BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: HuubvG op 02 July 2021, 14:16:40

Titel: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: HuubvG op 02 July 2021, 14:16:40
Ik heb via MP een trafo bemachtigd zoals ooit mijn eerste was. Gewoon uit nostalgie. De originele is bij op kamers wonen ontvreemd. Ik heb nu wel Fleischmann trafo's, maar vind het leuk een baantje na te maken met de eerste treinen, rails, trafo.

Nu sloot ik deze aan en wat direct opviel: het zoemen is harder en de rode lamp brandt feller. Ook de motor zal meer spanning krijgen en met een nog grotere schok wegrijden. Vandaar mijn vraag. Is er iets dat de spanning van nu, 230 Volt, omlaag kan brengen naar 220V?
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: VvKan op 02 July 2021, 14:38:24
Ja.   Misschien kan dat nu ook electronisch, maar vroeger ging dat met een Variac.
Daar kun je je bij voorstellen een trafo met een ingaande spanning en een uitgaande spanning, afhankelijk van de stand van een draaiwiel met een sleper, die over de wikkelingen aan de buitenkant ging.
Daar kon je eigenlijk praktisch vanaf Nul tot het maximaal bereikbare voltage mee instellen.  Dus in jouw geval:  230 aan de ingang, Variac iets terugregelen en er komt 220 uit.

Maar je kunt ook overwegen het lampje van een weerstand te voorzien (anders gaat het ook sneller doorbranden)  en de gelijkstroomuitgang met wat electronica terug te regelen naar het door jou gewenste Voltage.   Hoe?   Daar zijn de  electronica deskundigen voor.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: zuylen op 02 July 2021, 14:53:23
Ik zou me om die 10 volt meer niet druk maken. Vanaf vroeger (jaren 50) waren alle apparaten al gemaakt voor een spanning van ca 250 volt. Want de spanning uit de centrale slingert tussen de 200 en 250 volt. Bij grotere belasting van het net zal de spanning iets dalen. Maar als het net minder belasting heeft kan de spanning hoger worden. Aangezien een centrale altijd een minimale belasting moet hebben, doen ze nog weleens 's middags (lage belasting rond die tijd) de straatverlichting aan. En voor de uitgangsspanning van jouw Temsi trafo scheelt het nauwelijks.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: locofiel op 02 July 2021, 15:08:26
Huub,

Het doorbranden van het lampje zal snel gaan.
Openmaken van de trafo is zonde. Houd eventuele weerstanden buiten de trafo (voor het smoelen)
Maak bijvoorbeeld een verlengsnoer met daarin een zware weerstand (je moet 10 V en een stroomsterkte van max 5 A verwerken).
Dit spul uit het zicht en rijden met de Nostalgie  (y)

Gr,

Dirk
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 July 2021, 16:26:06
Nergens voor nodig om iets aan die trafo te rommelen. Vroeger hadden we 220 volt, maar daar zat een variatie op van 10%. De maximale spanning kon dus 242 volt worden. Nu is het 230V met een maximale bovengrens van +6%, dat is ook ongeveer 242 volt. Niks aan de hand dus.

Die spanning komt overigens uit de wijktrafo, niet rechtstreeks uit de centrale.
De centrale levert een veel hogere spanning, b.v. 20 kilovolt. Dat wordt eerst opgetransformeerd naar 150 kV en in een onderstation weer terug naar 10 kV. En in de wijktrafo naar 230 volt.

En je moet zeker geen weerstand in het snoer opnemen, dat is echt een heel fout advies.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: 1200blauw op 02 July 2021, 16:53:04
Ik heb hier naar volle tevredenheid nog steeds een Temsi wisselstroomtransformator uit 1970 in gebruik. Daarop rijden mijn Märklin-locs uit en sinds die tijd nog steeds naar volle tevredenheid. Daar heb ik niets voor hoeven doen. Ik zou dus het advies van Klaas opvolgen en er net als ik gewoon mee aan de slag gaan.
Volledigheidshalve zeg ik erbij dat fabrikanten afraden deze trafo's te gebruiken in combinatie met materieel waarin een decoder is ingebouwd. Met ècht analoge locs gaat het echter gewoon prima. Het zoemen is overigens normaal. Dat doet de mijne ook. Voor mij is dat een teken dat hij het doet ;) De rode lamp is mij mijn exemplaar helaas hemelen. Dat stoort me onvoldoende om 'm te vervangen.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: MartinH0 op 02 July 2021, 18:13:44
Want de spanning uit de centrale slingert tussen de 200 en 250 volt.

