BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Berttrein op 03 July 2021, 17:09:12
-
Hallo allemaal,
Ik heb een Piko Lineas G1206 aangekocht. ESU DECODER (locpilot5) ingebouwd. Nu heeft de loc bij eerste rijstap direct een hoge snelheid. Ook bij het ijken in koploper gaf hij voor de 1e drie rijstappen 47 km aan. Wie kan mij helpen om de rijstappen weer normaal te krijgen?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Met vriendelijke groet, Bert
-
Hallo Bert,
Goed om eens een stappenplannetje op te stellen voor deze ondeugd. ;)
0. in het geval van een vreemde decoder reactie, altijd eerst decoder resetten CV 8 = 8
1. ik zou eerst CV2 (startspanning) op 1 zetten. Dat zorgt ervoor dat de decoder zo laag mogelijk begint met aansturen.
2. Als dat niet helpt kan je de instellingen uit de ESU handleiding nemen, paragraaf 11.1.2.5. Die geeft aansturingstips.
3. Als ook dat niet helpt, kan je proberen de lok te testen zonder decoder en kijken hoe langzaam de motor kan draaien op een simpele gelijkspanning. Als hij ook DAN nog zeer snel opstart heb je een motor / overbrenging die niet geschikt is voor lage snelheden. Doet hij het goed, dan is de decoder kapot.
4. Kijk of de overbrenging genoeg gesmeerd is. Bij te weinig EN te veel smeermiddel remt de overbrenging zo veel dat alleen een hogere spanning de motor kan laten draaien, wat meteen resulteert in een hogere snelheid.
5. Helpt dat ook dan moet je kijken op welke spanning je motor - NIET UITBOUWEN - analoog begint te draaien. Is die zeer hoog heb je misschien een defecte motor.
Ik hoop dat je met deze tips wat kan.
-
sander moet cv 2 niet cv 3 zijn (Ik heb lenz en uhlen brock) en dan is cv3 de anfahr spanning
-
Deze ondeugd ? Dit stuk ongeluk.
Vanaf de eerste uitgave is het een crime om dit type loc een klein beetje fatsoen aan te leren. En de eerste uitgave is al behoorlijk lang geleden.
Maar misschien zijn de decoders beter geworden om dit soort probleemgevallen aan te sturen. Destijds na diverse merken uitgekomen op een Zimo MX64 (bestaat nu niet meer) waarmee een enigszins acceptabel rijgedrag in de lage snelheden te bereiken was. Maar nog steeds niet fraai.
Algemeen probleem bij deze loc is, dat de vertraging van motor naar wielen te klein is, dus dat die 500 km. per uur wil rijden op normale volle spanning. Dus bij de laagste spanning waarbij die gaat rijden, rijdt die nog steeds veel te hard, voor ons begrip met digitale aansturing.
Veel prutsen, veel proberen, en de ene soort decoder is de andere niet, dus: don't blame de winkelier. Is gewoon een rotding. Succes.
-
Dank voor jullie reacties!
Cv8 aanpassen en cv 2 helpen helaas niet.
Ik ga de tabel maar eens volgen. Daar moet ik even de tijd voor nemen. Hopelijk ligt het niet aan de loc zelf. Is toch een nieuwe uitgave van Piko.
Ik houd jullie op de hoogte al kan het even duren!
Met vriendelijke groet, Bert
-
Nieuwe uitgave op een oud onderstel. Is volgens mij ook uit de Junior serie, of heet dat anders?
Dit euvel is destijds (meer dan 10 jaar geleden ) ook aan Piko doorgegeven en helaas hebben ze daar niks aan willen doen.
-
Cv8 aanpassen en cv 2 helpen helaas niet.
Dat klopt Bert. Aan een reset heb je niets en CV2 staat doorgaans op waarde 3 dus is al laag.
Ik zou beginnen met de maximum snelheid eens flink terug te schroeven, dan gaat de snelheid van stap 1 ook flink omlaag. Bijvoorbeeld CV5 (max) naar 100 en CV6 (gemiddeld) naar 30 en dan eens zien. En als het moet kun je nog lager.
Gr, Ben.
-
Hallo Bert,
Als je bij cv 54 de waarde 0 programmeert,en dan op f1 drukt,regelt de loc zijn motormanagement zelf. Maar opgelet de loc gaat er als een speer van door zorg dat hij genoegruimte heeft. Hij gaat op de hoogste snelheid er van door maar regelt zich zelf.
Groeten
Marcel
-
Zal bij dit type loc, met deze grote logge motoren, niet veel uitmaken.
Enige "simpele" oplossing zou wat mij betreft zijn, er uit met die ESU en een Uhlenbrock inprikken.
Rijdt dan ineens als een zonnetje....
