BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: martinmack op 13 March 2008, 12:11:49
-
Hallo mensen,
Ik wil graag de Berlin-Warszawa-Express helemaal in model na ga maken.
De wagons zijn er wel maar de restauratie nog niet.
Het gaat om deze wagon:
(http://cerail.cp.win.pl/ep09_2/P5230015.jpg)
(http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/restaurant/ARmh211-ARmz217/baerlin2002_1.jpg)
Kent iemand die dit in model maakt?
Ik heb lang gezocht maar ik heb niets gevonden.
Maar je kunt er wel iets van maken.
Ik zat te denken aan de tillig 74725.
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Tillig/4-4-001004-3956-0-0-0-2-4-2-0-gatt-gb-p-0/ein_produkt.html (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Tillig/4-4-001004-3956-0-0-0-2-4-2-0-gatt-gb-p-0/ein_produkt.html)
Weet iemand misschien een beter model?
Groeten,
Martin Nuij
-
Dat rijtuig van Tillig is niet geschikt, dat is een ex. DR rijtuig, wat jij moet hebben is een ex. DB(Bündesbahn) rijtuig, zal straks ik ik meer tijd heb wel ff gaan zoeken welk type dat Berlin Warschau Express rijtuig is en welke types dan voor ombouw bruikbaar zijn.
Groetjes Michiel
-
Hallo,
Oke dank je wel :)
Ik ben benieuwt wat je voor een wagon stuurt.
Groeten,
Martin Nuij
-
Ik heb nog even wat na gezocht, die restauratie wagens zijn type ARmz211.1, daar zijn er 6 van en deze rijden alle 6 in de Berlin Warschau Express volgens een boekje van GeraMond uit 2006. Dit zijn de zelfde rijtuigen die in de jaren 90 werden in gezet in de EC's Köln-AMsterdam v.v.
ik heb enkele h0 katalogussen door gekeken en ik kwam een ARmh217 en een WRmh132 tegen bij roco, deze zijn naar mijn mening bruikbaar voor ombouw. Het dak moet dan verbouwd worden en verder zal het vooral omschilderen zijn.
De ARmz211 is een door ontwikkeling van de ARmh217.
Als je gaat kijken naar aanschaf zou ik zeggen:
1e keus een ARmz211.1( met agregaat op het dak ipv een stroomafnemer) deze hoeft dan alleen omgeschilderd te worden.
2e keus een ARmz211( met stroomafnemer) omschilderen en stroomafnemer vervangen door agregaat.
http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/restaurant/ARmh211-ARmz217/19-11-2006-0003.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/restaurant/ARmh211-ARmz217/8045_R15.jpg
3e keus de ARmh217, een volgensmij goed kloppende raam indeling, maar wel verbouwing aan het dak nodig+omschilderen.
http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/restaurant/ARmh211-ARmz217/61_80_08-94_108-9_G1.jpg
4e keus de WRmh132, niet geheel kloppende raam indeling, dak moet verbouwd worden en ding moet om geschilderd worden.
http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/restaurant/WRmh132-WRmz135/EfW_WRmh_BSJS.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/restaurant/WRmh132-WRmz135/WRmh132_MH1.jpg
De hierboven genoemde rijtuigen hebben in verschillende kleuren gereden, kan best zijn dat het model dat je nodig hebt een andere kleur heeft als in de links hierboven. Ook kan het nog de moeite waard zijn om te kijken of de WRmz135 evt. nog bruikbaar is.
Groetjes Michiel
-
De restaurautiewagen van de BWE is er inderdaad (nog) niet in model.
Zelf een rijtuig overspuiten is de enige optie vooralsnog.
Groeten David
-
Hallo,
Ik zat te kijken voor een mooie restauratie rijtuig.
Ik kwam de roco 45269 tegen.
Voor de Berlin-Warszawa-Express trein dus.
Maar nu zat ik een beetje rond te kijken.
Maar bijna geen 1 winkel heeft hem meer.
En hij word niet meer gemaakt.
Dus weten jullie nog een adresje?
Het gaat om deze wagon:
(http://www.martrain.hu/modell/vagon/images/roco_45269_a.jpg)
En weten jullie ook de prijs van deze wagon.
Alvast bedankt.
Groeten,
Martin Nuij
-
Precies dat is de wagen die je hebben wilt om die BWE wagen uit te verbouwen( tenminste het is de 2e keus) ;)
Groetjes Michiel
-
Bij Loxx (http://www.loxx-berlin.org/galerie/modules/showpicorg.php?kat=bhak&bild=SIMG2956.jpg&sort=) in Berlijn heb ik de trein in H0 zien rijden.
Hier nog een duidelijkere foto (http://www.loxx-berlin.org/galerie/modules/showpicorg.php?kat=jannowitz&bild=jannow0005.jpg&sort=)
Groeten David
-
Er moeten eigenlijk een paar wagens in PKP ICCC kleuren in zitten, zie je in het echt ook geregeld. Ook de oude kleurstelling was niet onaardig om ertussen te stoppen.