Sorry maar dit is zo'n onzin dat het zeer doet  >:(
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: HuubvG op 02 July 2021, 18:17:19
Haha ik heb geen idee maar het lijkt me sterkstroom...

Bedankt allen voor de antwoorden, maar kennelijk heb ik in mijn eerste bericht niet goed duidelijk gemaakt waaróm ik een lagere ingangsspanning zou willen. Ik weet echt wel dat deze het zo ook doet en zelfs al zou het om 240V gaan, zou hij het vast ook nog naar behoren doen. De redenen:

1 hij maakt teveel lawaai nu, het gezoem is luider dan met minder spanning

2 het rode lampje is te fel, en met minder voltage zou dat lampje minder fel branden, dus minder storend ook en het zou langer meegaan

3 De treinen krijgen bij zo'n trafo normaal om te starten al zo'n 3V of meer zelfs, en dat wordt nu nóg meer, dus rijdt het nog meer met een schok weg. Bovendien wordt de max snelheid ook hoger, en beter zou dat juist minder snel moeten zijn

Vandaar dat ik het nog niet opgeef. Moeilijke dingen uithalen hoeft idd niet, dan kan ik hem net zo goed zo gebruiken, maar het idee van VvdKan wil ik nog wel bekijken:

Ja.   Misschien kan dat nu ook electronisch, maar vroeger ging dat met een Variac.
Daar kun je je bij voorstellen een trafo met een ingaande spanning en een uitgaande spanning, afhankelijk van de stand van een draaiwiel met een sleper, die over de wikkelingen aan de buitenkant ging.
Daar kon je eigenlijk praktisch vanaf Nul tot het maximaal bereikbare voltage mee instellen.  Dus in jouw geval:  230 aan de ingang, Variac iets terugregelen en er komt 220 uit.

Ik zou dan wel eens willen kijken wat die doet bij minder spanning, bijv. 200V of minder. Gewoon wat experimenteren, maar inderdaad, zo spannend is het allemaal niet.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: 1200blauw op 02 July 2021, 18:52:46
1 hij maakt teveel lawaai nu, het gezoem is luider dan met minder spanning

Ik ervaar dat niet als verontrustend en dat is het ook niet volgens mij.

2 het rode lampje is te fel, en met minder voltage zou dat lampje minder fel branden, dus minder storend ook en het zou langer meegaan

Marginaal denk ik, maar je hebt misschien wel gelijk. Die van mij is iig kaduuk.

3 De treinen krijgen bij zo'n trafo normaal om te starten al zo'n 3V of meer zelfs, en dat wordt nu nóg meer, dus rijdt het nog meer met een schok weg. Bovendien wordt de max snelheid ook hoger, en beter zou dat juist minder snel moeten zijn

Van 220V naar 230V:
(230V/220V)x100=104,5%

Aan de uitgang vertaalt 3V zich dat dus in een toename van:
3V x 1,045 = 3,13V

Ik denk dat je dat verschil wel kunt verwaarlozen.

Voor de maximum snelheid van je trein kun je de trafo gewoon iets minder open draaien, dan gaat 'ie minder hard.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 July 2021, 19:24:21
1 hij maakt teveel lawaai nu, het gezoem is luider dan met minder spanning
Ben ik wel benieuwd hoe je dat hebt vastgesteld.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: Fritsprt op 02 July 2021, 20:01:57
2 het rode lampje is te fel, en met minder voltage zou dat lampje minder fel branden, dus minder storend ook en het zou langer meegaan

Bij 220V brandt het lampje op 12V en nu bij 230V op 12,5V. Dat zie je echt niet in felheid.

Volgens mij hebben anderen reeds op je andere punten gereageert. Ik zou er lekker niets aan doen. Is ook nostalgie, zo'n brommende Temsi trafo.

Gr. Frits
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: Reinier Z. op 02 July 2021, 20:19:06
Op een andere ondergrond zetten kan ook aanzienlijk helpen tegen het gebrom.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: HuubvG op 02 July 2021, 23:11:19
Het was maar een vraagje hoor,  :) Ik ga het fijn zo laten.  (y)

Goeie vraag van Klaas Zondervan. Toen ik hem aansloot was het eerste dat me opviel het geluid. Ik was hem al zo'n 45 jaar kwijt, dus vooral in mijn herinnering zoemde hij vroeger minder luid.

