BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Pascal77 op 07 August 2021, 21:57:15
-
Ik heb een vraag over het aansluiten van de rosoft keerlus module.
Bij de module zat bijgaande tekening. Op zich is dit duidelijk maar voor mijn specifieke lay Out zijn er toch wat dingen waar ik niet zeker van ben. Hoop dat iemand hier kan helpen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210807/6a1c6bdae18e9b3c8583b37563b6e275.jpg)
Hieronder een schets van mijn keerlus.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210807/c6db407d2be017a8941c3d5b9d640396.jpg)
Rechts begint en eindigt het met een wissel.
Die valt buiten alle blokken.
Rood zijn mijn module scheidingen.
Ik heb de verwijzing uit de tekening van rosoft verwerkt in mijn tekening.
Als het mogelijk is wil ik de module scheidingen gebruiken voor de te isoleren stukken.
Dan zit ik met de volgende vragen.
A) klopt het zoals ik het getekend heb?
Ik heb dan in feite 3 blokken ( a/c2/e)
Bijn een normaal blok zou c2 dan het niet gedetecteerde blok zijn.
B) wat sluit ik aan op x1 en x2? Is dat dan de common ground ?( ik rijd met twincenter)
En kan ik het gearceerde deel bij de wissel ( tussen wissel en module scheiding) aansluiten als zijnde het verlengde van een wissel? (Dus buiten een blok en niet gedetecteerd?)
Ik hoop dat ik het duidelijk schets, als dat niet zo is dan hoor ik het graag.
-
Waarom heb je de secties A en E zo lang gemaakt? Volgens de handleiding is 15 cm lang genoeg.
Je kunt beter sectie C langer maken, daar moet je langste trein in passen.
-
Klaas, ik ging er van uit dat hier ook een volledige trein in moest passen. Maar dan heb ik dat verkeerd begrepen.
Als ik die aanpas, moet ik dan x1 en x2 ook inkorten en b en d opschuiven zodat c1 langer word?
Weet jij toevallig ook het antwoord op m’n vragen
Mbt de aansluiting van x1 en x2 en de stukken tussen scheiding en wissel?
-
x1 en x2 hoeven aan de kant van het wissel niet gescheiden te zijn. Zie het principe in je eerste plaatje.
Die moet je dus over de modulescheiding doorverbinden.
Verder had ik even niet gezien dat je de modulescheidingen zo veel mogelijk wil gebruiken als elektrische scheidingen.
Je kan dan de secties B en D, die nu links van de modulescheiding zitten, kunnen verplaatsen naar rechts van die scheiding. Dat geeft extra lengte voor sectie C.
Er zijn ook nog andere indelingen mogelijk, waarbij wellicht extra scheidingen gemaakt moeten worden.
Je kan b.v. ook sectie A tussen het wissel en de rechter modulescheiding zetten, sectie B dan direct links van die scheiding en vervolgens sectie C, zo lang als nodig is. Tenslotte secties D en E.
Misschien houd je dan tussen sectie E en de onderkant van het wissel nog lengte over voor een extra blok. Het hangt allemaal af van de beschikbare lengte en de de langste trein. Maar dat is in jouw schetsmatige tekening niet te zien. Dus dat moet je even zelf uitvogelen.
-
Bedankt.
Als ik het dan goed begrijp is onderstaande schets kloppend.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210808/04d9ff4f2902ff10d746da8a280c4c33.jpg)
De bedoeling is om de keerlus als 1 blok te maken. De lengte is niet groot genoeg voor meerdere, maar dat is geen probleem.
Rest me nog 1 vraag en dat is de aansluiting van stukken x1 en x2.
Het wissel valt buiten een blok. Maar hoe sluit ik x1 en x2 aan?
Trek ik die bij de stroomvoorziening van het wissel? Met andere woorden, er komt geen scheiding tussen de wissel en stukken x1 en x2?(de module scheiding buiten beschouwing gelaten)
-
Schets is niet kloppend.
x1 en x2 moeten bij de wissel niet geïsoleerd worden en zitten daar gewoon aan de wissel vast.
