BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Daan! op 11 August 2021, 17:50:48
-
Moderatormededeling: afgesplitst van "25 jaar geleden" omdat lang niet alle foto's in dit draadje van exact 25 jaar geleden zijn :)
In dit losse draadje kan iedereen ongestoord los gaan met lovers rail foto's!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia-L-17-6113be79e30f8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia-L-17-6113be79e30f8.jpg)
Waar is die tweede foto nou genomen? Overweg Groenweg?
-
Op die tweede foto poseert Peter Sul, initiatiefnemer en directeur van Lovers. Rondvaartrederij te Amsterdam.
Er was ook het idee naar de Keukenhof een spoorverbinding te realiseren.
Volgens mij bleef het bij een enkele poging.
Volgens het verhaal werkte de NS niet mee...
Dit was zo'n beetje de start van de privatisering in Nederland.
Ronald
-
De Keukenhofexpress heeft meer gereden dan 1 keer. Met keten te Leiden op spoor 10 en een perron langs het zijspoor te Lisse, waar overigens NS bij calamiteiten geen gebruik van mocht maken.
Dat was in de laatste periode van Lovers Rail.
De NMBS rijtuigen waren toen blauw, gereden werd er met NMBS 25.5 locs.
Op de Kijfhoek hebben nog enige tijd bijpassende blauwe stuurrijtuigen type M2 gestaan, door het onverwachts stoppen van treindienst Lovers Rail zijn die nooit meer in dienst gekomen.
-
De 2202 aan het andere eind van de trein in IJmuiden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia-L-18-6113be79e17b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia-L-18-6113be79e17b8.jpg)
Waarom rijdt die luikendakwagen eigenlijk mee?
-
Voor het fietsenvervoer.
-
Helder. Zou dit makkelijk zijn, vergeleken met een gesloten goederenwagen? Of is dit gewoon waar ze makkelijk/snel/goedkoop aan konden komen?
-
Denk dat er vooral goedkoop en/of makkelijk aan te komen was.
Een Gs of andere dichte goederenwagen had mijns inziens ook mogelijk geweest.
-
Waarom rijdt die luikendakwagen eigenlijk mee?
Het remgewicht van de belgische rijtuigen was niet voldoende volgens de NS regels, daarom moest er een extra wagen meegenomen worden om het geremd gewicht aan te vullen.
Toen NS later zelf met de M2 rijtuigen ging rijden, kregen de conducteurs al ingevulde remstaten. Normaal moesten zij dit zelf invullen.
Een conducteur van Vlissingen heeft het toen eens nagerekend, en snapte waarom ze de ingevulde staten kregen......
Groeten Arjen
-
Broodje aap verhaal was toch echt voor fietsvervoer bestemd .
Mvg Johan
-
En de NS reedt eerder (1988 - 1994) met M2-rijtuigen dan Lovers Rail (1996-?).
-
En daarbij reed Lovers met twee 2200'en toch (Eén voorop, één achterop) waarvan één tractie gaf.
Stel je rempercentage is te laag voor hoge snelheid. Nou, dan ga je een lagere snelheid rijden. Wel makkelijk dat je dan maar met één 2200 rijdt. Dat gaat niet zo snel! 8)
-
De maximale snelheid van deze LR-treinen is in elk geval nooit hoger geweest dan 100 kmh, waarbij de 2 asser misschien qua snelheid nog een beperkende factor was.
Een NMBS M2 heeft een remvermogen om 125 kmh te mogen rijden.
De voorgedrukte remstaten was gewoon voor het gemak, omdat de conducteurs anders bij dit "vreemde" materieel alles zelf moesten invullen (en uitrekenen !) met de gegevens op de rijtuigen.
Dat hele remstatengedoe had voor standaard getrokken NS reizigerstreinen met alle remmen in dienst toch al weinig waarde, het rempercentage is toch altijd ruim voldoende.
-
Waar is die tweede foto nou genomen? Overweg Groenweg?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia-L-17-6113be79e30f8.jpg)
Dat zat ik me net ook af te vragen... Ben er niet zeker van, maar gezien de bomen op de achtergrond, zowel de natuurlijke als de spoorvariant, denk ik dat het Velsen-Zeeweg moet zijn. Het haltegebouwtje gaat dan schuil achter de lok. Bij de Groeneweg zou je dan die dubbele spoorwoning moeten zien staan, die is een flink stuk groter. Overigens stopte Lovers officieel niet op Velsen-Zeeweg, maar aanvankelijk moest de overweg nog wel handmatig 'gesleuteld' worden, vandaar dat wel even halt gehouden werd.
Er was bij Velsen-Zeeweg wel zo'n groenstrookje, waar die mensen op de foto staan. Voor 1958 lag de overweg op die plek.
Overigens denk ik niet dat de man op de lok Peter Sul is.
-
Denk ook dat het niet Peter Sul is..... :)
-
Eh nee, dat heb ik toch verkeerd. De 2202 liep op de reis naar IJmuiden achterop, dus we zouden nu in de richting Haarlem moeten kijken. Dan is het wat mij betreft nog steeds Velsen-Zeeweg, maar dan vanaf de andere kant gezien. Het haltegebouwtje staat rechts buiten beeld
Ik dacht aanvankelijk dat we in deze (noordelijke) richting keken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image-6114f0b728046.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image-6114f0b728046.png)
(Foto Kees v/d Meene via Stationsweb http://www.stationsweb.nl/velsenzeeweg/afb62.jpg)
...maar we kijken volgens mij de andere kant op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KNA001008799-6114efb098603.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/KNA001008799-6114efb098603.jpg)
(Foto collectie Gem. Velsen via Noord-Hollands archief, cat.nr. KNA001008799)
Niet hetzelfde perspectief, maar de bomen links zijn dezelfde als die we in de foto van de Lovers-trein op de achtergrond zien. Waar de mensen naar de 2202 staan te kijken liep voorheen het tweede spoor, dat was toen al een tijdje weg. Bijzondere foto trouwens hierboven, want Hondekoppen zag je hier zelden. Gezien de toeloop en de aanwezige politie denk ik dat het om een speciale trein voor voetbalsupporters gaat, het stadion van Telstar is immers vlakbij.
