BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jermolai op 16 July 2021, 18:55:02
-
Hallo alllemaal,
Net als velen met mij heb ik de modelspoor hobby ook weer opgepakt.
Als 10-jarig jochie begonnen met een Fleischmann baantje en die destijds toch al wel flink uitgebreid.
Jarenlang heeft alles in dozen gezeten en door corona en verveling in de wintermaanden en regenachtige dagen een plan gemaakt om er weer eens iets moois van te maken. De kinderen worden ook wat groter waardoor je je handen wat meer vrij hebt ;D
Domme vragen bestaan niet zeggen ze, maar bij deze wellicht toch een: kun je loc's en wagonnen van verschillende merken gebruiken op een fleischmann baan ? Bij mij is de vraag vooral of er geen wielen vervangen moeten worden als je bv. een Lima loc op een Fleischmann wilt zetten ?
Ik heb redelijk door het forum gespit om hier een duidelijk antwoord op te krijgen, maar ik vond niet echt een 100% antwoord (of niet ver genoeg gezocht).
Voorts heb ik ook gelezen dat je hier en daar wielen moet vervangen ?
Is er iemand die mij hier een duidelijk antwoord op kan geven ?
Oh, en is er iemand met een goede tip/advies voor een goede modelspoor winkel in de buurt/dichtstbijzijnd van Almere ?
Alvast bedankt voor alle tips en adviezen (y)!
Groet,
Jermolai
-
Je kan alle merken door elkaar gebruiken mits je wel allemaal gelijkstroom of allemaal wisselstroom modellen gebruikt.
En uiteraard van de zelfde grootte dus h0 of n of z spoor etc.
Ik gebruik zelf lima, fleischmann, rivorossi, jouef, lsmodels, roco op 1 baan 24 treinstellen op 5 sporen met wachtsporen.
Enige probleem waar je tegenaan loopt is de verschillende snelheden en koppelingen maar dat is aan te passen.
-
Domme vragen bestaan niet ; Het is dom om niets te vragen heb ik geleerd
Analoge voeding:
Veel AC (wisselstroom) modellen (3 rail) hebben assen die geleiden en dus sluiting veroorzaken op de DC (2 rail) (gelijkspanning) systemen.
de assen zijn vervangbaar, maar bezint eer ge begint.
Digitale voeding:
DCC is op beide railsystemen toepasbaar, maar DDC modellen (loks) rijden niet op analoge voeding (AC en DC)
De assen-problematiek geldt ook hier afnhakelijk van je railsysteem (2 rail of 3 rail)
Ik had veel aan de encyclopedie van DNLS; Succes met lezen en opbouwen van je baan
-
De kern vind je terug in de encyclopedie.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Systemen (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Systemen)
Je Fleischmannbaan valt ongetwijfeld in de catagorie tweerail-gelijkstroom.
-
Het verschil met wissel- en gelijkstroom wist ik al, verder maakt dit het helemaal duidelijk :)
@henk: inderdaad ;)
Bedankt (y)!
Iemand overigens nog een tip voor een modelspoorwinkel ?
-
Dichtsbijzijnde winkels:
Modelbouwcentrum Hilversum
Modeltreincentrum (?) Amersfoort
Iets verder weg:
Bentink Apeldoorn
Kuijper's Utrecht
-
Zoals hierboven ook al gezegd: Fleischmann is in principe een 2-rail systeem. Je hebt ook een "3-rail systeem", dat is van oudsher Marklin, met van die metalen puntjes in het midden van de rails. Dit is de "derde rail" die de lok van stroom voorziet. Loks voor 3-rail systemen hebben daarvoor een zogenaamde sleper in het midden onder de lok.
In winkels wordt 2-rail meestal aangegeven met "gelijkstroom" of een "=" teken. Treinen voor 3-rail worden vaak aangegeven met "wisselstroom" of een "~" teken. Door het ontwikkelen van moderne digitale systemen (waarbij de loks een decoder hebben) gelden deze uitgangspunten eigenlijk niet helemaal meer, maar het zit er nu eenmaal ingebakken.
Wisselen van wielen kan voor twee redenen. Je kunt wagons of rijtuigen van 2-rail ook op 3-rail laten rijden en andersom, echter moet je dan in de winkel de wielen om laten wisselen. Wielen voor 3-rail maken kortsluiting op een 2-rail baan. E wielen voor 2-rail rijden niet zo goed op een 3-rail baan, dat heeft met maatvoering tussen de sporen te maken en de wielflenzen. Dit laatste kan ook een reden zijn om wielen te wisselen. Wielen van oude 2-rail modellen willen nog wel eens een stuk grover zijn dan tegenwoordig. Dan kan het gebeuren dat oude wagonnetjes bijvoorbeeld ratelend over de rails gaan. De flenzen raken dan tijdens het rijden de bevestigingen van de dwarsliggers.
Het omwisselen van de wielen van loks gaat meestal niet zo simpel omdat je ook naar de elektronica in de lok zelf moet kijken en de middensleper moet monteren of juist verwijderen.
Vr. groet, Martijn.
-
Welkom terug in de hobby.
Diverse Almeerse vrienden gaan ook wel naar Harlaar in Badhoevedorp.
Groeten,
Jelmer
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
-
Hi Jermolai,
Een welkom terug in onze hobby.
Veel plezier in je(onze) hobby.
groet
Harald