BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: brutus1 op 30 July 2021, 15:11:22
-
PIKO heeft een set NAM ketelwagens, hernieuwd, uitgebracht onder nr 73022.
Zijn dit dezelfde modellen die eerder in het programma zaten of zijn deze aangepast en een goede weergave van de werkelijke wagens?.
Ik kan werkelijk niet de goede afbeelding van het werkelijke model boven water krijgen en het lijkt erop dat deze typen zeker niet bij de door PIKO uitgebrachte NS2000 hebben gereden maar pas na 1965.
Zelf heb ik een 5 tal Liliput wagens die wel redelijk lijken maar ook hier heb ik twijfels aan het bordes en hekwerk eromheen.
Welke fabrikant pakt de draad op om een Exact-@@@@@ model uit te brengen. De goede vulkleppen, hekwerk rond de bordessen goed uitgevoerd en ook de trap er naar toe in Exacte uitvoering.
De olieboottreinen hebben een rol gespeeld in het beeld van de NS van na 1945 tot in de jaren 90 en de bijbehorende trekkrachten zijn ook allemaal te verkrijgen.
Nu dan maar eens echt uitpakken.
gr
Brutus
-
Exact? Tja dan :
Exacttrain?
Ik kan wel al vertellen dat Liliput met een nieuwe 2 delige set komt van deze NAM wagens met nieuwe nummers.
Zal binnenkort bestelbaar zijn.
Meer info zal volgen via de winkels. (ik gok volgende week)
-
Je combineert eigenlijk 2 zaken in dit "ditjes en datjes"-draadje:
1. Vraag over Piko 73022;
2. Algemene oproep aan willekeurige fabrikant om kloppende wagens uit te brengen.
vwb 1: Googelen op Piko 73022 leverde dit op: https://www.modeltreincentrum.nl/product/_iko_73022_set_van_3_ketelwagens_beperkte_exclusieve_oplage_231102/
Waarmee denk ik gesteld kan worden dat dit nummervarianten zijn van de reeds eerder uitgebrachte wagens.
-
Klopt. De Pikowagen van 2021 heeft artikelnummer 54444, dit zijn nummer varianten.
De Liliputwagens krijgen de nummers 500 804 en 500 814
-
De olieboottreinen hebben een rol gespeeld in het beeld van de NS van na 1945 tot in de jaren 90 en de bijbehorende trekkrachten zijn ook allemaal te verkrijgen.
Die typische zwarte vierassers die hier bedoeld worden zijn toch niet meer in Tp.IV gebruikt? Ik meen gelezen te hebben dat die 1970 niet gehaald hebben.
-
Chris, een klein voorzetje naar een fabrikant....zou i.d.d mooi zijn. Daarnaast een goed bericht dat Liliput met een nieuw setje met nummer varianten komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/images-61044df0bfdd5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/images-61044df0bfdd5.jpg)
dit is toch het meest oorspronkelijke type met de serie2000 als trekkracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/webp-61044e79123e5.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/webp-61044e79123e5.webp)
en dit het type waar het PIKO model op gebaseerd is.... maar kloppen de vulkleppen en bordes met hekwerk?
gr
Butus
-
Gezien de nummering moeten zowel de Liliput- als de Pikomodellen wagens voorstellen van het type Deutz. Daarvan had de NAM er 23 in bezit. Het verschil is dat de Liliput ook een echte Deutz is, zij het zonder een paar specifieke kenmerken van de Nederlandse wagens. De Piko is een compleet ander type.
-
Is er geen belangstelling voor deze NAM Ketelwagens?
Zou mooi zijn als een fabrikant hier op in zou gaan.
Ketelwagens van de NAM in de jaren 50 zijn er wel, maar deze van de 70/80er jaren zijn, bij mijn weten, nog steeds niet uitgebracht.
Heb er geen foto's van, maar daar stonden voor een lange sleep wel eens drie 2200 loks voor te brullen.
Hier is vast wel belangstelling voor.... onder andere ik ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding-NAM-ketelwagen-6104561650d50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding-NAM-ketelwagen-6104561650d50.jpg)
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
Ik doe mee (y)
-
Ik doe ook mee omdat zie:
https://www.youtube.com/watch?v=ocRT_2t448Q
-
Klopt. De Pikowagen van 2021 heeft artikelnummer 54444, dit zijn nummer varianten.
