BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Hookies op 12 March 2008, 18:32:37
-
Voor mijn spoor (N-spoor) heb ik het plan bedacht om een ondergronds level te maken, een standaardlevel en een verhoging met bergen, waar de trein ook doorheen gaat. Nu vroeg ik mij af hoe ik die hellingen met rails bekleed. Het is meer dan 30 jaar geleden dat ik een baan opzette en die was toen zo vlak als ik weet niet wat. In voorbeeldboeken zag ik dus ook bruggen en verschillende levels. Moet dat met buigzame rails ofzo? Ik ben namelijk bang dat als ik de rails vast ga zetten, ze het traject krom en zelfs los trekken.
Hoop op bruikbare tips,
Martin
-
Rails speciaal voor op een helling is er niet.
Gewoon de railstukken gebruiken die je al hebt en een maximaal stijgingspercentage aanhouden van 3%. (3cm per meter stijging dus)
mvg,
Sander
-
En maak vooral een vloeiende overgang van het vlakke gedeelte naar de helling en andersom
mvg,
Matthijs
-
Wil het ook wel vloeiend maken. Heb nog ergens een brug met peilers die ik kan gebruiken voor de stijging. Maar 3 cm per meter lijkt me zo weinig?
-
Geld er eigenlijk voor h0 dezelfde hellingspercentage als voor N? Want in h0 zijn de locs ong 2 keer zo groot, dus lijken mij ook ong 2 keer zo sterk?
-
Helaas zijn HO-loks ook een stukje zwaarder... ;),
maar het vermogen verschilt ook per merk en type.
Een hellingshoek van 3% is wel zo mooi, vooral in een boog,
bezit zelf een n-baan en het is een fraai gezicht om een
lange sleep zo te zien voorbijtrekken :) Een steilere helling is
minder realistisch maar kan wel bij schaduwspoor, alleen
gaat dat wel ten koste van trekkracht.
-
Gewoon de railstukken gebruiken die je al hebt en een maximaal stijgingspercentage aanhouden van 3%. (3cm per meter stijging dus)
Ik heb een andere berekening... je bent volgens mij de tangens nodig. tan = overstaande/schuine zijde. Een tangens van 3 levert 0.0254 op, dat betekent 5.24 cm stijging per meter voor een helling van 3%.
zie: http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=22744&j=2004
-
Gert, je hebt in zoverre gelijk dat je de tangens moet hebben. maar dat is de overstaande gedeeld door de aanliggende rechthoekszijde.
Of om het simpeler te zeggen: de helling is het verticale hoogteverschil gedeeld door de horizintale verplaatsing. Dus 3 cm gedeeld door 1 meter = 0,03 = 3%.
-
Gert z'n fout komt omdat hij 3% aanziet voor 3 GRADEN, en daar met de zakjapanner de tangens van berekent. Maar 3% = 3 PROCENT, en da's heel wat anders. Volgens mij wordt deze fout nu al voor de tigste keer gemaakt, in dit tigste draadje over hellingen ::)
-
Wellicht moet er eens iemand opstaan en een mooi stuk schrijven over hellingen wat we op kunnen nemen in een deel van deze stichting: modelspoorpraktijk.
Wie durft?
mvg,
Sander
-
Ezelsbruggetjes voor dit:
tan is TOA of te wel Tan = Overstaande / Aanliggende
sin is SOS of te wel Sin = Overstaande / Schuine
cos is CAS of te wel Cos = Aanliggende / Schuine
-
Volgens mij wordt deze fout nu al voor de tigste keer gemaakt, in dit tigste draadje over hellingen ::)
En die fout zal ook nog heel wat keren worden gemaakt omdat er ook voortdurend nieuwe gebruikers langs komen surfen. Dat hoort ook bij internet: eindeloze herhaling.
Groet,
Marco
-
Als het dan een herhaling is, sorry hoor. Ik ben nieuw en zag het in elk geval niet bij de recente topics staan. Misschien zijn er links te plaatsen, waar je dan verder kunt lezen of meer informatie kunt vinden. Dan kan een herhalingsdraadje weggehaald worden of daar weer aan toegevoegd worden. Ik ben na 30 jaar terug in het N-spoor en weet alleen hoe je een tijdelijke baan maakte in de vakanties. Nu wil ik een vaste baan gaan maken, dus berg je maar voor de vragen waar ik mee zit.
