BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Robs Biensbacherwalt op 13 August 2021, 09:04:53

Titel: Digitaliseren oude Fleischmann, hoe ledverlichting aansluiten?
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 13 August 2021, 09:04:53
Goede morgen!

Na een winterslaap van 10-15 jaar ben ik weer aan t opstarten en ga verder waar ik destijds gestopt ben.
m'n Fleischmanns digitaliseren.

Nu kom ik alleen niet uit de verlichting, ik heb ledjes ooit gekocht....voor de huisjes...

Vraag is kan ik deze ook in de treinen gebruiken? zoja, moet die weerstand er tussen?

ik gebruik de SL51-4 decoder van CT elektronik
en nog een vraagje, gebruik ik daarvoor de blauw (plus) als terugvoer?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image0-3-611616ff40d8a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image0-3-611616ff40d8a.jpg)
Titel: Re: digitaliseren oude fleischmanns > de verlichting
Bericht door: Ronaldk op 13 August 2021, 09:08:57
Goedemorgen Rob,

Allereerst: Welkom op het forum  (y)

In principe kan je de ledjes in je treintjes gebruiken. Ze moeten dan wel passen  :) Een weerstand (een weerstand van 1 tot 4,70 kOhm is meer dan voldoende) zal er wel tussen moeten. Een ledje kan meestal niet meer dan 2 - 3 volt aan. De decoder geeft op de uitgangen een hogere spanning. Je kan inderdaad de blauwe draad als gezamelijke plus gebruiken. Het is geen gezamelijke retour (min)

Groet Ronald.
Ps: Je hoeft niet twee keer dezelfde vraag te posten  ;) Dat is een beetje onhandig.   :)
Titel: Re: digitaliseren oude fleischmanns > de verlichting
Bericht door: henk op 13 August 2021, 09:15:19
In de encyclopedie staat een informatief artikel over leds.

 https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hoe_sluit_u_leds_aan (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hoe_sluit_u_leds_aan)
Titel: Re: digitaliseren oude fleischmanns > de verlichting
Bericht door: 72sonett op 13 August 2021, 09:22:57
En ook dit; Locomotief en treinstelverlichting (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Locomotief_en_treinstelverlichting).
Titel: Re: digitaliseren oude fleischmanns > de verlichting
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 13 August 2021, 09:28:15
Dank jullie wel, ik kan weer verder.....en poe, boel bij te lezen!

(zal proberen die dubbele post eruit te halen...)>>dat lukt dus niet ???

Rob
Titel: Re: digitaliseren oude fleischmanns > de verlichting
Bericht door: henk op 13 August 2021, 10:02:10
Vragen aan de moderator. Daarvoor staat een knop in ieder bericht.
Titel: Re: digitaliseren oude fleischmanns > de verlichting
Bericht door: Ronald Halma op 13 August 2021, 10:12:50
Heb ik inmiddels gemeld ;)
Titel: Re: digitaliseren oude fleischmanns > de verlichting
Bericht door: Bert van Gelder op 13 August 2021, 11:03:12
Gezien, en 2e draadje verwijderd.

Dank voor de meldingen (y)

Gr, Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: digitaliseren oude fleischmanns > de verlichting
Bericht door: Fritsprt op 13 August 2021, 12:22:11
Een weerstand (een weerstand van 1 tot 4,70 kOhm is meer dan voldoende) zal er wel tussen moeten. Een ledje kan meestal niet meer dan 2 - 3 volt aan. De decoder geeft op de uitgangen een hogere spanning.

Helaas worden ledjes vaak met lampjes vergeleken. Dat is echter niet juist. Een led is een Licht Emiterende Diode. Over een diode in doorlaat valt een spanning. Voor een gewone (silicium) diode is dat 0,6V. Voor een rode led 1,7V en voor een witte led is dat 3,5V. Ongeacht de stroom door de led (binnen het werkgebied van de LED) staat altijd deze spanning van 1,7 of 3,5V over de LED. De stroom door de LED bepaalt de helderheid van de LED. En deze stroom kan je bepalen met een weerstand. In de praktijk is dat in een locomtief (afhankelijk van type LED en decoderspanning) een waarde van 1kOhm tot zo'n 4k7Ohm. Ik heb zelfs wel eens weerstanden van 10kOhm toegepast omdat het toegepaste ledje heel veel licht gaf bij een hele lage stroom (1mA).

