BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: VAM65 op 03 July 2021, 11:16:15

Titel: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
Bericht door: VAM65 op 03 July 2021, 11:16:15
Beste allen,

Onlangs liet ik mijn Heris NS stoomverwarmingswagen weer eens meerijden in een trein op onze clubbaan. Na een probleemloze rit, stak ik de trein achteruit op een gebogen(!) rangeerspoor ten einde de wagons een voor een van de baan te kunnen nemen. Toen viel mij op dat de koppelboom niet meer in de middenpositie zat, maar vastzat in een van de hoeken. Met dank aan de beschrijving van Len de Vries (RM 273) na heel veel moeite de wagon opengemaakt, en de koppelboom weer teruggezet onder de zwarte nokjes/lipjes (zie rode cirkels). Daarna even met de hand de rangeerbeweging nagedaan, en inderdaad, als de koppelboom te ver in een van de 2 hoeken (groene pijlen) terecht komt, dan schiet het uiteinde van de koppelboom uit de tegenovergelegen hoek (zie rode pijlen) uit zijn houder.
Herkent iemand dit probleem, en weet hij/zij er een oplossing voor? Dank!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2215-kopie-60e02a9cc31f8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2215-kopie-60e02a9cc31f8.jpg)


Titel: Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
Bericht door: TonM op 03 July 2021, 12:30:11
Dat probleem ken ik niet uit eigen ervaring. Als ik jouw beschrijving lees, lijkt het te ontstaan door de combinatie van een grote uitslag en een kracht op de koppelboom die naar het midden van de wagen is gericht. Oftewel een duwkracht in plaats van de trekkracht waarvoor de koppelboom is bedoeld.

Een paar suggesties voor een oplossing:
1e Zorg dat de koppelboom niet te ver kan uitslaan, bijvoorbeeld door een stukje styreen strip in de hoeken te plakken (ongeveer bij de groene pijlen). Wel kijken of alles dan nog in elkaar past. Gevolg is wel dat je de minimum boogstraal daarmee beperkt.
2e Lijm een dun plaatje in de open ruimte van binnenste hoeken (rode cirkels), waarmee je a.h.w. de L-vorm opvult. Het uiteinde van de koppelboom zit dan beter opgesloten.
3e Accepteer de beperking en zet de wagen niet meer geduwd op dat stuk spoor of in een andere krappe boog.

Grtz, Ton
Titel: Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
Bericht door: 008200 op 03 July 2021, 13:16:24
Ditzelfde probleem heb ik lang geleden gehad met een andere Belgische-personenwagon
 in de Benelux trek-duw stam ( ook van Heris).
Daar liep de schaar ook vast, omdat de opsluiting tussen wagonbodem en het interieur teveel ruimte bood.
Ik heb dat toen opgelost door een dun stukje plastic plaat op de
 hoekjes te lijmen waardoor de schaar beter opgesloten blijft en niet meer vastloopt.
Let op waar wel en waar geen lijm mag komen!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kortkoppelmechaniek-Heris-Benelux-trek-duw-60e046b76ce44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kortkoppelmechaniek-Heris-Benelux-trek-duw-60e046b76ce44.jpg)
François
Titel: Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
Bericht door: roco op 03 July 2021, 13:58:55
verwijderd

Titel: Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
Bericht door: 008200 op 03 July 2021, 15:35:30
Het is blijkbaar  zo dat de hele schaar bij duwen in bogen iets kantelt, waardoor een uiteinde boven het lipje in de hoek komt en de boel scheef vast komt te zitten. Mogelijk dat dat kantelen bij gebruik van een wat meer starre kortkoppeling niet of minder optreedt. De remedie met kleine opzetplaatjes  is wat goedkoper toe te passen, maar vereist wel dat je het rijtuig opereert. De koppeling vervangen is wat duurder, maar makkelijker toepasbaar.
François
Titel: Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
Bericht door: Jeroen Water op 03 July 2021, 19:35:40
Ik heb dit ook gehad bij mijn twee Heris NMBS I4’n in de oude Benelux trekduw stam. Ik heb veel geprobeerd, maar een echt effectieve oplossing was om de kortkoppelmechanieken te vervangen door Symoba mechanieken. Nooit meer gedoe gehad.

Jeroen
Titel: Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
Bericht door: Forever Rocofan op 03 July 2021, 19:41:13
Hoi Jeroen,

Ik hoop voor jou dat je " nooit meer gedoe hebt gehad " na het plaatsen van Symoba's

" Nooit meer geen gedoe " is niet best......

