BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: gerhards op 14 August 2021, 14:27:24
-
Hallo mede spoorders ik heb een vraag over een piko hondekop hoe krijg ik de motor wagen open dit (ivm ) hij loopt niet
ik heb de loc 4 jaar geleden gekocht en er een uhlenbrock 76425 decoder in laten zetten liep toen gewoon een paar rondjes gereden in daarna in in de vitrine geplaat tot vorige week aan de baan ben begonnen maar tot mijn verbazing niets deed ook geen licht of gebrom helemaal niets hoe moet ik verder gaan zoeken zodat ik hem weer aan de praat krijg
groetjes Andrè
-
Staat toch gewoon in de meegeleverde handleiding. ::)
Paar schroefjes aan de onderkant. Waarvan twee onder de schortplaat aan de voorzijde. Die eerst verwijderen en je ziet de schroefjes zitten.
-
Ik vind het nogal typisch dat je ervan uitgaat dat er altijd een handleiding bij zit. De persoon kan het treinstel wel tweede hands hebben gekocht. En dan zit niet altijd alles meer in de doos. En dan kan ik me zijn vraag toch wel goed voorstellen.
-
De handleiding is ook bij de Piko webshop te vinden
https://www.piko-shop.de/is.php?id=4001
Of hier als pdf
https://images.beneluxspoor.net/bnls/4173-montage-57521-321-6117d08dc1c5b.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4173-montage-57521-321-6117d08dc1c5b.pdf)
Arjan
-
Ik vind het nogal typisch dat je ervan uitgaat dat er altijd een handleiding bij zit.
Ik vind het helemaal niet zo typisch. Ik vind het juist typisch dat iemand een treinstel verkoopt zonder de originele papieren omdat hij die toevallig heeft zoekgemaakt.
-
Krijgt hij wel stroom? Misschien zijn de wielen en of sleper een beetjevervuild.
-
decoderreset (cv8=8) en dan op adres 3 proberen aan te sturen.....
François
-
Paar schroefjes aan de onderkant. Waarvan twee onder de schortplaat aan de voorzijde. Die eerst verwijderen en je ziet de schroefjes zitten.
De eerste serie was inderdaad schroefjes los en kap eraf trekken, maar de Benelux niet! Daar zitten extra nokjes aan de binnenzijde thv de lengte van de schorten; nokjes waar je heel lang op kan vloeken.. (staat ook in verslag Beneluxhondekop op Groterdam; dat vloeken niet). Uiteindelijk een hobbymes met haaks, recht uiteinde in kier gezet en per nog open gewrikt; als je dat voorzichtig doet, gaat het prima en zie je er niets van
-
Hallo André,
Bij de Nederlandse Hondekop zal het losdraaien van de schroefjes voldoende zijn om de kap te kunnen afnemen. Die komt mooi los als de schroefjes eruit zijn. Houd er wel rekening mee dat de schroefgaten in het plastic makkelijk uitlubberen. Als ik de schroeven er weer in zet doe ik er altijd een beetje plasticplamuur aan, zodat het gat mooi strak blijft.
Bij het Beneluxstel moet je ook nog met cocktailprikkers aan de gang. De kap zit namelijk ook geklikt. De schroefjes zitten er ook en die moeten er dus ook uit, maar daarna de kap voorzichtig uitbuigen met cocktailprikkers.
Opmerking: Benelux795 was me net voor, alleen werk ik nooit met een hobbymes bij die acties, maar met cocktailprikkers. Dan kan er met het treinstel en je vingers aanzienlijk minder mis gaan.
-
De coctailprikkers ook geprobeerd, maar dat lukte niet; het is het ADE-patent, waarbij de rand van de kap op zijn plek wordt gehouden door nokjes in gaten in het onderstel, en de kap met haken, zie onder. Maar er valt veel voor te zeggen om eerst met tandenstokers te proberen... :angel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kap-61181663c6696.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kap-61181663c6696.jpg)
-
Met stroken geknipt uit een oude bankpas wil het ook wel lukken.
-
Hi All,
Het is inderdaad best lastig. Je moet de tandenstokers precies op de juiste plek steken, net naast de nokken. Dan komt de zaak wel los. Meestal zitten die nokjes er niet en dan komt het inprikken van de tandenstokers minder kritisch.
-
Voor zover ik weet hebben alleen de bebeluxkoppen de nokken in de rand. Maar wellicht laatste productiebatches eerdere 2tjes ook ..?
-
Tandenstokers zijn te zacht en breken, je moet cocktailprikkers of barbecue-spiesen hebben want die zijn uit een hardere houtsoort gesneden.
De snelste manier voor de Benelux (zo blijkt uit de praktijk bij het tientallen keren openen van Beneluxen) is echter met een heel spits pincet de buitenkap wat opwippen, ter hoogte van de voorste wielen van de achterste draaistellen.
Dan twee oude bankpassen erlangs naar voren wurmen, terwijl je de kap met de ene pincetpoot iets omhoog wringt.
En dan komt één kant los. Daarna de ander zijde.
Toch breken er soms nokjes af, maar dat blijkt geen enkel probleem: de bak sluit net zo strak met een missende nok!
Bij de groene en gele varianten ontbreken die nokken: die gaan gewoon open na het lossen van de 5 parkers.
Een heel enkele keer kwam ik een hondekop tegen waar, na inlijmen van de ruitenstrips in de Piko-productielijn, de lijm blijkbaar nog niet droog was bij het sluiten van de bak. Dat is pas echt wurmen om de kap dan weer los te krijgen... :-X.
François