Sinds kort rijden er ook 3 ex IR Bord Bistro's (http://www.roco.cc/content.php?id=1464&pd=1107&kat_id=MiwKCQkJCQkJCQkJCQkyLAoJCQkJCQkJCQkJCSwKCQkJCQkJCQkJCQlQZXJzb25lbndhZ2VuLAoJCQkJCQkJCQkJCSwKCQkJCQkJCQkJCQkxCgkJCQkJCQkJCQkJLDAsMCwx&typ_1=&land=DE&epoche=&spur=1&artikelnummer=&search=1&p_search=&page_cp=48&acdc=&archiv=&PHPSESSID=0ea2fe314e87e5b5439736463fd6c6b4) in de BWE mee. Die is ook gaaf om er in te stoppen. Overigens zijn er wel 3 kookplaatjes ingebouwd zodat de WARS er Bigos en Kotlet schabowy kan bereiden.
-
Bij loxx zie je dat ze niet het best passende type rijtuig gebruik hebben, de raamindeling wijkt duidelijk af. Ik verwacht dat ze bij loxx een WRmz135 hebben gebruikt.
Toen ik in oktober in Berlin was zag ik ook nauwelijks treinen die compleet uit BWE rijtuigen bestonden. steeds zaten er wel één of meer poolse ICCC rijtuigen in inderdaad.
Groetjes Michiel
-
Het PKP ICCC restauratierijtuig komt er aan van Tillig, dus nog even wachten.
Voorlopig (bij gebrek aan beter) rijdt in mijn BWE het rode restauratierijtuig (WARS) van Tillig. Helaas ook zonder kookplaat, dus hier geen bigos...... :(
Groeten David
-
Hallo,
Die van loxx slaat echt nergens op.
Ten eerste heeft het restauratie ongevver tot de helft maar ramen.
En tellend vanaf de "pantograaf kant" 8 ramen.
Die wagon konden ze net zo goed weg laten want die klopt van geen kanten.
Maar ik blijf zoeken voor die roco.
Ik ben ook hard bezig met informeren.
Maar is die roco 45269 een speciaal model ofzo?
Ik zat verder te kijken en marklin heeft ook een ARmz211 gemaakt.
Maar dan heb ik een paar vragen:
---Is die van metaal op plastic?
---Welke schaal?
---Heeft trix deze ook gemaakt?
Groeten,
Martin Nuij
-
Hallo,
Ik zat zelf nog een beetje te kijken.
En toen kwam ik deze tegen.
Het is helaas wel een WRmz.137.0
Het gaat om deze wagon:
http://www.fleischmann.de/?viewproduct=285&pid=17&trackgauge=&label=&equipment=&epoch=&query=speise&onlynew= (http://www.fleischmann.de/?viewproduct=285&pid=17&trackgauge=&label=&equipment=&epoch=&query=speise&onlynew=)
Ik kwam ook nog de WRmz.135.0 tegen.
Maar die heeft i.p.v. 8 ramen 7 ramen.
Dus dat word lastig.
Dat is deze:
http://www.fleischmann.de/?viewproduct=1069&pid=17&trackgauge=&label=&equipment=&epoch=&query=speise&onlynew= (http://www.fleischmann.de/?viewproduct=1069&pid=17&trackgauge=&label=&equipment=&epoch=&query=speise&onlynew=)
Het liefst wil ik nog de roco 45269.
Weet iemand misschien een adresje waar ik die kan kopen?
Alvast bedankt.
Groeten,
martin nuij
-
Bij Loxx (http://www.loxx-berlin.org/galerie/modules/showpicorg.php?kat=bhak&bild=SIMG2956.jpg&sort=) in Berlijn heb ik de trein in H0 zien rijden.
Hier nog een duidelijkere foto (http://www.loxx-berlin.org/galerie/modules/showpicorg.php?kat=jannowitz&bild=jannow0005.jpg&sort=)
Groeten David
Wat een herkenbaar (& mooi!) plaatje! Als ik in Berlijn ben zie ik deze trein regelmatig zo, dus met die diesel 232/234.....
-
Nou David,
Het leuke aan de BWE is dat de DB de restauratierijtuigen stelt maar dat deze door de WARS worden geexploiteerd. Een PKP restauratierijtuig zal je dus niet snel in de BWE zien, al zal het natuurlijk best wel eens gebeurd zijn.
Overigens grappig dat er nu een ex IR Bord Bistro in meerijdt. Toen er nog IR stammetjes naar Polen gingen (Dresden-Wroclaw) reed er steevast een Poolse WARS bak mee ipv zo'n Bord Bistro.
En Frank, als het goed is rijdt de BWE elektrisch naar Rzepin en wordt daar een Poolse diesel ervoor gezet. Alleen treinen die naar Szczecin vanuit Berlijn (onder andere één trein per dag vanuit A'dam) worden voor zover ik weet met diesel gereden. Ik heb enkel zo'n diesel ervoor gezien toen de brug bij Frankfurt Oder eruit lag wegens werkzaamheden. Overigens worden er wel een aantal treinen in Frankfurt Oder door de PKP met diesel opgehaald.
-
Hallo,
Ik zie juist heel vaak een electrische loc er voor.
Maar wat raden jullie mij aan?
De roco wagon of de fleischmann wagon?
En als het de fleischmann is welke dan?
