BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 03 July 2021, 19:15:42

Titel: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: Peter Kleton op 03 July 2021, 19:15:42
Hallo,
Toevallig hoorde ik vanmorgen dat er een  TV uitzendnng was op NPO 2 vanmiddag over de haalbaarheid van deze lijn.
  Hier  zie je de uitzending :
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1072737-omrop-tip-spoorzoeken-naar-de-lelylijn

Er zou een soort ruil komen: Friesland zou in totaal ca 300.000 woningen ( dat is een derde van wat  de komende 10 jaar nodig is ) bouwen ergens langs het tracee, om zo voor voldoende reizigers te kunnen zorgen.
De reis ri Amsterdam is wel vlug, maar men moet ook nog verder ,de totale reistijd vanuit een woonwijk in b.v. Drachten (per fiets)  naar het station en dan met de trein naar Amsterdam en daar weer met  het OV of fiets weer verder duurt in zijn totaliteit gewoon te lang ,met kwam uit op tweemaal   anderhalf uur  is 3 uur per dag aan reistijd ; een forens wil eigenlijk niet meer dan twee keer 3 kwartier reizen.
Bovendien willen veel mensen uit de Randstad-steden helemaal niet naar het Noorden...
Ik zie het somber in. De lijn (Ik neem aan vanaf Lelystad) zou 6 tot 9 Miljard gaan kosten.
Wat denken jullie er van ?
Peter

# Admin: Mss moet dit ondereen ander onderwerp geplaatst worden ?
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: BrightonBelle op 15 December 2021, 15:21:53
Hier maar aangehaakt, als de mods anders willen horen we het wel.
Actueel in het regeer akkoord: Hij gaat er komen......
Eerst een douceurtje voor Zeeland, nu is het Noorden aan de beurt? (hier is sprake van meer dan een douceurtje ;D)

Grtz Gerard

PS; volgens NRC 'De Lelylijn moet aansluiten op internationale treinverbindingen naar het noorden van Duitsland'
Wordt de Wunderlinie alsnog dubbelsporig HSL ;D?
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: Bor de Wolf op 15 December 2021, 15:27:37
Wat denk je dat er eerder zal gebeuren, de val van Rutte 4 of de eerste paal in de grond voor die spoorlijn?    ;)

Bor
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: BrightonBelle op 15 December 2021, 15:29:55
Da's politiek, mag niet van Bert ;D

Gerard
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: Reinout van Rees op 15 December 2021, 17:16:05
Copy/pasta uit het regeeraccoord (PDF) (https://www.kabinetsformatie2021.nl/binaries/kabinetsformatie/documenten/publicaties/2021/12/15/coalitieakkoord-omzien-naar-elkaar-vooruitkijken-naar-de-toekomst/coalitieakkoord-2021-2025.pdf), pagina 14:

Citaat
We reserveren middelen om op termijn met medefinanciering vanuit de regio en uit Europese fondsen de Lelylijn te kunnen aanleggen. De komende periode werken we uit hoe de Lelylijn, in het kader van het Deltaplan voor het Noorden, kan bijdragen aan versterking van de economie van het Noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland.

Kennelijk wordt er al wel wat geld voor de aanleg in een potje gestopt, maar de komende periode (ik neem aan "regeerperiode") wordt het alleen spul op papier. Dus of er halverwege over een wissel gestruikeld wordt of dat het kabinet het stootblok netjes haalt hoort niet uit te maken: de eerste paal gaat pas bij Rutte 5 of 6 de grond in ;)

Reinout
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: BrightonBelle op 15 December 2021, 17:35:18
Hm, zo te horen zou ik de titel van dit draadje dan maar niet aanpassen.........
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: RodeDuivel op 15 December 2021, 17:49:52
Ik ben de aanstichter van het kwaad door de politieke discussie in de Telegraaf van 5 februari 2019 te starten als tegengeluid op het verkorten van de reistijd via het bestaande spoor.

Op basis van het voorkeurstracé langs de A7 en A6 is een bundeling van de huidige reizigersstromen vanuit Assen/Groningen en Leeuwarden niet mogelijk. Het principe van vleugeltrein wordt niet toegepast.

Een ander element dat in de visie ontbreekt is het realiseren van een verbindingsboog vanuit Almere op de spoorlijn Amsterdam - Utrecht. De realisatie van de verbindingsboog verkort de reistijd naar Utrecht CS met 25 tot 30 minuten.

