BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: AndrevdG op 02 August 2021, 02:03:40
-
Forumgenoten,
Ik heb een 5 tal Fleischmann stoom locomotieven waar issues mee zijn.
FL414475:
Met de ESU tester geeft de decoder kortsluiting. Zit een Zimo decoder in. Vervangen door ESU decoder, geen kortsluiting maar beweegt ook niet.
FL414301:
Ontspoort met de voorkant. Waarschijnlijk gaan de aangedreven wielen/assen niet soepel genoeg van links/rechts.
FL904154:
Reed eventjes, toen kortsluiting.
Welicht iets met de motor. Smerig of zo.
FL480902:
Heeft af en toe kortsluiting als hij door de bochten gaat.
Durf hem niet los te halen.
FL413201:
Motor loopt, maar assen bewegen niet.
Krijg de tender niet uit elkaar om de tandwielen te inspecteren.
Heb dus zelf al het 1 en ander geprobeerd waar mogelijk, maar het geduld/kennis er niet voor om ze uit elkaar te halen.
Heeft er iemand suggesties van waar ik deze zou kunnen laten repareren.
Of zijn er mensen die hetzelfde euvel hebben gehad en er raad mee weten?
Ik hoor graag van jullie.
André
-
Van één loc (413201 ) weet ik hoe die open moet
( want vermoedelijk dezelfde constructie als de BR03 nr 4103, die ik net onderhanden heb):
kijk hier (https://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/413201_203390.pdf)
twee kleine parkerschroeven aan weerszijden van de tender ( op ongeveer op 1/3 van de lengte vanaf achter)
en de wat grotere schroef midden-voor die de tender verbindt met de loc.
Dan komt de tenderkap los.
In de andere gevallen: bij incidentele sluiting is de oorzaak vaak lastig te vinden. De loc met drijfwerk maakt, vanwege de constructie, uiteraard met voorrang kans om de oorzaak te zijn. Omdat het frame meestal (misschien niet altijd) met de linkerrail verbonden is, kan mogelijk een van de met de rechter-rail verbonden wielen/voorloopassen bij een zijdelingse beweging het frame raken, met sluiting tot gevolg.
Een eenvoudig stukje tape, of iets bijstellen, kan dan al de oplossing zijn.
Succes met het vinden van een oplossing...( want je woont niet zo in de buurt.... ;D)!
François=008200
-
François bedankt voor de input.
Het ziet er naar uit dat het inderdaad dezelfde tender is. Die 3 schroeven is gelukt, maar hoe kom ik bij de tandwielen.
PS. Ja ik woon niet in de buurt, maar er is altijd een mogelijkheid om ze mee naar NL te nemen, dat was ik vergeten te melden.
André
-
FL904154: Dit is de 4154 met een nieuw nummer, Kans is groot dat in de tender een van de draden is losgeraakt,
-
Die tender is een lastige: kik eens hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97599.msg3222202741#msg3222202741
en
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61954.msg3221519488#msg3221519488
François
-
Nou voor de 413201 is het me gelukt de tender uit elkaar te halen zodat ik bij de tandwielen kan. Bedankt François (y)
Het losmaken van het rode kapje was me er wel eentje. Als je niet weet waar die nokjes zitten is het gokken. Geloof dat ik goed gegokt heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/358-413201-1-61086a26de63c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/358-413201-1-61086a26de63c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/359-413201-2-61086a26be240.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/359-413201-2-61086a26be240.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/360-413201-3-61086a24790c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/360-413201-3-61086a24790c3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/361-413201-4-61086a25266a8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/361-413201-4-61086a25266a8.jpg)
Het probleem lijkt hem in de tandwielen te zitten. Ik kan niet zien dat ze versleten zijn, of wat dan ook, maar soms zitten de twee tandwielen of los, en draait alleen de helft, of zo vast dat er niets meer draait. Nieuwe tandwielen bestellen lijkt me wel wat. Met deze lok is het dus even afwachten hoe de nieuwe tandwielen het mogelijk gaan doen. Zullen over een maand of 2 hier wel zijn.
Nog 4 te gaan.
-
Even een waarschuwing, André. Dit soort werkzaamheden kunnen verslavend zijn. Lees de bijsluiter :D.
Voor je het weet begin je haar te weatheren, nu de tender alvast is gedemonteerd.
Dit is mij immers ook overkomen met die Br 58 van Roco (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58991.msg3222236117#msg3222236117). En als er één schaap over de dam is volgen er meer.
One down, four to go !
Peter
-
Nou Peter, ik kan me niet voorstellen dat repareren verslavend werkt ;D
Naast deze 5 heb ik er nog een stuk of 5 die ook wat hebben, en waar ik de onderdelen al voor heb, al een jaar of zo. Gewoon helemaal niet mijn ding.
Als ik ooit ga weatheren, ga ik dat eerst eens met een paar hele goedkope wagons doen, als m'n baan klaar is.
-
Nouja, misschien niet verslavend, maar het zal je veel voldoening geven als de lok verbeterd en wel weer rondrijdt.
En dan komt van het een het ander.
Zorg dat je wat van die tandwieltjes in voorraad hebt. Die links moet je vervangen, daar is wat vanaf gebroken zo te zien.
-
Als ik ooit ga weatheren, ga ik dat eerst eens met een paar hele goedkope wagons doen
Dat kan ik je aanbevelen.
als m'n baan klaar is.
Ha ha ... dat heb ik al vaker gelezen op dit forum. Is een baan ooit klaar?