Groeten,
Martin Nuij
-
En Frank, als het goed is rijdt de BWE elektrisch naar Rzepin en wordt daar een Poolse diesel ervoor gezet. Alleen treinen die naar Szczecin vanuit Berlijn (onder andere één trein per dag vanuit A'dam) worden voor zover ik weet met diesel gereden. Ik heb enkel zo'n diesel ervoor gezien toen de brug bij Frankfurt Oder eruit lag wegens werkzaamheden. Overigens worden er wel een aantal treinen in Frankfurt Oder door de PKP met diesel opgehaald.
Vorig jaar nog weer tijdens het Hemelvaartweekend met diesel gezien.
-
Dat zou heel goed met werkzaamheden kunnen zijn hoor. Die brug heeft er meerdere keren uitgelegen, of de werkzaamheden nog steeds bezig zijn weet ik zo niet. Treinen werden toen omgeleid via Küstrin. De Oder spoorbrug had veel achterstallig onderhoud, dus moest echt ingrijpend onderhouden worden. Dus meerdere buitendienststellingen over een langere periode.
-
Maar wat raden jullie mij aan?
De roco wagon of de fleischmann wagon?
Ik zou in dat geval voor de ROCO gaan. Voor zover ik begrijp wordt je stam 1:87 en dat is die van ROCO, terwijl de Flm 1:93.5 is (en daarom een raam minder heeft).
maar volgens mij is de ROCO wel in meer kleuren te verkrijgen, zal kijken of ik wat kan vinden voor je.
-
Hallo,
Heel erg bedankt.
Ik weet niet welke schaal piko is, maar ik dacht 1:100.
Dus dan is het niet 1:87.
Maar misschien is piko dat ook wel.
Ja ik zou ook graag die roco wagon willen, maar die is gewoon nergens te krijgen.
Maar bedankt dat u ook wilt gaan zoeken :)
Groeten,
Martin Nuij
-
Ik heb toen ik in Oktober was div. BWE's met Br232 gespot, dus diesel gaat net zo goed ;)
Groetjes Michiel
Zal nog wel kijken waar ik de foto's heb
Edit; foto'tjuhhhh
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC01777.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC01777.jpg)
Nah foto spreekt voor zich, de 1e klas wagen achterop is zo'n PKP ICCC ding, tja en waar de foto is gemaakt is ook onnodig te vermelden ;)
-
Zeg maar "je" hoor, ben nog maar 27 ;)
Heb zo snel niets kunnen vinden, misschien dat ik dit weekend nog wat vindt en dan zal ik het hier neerzetten.
Die rijtuigen van Piko zijn inderdaad 1:100 en vallen onder de Hobby-uitvoering. Ik denk dat het verschil, niet alleen in detaillering maar ook in lengte, te groot is als je Piko en Roco naast elkaar zet.
-
Ja inderdaad,
Dus dn is fleischmann dus de betere optie.
Dus dan zou ik zeggen 1 van deze 2:
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5106.jpg?PHPSESSID=e455538dc8473b79e84f255c9d0d1b2e)
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/8162.jpg)
Welke vinden jullie het beste?
Of hebben jullie een andere optie?
Groeten,
Martin Nuij
-
Martin,
De getoonde bordeaux Flm (nr 8162) is een N-spoor model... (zie de koppeling). Ik meen dat Flm wel een H0-variant in het programma heeft maar ben niet zo thuis in H0 ;D
Mvg Tinussie.
** edit ** doe inderdaad die bovenste maar, die is wel H0...
-
Hallo,
Even over die tweede foto.
Ik moet dan wel heel scheef kijken maar waar ziet u staan dat het geen h0 is?
http://www.fleischmann.de/?viewproduct=1069&pid=17&trackgauge=&label=&equipment=&epoch=&query=speise&onlynew= (http://www.fleischmann.de/?viewproduct=1069&pid=17&trackgauge=&label=&equipment=&epoch=&query=speise&onlynew=)
Groeten,
Martin Nuij
-
Even wat gegoogled, bij onderstaande winkels staan de ROCO rijtuigen nog in de prijslijsten
link 1 (http://www.modellbahn-pietsch.com/roco4.htm)
link 2 (http://www.modellbahnen-folkens.de/preislisten/Roco.html)
Groeten David
-
Ik moet dan wel heel scheef kijken maar waar ziet u staan dat het geen h0 is?
Martin,
Zegt u maar je tegen mij hoor ;)
Bij Flm is de 7000 en 8000 serie "gereserveerd" voor schaal N. Voor jouw model zie hier (http://www.tinussie.nl/modelrr/collectie/Fleischmann/index.php?showimage=8162.jpg&screenwidth=640), ik heb 'm zelf voor mijn N-baan...
Mvg Tinussie.
-
Hallo mensen,
David heel erg bedankt voor het zoeken.
Tinussie ook heel erg bedankt.
Ik heb nu 2 keuzes de fleischman 8162 of de roco 45269.
Ik twijfel enorm want de wagons zijn in 1:100.
Maar zie je het verschil erg?
Want die roco is mooier maar die is 1:87.
Dus zie je dat verschil erg?