Alleen A en E moeten daar geïsoleerd worden.
Dus precies zoals je in het eerste plaatje van Wim Ros laat zien.
Als je het gewoon aansluit zoals Wim bedoeld heeft werkt het :angel:
PS de detectie secties kunnen zoals Klaas ook al aangeeft kort zijn. Het belangrijkste is dat C1 langer is dan de langste trein die je door de keerlus wilt laten rijden.
En zoals jij het tekent deel je C2 ook op in drie delen. Dat is ook fout. Dat is een stuk.
Dus alleen isoleren tussen B en C1 en tussen C1 en D
-
En zoals jij het tekent deel je C2 ook op in drie delen. Dat is ook fout. Dat is een stuk.
Dus alleen isoleren tussen B en C1 en tussen C1 en D
De rode strepen zijn de modulescheidingen, dat zijn geen elektrische scheidingen. Die zijn met een balpenstreepje aangegeven.
Ik ben er alleen nog niet uit hoe je x1 en x2 in de schakeling opneemt als je van de hele lus 1 blok wil maken.
-
Hoi Eric,
Zoals Klaas al aangeeft zijn de rode strepen de module scheidingen. Daar word de rails doorverbonden.
-
Modulescheidingen is een verwarrende term in deze. Bij modulescheidingen denk ik aan de scheidingen tussen losse bakken bij een modulebaan.
Hier heeft die term helemaal geen betekenis. Ze geven dus alleen maar verwarring.
Met de pen streepje klopt het. Gewoon zo aansluiten.
x1 en x2 zijn nietszeggend. Hebben ook niets met de keerlusschakeling te maken. Dat zijn zijn gewoon stukjes rails die bij het rechterdeel van de baan horen.
A t/m E is het blok. Alles wat er buiten getekend is (al dan niet met lettercodes) doet niet ter zake.
Allemaal helemaal zoals Wim het bedoeld is en op zijn site ook als aansluitschema aangeeft.
PS Kijk ook eens in de encyclopedie. Hier (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Keerlusprobleem_schaduwstation) vindt je precies hoe het voor jou van toepassing is
-
Eric. Het is een modulebaan.
-
Dat was uit je berichten niet echt duidelijk. Maar dan moet je dus zorgen dat je draden van de ene naar de andere module meegaan om de keerlus aan te sluiten. Maakt voor de werking verder niet uit.
Maar kan je de keerlus dan niet betere op een losse module houden. Scheelt wat draden.
En zijn het dan zulke korte modules dat die keerlus over meerdere modules ligt?
De draden van de c2 delen moet je dus van de ene naar de andere module meenemen en doorverbinden.
Op de middelste module dan de keerlus print.
En de stukjes x1 en x2 doorverbinden naar de rechter module met de daar corresponderende rails.
-
Dat was uit je berichten niet echt duidelijk.
Ik had er in eerste instantie ook overheen gelezen, maar het staat toch echt in het startbericht dat het om modules gaat.
-
Klopt inderdaad. Maar omdat Pascal het eerst heeft over de keerlusmodule en dan over mijn module scheidingen is het wat onduidelijk dat het om fysieke modules gaat ;D
Blijft het wat overkill om een complete module te gebruiken voor een paar detectiestukjes. Die kunnen dan helemaal naar het begin van de module. De wisselzijde zodat er links samen met de linker module een lange keerlus over blijft. c1 kan dan een stuk langer.
-
Of de verdeling zo gunstig is moet Pascal zelf maar beoordelen. Zijn schets geeft geen informatie over de afmetingen.
En in het begin gaf hij al aan dat hij zo veel mogelijk de modulescheidingen ook als elektrische scheidingen wil gebruiken.
-
Bedankt voor de info en input.
Volgens mij heb ik het nu wel duidelijk.
Het complete banenplan en afmetingen zijn te vinden in mijn eigen draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98683.msg3222242773#msg3222242773 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98683.msg3222242773#msg3222242773)