BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: ex44 op 15 July 2021, 21:45:08
-
Een kennis vertelde mij dat hij op een gedeelte van zijn baan afwisselend analoog en digitaal wilde gaan rijden. Via een schakelaar zouden dan beide 'stroomsoorten' afwisselend op het baangedeelte worden gezet.
Voor mijn gevoel is dit niet zo'n handige manier, omdat de kans bestaat dat beide 'stroomsoorten' met elkaar in contact kunnen komen (bijvoorbeeld door loks of wagens met interieurverlichting), waardoor de kans bestaat dat bijvoorbeeld (vooral) de digitale apparatuur beschadigd zou kunnen worden, maar zeker weten doe ik dat niet en ik ben nou ook weer niet direct zo'n expert om dat goed te kunnen beoordelen.
Vandaar dat ik dit 'probleem' hier maar eens in de groep gooi, in de hoop dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen.
Bij voorbaat dank!
-
Zelf ben ik geen voorstander van het mixen van systemen. Je haalt je een boel ellende op de hals die je kunt vermijden door bij één systeem te blijven.
Daarom gooi ik maar een tegenvraag in het spel: waar heb dat allemaal voor nodig?
-
Denk niet dat dat goed gaat.
Immers bij analoog rijden wissel je wel eens van rijrichting door simpelweg + en - te wisselen.
Dat geeft dan sluiting op je digitale systeem .
Ik zou er zeker niet aan beginnen.
-
Dat ben ik met je eens, Klaas, en toen de man mij zijn voornemen voorlegde heb ik het in eerste instantie ook afgeraden - of, als het dan toch moest zijn, er voor te zorgen dat beide systemen strikt, maar dan ook strikt, van elkaar gescheiden moeten blijven.
Het heb er allemaal voor nodig om met de loks die al van een decoder voorzien zijn digitaal te kunnen rijden (op een omschalbaar gedeelte van de baan) terwijl ook de loks zonder decoder (op de rest van de baan) in bedrijf kunnen blijven èn op het omschakelbare gedeelte kunnen rijden. Toen ik er op wees dat je met decoder-loks ook analoog kunt rijden was het tegenargument dat je dan met de digitale loks niet tegelijk, onafhankelijk van elkaar, op hetzelfde spoor zou kunnen rijden (hèt voordeel van digitale treinbesturing).
De vraag is dus eigenlijk: welke voorzieningen moeten er getroffen worden om het boven geschetste mogelijk te maken?
Ik zou er zeker niet aan beginnen.
Dat zou ik ook niet doen, maar de vraag was of het mogelijk is en zo ja, welke voorzieningen er dan getroffen moeten worden. Naar mijn idee moet je dan zorgen dat beide systemen strikt, maar dan ook strikt, van elkaar gescheiden moeten blijven.
-
Het is natuurlijk wel mogelijk, mits je beide baandelen op beide spoorstaven elektrisch van elkaar isoleert.
En je moet zorgen dat die scheiding niet door een voertuig overbrugd kan worden, hetzij door goed op te letten, hetzij door een beveiliging in te bouwen.
De simpelste beveiliging is tussen het analoge en digitale deel een meter spoor spanningsloos maken.
Een betere optie is naar mijn mening de hele baan ombouwen naar digitaal en met de digitale treinen gaan rijden. En dan geleidelijk de overige treinen ombouwen naar digitaal.
De niet omgebouwde blijven dan nog even in de doos.
-
... bij analoog rijden wissel je wel eens van rijrichting door simpelweg + en - te wisselen.
Dat geeft dan sluiting op je digitale systeem .
'Digitaal' werkt met wisselspanning, waarom zou 'analoog' +/- wisselen dan sluiting geven?
Je kunt de baan met een dubbelpolige schakelaar aansluiten op een digitale centrale en op een analoge regelaar. In de stand 'digitaal' dan wel alle analoge locs van de baan halen.
-
Verstandig: waarschijnlijk niet.
Zinvol: waarschijnlijk ook niet.
Met gevaar voor fouten: ja
Met gevaar voor schade: ja.
Maar het kan wel. Door bijvoorbeeld tussen het analoge en het digitale deel een baanvak te maken dat aan beide geschakeld kan worden.
Komt een trein uit het analoge deel, dan MOET dit baanvak op analoog staan. Nadat de trein stopgezet is, kan met een dubbelpolige schakelaar het baanvak op digitaal gezet worden. En andersom. Dit vereist een uiterste discipline en de voorzorg, dat de vertrekkende trein niet weer de verkeerde kant op rijdt, zodat de scheiding overbrugd wordt.
Een voorbeeld (maar dan met bovenleiding) was de scheiding in Venlo tussen de Nederlandse gelijkspanning en de Duitse wisselspanning..
Nogmaals: technisch kan het en is dat niet zo moeilijk. Maar gezien de menselijke factor zou ik het nooit doen.
Overigens bestond vroeger wel een module (Lenz) die dit mogelijk maakte, maar ik denk, dat het niet voor niks is dat die al lang niet meer verkrijgbaar is.
-
omdat je het risico loopt dat de gelijkspanning op het wisselspanningsdeel van het digitale systeem terecht komt.
de blokgolf die uit het digitale systeem komt is dan direct weg.
-
De niet omgebouwde blijven dan nog even in de doos.
Ik weet niet of dat bij alle DCC systemen kan, maar je kunt 1 analoge loc op een digitale baan laten rijden met adres 0.
