BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sander. op 14 August 2021, 12:16:59
-
Voor de spotters onder ons:
Volgend weekend 21 en 22 Augustus vinden er werkzaamheden plaats bij Geldermalsen. (Geen treinverkeer tussen Geldermalsen en Houten Castellum)
De Sprinter treindienst naar en van Tiel wordt rechtstreeks vanuit Den Bosch verzorgd en wordt (zover ik kan zien) gereden met Flirt.
De Sprinters worden te Geldermalsen in beide richtingen behandeld op spoor 1, de IC treinen op spoor 3.
Als gevolg van "vergeten aan te leggen" wissels betekent dat, dat er enkelspoor gereden moet worden tussen Geldermalsen en Meteren (wachtspoor Betuweroute)
De dienstregeling lijkt wel zo gekozen, dat er tussen Geldermalsen en Tiel (helaas) gewoon rechts gereden kan worden.
Voor wie zich komend weekend verveelt en het leuk vindt...... (y)
Mvg
Sander.
-
Als gevolg van "vergeten aan te leggen" wissels betekent dat, dat er enkelspoor gereden moet worden tussen Geldermalsen en Meteren (wachtspoor Betuweroute)
Die is ProRail bewust vergeten, ze hebben hun quota voor het aantal te saneren wissels nog steeds niet bereikt…
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210821-175856-6121ec211600d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210821-175856-6121ec211600d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210821-180847-6121ec2150b34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210821-180847-6121ec2150b34.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210821-181546-6121ec22a260c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210821-181546-6121ec22a260c.jpg)
Flirten te Wadenoijen en 2x Tiel gisteren.
Mvg
Sander.
-
Te Wadenoijen deze combi naar Tiel
(https://live.staticflickr.com/65535/51392967838_87ab38dc24_z.jpg) (https://flic.kr/p/2miqoQo)
2509+2214_Wadenoijen_210821 (https://flic.kr/p/2miqoQo) by florisdeleeuw (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/), on Flickr
-
De dienstregeling lijkt wel zo gekozen, dat er tussen Geldermalsen en Tiel (helaas) gewoon rechts gereden kan worden.
Dat zal wel niet, want alle ontrekkingen door werkzaamheden worden gewoon in Donna gezet, en op die sporen kun je dus ook niet plannen :)
-
Hoi Thom,
ik begrijp je opmerking niet helemaal... tussen Geldermalsen en Tiel (Wadenoijen eigenlijk) waren beide sporen in dienst.
Ik had alleen vluchtig de dienstregeling bekeken en geconstateerd dat er geen conflict in de planning zat tussen een beweging van Geldermalsen naar Tiel en een beweging van of naar Den Bosch, waardoor er gewoon rechterspoor gereden kon worden.
Ik ken DONNA verder niet inhoudelijk. Ik weet dat het het planningssysteem is en dat je hele treinseries kunt herplannen (qua begin en eindpunt of route) bij werkzaamheden. Ik weet wel dat de OBIS van de Flirt er niets meer van snapte met 3 verschillende treinnummers van begin naar eindpunt. (Deurne Den Bosch 4400, Den Bosch Geldermalsen 6000 en Geldermalsen Tiel 6900) en een rijrichting wisselling.
Mvg
Sander.
-
Dan heb ik jouw verhaal misschien ook niet helemaal goed begrepen, ik dacht dat je bedoelde dat er een dienstregeling gepland was met het berijden van een rechter spoor, terwijl dat niet zo kunnen en enkelspoor gereden werd :)
-
Helder Thom, dan begrijp ik waarom ik het niet begreep ;D
Mijn relaas was 2 ledig:
-Tussen Geldermalsen en Wadenoijen kon er rechts of links gereden worden. Dit afhankelijk van hoe de kruisende bewegingen te Geldermalsen gepland waren. Ik concludeerde adv de dienstregeling dat het gewoon rechts rijden zou worden. (En dat klopte ook)
-Tussen Geldermalsen en Meteren (richting Den Bosch) kon het niet anders dan enkelspoor rijden, omdat alleen spoor 1 en 3 in Geldermalsen beschikbaar waren. Vanwege "vergeten aan te leggen wissels" is vertrek naar rechterspoor niet mogelijk.
Voor den liefhebber van bewegend beeld:
https://youtu.be/4NIWmeuydzU
Mvg
Sander.
-
Waarbij vergetn aan te leggen wissels,wellicht bedoelt word,weg gesaneerde wissels ???
Indien ja,lang leve porail (y)
(en nee dat laatste woord is niet verkeerd gespeld,maar bewust zo getypt, t is om t schijt van te krijgen :-X )
-
Och, je maakt je er nu erg druk over, maar is het daadwerkelijk problematisch dat er tot Meteren enkelspoor gebruik is?
Zolang dat past met het aantal beoogd kerende treinen is dat niet echt een probleem natuurlijk, en het is ook niet dat Geldermalsen elke maand deels buitendienst is.
-
Thom geeft dat al aan...
Hebben de reizigers hier last van?
Nee, als ze maar van A naar B kunnen reizen (en op tijd).
Voor planners etc zal het wellicht steeds een puzzeltje zijn?
Ronald Visser
-
....vwb "vergeten" wissels.... ik zet het bewust tussen aanhalingstekens. Het is een beleids- / financiële keuze.
Te Geldermalsen tijdens werkzaamheden niet zo spannend met 8 bewegingen per uur. Er zijn echter ook situaties tijdens normaal bedrijf dat het ontbreken van bepaalde wissels zich behoorlijk wreekt.
Even een stelletje omrijden via Maarssen of Driebergen vanuit Utrecht of even via Oss vanuit Den Bosch doet de wenkbrauwen een beetje fronsen.
Ook tijdens calamiteiten (ongeplande keringen) loop je vaak vast door ontbrekende wissels. Qua cijfertjes zal het wel kloppen in positieve zin, maar in praktijk is het balen wanneer je niet verder of juist terug kunt door het ontbreken van meestal slechts 2 wissels.
Mvg
Sander.