Vriendelijke groet Ruud B.
Titel: Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
Bericht door: Jeroen Water op 03 July 2021, 21:18:09
 ;D ;D Zo beter?

Jeroen
Titel: Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
Bericht door: VvKan op 03 July 2021, 21:41:34
Modellen uit die tijd (!), zowel van Heris als LSmodels (toen nog samen met Heris) als Sachsenmodelle (later Tillig) hadden vaak 2 problemen met de kortkoppelingen, bij duwen.  Sommige problemen traden echter ook al op als een getrokken trein uit de bocht weer in een recht stuk kwam, doordat het kortkoppelmechaniek "scheef" schoot en daardoor klem kwam te zitten.
Dat "scheef" kon op 2 manieren:
- de kortkoppelboom zat niet goed opgesloten, waardoor de kant die terug moest tegen de zijgeleiding omhoog sprong en de boom dus tussen chassis en (meestal) binneninrichting van de wagen klem kwam te zitten. Of aan de onderkant van een goederenwagon scheef naar beneden hing
- omdat de zijgeleiding kort is en geen cirkelvorm heeft, dus doordat de koppelboom niet goed naar de zijkant opgesloten zit, kon de boom na de bocht naar de zijkant opschuiven, nog voordat die in de zijgeleiding kwam.
 Dus de koppelboom liep spaak bij de aangegeven rode pijlen, de ene keer door omhoogschieten, de andere door er tegenaan te lopen.

Tegen het omhoogschieten is een heel dun plaatje erop lijmen genoeg.  Dan kun je daarna de boom alleen niet meer zo goed vervangen, indien nodig.  (Bij latere uitvoeringen is wel een plaatje gemonteerd of sloot de boel beter aan op het interieur)
Tegen het stroppen aan de zijkant:  de rechte stukjes, waar de koppelboom tussenzit, verlengen of  zelfs een cirkelvorm geven.  Nadeel:  vervangen koppelboom kan dan alleen nog van bovenaf.  Immers, je kunt hem niet meer naar voren eruit trekken.

Afhankelijk van de precieze uitvoering van een wagen kun je kijken welke mogelijkheden toepasbaar zijn.   En misschien is dan totale vervanging nog wel een betere optie, als je toch al bezig bent.  Maar ook dat moet maar net kunnen.
Titel: Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
Bericht door: VAM65 op 04 July 2021, 09:57:29
Dank voor alle suggesties. Ik ga de draaistellen eronder zetten, en zal dan nog eens de achteruitrijmanoeuvre (mooi woord voor galgje) uitvoeren, en kijken wat er precies gebeurt / fout gaat. Ik heb al wat zitten spelen met een stripje styreen, door die even te plaatsen en met mijn duim vast te houden, en mijn eerste inschatting is dat ik 2 van de genoemde oplossingen ga combineren (zie rode en groene lijnen). De groene strips zorgen ervoor dat de boom niet te ver naar links en rechts kan uitslaan, en de rode houdt hem horizontaal gezien in toom, omdat daar dan het uiteinde van de T-vorm mooi onder zit.

Van de L-vormige hoeken moet ik volgens mij afblijven, omdat het veertje dan bijvoorbeeld niet onder het stripje door kan. Die hoeken zijn sowieso lastig te bewerken, omdat ze namelijk uit 2 hoogtes/diktes opgebouwd zijn. Afijn, to be continued.....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2215-kopie-2-60e1697cac187.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2215-kopie-2-60e1697cac187.jpg)


   
Titel: Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
Bericht door: VvKan op 04 July 2021, 11:12:25
Heel goed, hoop dat het afdoende is, is het zeker tegen het omhoog komen van de boom.
Je zou eens kunnen kijken of, als de koppeling maximaal schuin staat, de achterkant van de boom (andere draaipunt) vóór de L vorm uitkomt.  Dat was bij mij probleem 2.
Dan zou je kunnen overwegen de L vorm een wat langer pootje te geven, dus door te trekken naar de rode streep.  Dan kan die naar de zijkant niet meer scheef weggeduwd worden.   Minuscuul stukje styreen.
Titel: Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
Bericht door: VAM65 op 11 July 2021, 12:36:37
Nou, die achteruitrijmanoeuvre leerde mij zonet dat een oplossing met stripjes hem niet gaat worden. Die bomen hebben namelijk de neiging een behoorlijk zelfstandig leven te leiden. Ik heb ze daarom (net als Jeroen Water) aan beide kanten van het rijtuig "gerooid", en uit mijn bak met onderdelen 2 Symoba's opgevist en die eronder geplakt.