De Liliputwagens krijgen de nummers 500 804 en 500 814
Wat is het artikelnummer(s) van de nieuwe liliputwagens?
Groet Chris
-
Nou, het vrijgeven van de bestelnummers laat ik aan de importeur over, anders vrees ik dat er klanten naar winkels gaan bellen met de mededeling dat men die wil bestellen en de winkelier staat dan met zijn bek vol tanden :)
Dat ze komen mocht ik al wel vertellen, de vertegenwoordiger heeft het ook al laten weten aan diverse winkeliers.
Maar bestelnummers geef ik zelf nog niet. Mocht ik bv maandag horen dat ik dat wel mag, zet ik ze hier neer, maar ik denk echt dat de importeur er volgende week mee komt.
-
voor de Nam Ketelwagens uit de 70/80er jaren doe ik mee
-
Doe mij ook maar een sleep van die tijdperk IV wagens. Liefst met depot Loolaan-opschriften
-
Is er geen belangstelling voor deze NAM Ketelwagens?
Zou mooi zijn als een fabrikant hier op in zou gaan.
Hier is vast wel belangstelling voor.... onder andere ik ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding-NAM-ketelwagen-6104561650d50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding-NAM-ketelwagen-6104561650d50.jpg)
Hebben! Wagens zijn ook internationaal inzetbaar als standaard VTG-oliewagen zonder de NL-opschriften, dus hoger afzetpotentieel.
-
Goedemorgen,
#verst107:
In een ander draadje hier op dit forum heb je daar in 2012 al antwoord op gekregen van Frank (#spoorzeven)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44457.msg710531#msg710531
Maar om de een of andere reden stranden deze discussies steeds weer.
Gezien de diverse positieve reacties, word hier dus eigenlijk al jaren naar de ketelwagens in model gezocht.
Er word dan ook vaak gezegd dat fabrikanten en vertegenwoordigers hier op dit kletsforum ;D meelezen.
Hopelijk lezen die nu ook mee en actie ondernemen, want er is belangstelling!
Kan mooi bij de Neuheiten 2022/23
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
De Liliput ketelwagens, die nu uitkomen, zijn zowel te combineren met de NS 600 en NS 2000 serie. Een van de opschriften is NV Nederlandse Aardolie Maatschappij Oldenzaal. Na 1952 werd Oldenzaal vervangen door 's-Gravenhage. Aanpassing van de opschriften vond geleidelijk plaats. Het artikelnummer van Liliput is bekend bij de importeur en bevindt zich in de L23016. reeks. De verwachte uitlevering is 2022.
1953 was het laatste jaar dat de NS serie 2000 regulier werd ingezet in de olietrein.
De ketelwagens die in de jaren zeventig en tachtig werden ingezet hebben de aandacht van een modelspoorfabrikant. Het grote probleem was echter dat er geen foto's waren van gedetailleerde opschriften. In dat euvel is inmiddels voorzien. Op basis van het beschikbare beeldmateriaal zijn er twee varianten mogelijk.
-
#RodeDuivel,
Hartelijk dank voor dit bericht.
Het is fijn te lezen dat er aandacht is van een modelspoorfabrikant.
U schrijft, dat er op basis ven het beschikbare beeldmateriaal, er twee varianten mogelijk zijn.
Is dat aan ons uit te leggen wat er met twee varianten word bedoeld?
Want ik weet niet beter, dan dat deze gehuurde VTG ketelwagens tot het laatst toe werden gebruikt vanuit Schoonebeek.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding-NAM-ketelwagen-6104561650d50.jpg)
Dit is Almelo lijkt me, maar in welk jaar? Gezien de bebouwing gok ik <1980? In dat geval: laat maar komen!
-
Klopt Erwin, maar er waren twee versies: die met depot Nieuw Amsterdam voor de treinen naar Schoonebeek en die met depot Den Haag HS (Loolaan) voor de Haagse olietreinen.
Als er van de versie met depot Den Haag HS twaalf nummervarianten komen, kun je de Haagse trein natuurgetrouw nabootsen. Die bestonden namelijk uit twaalf vierassers (net nog even gecheckt op het fotomateriaal van een goede vriend van mij). Dat was volgens mij vanwege de capaciteit van het vulstation bij de Loolaan: 2 x zes wagons. De Haagse treinen (met 2 x 2200/2300) reden gewoonlijk, met kopmaken in Rotterdam CS, naar Vlaardingen (Shell) en die uit Schoonebeek (met zowel E- als DE tractie afhankelijk van het deeltraject) naar Pernis (Shell) of naar de Botlek (Esso). Die treinen waren een stuk langer (rond de dertig vierassers).
