BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Gert-Jan1975 op 12 March 2008, 21:07:38
-
Tja ik kom dit verhaal nog wel es tegen. Vooral bij treinmusea is dit een groot probleem. Er moet een geel of witte neus op de snuit van trein zitten om op het net te mogen rijden. Is dit eigenlijk niet belachelijk. Ik zie heel vaak de 1600 van railion rijden die dan ook niet aan die voorwaarde doet, want die is zo vies dat er nauwelijks sprake is van een gele of witte neus.
Moet trouwens toch zeggen dat ik het bij de NS niet allemaal netjes is. Ik om hier in Almelo heel vaak matrieel tegen die als een soort lappendeken rijden. Vooral de Plan V ziet er meestal verschrikkelijk uit. Overal zitten verschillende kleuren gele platen op die treinen
-
Dit geld alleen voor matrieel dat na (een bepaalde datum ik dacht ergens 2004 ofzo) herschilderd/bestikkerd is. Volgens mij is museum matrieel hiervan uitgesloten. Kijk ook is naar de 1200 van acts deze voldoet hier ook niet aan maar aangezien ze voor die tijd zo zijn geschilderd mag het nog.
-
maar die heeft toch een grote gele band om de loc heen. telt die niet als genoeg?
-
Nope. Het moet volgens mij een vierkante meter zijn. Ik zal het is precies gaan nazoeken.
-
Al het materieel moet een witte of gele neus of deel ervan hebben, museummaterieel (vooralsnog) uitgezonderd.
Voor een Plaatje zie Nico Spilt onder plan V en T deel 2 (zie daar ook de tekst).
-
Die ACTS 1200 komt aardig in de buurt van de 1 m2 hoor... iemand het ooit al eens gemeten? ;)
-
Maar waar heeft het eigenlijk mee te maken? Met dat je de trein dan beter ziet, want de thaly heeft toch ook geen geel of wit vlak
-
De Thalys heeft geen wit/geel vlak en voldoet dus ook nog niet. Op
de site van ivw kun je er alles over vinden. Je moet kijken naar
spoorwegwet voertuigen, bijlage 5.
Daar staat onder andere ook dit:
De volgende keuringseisen zijn geldig voor alle locomotieven, treinstellen, stuurstandrijtuigen en
bijzondere voertuigen en zijn van toepassing op:
• nieuw materieel;
• bestaand materieel waarvan de kleurstelling wordt aangepast;
• bestaand materieel dat in het kader van groot onderhoud een nieuwe of vernieuwde laklaag krijgt;
• een vervolgserie van een bestaande materieelserie.
Op spoorvoertuigen die worden ingezet voor de beleving van de spoorweghistorie en die zijn
uitgevoerd in de oorspronkelijke kleurstelling, zijn deze keuringseisen niet van toepassing.
groet,
marco-
-
De Thalys is geschilderd vóór de regeling werd ingevoerd.
-
Ik vind het toch een aparte regeling. Ik lees regelmatig ergens dat een loctype speciaal voor toelating in Nederland een wit of geel vlak moet krijgen. Kennen andere landen dan niet zo'n voorschrift, en waarom Nederland dan wel? Een knalrode of gifgroene loc zie je ook wel aankomen, dacht ik zo.... Een wit vlak in de mist schiet ook niet zo erg op, lijkt me.
-
In italië hebben ze ook zo'n regel.
Daar moet het weer rood zijn.... :-|
-
Ik meen te hebben gelezen dat de EU een eenvoudigere en snellere toelatingsprocedure wenst voor spoorwegmaterieel waardoor een trein die in het ene EU-land is toegelaten, automatisch ook in de andere EU-landen toegelaten is. Dit uiteraard onder voorbehoud van puur technische aspecten zoals de diverse beveiligingssystemen van de verschillende landen, profiel etc. Om de procedure te versnellen wil men typische land-specifieke procedurele eisen zoals bijvoorbeeld het Nederlandse geel/witte vlak laten vervallen.
Op zich een goede zaak, want juist dat soort eisen kunnen misbruikt worden om bepaald materieel zo lang mogelijk te weren uit een land. Bijvoorbeeld om de nationale spoorwegmaatschappij of -fabrikant te bevoordelen.
-
Dat id dan gelijk goed nieuws, maar zou dat ook voor nederlands matrieel tellen
-
In een uitgave van het magazine railveiligheid staat een artikel
over dit onderwerp:
klik hier (http://www.ivw.nl/Images/Railveiligheid8_tcm247-207498.pdf)
groet,
marco-
-
De Thalys heeft geen wit/geel vlak en voldoet dus ook nog niet.
Ik snap dat een paar mensen achter een bureau deze regels bedacht hebben; zie er het nut wel van in op zich. Maar dat alle treinen er nu ook mooier door worden...
Vraag me dan alleen wel af waarom de Thalys ook aan deze eisen moet voldoen. Deze rijdt in principe op een baanvlak zonder gelijkvloerse kruisingen voor ander verkeer. Afgezien van de stad Amsterdam dan... Dus ben bang dat hier dan ook nog wel wat wit op komt. Helaas...
Maurice
-
Als je terug leest zie je danook dat een Thalys er niet aan hoeft te voldoen....
-
Nog niet nee...
Het heeft ook met de zichtbaarheid door andere personen dan weggebruikers te maken, bv onderhoudspersoneel.