-
Zo te zien is de strekking van de meeste antwoorden: het kàn wel, máár...
Een voorbeeld (maar dan met bovenleiding) was de scheiding in Venlo tussen de Nederlandse gelijkspanning en de Duitse wisselspanning..
Dat doet me er aan denken dat ook nog geopperd werd op de bovenleiding één pool van de digitale voeding èn één pool van de analoge spanning te zetten, waarbij dan op de ene railstaaf de tweede digtale pool gezet kon worden en op de andere railstaaf de tweede van de analoge. Dat leek me al helemaal geen goed idee...
Een analoge lok op adres 0... daar staat me ook vaag iets van bij. Kwestie van even uitproberen en je weet of dat (nog steeds) mogelijk is.
-
Ik weet niet of dat bij alle DCC systemen kan, maar je kunt 1 analoge loc op een digitale baan laten rijden met adres 0.
Dat zit in DCC al vanaf het begin ingebakken. De spanningsvorm van DCC is zo gekozen dat het aantal positieve pulsen altijd even groot is als het aantal negatieve. Het gelijkspanningsaandeel is daardoor nul. Maar door aan één kant pulsen te verlengen (zero-stretching) kun je een gelijkspanningsaandeel creëren waar een analoge loc op gaat rijden.
Maar, de motor in de analoge loc krijgt wel de volle digitale spanning voor zijn kiezen en daar zijn al veel motortjes door gesneuveld. Deze optie wordt dan ook niet meer gepropageerd.
Grappig genoeg heb ik dit idee gejat in mijn eigen systeem Permaloog. Voor meer info, klik op het wereldbolletje links.
-
Misschien dynamo een optie om beide systemen te combineren.
-
Op mijn redelijk grote en uitgebreide baan kan ik zowel analoog of digitaal rijden, gescheiden door een schakelsysteem met 4 dubbelpolige schakelaars.
Als ik het mezelf er moeilijk wil maken kan ik zelfs op een deel digitaal "binnenbaan" en op een deel analoog "buitenbaan" tegelijk rijden.
Dan vooraf alle overloopwissels wel even juist leggen tussen beide baangedeeltes.
De analoge locs kunnen gewoon blijven staan bij digitaal rijden, immers elke loc staat analoog op een uitgeschakeld stukje spoor.
Enige oplettendheid is wel nodig, maar dat is in het hele leven al een verstandige eigenschap.
-
Ik kom uit op de 'Z-schaltung', uit te voeren met dubbelpolige schakelaars/relais. Ieder blok/segment ontvangt zijn voeding van een toe te wijzen bron. Dit vereist wel de nodige discipline.
Tom
-
Misschien dynamo een optie om beide systemen te combineren.
Dit dus.
-
Bestaat toch al...dat dynamo gebeuren bv. Op Ameland jaren geleden een baan gezien ook met een dergelijk idee. In het kort: baanvakken maken. In een baanvak kan altijd maar 1 trein. Deze trein neemt zijn eigen soort rijstroom mee in het baanvak. Daar gerealiseerd met kasten vol relais maar kan denk ik ook wel met een paar mcu, arduino of zo. Succes
-
Dat werkt goed met Dinamo, omdat de computer de toewijzing analoog/digitaal regelt. Dinamo werkt ook niet zonder computer.
Als het niet de bedoeling is de complete aansturing te vervangen door Dinamo, dan kan het met de hand, maar dat leidt gemakkelijk tot fouten. Volgens mij is het grootste risico dat de analoge spanning op de uitgangen van de centrale komt te staan en de versterker kan daar vaak niet tegen.
Zelf heb ik één ovaal in het schaduwstation liggen waarop ik met een meerkeuzeschakelaar kan kiezen voor analoog of digitaal. Dit om de collectie modellen van voor 1970 zo nu en dan te kunnen laten rijden. Het ovaal heeft ook 2,5 mm rails. Analoog is alleen mogelijk als de overloopwissels recht staan, zodat overlopen niet mogelijk is. En ik zal nooit digitaal en analoog tegelijk rijden. Ik vind dat leuk voor één ovaal en dan soms. Dan is het ook goed te beveiligen. Voor de hele baan gaat dat niet lukken.
-
ik heb een kennis die heeft rondom 14 banen analoog met bij alle wissels de bruggetjes eruit (fleischmann)
en rondom sinds aan eental jaar 8 banen digitaal
hij heeft op de plek waar de stroom naar de banen gaat de bedding 1 rails lengte rood gemaakt analoog en blauw digitaal
reden teveel treinen analoog en steeds meer digitaal willen kopen maar analoog niet alles willen digitaliseren teveel en te duur
plus minus 300 treinen analoog namelijk
-
In het kort: baanvakken maken. In een baanvak kan altijd maar 1 trein.
Deze trein neemt zijn eigen soort rijstroom mee in het baanvak.
En neemt z'n eigen soort rijstroom ook mee naar het eerstvolgende baanvak.
Want 1 rijdende trein bevindt zich meestal in 2 baanvakken.
Op die manier combineer ik 2-rail en 3-rail, alleen rijdt bij mij alles op DC.
Op DCC had dan ook gekund, maar dat kostte me teveel schakelingen.
Met PC en/of arduino zijn schakelingen goedkoper én kleiner, én modulair én beter herbruikbaar.
Maar het gaat hier om het principe, lijkt me, het kan volledig beveiligd.
-
Iedereen bedankt voor de bijdragen, hier kan ik verder mee. (y)