Groeten,
Martin Nuij
-
Of je 1:87 moet nemen hangt af van de rest van je trein:
ik neem aan dat je als tweede klas rijtuigen de Piko rijtuigen 57616, 57617 en 95618 gebruikt, en als eerste klas de Märklin 42951 ?
Zowel de Piko als de Märklin rijtuigen zijn niet 1:87. En dat verschil zie je, zeker met de Piko rijtuigen
Groeten David
-
Hallo,
Bedankt. Ik gebruik gewoon de normale piko nummers die ook op de piko site zelf staan.
Maar die marklin nummer kan ik nergens vinden.
Op de DB webshop staat er ook 1: http://www.bahn.de/pbin/shop.pl?action=detail;id=11549;pagelen=12 (http://www.bahn.de/pbin/shop.pl?action=detail;id=11549;pagelen=12) bedoel je niet deze?
Groeten,
Martin Nuij
-
Ja die van bahnshop bedoel ik, op het doosje staat nummer 42951.
Bij Piko staan er twee in de catalogus, de 57616 en 57617, de 95618 was twee of drie jaar speciaal voor Polen gemaakt. Er staat een ander wagennummer op het rijtuig.
Groet
David
-
Ja die van bahnshop bedoel ik, op het doosje staat nummer 42951.
Weet je zeker dat die eerste klas is dan?
groeten,
Martin Nuij
-
Dat is zeker eerste klas, ik heb het rijtuig hier een aantal keer liggen.
Klik op foto hieronder voor vergroting
(http://www.dgfly.dds.nl/pkp/images/42951.jpg) (http://www.dgfly.dds.nl/pkp/images/42951.jpg)
groeten David
-
Hallo,
Bedankt voor de foto david.
Ik wist helemaal niet dat deeerst eklas ook in model was.
Want ik was bijna van plan op de 2 te vervangen door een 1.
Maar dat is dus helemaal niet nodig ;D
Ik weet nu zeker welke wagon het word.
Het word de Fleischmann 6182.
Die is 1:100 en past het beste bij mijn andere wagons.
Dat is deze wagon:
(http://i30.tinypic.com/nges6r.jpg)
Hij word gewoon nog gemaakt dus ik hoef ook niet te gaan zoeken waar hij gemaakt word.
Ik dank iedereen die mij heeft geholpen.
Want ik stond echt voor een raadsel.
Als het zo ver is dat plaats ik uiteraard foto's.
Groeten,
martin nuij
-
Martin,
welke lok ga je er eigenlijk voor hangen?
Groeten David
-
Ja dat word een probleem.
Maar ik zit te denken aan de tololoko SU07 of de EFC loko SP09.
Ze zijn mega duur, dat weet ik, maar voor deze trein heb ik geen andere keus...
Weet jij dan iets anders?
Groeten,
Martin Nuij
-
Genoemde loks zijn erg duur inderdaad....., maar ik zie voor jou, als je de trein in Polen wilt laten rijden geen andere optie....
Of je zou de Piko SU42 (als hij er is) ervoor moeten zetten?
Groeten David
-
Ja die SU42 kan wel maar die rijd er in het echt ook niet voor he..
Die rijd meer vool regionale treinen.
Dus het word meet toloko of EFC loko.
Groeten,
Martin Nuij
-
Als je die 6182 neemt klopt je rijtuig net zo goed of slecht als het rijtuig van loxx.
Groetjes Michiel
-
Ik wil niks zeggen hoor.
Maar ik ben zelf half pools.
Ik kom er elk jaar.
Dit jaar zelfs 2 keer.
Ik heb die trein zooooooo vaak gezien.
We gaan altijd met de Jan Kiepura.
Maar die van luxx klopt voor geen meter.
Want ze hebben maar tot aan de helft de ramen.
Luxx had geen zin om hem heel precies na te gaan maken.
En dat doe ik wel.
Groeten,
Martin Nuij
-
Ik begrijp daar uit dat je dus de zaag in het rijtuig gaat zetten en de raam indeling dan aanpast, goeie zaak ;)
Groetjes Michiel
-
Hallo mensen,
Ik zit nu echt even met een groot probleem.
De wagon waarvan ik steeds zei dat ik hem ga kopen schijnt in N te zijn :-|
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/8162.jpg)
Daar kwam ik achter nadat ik een e-mail kreeg van Steven Volp.
Ik heb hun net gebeld en gevraagd of er ook een h0 model van is, maar die is er helaas niet.
Dus ik zit nu met een groot probleem.
Hij gaf wel als optie de fleischmann 5106.
Dat is deze:
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5106.jpg)
Ik vraag jullie mening hier graag.
Want ik heb nu echt even een error.
En als iemand dat model van het eerst eplaatje in h0 vind dan neem ik die direct.
Groeten,
Martin Nuij
-
Martin,
De getoonde bordeaux Flm (nr 8162) is een N-spoor model... (zie de koppeling). Ik meen dat Flm wel een H0-variant in het programma heeft maar ben niet zo thuis in H0 ;D
Dat werd dus al eerder gezegt Martin.
Maar als ik jou was zou ik gewoon dat andere rijtuig nemen, de zaag gaat er toch in! ;D
-
Hallo,
Ik heb overlegt met Wesley en die zei dat hij van de 5106 ook wel iets kan maken.