De aantallen reizigers, die zijn voorzien in de studies, worden bij lange na niet gerealiseerd. De redenen zijn o.a. het loslaten van de bundeling van reizigersstromen, afzien van de verbindingsboog Flevolijn met traject Amsterdam - Utrecht en het toepassen van een frequentie van 1 intercity per uur vanaf Groningen en 1 per uur vanaf Leeuwarden. Ook de frequentie van de dienstregeling richting Utrecht wordt in de voorgenomen plannen gereduceerd naar 1 per uur.

Kortom de huidige plannen zijn de opmaat voor een nieuw infrastructuurdebacle.

Het alternatief dat er ligt maakt 4 intercity's per uur mogelijk richting Randstad (Utrecht/Amsterdam) en 4 treinen per uur vanaf Groningen/Leeuwarden - Zwolle in een starre dienstregeling. Uiteraard is er sprake van een bundeling van reizigersstromen door het tracé bij Heerenveen aan te laten sluiten op het bestaande tracé Leeuwarden - Zwolle en te laten afbuigen richting Lemmer. Hierdoor wordt het mogelijk om zogenaamde vleugeltreinen in te zetten op het tracé.

Binnenkort heb ik met een aantal gemeenteraadsfracties in de provincie Fryslan, Statenfractie en tweede kamer fractie van de PvdA overleg om te pleiten voor het plan dat een kostendekkende exploitatie mogelijk maakt op basis van een hoog frequente verbinding. Deze visie is al volledig uitgewerkt.

Wil
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: FreekH op 15 December 2021, 20:00:14
Deze visie is al volledig uitgewerkt.

Is deze visie al ergens te lezen? Ik ben er wel benieuwd naar!
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: kar op 15 December 2021, 20:08:29
Een ander element dat in de visie ontbreekt is het realiseren van een verbindingsboog vanuit Almere op de spoorlijn Amsterdam - Utrecht. De realisatie van de verbindingsboog verkort de reistijd naar Utrecht CS met 25 tot 30 minuten.
Puur uit interesse, wat bedoel je recies met een verbindingsboog vanuit Almere? Er is een verbindingsboog bij Duivendrecht richting Utrecht en er is een verbindingsboog vanuit Almere richting Hilversum(/Utrecht), maar ongetwijfeld heb je iets anders in gedachten?
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: RodeDuivel op 15 December 2021, 22:39:50
Het gaat om een plan van Ing. Arco Sierts. Arco heeft zich o.a. bij Alstom bezig gehouden met ERMTS. Met hem heb ik regelmatig klankbordsessies gehouden. Arco is op dit moment bezig met een promotieonderzoek aan de TU Delft op het gebied van spoorwegveiligheid. https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=11262

Daarnaast heb ik gesprekken gevoerd met Ir A. Janson over de impact van de frequentie van de dienstregeling op de groei van reizigersstromen. Daar heeft hij een beproefd model van gemaakt, die ook wordt gebruikt bij het adviseren van lagere overheden bij het maken van beleid in het OV.

Op basis van de uitgevoerde analyses van het beoogde traject langs de A7 en A6 in combinatie met het loslaten van de bundeling van de reizigersstromen vanuit Groningen/Assen en Leeuwarden hebben de conclusie getrokken dat de Lelylijn leidt tot een verslechtering van de bereikbaarheid van het noorden.

De lobbygroep van het VNO/NCW maakt gebruik van de expertise van Werkgroep spoor in Friesland.

De telegraaf heeft destijds op 5 februari 2019 geput uit mijn visiedocument in het artikel over de snelle spoorverbinding naar het noorden en mij ook geciteerd in het artikel. De aanleg van een snelle verbinding via de polder is namelijk voordeliger dan het verkorten van de reistijd over het bestaande spoor. Met behulp van een benchmark is door mij in 2018 berekend wat de te verwachten investeringssom zou zijn.

Wil
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: henk op 16 December 2021, 06:45:12
Maar goed, de kern is als volgt.
1. de politiek wil graag tientallen miljarden investeren in de toekomst van Nederland.
2. de politiek wil ook investeren buiten de Randstad om Nederland een beetje bij elkaar te houden.