-
Bonaza, je vergeet een vangnet bij te leveren. Of een heel lang recht stuk rail. Want wat je normaal "als een speer" noemt is bij deze loc enige malen erger.
Ik herinner me, dat we, ten einde raad, gemeten hebben wat de minimale spanning was waarbij de motor ging draaien, gelijkstroom. Daarna hebben we de motor, overgezet naar digitaal, minimaal draaiend gekregen, dwz bijna pool voor pool draaiend, dus schoksgewijs, maar dan wel met een beduidende sprong per draaiing. Dus de meest minimale snelheid was al veel te hoog en totaal schokkerig. Dat is door instellingsveranderingen wel wat verbeterd, maar het bleef bij een veel te snelle minimale snelheid. Maar daarboven was het dan in ieder geval acceptabel, dat was het tot dan toe ook nog niet.
Het zou best kunnen, dat met bepaalde typen Ühlenbrock wel een beter resultaat te bereiken is. Destijds werkte Piko immers samen met die firma, op digitaal gebied. Dan hoop ik alleen, dat die eigenschappen niet verloren zijn gegaan in de technische ontwikkelingen bij Ühlenbrock. Ik denk, dat het dan met name het rijgedrag is in de laagste snelheidsstappen, maar ik betwijfel of je de minimumsnelheid omlaag krijgt. Deze mechanische tekortkoming is niet digitaal op te lossen.
-
Zelfs die te hoge maximale snelheid was daarmee af te regelen Veroniek.
Heb mijn G1206 netjes op 120 kunnen afregelen toen.
-
Ik heb het niet over een te hoge maximum snelheid, maar over een niet of slecht in te stellen minimumsnelheid. Voor de methode van Bonaza zou ik dus eerst de maximumsnelheid op 120 moeten zetten, bedoel je dat ? En werkt die test dan nog wel ?
Als ik een andere loc kan laten kruipen, ook een TGV of ICE, maar een loc die maximaal 120 km/u kan alleen met 25 km/u kan laten vertrekken, dan lijkt me dat erg storend.
En hoe hard rijdt jouw 1206 weg in stand 1 met de Ühlenbrock ?
-
Heb de ijking van alle drie mijn G1206 er eens even bijgepakt.
Gezien dat ik er nog eentje een keer moet aanpakken, aangezien die met 13km/h start.
De andere twee beginnen met 2 en 3 km/h te rijden.
Deze twee bouwen dit dan ook mooi op tot een 30 km/h op stap 15/16.
Het kan dus wel degelijk met een uhlenbrock.
Uit de CV-waardes blijkt dat die ene lok die harder start ook wel een ander type Uhlenbrock heeft dan de andere twee.
-
Dan zou je kunnen uitlezen of kijken welke types je hebt en dat doorgeven, met instellingen. Dan is niet alleen Bert geholpen, maar weten wij op het forum ook hoe het zit.
Bij voorbaat dank (y)
-
Hallo
Hou er ook even rekening mee dat er een serie bestaat met slechte motoren. Een te sterk magneetveld waardoor langzaam rijden uitgesloten is. (Rastmotor).
Enige remedie is dan de motor te vervangen.
Bart
-
Ik heb toevallig net een HUSA G1206 gehad die inderdaad stotterde.
Standje 1, racewagen, stand 2 rustig kruipen., terug naar stand 1, racewagen, dat is dus geen rijden zo. Dus gingen we naar wat decoders kijken :
ESU 3.5 : geen verbetering
ESU 4.0 : geen verbetering
Uhlenbrock : geen verbetering
Kuehn : enige verbetering, maar nog niet super.
Mooie rijeigenschappen : Uhlenbrock 76320....
Ja we snappen het nog niet, maar het is wel zo.
-
Hallo,
Mijn Pico Lineas G1206 doet het voortreffelijk na de voorgestelde ingreep van enkele draadjes hoger. Bij mij is hij voorzien van een ESU locpilot 4.0.
Ik heb nog enkele kleine aanpassingen moeten doen om het schokkerig gedrag te verbeteren. Als je het volledige relaas willezen kan je dit vinden op een collega forum (start met een 3).
Succes
Marcel
-
Dan zou je kunnen uitlezen of kijken welke types je hebt en dat doorgeven, met instellingen. Dan is niet alleen Bert geholpen, maar weten wij op het forum ook hoe het zit.
Bij voorbaat dank (y)
Veroniek,
Dat heb ik opgeslagen in een bestand, was dus niet zo heel lastig, het herleiden van de types wel, ene type is 52, andere is 1. Voor beide typen heb ik echter een goede uitlezing. Het ligt dus meer aan het opnieuw onder de loep nemen van de te hard rijdende loc.