Ik hoop het echt, want ik heb echt een error....
Maar goed ik denk dat er gen andere keus is
Al hoe wel.
Als ik bij google afbeeldingen dit invoer zie ik dit (ARmz211):
(http://www.thundernet.or.jp/~PwM/mv/TEE-IC_Wagen/2323.jpg)
Alleen kan ik het artikelnummer nergens vinden.
En ik kan ook nergens zien of hij h0 is en of het metaal is.
Groeten,
Martin Nuij
-
Martin,
Fleischmann heeft in het verleden (even een oude catologus 1981/82 er op na geslagen) de 5165 geleverd :
(http://i6.ebayimg.com/04/i/000/a9/09/a3b5_1.JPG) (http://cgi.ebay.nl/Fleischmann-5165-K,personenrijt.-Quick-Pick,-pantograaf_W0QQitemZ360018414157QQcmdZViewItem)
en ook nog de 5193, zelfde bauart (WRbumz139) ook als "Quick-Pick" maar dan in oceaanblauw/beige ipv. bordeaux/beige.
Mvg Tinussie.
-
Hallo tinussie,
Ik heb overlegt met wesley, want die gaat het ombouwen voor mij.
Maar die vond hij niets.
Ik heb gevraagt aan steven volp (www.stevenvolp.nl (http://www.stevenvolp.nl)) welke dan wel kan.
Zei zeiden de 5106.
Die heb ik dan maar besteld.
Maar die klopt echt van geen kanten.
Maar die word echt van voor naar achter omgebouwd.
Zelfs de 2 deuren.
Want deze heeft schuif deuren en hij moet klapdeuren krijren.
Groeten,
Martin nuij
-
hoi Martin
Misschien is onderstaande wagen geschikt voor je?
Märklin 4284 (http://www.bigio.net/Personen/4284/4284-100.jpg)
Groeten David
-
Hallo,
Ik heb Steven Volp gebeld en ik heb een besluit genomen.
Het word de 5106 van fleischmann.
Die word echt goed omgebouwd.
Zo is hij:
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5106.jpg)
En zo word hij:
(http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/restaurant/ARmh211-ARmz217/baerlin2002_1.jpg)
Het is bijna niet voor te stellen.
Maar het gebeurt echt met die wagon.
Groeten,
Martin nuij
-
Is deze van Fleischmann geen optie?
(http://www.fleischmann.de/images/products/big/5662.jpg)
Je hoeft er alleen maar een pantograaf of een ander dak met pantograaf op te zetten. Deze 5662 zit in het huidige FL programma, eventueel kun je het dak van een 5106 erop zetten.
Groet Petertrein81,
-
Hallo,
Ik heb die andere wagon al bstelt.
Maar die wagon is qua deuren wel goed.
Maar een mantograaf er op is niet makkelijk hoor.
En kij eens naar de tussenruimte tussen het zevende en achtste raam.
Die is groter dan de rest.
Dan zo je het achtste raam die moeten maken en dan opnieuw gaan uitsnijden om de zelfde tussenruimte te krijgen.
En dat word echt een probleem.
Daarom koos ik tog voor die andere.
Maar bedankt dat je ook mee helpt met zoeken :)
Groeten,
Martin Nuij
-
Hallo mensen,
Ik had die wagon maandag besteld.
Ik kreeg woensdag al een telefoontje dat hij er al was :)
Zeer goede service he ;D
Maar ik ga er zaterdag heen om hem op te halen.
Dan kan het grote werk beginnen.
Groeten,
Martin Nuij
-
Hallo mensen,
Ik heb zaterdag de wagon opgehaald bij Steven Volp in Amersfoort.
Dat is deze rijtuig:
(http://i30.tinypic.com/rcodfr.jpg)
Groeten,
Martin Nuij
-
Ik ben inmiddels bezig geweest met het rijtuig van het door martin geposte plaatje, aan de kant die zichtbaar is op de foto is de raam indeling al goed(behalve de klap deuren) en morgen ga ik aan de raam indeling aan de andere kant beginnen. Ik heb echter nog wel een vraagje, het is nu nog niet van toepassing, maar ik wil het graag alvast weten. Zijn er transfer/decal velletjes te koop met PKP logo's, de nieuwe in het blauw? Of nog beter, complete decal vellen voor de BWE rijtuigen, dit zou mij weer wat werk schelen als dat gewoon te koop is ;) En zoja, waar is dit te koop?
Wesley :)
-
Hoi,
is dit ongeveer wat je zoekt?
Link (http://www.allegro.pl/item333101337_h0_wagon_osobowy_pkp_bdnu_kalka.html)
Groeten David
-
Hoe ga je die zwenkschuifdeur vervangen door een draaivouwdeur, koop je draaivouwdeuren ergens los, maak je hem zelf of sloop je een ander rijtuig?
Edit: de druk dichte buisbalgen, vervang je die ook door normale, en pas je meteen de sluitseinen aan?
Groetjes Michiel
-
Hoi,
is dit ongeveer wat je zoekt?
Link (http://www.allegro.pl/item333101337_h0_wagon_osobowy_pkp_bdnu_kalka.html)
Groeten David
Hé das ineressant zeg en kun jij dat lezen die site David?