Kortom, er is geld op zoek naar projecten. Dat op zich maakt de kans op het bouwen van de Lelylijn een stuk groter. De voorzichtige tekst uit het coalitieakkoord komt denk ik omdat het moet uitmonden in een megaproject waarin alles met alles wordt verbonden: vervoer, woningbouw, de energietransitie. Verder blijft de rentabiliteit van de Lelylijn omstreden. Het helpt denk ik niet als de voorstanders dan ook nog rollebollend over straat gaan.

Die verbinding rechtdoor naar het Amsterdam-Rijnkanaal zou ik niet te veel benadrukken. Ik voorzie tien jaar trammelant over een kwetsbaar landschap met een grote kans dat het niet doorgaat.

Wat is een vleugeltrein?
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: Martijn193 op 16 December 2021, 06:50:16
Volgens mij is dat het concept van splitsen en samenvoegen van treinen. De Rheingold 1983 had vleugeltjes.

Maar het zal aan het tijdstip liggen, ik snap ook niets van het betoog van Wil. Veel woorden iig, of mijn beperkte verstandelijke vermogens. Er zijn dus twee opties: opnieuw aanleggen of bestaand spoor gebruiken. Los van of de wens er is om te gaan forenzen: ons spoor is toch al zo vol?
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: Rick op 16 December 2021, 07:11:49
Wat is een vleugeltrein?
De IC's Groningen - Den Haag C en Leeuwarden - Rotterdam werden gecombineerd in Zwolle, reden samen naar Utrecht en splitsten daar weer voor de verschillende eindbestemmingen. Of vroeger op Amsterdam - Velsen IJmuiden Oost - IJmuiden/Alkmaar.
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: VFR op 16 December 2021, 10:19:20
En welk probleem lossen we hier nu mee op dan?

Op dit moment zie ik zelf maar twee "problemen":
1. Drachten heeft geen spooraansluiting (en andere tussenliggende dorpen).
2. Zwolle vormt een knelpunt omdat alle treinverkeer naar en van het Noorden daar langs moet. Een tweede route naar de rest van Nederland geeft meer flexibiliteit bij stremmingen in Zwolle.

Voor dat geld hoeft van mij die lijn er niet te komen. Zeker niet als er ook nog een echte krimp komt in Nederland.
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: bigboynl op 16 December 2021, 13:43:20
De telegraaf heeft destijds op 5 februari 2019 geput uit mijn visiedocument [...]

Waar kan ik dat visiedocument lezen?
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: RodeDuivel op 16 December 2021, 13:59:15
Op basis van mijn lidmaatschap in het verleden van de Werkgroep spoor in Friesland heb ik vastgesteld dat hun visie zich beperkt zich tot het belang van Leeuwarden en als dat ten koste gaat van de rest van het noorden dan is dat maar zo.

In 2017 zijn wij gestart met het uitwerken van de visie van een snelle spoorverbinding, waarbij ik de insteek had om geheel noord Nederland op een optimale wijze te ontsluiten. In 2018 heb ik alle betrokken fracties van de provinciale overheden, alsmede de raadsfracties van de betrokken gemeenten mijn visiedocument ter beschikking gesteld. Naar aanleiding met de proef verkorten reistijd via het bestaande spoor heb ik op zondag 3 februari 2019 contact gezocht met de redactie van de Telegraaf. Binnen 10 minuten werd ik teruggebeld door een van de redacteuren. Hij vroeg mij welke partijen er nog meer bezig waren met een snelle spoorverbinding. Ik had daarvoor al de nodige gesprekken gevoerd met diverse partijen in het noorden. Op basis van mijn visiedocument en de input van de verantwoordelijke wethouder van de gemeente Smallingerland en een raadslid van D66 gemeente NOP is het artikel tot stand gekomen.

Wat mij ook sterkte was de bijzonder lovende reactie van de 2e Kamerfractie van de PvdA in de persoon van Henk Nijboer en William Moorlag. Deze noemden mijn visiedocument bijzonder goed doordacht en hebben het als zodanig ook geadopteerd voor het verkiezingsprogramma.

Wil
Titel: Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
Bericht door: Hendrik Jan op 16 December 2021, 15:16:54
Dank voor je reactie, Wil.

Neem je momenteel nog deel aan overleggen over de Lelylijn?
En in welke hoedanigheid?

Groeten
Hendrik Jan