-
Je hoeft wat mij betreft je er niet voor te excuseren. Als dit forum service wil verlenen aan (beginnende) modelspoorders dan zullen de regulars er maar aan moeten wennen dat ze vaak dezelfde vragen voorbij zien komen, de dezelfde misvattingen weer tegen zullen komen en steeds weer dezelfde antwoorden moeten geven.
Groeten,
Marco
-
Er worden wel vaker vragen dubbel gesteld, en da's wat mij betreft helemaal niet zo'n ramp hoor. Lastiger wordt het als er antwoorden gegeven worden die niet kloppen, terwijl in eerdere draadjes al is vastgesteld dat die antwoorden fout zijn. Je krijgt dan van die ingewikkelde discussies, waar je als vraagsteller ook niets mee opschiet.
Maar om ff terug te keren naar je vragen:
namelijk bang dat als ik de rails vast ga zetten, ze het traject krom en zelfs los trekken.
Bedoel je dat de ondergrond los komt als je er rails opzet? Met een degelijke onderbouw gebeurt dat echt niet hoor. Als je tafel b.v. van multiplex is, maak je je hellingen gewoon van hetzelfde materiaal en dat schroef je goed vast. Dan leg je de rails er op vast, en die volgt dan gewoon je ondergrond. Natuurlijk moet je wel zorgen voor soepele overgangen van plat naar hellend vlak.
-
Met krom trekken bedoelde ik als ik een recht stuk rail neerleg, waarbij in het midden van de rail van vlak naar hellend wordt gegaan.
-
Met een hellings percentage van 3% is dat bijna niets. Dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.
-
En als je het heel netjes doet laat je hem ook nog eens langzaam overgaan, dus zeg eerst stukje 1%, dan naar 2% en dan pas naar die 3% ( en dat dan in een mooie vloeiende beweging )
-
Dat noemen ze via een overgangsboog.
Koos Jabaaij.
-
De overgang van vlak naar hellend moet je altijd in een boog uitvoeren. Als je dat met een knik laat verlopen krijg je geheid problemen.
En daar zit ook vaak het probleem bij het maken van hellingen, voor de overgang van vlak naar de helling heb je zo al 2 raillengtes nodig. De helling zelf schiet ook niet op, voor een stijging van 3 cm heb je een meter nodig, liefst nog iets meer.
Eenmaal boven aangekomen heb je ook weer 2 raillengtes nodig om vlak te komen.
En daar zit voor veel mensen de pijn, ze vinden dat de helling te veel lengte kost en dan krijg je van die vragen als: mag het niet een beetje steiler? Ze denken: als ik het maar heel lief vraag, dan mag het vast wel. Nou, van mij mag je, maar ga dan niet klagen als je treinen niet boven willen komen. Dus niet beknibbelen op hellinglengte, want je komt jezelf tegen.
-
En daar hebben ze keerspiralen voor uitgevonden ;D
Alleen moet je zo'n ding wel kwijt kunnen op de baan, in ho toch al
snel 70 cm in doorsnee, in n ongeveer de helft. :)
-
En daar hebben ze keerspiralen voor uitgevonden ;D
Breek me de bek niet open.
-
Alleen moet je zo'n ding wel kwijt kunnen op de baan, in ho toch al
snel 70 cm in doorsnee, in n ongeveer de helft.
Dan heb je een radius van 17,5cm. Das nog kleiner dan de R1 van Minitrix. met een stijging van 4,5%. :o
Niet aan te raden wil je echt stijgen ;)
Groeten,
Patrick
-
Alleen moet je zo'n ding wel kwijt kunnen op de baan, in ho toch al
snel 70 cm in doorsnee, in n ongeveer de helft. :)
Je bedoelt waarschijnlijk een radius van 70 cm, oftewel een doorsnede van 140 cm. Is wat realistischer.
Gr.
Eric
-
De overgang van vlak naar hellend moet je altijd in een boog uitvoeren. Als je dat met een knik laat verlopen krijg je geheid problemen.
En daar zit ook vaak het probleem bij het maken van hellingen, voor de overgang van vlak naar de helling heb je zo al 2 raillengtes nodig. De helling zelf schiet ook niet op, voor een stijging van 3 cm heb je een meter nodig, liefst nog iets meer.
Eenmaal boven aangekomen heb je ook weer 2 raillengtes nodig om vlak te komen.