Overigens kan ik niet beoordelen of het voor een fabrikant doenlijk is twaalf nummervarianten uit te brengen, maar wellicht zijn losse decals een optie.
Almelo is juist, maar eind juli 1983 zag het er daar ook nog zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Almelo-529-300783-610520e53a3aa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Almelo-529-300783-610520e53a3aa.jpg)
-
#1200blauw:
Het is niet bekend wanneer deze foto in Almelo is gemaakt.
Gezien de afbeelding van Frank (spoorzeven) is het ergens in de jaren 80
#spoorzeven:
Dankjewel Frank, voor de toelichting.
Ik zeg laat maar komen.
En dan in beide varianten.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
hier nog een foto van de NAM ketelwagen uit de jaren 70/80
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17847.690
-
Klopt Erwin, maar er waren twee versies: die met depot Nieuw Amsterdam voor de treinen naar Schoonebeek en die met depot Den Haag HS (Loolaan) voor de Haagse olietreinen.
Als er van de versie met depot Den Haag HS twaalf nummervarianten komen, kun je de Haagse trein natuurgetrouw nabootsen. Die bestonden namelijk uit twaalf vierassers (net nog even gecheckt op het fotomateriaal van een goede vriend van mij). Dat was volgens mij vanwege de capaciteit van het vulstation bij de Loolaan: 2 x zes wagons. De Haagse treinen (met 2 x 2200/2300) reden gewoonlijk, met kopmaken in Rotterdam CS, naar Vlaardingen (Shell).
Over welke periode heb je het dan? In "mijn" tijd (jaren tachtig) reed deze trein ook naar Pernis en/of Botlek. Overigens zijn 8 nummervarianten al genoeg ;). In 1987 was de samenstellingen vaak 9 of 10 wagons, maar in 1988 heb ik dia's met maar 8 wagons, zowel de beladen variant (tr 57223) als de lege (tr 58221). En zoals ik ook in het andere draadje aangaf, werd deze trein in ieder geval in de periode 1986-1988 regelmatig getrokken door een E-lok, al dan niet met de 2200 ('en) in opzending.
-
Nou, het vrijgeven van de bestelnummers laat ik aan de importeur over, anders vrees ik dat er klanten naar winkels gaan bellen met de mededeling dat men die wil bestellen en de winkelier staat dan met zijn bek vol tanden :)
Dat ze komen mocht ik al wel vertellen, de vertegenwoordiger heeft het ook al laten weten aan diverse winkeliers.
Maar bestelnummers geef ik zelf nog niet. Mocht ik bv maandag horen dat ik dat wel mag, zet ik ze hier neer, maar ik denk echt dat de importeur er volgende week mee komt.
Bestelnummer 2 delige set NAM ketelwagens Liliput met nieuwe nummers en juiste opschriften is : 230168
Winkeliers zullen zo wel gaan mailen :)
-
Hebben....
-
Dat artikelnummer staat al sinds 6 juli op MP (https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1724782738-liliput-l230168-4-assige-ketelwagen-2-stuks-set-nieuw.html). Hoe kan dat dan?
Is wel aan de prijs vind ik eerlijk gezegd.... :-\ Nee, het is niet mijn bedoeling een prijs discussie te starten! :police:
-
Dat kan omdat de verkoper het op bestelling kan gaan leveren. Dus die verkoper handelt in nieuw spul.
-
Dan neemt hij genoegen met flink minder marge. Geen prijsdiscussie, maar wat een prijzen zeg, 90 - 99 euro de twee. Ben blij dat mijn boot al compleet is.
-
@Edsko : De vertegenwoordiger van Liliput is al tijden geleden diverse winkels afgegaan om te vertellen dat ze komen.
Nu de tekeningen zijn gecontroleerd en we 100% zeker weten dat ze komen (vertelde de vertegenwoordiger ons afgelopen vrijdag) zijn wij (MTE) er mee naar buiten gekomen.
Dus niet raar dat enkele dealers de boel al langer online hebben staan.
De nummers van de wagens zijn echter pas sinds vorige week bekend ;)
De opschriften die die verkoper laat zien, krijgen deze wagens ook niet.