(zo ja stuur me dan svp een PM).
Kees-Jan
-
@ David, dit is onder andere wat ik bedoel ja, maar ook de blauwe PKP logo's(of hebben de restauratie rijtuigen die niet, ik kan het op de foto niet geod zien)
@ Miciel, voor de draaivouwdeur heb ik wat anders bedacht, Ik vul het gat, waar nu dus een groot raam in zit, op met een stukje styreen en wat plamuur, ik hou daarbij wel een stukje open voor het nieuwe raam dan. Daarna maak ik dat helemaal strak en graveer ik met en glasvezel potlood oid. de "lijnen" van de deur in. Het gat voor het raam vul ik op met cristal clear.
Over de vouwbalgen... Ik heb daar eerlijk gezegd nog niet overna gedacht, maar er zitten dus sluitseinen in hetrijtuig en "gewone"buisbalgen? Heb je misschien ook een foto voor me?
Wesley
-
Wesley ik heb zo ff geen digitale foto's voor je, maar de buisbalgen en sluitseinen zijn het zelfde als bij de fleischman TEE bak een paar posts terug. Verder zien een Avmz111 en een Apmz121 er op de koppen het zelfde uit( voor wat betreft de indeling van buisbalgen sluitseinen).
Edit: zie deze (http://www.bahnbilder.de/bilder/ic-zuege-und-ic-wagen-162121.jpg) foto, zo ziet het front van het rijtuig eruit, alleen de rode bies is dan dus blauw maar dat spreekt voor zich. Welk type rijtuig het is wat op de foto staat kan ik zo niet zien omdat div. types zijn waarvan de kopwanden er het zelfde uitzien.
Groetjes Michiel
-
@wesley, misschien dat jij of Martin even contact op kan nemen met de verkoper van die spullen misschien heeft hij nog meer spullen.
Wat ik van de advertentie begrijp is dat het hier gaat om een universele decal voor type Y personenrijtuigen.
Kan me vergissen ik ben geen native speaker Pools.
-
Ik heb al gekeken, alleen voor de Y rijtuigen en oude donderbusjes ;). Daarnaast voor divers goederenmaterieel.
Maar je kunt idd contact opnemen, want wie weet heeft ie later weer andere dingen.
En universele opschriften voor de Y rijtuigen; dat is inderdaad wat er staat, maar dan wel voor de 2e klas Cegielsky rijtuigen. En de revisiedatum staat ergens in 2003 wat betekent dat de bak groen/creme moet zijn, maar dan moeten de rijtuignummers groen zijn, en ze zijn wit. Dus het lijken opschriften voor een groene bak, maar vanaf '91 is de huidige kleurstelling ingevoerd, maw; deze opschriften kloppen niet helemaal. Ook zit er een lengtemaat in voor een 26,4m bak, en Y bakken zijn 24,5m ;).
-
Hallo,
Ik zal vandaag contact opnemen want ik denk dat Wesley niet zo goed engels kan ;D
Maar ik zat zelf ook hard te zoeken voor transfers van de PKP maar die zijn er zo wat niet.
Allegro is zeg maar de Poolse marktplaats, dus daar kun je nog wel eens wat tegenkomen.
Maar Wesley, ik zal vandaag contact opnemen met die man, komt goed ;)
Maar stel je voor dat je het wil kopen dat moet je wel met 1 ding rekening houden.
Dan moet je namelijk een internationale overschrijving maken in een andere valuta soort namelijk de soolse slotty.
Want het te balen bedrag weet je wel alleen niet in euro's.
De koers wisseld namelijk per uur, en de bank int ook kosten.
Dus in euro's batalen gaat niet.
En een overschrijving in een andere valuta kost wel extra geld, hoeveel meer durf ik niet te zeggen.
Groeten,
Martin nuij
-
Hoi Martin
Je kunt ook een bedrag in euro's afspreken met de verkoper, vaak geen probleem hoor.
Groeten David
-
Hoi David,
Dat wist ik helemaal niet jo..
Ik zal vandaag even contact opnemen met die verkoper.
Maar er zijn dus transfers.
Maar maken die mensen dat zelf of is er een mini fabriekje dat het maakt.
Want misschien is er nog wel meer in de verkoop.
Groeten,
Martin nuij
-
Hallo,
na enig zoekwerk ben ik wel iets tegen gekomen.
Namelijk deze site.
Het is zelf van parowozik, maar die maken dus zelf ook transfers of detals.
Dit is de link: http://www.parowozik.net/shop_content.php?language=pl&coID=28 (http://www.parowozik.net/shop_content.php?language=pl&coID=28)
Ik ga wel door met zoeken.
Groeten,
Martin nuij
-
Martin, die opschriften kunnen niet op de BWE restauratie. Het zijn witte opschriften en die op de restauratie zijn volgens mij grijs. De bak is namelijk al vrij wit ;).
Groetjes,
Ernst-Jan
-
De koers wisseld namelijk per uur, en de bank int ook kosten.
Dus in euro's batalen gaat niet.
bij BIc en IBAN betaling betaal je gewoon de wisselkoers van dat moment. Iedere Pool ontvangt liever in Euro's dan in monopoli geld ;D.