Het lampje deed het niet, het was losgetrild tijdens transport neem ik aan. Trafo opengemaakt, nog lekker ouderwets met platte schroevendraaier en het lampje vastgedraaid. Dacht dat dat vroeger ook minder fel brandde, maar ook dat kan tussen mijn oren (ogen in dit geval) zitten.

Hij leek me zelfs groter dan vroeger, maar omdat de Fleischmann trafo's veel kleiner zijn, was ik vergeten dat het ding zo groot was.

En verder, ik heb trafo's genoeg, deze zal ik niet gaan gebruiken waarschijnlijk, maar goed bewaren als een onbruikbaar ding met emotionele waarde.

Nogmaals dankjewel allen.  :)
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: RobGood op 03 July 2021, 08:17:11
Een leuke vraag, met het antwoord direct in de vraag. Een trafo transformeert een electrisch spanningsverschil omhoog of omlaag. Dus een trafo is de oplossing.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 July 2021, 10:54:47
Het geluid van een trafo kan verschillen per exemplaar. Zeker die oude dingen met een metalen behuizing konden lekker staan resoneren. Soms kan je het beïnvloeden door de kast iets te verwringen.

Die metalen dingen mogen niet meer verkocht worden, maar op de tweedehandsmarkt wemelt het er nog van. Ik heb zelf voor testdoeleinden nog zo'n oude metalen Trix trafo. Daar heb ik een nieuw snoer aan gezet met aardleiding, puur voor de veiligheid.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: Pauldg op 03 July 2021, 11:20:33
Ik heb op een audioforum wel eens gelezen dat iemand een klein 12 volt trafo'tje van 1A op de primaire wikkeling bijschakelt in tegenfase zodat het uiteindelijk weer precies goed is. Ik weet niet precies hoe en wat, maar dat kan Klaas vast wel uitleggen.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: Peter Kleton op 03 July 2021, 14:25:43
Aardig bedacht ,maar ik zou het wel uit mijn hoofd laten, maar ik vind het prutswerk.   :police:
 Peter
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 July 2021, 16:14:48
Ik weet niet precies hoe en wat, maar dat kan Klaas vast wel uitleggen.
Ik kan het wel uitleggen, maar dat ga ik niet doen. Zoals Peter zegt, het is prutswerk en dat moet je niet doen.
Het is ook nergens voor nodig, die trafo doet het nog gewoon op de hedendaagse spanning.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: Peter Kleton op 03 July 2021, 16:27:34
Ik heb geprobeerd te begrijpen wat er gebeurt:
De EMK  (De Electro Motorische Kracht mss een oude benaming ?) van de hoofdwikkeling wordt tegen gewerkt door de lagere EMK  uit de hulptrafo.
De totale EMK is dus lager.
Maar de stroom door  de hulpwikkeling loopt tegengesteld   aan de polariteit van de EMK  in die wikkeling!  ;D
Lijkt mij niet prettig voor de hulptrafo.
Of is er nog meer raars aan de hand ?  ???
Peter
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: HuubvG op 03 July 2021, 16:59:55
Als ik vroeger wat beter mijn best had gedaan op de LTS electro, had ik de vraag niet gesteld en had ik het wellicht zelf een keer uitgeprobeerd.
Was er een plug-en-play apparaatje dat ik er tussen kon zetten en was dat voor weinig te koop, dan had ik dat hierboven in één van jullie antwoorden wel vernomen.  :)
Maar ik weet genoeg; mooi zo laten en niks meer aan doen.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: HuubvG op 27 April 2024, 07:40:45
Nog een draadje over de oude metalen trafo's gebruiken (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111210.0). De titel daarvan is wat algemener, misschien dat er daarom veel meer reacties op zijn gekomen. Voor elk wat wils en ter lering en (voor mij althans) vermaak.

Mijn eigen oude metalen Temsi trafo ga ik nu gebruiken om de PWM regelaar in te bouwen. De hendel om de rijrichting om te schakelen komt hier mooi van pas. En van luid gezoem zal geen sprake meer zijn.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: HuubvG op 18 May 2024, 13:03:02
De andere discussie is gesloten (de spanningen liep te hoog op...) vandaar hier in mijn eigen draadje nog een aanvulling.

