht met NS-vignet, dus tijdperk 4.
Rob
Klopt: die set heb ik en is Roco 44038. Ik heb ook een losse wagen, Roco 47530. Alles Tp IV.
-
Was de 179001 niet een prototype zelflosser afkomstig van de Staatsspoorwegen ?
Er zijn ergens in HUA tekeningen van zelflossers voor SS met en zonder deksel.
Ze lijken een beetje op het kleine zelflossertje wat Roco al jaren in model heeft.
Groet
Jeff
Ik heb nog ergens een foto liggen van een Staatsspoor onderlosser. Ik zal vandaag of morgen ff kijken of ik m kan vinden…
Rob
-
Kanone 5 eisenbahn rond Sluiskil; een website met daarop een foto van Bonthuis met daarop alle in 1951 in dienst zijnde ballastwagons
http://k5e.nl/ns-dienstwagenpark/ (http://k5e.nl/ns-dienstwagenpark/)
-
Kanone 5 eisenbahn rond Sluiskil; een website met daarop een foto van Bonthuis met daarop alle in 1951 in dienst zijnde ballastwagons
http://k5e.nl/ns-dienstwagenpark/ (http://k5e.nl/ns-dienstwagenpark/)
Hi,
Dank voor deze foto! Ik vermoed dat de middelste een voormalige 20T staatsspoor is:
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C66AC914642E0534701000A17FD (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C66AC914642E0534701000A17FD)
MVG,
Adriaan de Haan
-
Goed vondst Jeroen :)
Daar lijkt het wel op Adriaan :)
De foto is ook bij de NVBS is de beeldbank te vinden:
https://www.nvbs.com/zoekresultaten/#/d/snr-images/NEG639-038?categories=snr-images&term=bonthuis%20groningen&periodMin=-577846800000&periodMax=-568170000000&rowIndex=5 (https://www.nvbs.com/zoekresultaten/#/d/snr-images/NEG639-038?categories=snr-images&term=bonthuis%20groningen&periodMin=-577846800000&periodMax=-568170000000&rowIndex=5)
-
Was de 179001 niet een prototype zelflosser afkomstig van de Staatsspoorwegen ?
Er zijn ergens in HUA tekeningen van zelflossers voor SS met en zonder deksel.
Ze lijken een beetje op het kleine zelflossertje wat Roco al jaren in model heeft.
Groet
Jeff
En er staat ook bij dat een 50001 is omgebouwd tot gewone kolenwagenen dat 50002 en 50016 zijn verkocht, voordat de rest werd omgenummerd.
Prachtig, de hele geschiedenis op de tekening gekliederd. (y)
Ja.
Grtz, Ton
Excuses jullie waren mij al voor. Ben benieuwd welk roco model dat is Jeff. Staatsspoor had vrij veel pruisisch materieel wellicht dat ik daar nog wat kan fabrieken.
Voor de Van der Zypen & Charlier wagens zal ik denk ik echt aan de slag willen als ik daar iets van wil misschien als iemand nog een mooi onderstel dat in lengte klopt dat ik nog met wat 3d printen erboven op kan fabrieken.
MVG,
Adriaan de Haan
-
Die Roco voor de SS wagon is de 56245, Adriaan. Die lijkt er echter maar een beetje op, is duidelijk korter. Dat wordt dan ingrijpend verbouwen: van twee stuks eentje maken....
-
Dat wordt dan zoeken naar een onderstel met een lengte over de buffers van ca. 103,5mm met een radstand van ca. 52mm.
Even in de eigen collectie gaan zoeken en meten ...
Wat bleek? De onderstellen van de Roco kolenbakken 4314 in de diverse varianten komen qua matvoering heel dicht in de buurt.
Mocht je aan het ontwerpen/printen slaan, dan heb ik daar ook wel interesse in Adriaan.
-
Hi,
Dus conclusie voor mijn baan in ieder geval:) . De volgende types zijn bij een grinderij te gebruiken:
Zelflossers:
179021 - 179196 Allan - MK modelbouw kit
179002 - 179018 Van der Zypen charlier - geen bestaand model
179001 (Voormalig staatsspoor) Talbot - geen bestaand model
zandwagens:
mk modelbouw kit
philotrain kit
Roco 56280 (als we niet te kritisch zijn :) )
kolenwagens:
ruime keuze artitec, roco, fleischmann, marklin
Toch nog wat vragen:
Nog een opmerking met betrekking tot de staatspoor zelflosser de tekeningen suggereren dat dit een serie van 20 was? wat is er met de andere gebeurd? zijn deze nooit aangekomen vanwege de 1ste wereld oorlog?
Wat voor wagens waren 179019-179020?
MVG,
Adriaan
-
Nog eens flink in HUA gezocht, maar nog niet meer informatie gevonden over die Staatsspoor Allan wagens.
Wat betreft de 179019 en 179020 verwacht ik dat men die 'gewoon' heeft overgeslagen om het verschil met de nieuwe Allan wagens 179021 - 179196 aan te geven.
-
Kanone 5 eisenbahn rond Sluiskil; een website met daarop een foto van Bonthuis met daarop alle in 1951 in dienst zijnde ballastwagons
http://k5e.nl/ns-dienstwagenpark/ (http://k5e.nl/ns-dienstwagenpark/)
De helemaal rechts op de foto staande Dg komt uit de serie D 42XX een voormalige 3 as snelgoedwagen uit de serie ED 4301-4375