Kees-Jan
nogmaals: wie kan mij helpen want ik wil via die site wat spullen kopen.
Keesjanski
-
Hoi,
Stuur mij even een pb.
Dan leg ik je het uit.
En stuur ok gelijk de link waar het om gaat.
Groeten,
Martin nuij
-
Ik zal vandaag contact opnemen want ik denk dat Wesley niet zo goed engels kan
Mijn Engels is prima hoor, alleen mijn Pools niet, met 3 woorden houd het wel op :P
Over de transfers, ja het lijkt mij logisch dat die grijs moeten inderdaad, de bak is wit dus zou je niets meer van de transfers zien plus het is voor een ander type rijtuig. alleen waar ik nou nog niet helemaal uit ben, heeft het rijtuig nou wel blauwe pkp logo's op zich, of geen logo's. Anders maak ik decals met de logo's, dat is ook geen probleem, alleen duurt het even om het netjes en op goede groote en kleur te krijgen(als ik de decals ga maken, zijn hier dan nog meer geïnteresseerden voor blauwe PKP logo's en de tekst berlin - warschawa express?)
Wesley
-
Het is een DB rijtuig en geen PKP rijtuig. PKP logo's zullen er dus niet opzitten. En ik weet dat het rijtuig door de WARS bemand wordt, maar het wordt dus wel door de DB gesteld.
Hier nog 2 links;
Link 1 (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?31,3308927)
Link 2 (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?31,3442331,page=all) naar Duitse fora die de BWE behandelen, kun je meer info vinden over de BWE rijtuigen en de restauratie.
-
Het is een DB rijtuig en geen PKP rijtuig. PKP logo's zullen er dus niet opzitten. En ik weet dat het rijtuig door de WARS bemand wordt, maar het wordt dus wel door de DB gesteld.
Ow :o
Dat wist ik niet.
Weet je dit heel zeker, want ik twijfel namelijk over dit.
Jij zegt de DB maar waar zijn dan de DB logo's ;)
Groeten,
Martin Nuij
-
Hoi Martin
Wat Ernst-Jan zegt klopt.
Zie hier (http://www.grahnert.homepage.t-online.de/r81-2.pdf) (even scrollen naar pagina 9).
Bij de BWE zijn de onderstreepte rijtuigtypes van de DB (1ste klas+restaurant) de tweede klas van de PKP.
Groeten David
-
Waarbij bij die link van David opgemerkt moet worden dat dit de laatste stand van zaken is, waarbij het restauratierijtuig dat Martin laat verbouwen vervangen is door een BordBistro zoals deze ook in Nederland met de treinen van en naar Berlijn en Szczecin komen. Er zijn kookplaten ingemaakt voor de Kotlet Schabowy en andere tafels en stoelen. Maar dat even terzijde.
DB logo's staan er inderdaad niet op, maar op de PKP rijtuigen ook niet. Hetzelfde geldt voor de Jan Kiepura rijtuigen. Hier staan ook geen PKP of DBNZ logo's op. Alleen op de stelbalk staan eigendomsinitialen, bij de PKP bakken PKP in het gebruikelijke PKP schrift, maar zonder de tekentjes die die letters tot een logo maken ;) .
-
Inderdaad, je hebt gelijk
via deze link (http://www.grahnert.de/fernbahn2/archiv/archiv05.htm) zie je ook oudere samenstellingen
(even klikken op het jaar wat je wilt, en unrarren/unzippen)
Groeten David
-
nog een vraag, voordat ik aan de andere kant van het rijtuig ga beginnen. Hoeveel ramen heeft het rijtuig daar? is het daar ook: deur - klein raampje - en dan 8 grote ramen?
dit plaatje vond martin nog, maar ik vraag me af of dat klopt
plaatje (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/8f091e35b499b017.html)
Wesley
-
Hoi Wesley,
een plaatje heb ik niet maar wel een filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=HOAw6_OOVSs)
hierin is het restauratierijtuig te zien van de andere kant,
de pauzeknop geeft enige rust.
Groeten David
-
Weet je zeker dat het die is en niet zo een "Szczecin restauratie"is?
Zoals veel restauratie wagons zijn.
Maar waarom is dat bouwpakket dan wel van 2 kanten 8 ramen?
Groeten,
martin nuij
-
Tja wat heet zeker weten als je op het internet zoekt.
Ik maak de volgende redenering:
Het youtube filmpje is van september 2006.
Ik zoek in het archief van www.fernbahn.de (zie vorige links), hier staat bij 2006 tweede halfjaar nog een heel restauratierijtuig ingetekend, bij de versie 2008 is dat nog een half rijtuig (de bistro of zoals jij het noemt het szczecinrijtuig).
Conclusie: dit rijtuig is zeer hoogstwaarschijnlijk de versie die jij laat maken.
Groeten David.
-
Dus jou clusie luid alsvolgd.
Het ruituig heeft aan 1 kant 8 ramen en aan de andere kant meer ramen?
Klopt dat?
Groeten,
Martin nuij
-
Juist. Redenering hierboven.
Trouwens denk je niet dat het in het raamloze gedeelte anders erg donker zou zijn?