-
@Vislijn,
Op de pc heb ik nog eens naar de foto gekeken, maar dit is Groeneweg. De foto is gemaakt richting het oosten. De 2202 hing namelijk achterop richting IJmuiden. Dus moet naar links IJmuiden zijn. Daarom kan het nooit zo zijn dat halte Zeeweg achter de loc staat. Halte Zeeweg stond namelijk aan de westkant van het spoor.
Inzoomend is achter de vlaggenmast en net boven de sluitlantaarn een plaatsnaambord te zien. Plaatsnaambord Driehuis stond/staat veel verder van de overweg weg dan Velsen-Zuid bij de overweg Groeneweg. Daarnaast was ook de begroeiing dicht bij de overweg hoger aan de Groeneweg dan Zeeweg.
Het moet dus wel Groeneweg zijn. Rechts naast de foto moet spoorhuis 6 staan.
-
Ha kijk, dank je wel en ik denk dat je gelijk hebt. Plaatsnaambord had ik nog niet gezien. Die bomen die we zien staan dus tussen de Groeneweg en het grote parkeerterrein bij Sportpark Schoonenberg in. Het Telstar stadion ligt dan een stukje verderop achter de lok.
De foto's van Velsen-Zeeweg zullen we dan maar als een extraatje beschouwen. Ik vind dit soort gepuzzel altijd wel leuk :)
-
De maximale snelheid van deze LR-treinen is in elk geval nooit hoger geweest dan 100 kmh, waarbij de 2 asser misschien qua snelheid nog een beperkende factor was.
Een Tms dus maximaal 100 km/u.
Hier komt de trein aan (met de 2207 voorop):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia-L-13-6115211b4fcc2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia-L-13-6115211b4fcc2.jpg)
Volgens het verhaal werkte de NS niet mee...
Volgens mij werkte de NS juist wel mee en hield paden vrij zodat Lovers deze kon gebruiken (en niet deed), juist omdat ze al de schijn tegen hadden.
-
Dat was het verhaal van Lovers destijds in de pers, nl dat de dienstuitvoering niet conform het door Peter Sul voorgestelde niveau voldeed. Er werd natuurlijk door het publiek geklaagd.
Treinen waren vertraagd omdat NS-treinen prioriteit hadden.
Er was ook een verhaal met het "geronselde" personeel.
Het was natuurlijk wel ad-hoc van de grond gekomen.
Het idee was dat openbaar vervoer goedkoper en beter zou kunnen bij particuliere exploifatie.
Dat zag je ook bij de post (alternatief: goedkope stadspost her en der) en ook in de gezondheidszorg: geen wachtlijsten en goedkoper...
Ronald
-
Alleen postbodes kunnen nog naast elkaar lopen door dezelfde straat. Met treinen wordt dat wat lastig op het spoor.
Ik was het vergeten maar Rick heeft helemaal gelijk. Er werd een jaar lang erg veel rekening gehouden met Sul treinen op trajecten naar Den Haag en Leiden. Gevolg was dat NS niet kon rijden wat ze wilden. Het is bij een enkel proefritje gebleven.
-
Vandaag in het Noord-Hollands Dagblad meer over Lovers Rail.
Op internet gelezen dus.
Zie ook Nico Split site. Oa foto proefrit met Belgische e-lok tussen Hilversum en Utrecht.
Ronald
-
Ik heb mijn stapel foto's doorgespit en vond de volgende opnamen.
Experts zullen ongetwijfeld details van de treinen weten en de exacte locatie. (ik heb nooit aantekeningen bijgehouden)
Eerste drie foto's zijn in de buurt van Voorhout genomen (als het goed is)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loverrail-4-611570bf55d5b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loverrail-4-611570bf55d5b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loverrail-3-611570dfb9a22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loverrail-3-611570dfb9a22.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loverrail-1-611571089b2df.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loverrail-1-611571089b2df.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loverrail-2-6115713327e1c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loverrail-2-6115713327e1c.jpg)
De laatste foto is bij Amsterdam Zaanstraat genomen.
Mvg, Johan doordat ik nooit aantekeningen heb gemaakt zie je ook nooit foto's van mij in dit topic
-
De eerste twee fotos zijn in Haarlem, links bij de bocht de NS werkplaats
Wim K
-
Foto 1 en 2 vanaf de voetbrug station Haarlem Spaarnwoude
Foto 3 tussen Lisse en Voorhout, trein naar Leiden
Foto 4 langs Westerpark Amsterdam
-
Wat foto's uit mijn album:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19980327-Keukenhof-express-01-611972534a8d0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19980327-Keukenhof-express-02-611972534350e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19980327-Keukenhof-express-03-611972546251e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19980327-Keukenhof-express-04-6119725493e07.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19980327-Keukenhof-express-05-611972e0c4d35.jpg)
Volgens mijn aantekeningen was dit op 27 maart 1998, 09:00 uur. Het zou de eerste Lovers trein zijn die halteert te Lisse.