Rob,
Als ik de leds op jouw foto zie en in aanmerking neem dat ze al zo'n 15 jaar oud zijn dan hebben die waarschijnlijk iets meer stroom nodig dan de stroom van een moderne led. Om het eenvoudig te houden gewoon beginnen met 1kOhm. Branden ze te fel, dan een grotere weerstandswaarde er tussen. Zolang er maar een weerstand tussen zit, gaat er niets kapot.

Een tip voor je oude Fleischmann locomotieven gaat ombouwen. Kijk eens op internet, in het bijzonder YouTube, daar vind je vaak filmpjes of uitleg van hobbyisten die het al gedaan hebben, en daar kan je veel van leren. Een voorbeeld is dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=rAsmI1uZTk4&t=2s) van HD Springer, hoewel in het Duits, hij vertelt rustig en doet het uitgebreid voor zodat het ook begrijpelijk is als je geen Duits verstaat.

Succes Frits
Titel: Re: digitaliseren oude fleischmanns > de verlichting
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 13 August 2021, 13:39:56
Dankje ronald, voor t laten corrigeren van mijn geklungel
Titel: Re: digitaliseren oude fleischmanns > de verlichting
Bericht door: Robs Biensbacherwalt op 13 August 2021, 13:46:33
Mooi filmpje Frits.

ik ben niet helemaal een leek, alleen is eea beetje weggezakt.
Ik zal één dezer dagen me (weer) voorstellen.

Destijds stond ik op t punt al m'n loks aan t passen, en vanwege het schildjes probleem heb ik toen de ModelTorque modellen gekocht, nog uit Australië.

lampjes, weerstandjes, decoders en treintjes heb ik liggen, nu nog even wat W40 gebruiken ;)

Groet
rob
Titel: Re: digitaliseren oude fleischmanns > de verlichting
Bericht door: 008200 op 13 August 2021, 20:12:30
Fleischmann heeft in de loop van de tijd diverse soorten motorschilden gebruikt in de "Rundmotor".
De oudste schilden zijn van metaal en dan is het erg lastig om de motoraansluitingen goed te isoleren:
hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66368.0) staat hoe dat toch kan.
Maar het vereist wat lef om een dergelijk schild goed te isoleren.

De latere schilden zijn op een isolerend pertinax plaatje gebaseerd en die kun je met een klein slijpschijfje (zie het filmpje van hierboven) prima bewerken om geïsoleerde aansluitingen te verkrijgen.
De schilden die daarna gebruikt zijn, hebben al een patroon dat op isoleren van de motoraansluitingen is voorbereid:
de metaalverbinding op het motorschild tussen de linker-rail en een van de motorpolen is bewust met een maar heel smal contactspoor gemaakt, zodat je die met een kleine sleutelvijl makkelijk kunt isoleren voor het digitaal motorbedrijf.

Voor wat betreft de + voor de verlichting: voor een "zwevende" lamp als een cabineled, kun je prima de groene of paarse draad gebruiken voor de min , en de blauwe ( in serie met een weerstand van 1,5kOhm) voor de plus.
Voor een vast ingebouwd front- of sluit-sein is vervangen van de lamp wat gecompliceerder.
Allereerst omdat de lamphouder speciaal voor een gloeilampje is gemaakt en een led daar alleen met gevorderde hobby-techniek in past. Verder omdat daar de min wordt geleverd door de witte of gele draad, en de plus geleverd wordt door het frame, lees: de linker rail. Je hebt dan daarvoor de blauwe draad niet nodig; je gebruikt daar feitelijk de zwarte draadaansluiting als plus.
Maar een decoder kan meestal de 40-60mA van de gebruikte gloeilamp ook best leveren en dan is door een led vervangen wel mooi maar niet strikt noodzakelijk. Soms moet je in de decoder bij gebruik van seinlampen dan wel leds,  een  speciaal daarvoor bedoelde cv-waarde daarop aanpassen.
 
François