Groeten uit Colombia, waar de baan nog niet eens begonnen is,
Joost
-
Je brengt me op een idee Hans. Ik ga de tandwielen ontvetten met het 1 of ander en dan een paar macro fotos er van maken, want ik zie nu op de fotos al meer detail dan met een vergrootbril.
Is een baan ooit klaar?
Ik leer nu dat een baan pas klaar kan zijn als alles geweathered is ;D
-
Hallo Andre
Jammer dat je geen foto van de motor hebt bijgevoegd.
Zijn de wormen nog wel goed ? Zo ja: hangt de motor diep genoeg in de houder ?
Bij het in elkaar zetten van het geheel zou ik bovendien een stuk isolatietape op de bovenkant van
de print van de tenderslepers plakken. Ik had het ding ook uit elkaar voor digitalisering en na montage een
vervelende sluiting die afkomstig bleek te zijn van de sleperprint. Afplakken met tape was de oplossing.
-
Nou gefeliciteerd dat het met de tender uiteindelijk gelukt is.
Ik heb met een soortgelijke tender van de BR03 eindeloos zitten prutsen, omdat er in het voorste deel van de loc een hardnekkige sluiting was ontstaan na digitaliseren (waarbij dus het hele drijfwerk uit elkaar moest om de frontseinen schakelbaar te maken en één extra draadje te trekken). Een van de gebogen stroomafnemers maakte onzichtbaar sluiting tegen het frame en dat is simpel opgelost met een paar mm krimpkous. Maar voor ik dát had gevonden ......En wat wat een lastig gebouwde tender...
François
PS let op deze waarschuwing: Achtung, wichtiger Hinweis: Der Motor darf unter keinen Umständen geölt werden!
-
Tien min of meer defecte locs, zeker voor de Fleischmann's is toch wel heel bijzonder te noemen. Wat doe je er mee behalve rijden. Als ik de afgekloven flens van het linker wiel op de foto zo zie, hebben ze heel wat meegemaakt......
-
Inderdaad, zeg. Kijk maar uit daar in de VS en zeker in Californië. Straks wordt je nog vervolgd wegens mishandeling van zwarte modeltreinloks.
Peter
-
Tien min of meer defecte locs, zeker voor de Fleischmann's is toch wel heel bijzonder te noemen. Wat doe je er mee behalve rijden. Als ik de afgekloven flens van het linker wiel op de foto zo zie, hebben ze heel wat meegemaakt......
Ik weet niet wat jij ziet, maar ik zie 4 paar gezonde assen, met rechts onderaan een as waar nog net een messing gekleurd tandwiel zichtbaar is. Niets mis met de flens dus.
-
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/beschadigde-flens-61096badac530.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/beschadigde-flens-61096badac530.png)
Nog even verder kluiven en je hebt inderdaad een tandwiel.
Peter
-
Tien min of meer defecte locs, zeker voor de Fleischmann's is toch wel heel bijzonder te noemen. Wat doe je er mee behalve rijden. Als ik de afgekloven flens van het linker wiel op de foto zo zie, hebben ze heel wat meegemaakt......
Heel makkelijk, heb er 1 laten stuiteren, is trouwens een Piko. Van 1 Piko is een palletje uit het wiel gevallen om de aandrijfstang op z'n plek te houden. Roco loc met hetzelfde probleem. Artitec locs die nog wat aandacht nodig hebben mbt hun rijeigenschappen.
Welke afgekloven flens?
Als dat de vergroting is van de foto van Peter, dan heet dit JPEG compressie. Tandwiel met mix van perfect ronde flens.
Als je heel ver inzoomd zul je zien dat de as niet van ijzer is gemaakt maar van pixels ;D
Wielen zijn perfect rond, daar ligt het niet aan, en is het probleem ook niet.
Zijn de wormen nog wel goed ? Zo ja: hangt de motor diep genoeg in de houder ?
Er zijn twee problemen zoals aangegeven:
1: Soms zit alles 'vast' en beweegt er totaal niets.
2: De motor en aangedreven tandwiel/wormwiel links en rechts draait, en ook de tandwielen die het wormwiel aandrijft werken. Maar het tweede tandwiel en daarmee het wiel niet. Ik kan dan het wiel en eerste tandwiel handmatig draaien, maar dan gaat het tandwiel dat door het worm wiel wordt aangedreven niet draaien. Dit laatste met de motor eruit.
Het is dus echt een probleem tussen de twee tandwielen.
Verder bedankt voor de overige tips.
Motor niet ollien, dat is voor een andere lok even een puntje van aandacht. Waar ik dus denk kortsluiting te hebben.
-
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 14:05:57 door charp. Reden: gekuisd wegens woke »
Dat maakt me toch wel nieuwsgierig ;-)
Wat was er geschreven, iets met zwarte dames?
Mishandeling?
-
??
Charp heeft zijn eigen stukje bijgewerkt?
Dat mag toch? Heeft zich bedacht. (y)
Anders had avdg er ...... :-X
Ronald Visser :D
-
Hi, hi. Er was iets teveel ironie in de oorspronkelijke tekst geslopen. Te weinig inclusief. Bedenk dat het woord lokomotief doorgaans als vrouwelijk wordt beschouwd en dat in combinatie met de kleur. Ik wilde niet de oorzaak zijn van nieuwe rellen in Los Angeles :laugh:.
Peter
-
Ook hier met de regenboog kleuren aankomen is niet erg hoor. :-X
Ronald Visser