En daar zit voor veel mensen de pijn, ze vinden dat de helling te veel lengte kost en dan krijg je van die vragen als: mag het niet een beetje steiler? Ze denken: als ik het maar heel lief vraag, dan mag het vast wel. Nou, van mij mag je, maar ga dan niet klagen als je treinen niet boven willen komen. Dus niet beknibbelen op hellinglengte, want je komt jezelf tegen.
Dus je moet een helling met een stukje bocht beginnen en eindigen, maar daar tussenin kan je wel een stuk recht laten dalen of is dat ook niet mogelijk en ben je gewoon verplicht het hele stuk via een boog te laten dalen of stijgen?
-
Dus je moet een helling met een stukje bocht beginnen en eindigen,
Nee, hier wordt wat anders bedoeld. Van het rechte naar het schuine gedeelte is altijd een hoek, teken maar eens uit. Echter wanneer je over deze overgang nu rails zou vast zetten dan zul je zien dat de rails iets krom zal trekken, of te wel, in een boog komt te staan.
mvg,
Sander
-
Als ik het even samenvat :
- Klaas : De overgang van vlak naar hellend moet je altijd in een boog uitvoeren.
- Hookies : Dus je moet een helling met een stukje bocht beginnen en eindigen ?
- Sander : Nee, (...) zul je zien dat de rails iets krom zal trekken, of te wel, in een boog komt te staan.
Begrijp ik goed dat je geen bocht moet leggen, maar een 'wilde' bocht moet laten ontstaan uit een rechte rails bij de overgang ? Dat kan ik me haast niet voorstellen.
-
Er lijkt wat verwarring te ontstaan over het begrip boog. Het gaat hier niet over een boog in het horizontale vlak om een trein van richting te laten veranderen, maar over een boog in het verticale vlak om een geleidelijke overgang van vlak naar hellend te krijgen.
-
Schetstje gemaakt.
Zwart is tafel/hout/onderframe. Groen is het spoor.
Spoor loopt iets in een boog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/helling_1.jpg)
mvg,
Sander
-
Sander,
Als je zo de houten ondergrond maakt dan kom je gegarandeerd in de problemen.
Zelf zorg ik er altijd voor dat de naad van het hout nooit zit waar de stijging of daling begint, hierdoor loopt ook het hout vloeiend door.
-
Wim,
het gaat er even om dat het principe van boog (het verwarrende in deze draad) hier wordt uitgelegd.
Natuurlijk vergt uitvoering van zoiets iets meer degelijkheid en netheid.
mvg,
Sander
-
Beste mensen,
Ook ik heb hellingen in mijn baan, rijd zelf- HO- ben uitgegaan van 5% stijging, dit tijdelijk klaargemaakt, mijn zwakste lokomotief er op gezet, en ben gaan proefrijden met steeds meer wagons er achter, gelijk gecontroleerd wat er met de loc gebeurde ( motor), kwam uit op een lengte van 1 mtr maximaal, heb de helling voor zekerheid verkleind naar 4,5% dit gaat uitstekend. Met andere loc,s kan ik langere treinen maken, maar daar heb ik geen ruimte voor.
groet:
J.Kuipers
-
Verschilt het hellingspercentage in bogen van een radius van 356 mm? Ik heb maximaal 4% in mijn bogen maar ik heb nog geen testritten gemaakt. Dus anders komen mijn mooiste treinen er misschien niet doorheen.
-
Er zit verschil tussen 4% stijging in een boog of 4% stijging op een recht stuk.
In een boog heb je ook last van extra weerstand van de wielen, en hoe kleiner de straal hoe hoger de weerstand.
Een trein die net 4 wagons op het rechte stuk naar boven trekt zal het vermoedelijk niet redden in een boog.
-
Aan hellend spoor,
Zelf ben ik ook beginnend na mogelijk wel 40 jaar. Ik heb mij voorgenomen om pas in het najaar te beginnen en ben nu vele sites af aan het lopen en informatie aan het vergaren. Dit omdat er zoveel veranderd is en nieuw is momenteel dat je je het beste eerst kunt orienteren en internet is hier natuurlijke het beste medium voor. Ik hoop dan zoveel van anderen geleerd te hebben dat ik niet te grote fouten meer zal maken. Misschien een idee, want ook voor het maken van bergen, e.d is er veel info te vinden.
Mooie site's van collega's modelspoorders waar ik veel aan gehad heb zijn :
www.moddemeijer.nl www.floodland.nl
www.mijn-modelbaan.nl www.hansbakker.org
M.vr. gr. Jan