Sinds gisteren heb ik een digitale spanningsmeter voor in het stopcontact, om mijn vermoeden te bevestigen dat het in mijn huis (met zonnepanelen) wel hoger op kan lopen dan 230V.

Het begon met 233V. Lager is de uitslag niet geweest. Wel hoger, tot zojuist 243 volt.

Ik weet zeker dat het zoemen van de oude Temsi nu luider is dan vroeger, 1950er jaren, maar dat terzijde. Ik ga toch de PBM inbouwen, plus een nieuwe, stillere voeding daarvoor. Ruimte genoeg.

Nog wat voorbeelden buiten het onderwerp waarmee ik in mijn huis te kampen heb, met deze hogere spanning:

1
Mijn elektrische oven voor 220 V ging een tijdje geleden stuk. Het begon met te heet worden op één plek, even later brandde die door. Nu heb ik een vervanger, die doet het wel, maar ook een oude 220er. Die begint nu ook al met op één plek te warm te worden, waardoor de producten op die plek te bruin gebakken worden. Zeker is dat ook deze gaat doorbranden, de vraag is wanneer. Ik ben al aan het sparen/uitkijken naar een nieuwe, die voor 240 V gemaakt is.

2
Twee lijmpistolen a 220 V deden het in mijn vorige woning normaal, nu lopen ze leeg aan beide kanten, onbruikbaar, weggegooid. Een nieuwe gekocht van 220 - 240 V en die is helemaal goed. Komt zelfs geen drup uitlopen tijdens het wegzetten.

Om voor deze oude toestellen een variac aan te schaffen vind ik onzin. Ze moeten toch een keer vervangen worden, dus doe ik dat liever.

Ik wil maar zeggen dat een beetje hogere spanning in huis wel voor narigheid kan zorgen. Handig om te weten hoeveel spanning je in huis hebt en of je nieuwe aanschaf wel daarop afgestemd is.

Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: grossraumwagen op 18 May 2024, 16:18:42
Ik heb ooit eens een scheidingstrafo gekocht.
Deze heeft aftakkingen op 110, 115, 220 en 230V aan beide einden (P/S).

Misschien is dat te overwegen?
Let wel op aan te sluiten vermogen.

Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: Pauldg op 18 May 2024, 18:32:37
Aardig bedacht ,maar ik zou het wel uit mijn hoofd laten, maar ik vind het prutswerk.   :police:
 Peter

Niet mijn gewoonte om te reageren op berichten van drie jaar geleden. Echter, ieder zijn goed recht om dit prutswerk te noemen. Mij viel het op dat dit truukje op dat andere forum dus niet (alleen) door oprechte amateurs (prutsers) werd toegepast, maar ook door cracks. Mensen die elk circuit konden doorgronden en desnoods hun eigen communicatie satelliet konden ontwerpen.

Dus dan denk ik dat er toch wel wat in zit.  :)
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: Thom op 26 May 2024, 22:10:47
Ik heb ooit eens een scheidingstrafo gekocht.
Deze heeft aftakkingen op 110, 115, 220 en 230V aan beide einden (P/S).

Misschien is dat te overwegen?
Let wel op aan te sluiten vermogen.
Maar als bij een scheidings trafo de ingangsspanning hoger is, dan gaat de uitgang spanning evenredig mee.

Het is geen spanningsregelaar die de uitgang stabiel op die spanning regelt immers.
Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: grossraumwagen op 26 May 2024, 22:37:14
In dit geval wel, want behalve scheiden kun je ook transformeren door secundair anders af te takken dan primair.
Zowel primair als secundair zitten er aftakkingen op 110V, 115V, 220V en 230V.

Als je primair de aansluiting op 230V maakt en secundair op 110V, 115V of 220V komt er dus een lagere spanning uit dan erin gaat.
Andersom kan ook, bv. van 110V naar 220V of 230V.

Maar misschien heet het dan officieel geen scheidingstrafo...



Titel: Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
Bericht door: Peter Kleton op 27 May 2024, 09:13:26
Bij een scheidingstrafo zijn de primaire en de secundaire  wikkelingengescheiden en hebben helemaal geen verbinding met elkaar.
 Ajs je dus aan de ene kant de netspanning aansluit op de 230V  punten, dan komt er netjes aan de andere kant 220 V uit.
 Dat was toch de bedoeling?
Dan is het probleem opgelost.  ;)
Peter