Groeten David
-
Hoi David,
Ja daar zit ook wel weer wat in.
Maar dan klopt dat bouwpakket niet.
Hoe is die maker er dan achter gekomen hoe hij het zo moest gaan maken.
Want al die bouwpaketten zijn wel bestaande modellen.
Weet je nog, die Jan Kiepura restauratie rijtuig.
Heb ik wel via een computer animatie gevonden en later tot een echte foto.
Dus jij zegt dat dat bouwpakket niet klopt?
Groeten,
Martin Nuij
-
ik heb geen idee hoe dat bouwpakket tot stand is gekomen, wie het gemaakt heeft etc.
De deur klopt in ieder geval al niet.
Misschien dat je de maker van het bouwpakket een mailtje kunt sturen?
Groeten David
-
Ja dat is een goed idee :)
Maar een gratis bouwpakket is altijd anders dan een betallde bouwpakket.
Dus misschien dacht die wel wel ik maak hem ongeveer.
Dat kan ook he...
Het blijft gratis.
Groeten,
Martin Nuij
-
Ik bekeek dat bouwpakket nog eens goed voordat ik dat mailtje ging sturen.
Maar toen kwam ik er achter dat dat helemaal niet nodig was ;)
Dat bouwpakket deugt namelijk voor geen meter.
Het heeft zelfs schuif deuren.
Het restauratierijtuig heeft klapdeuren.
Dus wat heeft die maker gedaan, hij gebruikt gewoon standaard tekeningen en die gaat hij aanpassen.
Dat bouwpakket is van af nu verleden tijd ;)
We gaan nu over naar de werkelijkheid.
Hoi Wesley,
een plaatje heb ik niet maar wel een filmpje
hierin is het restauratierijtuig te zien van de andere kant,
de pauzeknop geeft enige rust.
Groeten David
Ik geloof dat zeker.
Want WARS heeft ook zo zijn restauratierijtuigen en aangezien de restauratie beheert word door WARS zou het mij niet verbazen dat dat filmpje klopt.
Als iemand nog meer foto's of filmpjes heeft, graag hier posten :)
Groeten,
Martin Nuij
-
Ik zit nu in krakow. Maar toen ik in berlijn was stond ik even 1,5 uur te spotten. En wat rijd er voorbij jawel de berlin warszawa express zowel de heen als de tegentrein. Ik heb ze beide op de foto ook van sommige van rijtuigen. Zodra ik thuis ben krijgen jullie de foto's.
Marcel
-
klinkt goed, ik ben benieuwd naar de foto's!
Groet David
-
Ik zit nu in krakow. Maar toen ik in berlijn was stond ik even 1,5 uur te spotten. En wat rijd er voorbij jawel de berlin warszawa express zowel de heen als de tegentrein. Ik heb ze beide op de foto ook van sommige van rijtuigen. Zodra ik thuis ben krijgen jullie de foto's.
Marcel
Ik ben je eeuwig dankbaar ;)
Ik heb hem ook vaak genoeg gezien.
Maar ja, dan denk je er rijden wel bijzonderdere treinen en dan kom je thuis en dan denk je...."had ik het nou maar wel gedaan".
Ik heb wel wat foto's van de Jan Kiepura maar geen 1 van de Berlin Warszawa Express.
Dus ik kan niet wachten om de foto's te zien.
Trouwens, Hoe vind je Krakau(Krakow)?
Hoe vind je het station, ook al verdwaald ;D
En ben je ook naar dat winkelbelevaart naast het station geweest?
Groeten,
Martin Nuij
-
Hier zijn dan de foto's van de 2 treinen.
(http://i53.photobucket.com/albums/g57/rail4marcel/IMG_6346.jpg)
(http://i53.photobucket.com/albums/g57/rail4marcel/IMG_6348.jpg)
(http://i53.photobucket.com/albums/g57/rail4marcel/IMG_6383.jpg)
(http://i53.photobucket.com/albums/g57/rail4marcel/IMG_6384.jpg)
(http://i53.photobucket.com/albums/g57/rail4marcel/IMG_6385.jpg)
(http://i53.photobucket.com/albums/g57/rail4marcel/IMG_6386.jpg)
(http://i53.photobucket.com/albums/g57/rail4marcel/IMG_6387.jpg)
Marcel
-
Hee gaaf! Een 113A op andere draaistellen! En een aparte samenstelling, die 2e trein die je gefotografeerd hebt is geheel PKP zo te zien. Fraai hoor. Zo is het nog een leuk treintje ;D .
Groetjes,
Ernst-Jan
-
Prachtige foto's van een mooie trein.
Als je dit soort foto's ziet wil je gewoon instappen en meerijden!!!
Groeten David
-
Hey Marcel,
Prachtige foto's.
Die tweede trein(laatste foto) is inderdaad een apparte trein.
Dus je hebt ook nog een bijzondere trein te pakken ;)
Mag ik vragen op welk station dit was?
Want het is de Berlin-Warszawa-Express dus dan heb je niet veel keus in duitsland.
Goed werk Marcel :)
Groeten,
Martin Nuij
-
Hier (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?31,3747266) meer over de actuele inzet van restauratierijtuigen in de BWE.