BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: RikM op 19 August 2021, 14:14:00

Titel: Kortkoppelen Olaerts SSN en ZLSM K-rijtuigen
Bericht door: RikM op 19 August 2021, 14:14:00
Ben in het gelukkige bezit van een aantal ZLSM rijtuigen. Zijn voormalige Belgische K1 rijtuigen. Deze zijn ooit door drietal samenwerkende Belgische modelspoorwinkels in de markt gezet. Van dit drietal is alleen Olearts nog actief. Een aantal zijn in SSN of ZLSM livrei uitgebracht.
Zijn standaard voorzien van kortkoppelingsmechaniek. Helaas koppelen de rijtuigen met roco kortkoppelingen nog steeds erg ruim (5mm).
Heeft hier iemand ervaring mee of  wijze raad. Enige oplossing die ik tot dit moment bedacht heb is om van de voorkant van de houder 2mm af te halen en de koppeling dan in de houder te lijmen. Daarbij ook de buffers 2 mm inkorten.
Ben benieuwd naar jullie ervaring, ideeën.
 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/97BED86E-2B81-4E98-A82A-B1B1863E8DD0-611e483c4faea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/97BED86E-2B81-4E98-A82A-B1B1863E8DD0-611e483c4faea.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4036AD5E-8F85-4D99-9FF0-55BAA26D4040-611e483c51742.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4036AD5E-8F85-4D99-9FF0-55BAA26D4040-611e483c51742.jpg)
Titel: Re: Kortkoppelen Olearts SSN en ZLSM K rijtuigen
Bericht door: bask185 op 19 August 2021, 14:52:05
Hunt koppelingen zijn misschien geschikt. Wel even zoeken naar de korste. Je kan ze altijd langer maken door er een extra magneet tussen te prakken. Ze koppelen ook altijd.  ;D

https://www.westhillwagonworks.co.uk/hunt-couplings-new-c-2/hunt-couplings-elite-oo-gauge-new-c-21/hunt-couplings-elite-coupling-pack-for-bachmann-intermodal-wagons-oo-gauge-p-159 (https://www.westhillwagonworks.co.uk/hunt-couplings-new-c-2/hunt-couplings-elite-oo-gauge-new-c-21/hunt-couplings-elite-coupling-pack-for-bachmann-intermodal-wagons-oo-gauge-p-159)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Kortkoppelen Olearts SSN en ZLSM K rijtuigen
Bericht door: henk op 19 August 2021, 14:59:15
Bekend probleem, zie ook hier.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7058.msg336731#msg336731 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7058.msg336731#msg336731)

De mogelijkheden zijn legio.
- Inkorten van de schacht is inderdaad een oplossing.
- Ik heb Symoba mechanismen geplaatst (zie foto).
- Heeft Hunt koppelingen die juist korter dan de norm koppelen?
In alle die gevallen loop je inderdaad tegen het probleem aan dat de buffers verder uitsteken dan de balgen. Buffers inkorten is dan de volgende stap. Ik heb de bufferschalen direct op de bufferhulzen gelijmd.

Mogelijk kan je ook langere balgen plaatsen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/k1sluitB.jpg)
Titel: Re: Kortkoppelen Olearts SSN en ZLSM K rijtuigen
Bericht door: RikM op 20 August 2021, 22:33:41
Bedankt voor het herinneren aan het SSN draadje. Zelf ergens aan het einde ook nog iets in gepost.
Wat betreft de koppelingen die lijken erg op die van Ribu. Die hebben ook zo’n vaste koppelboom. Meteen even geprobeerd… helaas geen winst.
Had eigenlijk gehoopt dat er nog ontwikkelingen nadien waren geweest. Heb een “stam ZLSM”  waarin naast de drie K1 ook nog de Pullman en Breda meerijden. De Pullman had geen kortkoppeling en heb ik van Symoba’s voorzien.Voor de K1 was ik op zoek naar iets minder invasief… bedoel behoud van orginele onderdelen. Geluisterd naar jullie opmerkingen ga ik volgende een dezer dagen voorzichtig uitproberen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/51B76C4C-3F7E-4020-82E8-E03E8402C6CB-61200f8415449.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/51B76C4C-3F7E-4020-82E8-E03E8402C6CB-61200f8415449.jpg)

Meld me dan weer met de opgedane ervaring.
Tussentijdse reactie blijven welkom!