BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: JoopSpoort op 01 July 2021, 14:43:14
-
Hallo,
Ik zie in Duitsland vaak dat de machinist na het vertreksein de trein laat optrekken terwijl hij nog uit het raampje tuurt. Kennelijk om te zien of alles keurig meekomt. ;D Na een paar tellen zoekt hij dan zijn plek achter de stuurtafel. Volgens mij kan dat met Nederlandse treinen niet en volgens mij niet eens toegestaan. Een trein in NL krijg je volgens mij niet van zijn plaats als je de dodemansknop/pedaal niet indrukt. Maar ik ben geen machinist.
Weet iemand hier antwoord op?
-
In een 17/1800 zit een tractiewiel met daaraan vast een 2e ring die fungeert als dodeman. De IC Berlijn machinisten willen het ook nog wel eens doen, uit het raampje kijken en teven optrekken. Kan gewoon. Ze hebben ook geen groene lamp deuren dicht. Dat heeft de Icd wel.
-
Kennelijk om te zien of alles keurig meekomt.
Eerder om te kijken dat er niemand tussen de deuren blijft hangen en meegesleurd word ;)
-
Als dat in NL gebeurd, iemand tussen de deuren, lijkt er toch wel iets erg fout te zijn gegaan bij de vertrekprocedure. In NL mag een machinist best naar buiten kijken, maar het heeft geen nut qua verhoging veiligheid.
-
Als ik me goed herinner in NL ook wel eens voorgekomen
Dus jij vond het logischer dat het is om te kijken of alles meekomt🤔
-
Naar buiten kijken of alle wagens, rijtuigen of treinstellen meekomen is natuurlijk compleet onzinnig.
Het naar buiten kijken bij vertrek of de vertrekprocedure goed verlopen is zie ik niet in de regelgeving staan...
-
Wat staat er dan wel in?
-
Misschien nog een gewoonte uit het verleden ?
Vroeger ging het bij vertrektijd zo:
Hoofdconducteur en eventuele hulpconducteur sluiten de deuren van de trein. Hulpconducteur gaat bij zijn deur naar binnen en sluit deze of kijkt nog mee. Ondertussen blijft de machinist uit zijn deurraam kijken. Hoofdconducteur geeft vertreksignaal: fluit en daarna spiegelei omhoog.
Hoofdconducteur stapt op de trein, de machinist trekt zijn hoof naar binnen en bedient de schakelwals.
Trein zet zich in beweging, machinist steekt zijn hoofd weer naar buiten, kijkt, trekt zijn hoofd weer terug, sluit het raampje.
Hoofdconducteur stapt verder naar binnen en sluit de deur.
Ook bij moderne treinen / treinstellen zie je vaak de machinist nog even naar buiten kijken, ook al is het vertreksein en de centrale deursluiting via zijn bedieningspaneel te zien.
-
In CH zie je dat tijdens de rit de spiegels uitgeklapt blijven. Miz ook controle tijdens de rit.
Mvg Johan
-
....Ook bij moderne treinen / treinstellen zie je vaak de machinist nog even naar buiten kijken, ook al is het vertreksein en de centrale deursluiting via zijn bedieningspaneel te zien.
Denk meer dat ie even op het perron meekijkt wat er allemaal voorbij komt lopen. Dat heeft niets met de vertrek te maken.
Het witte vertreksein (of licht ?), daar kijkt een machinist niet naar. Die kijkt bij een trein met conducteur alleen naar de (groene-)lamp
-
Die witte lamp staat volgens mij parallel aan de groene lamp van het sein. Is gewoon een hulpmiddel voor als het sein door een boog of door mist niet te zien is.
-
Het witte vertreklicht staat zeker niet parralel aan het groene sein en is zeker ook niet bedoelt als hulpmiddel voor de machinist. Een machinist kijkt ook nooit naar het vertreklicht, maar naar de seinen (met groen, geel of rood).
Er zijn gewoon procedures welke in de regelgeving zijn vastgelegd als een machinist een sein niet kan zien en daarin wordt het vertreklicht niet genoemd, dacht ik.
-
Of het vertrek sein keihard parallel staat mt groen en geel weet ik niet, maar er is m.i. wel een zeker verband.
Het heeft geen zin om het vertrek sein aan te doen als de Mcn nog ‘rood’ heeft…
Ik heb altijd begrepen dat het vertrek sein voor de Hc de indicatie is dat er vertrekken kán worden. M.a.w. de Mcn heeft groen of geel en de Hc kan dan op basis van de (vertrek)tijd en eventueel mogelijke drukte bij instappen het moment van vertrek aangeven.
-
Juist, en vertreklicht brand bij een geel of groen seinbeeld. Echter brand het vertreklicht niet altijd bij een geel sein, dit verschilt per locatie.
Het vertreklicht is speciaal voor de conducteur, brand het licht dan mag de vertrekprocedure gestart worden, 20 tot 40 seconden (per materieel type verschillend) voor de vertrektijd.
-
Heb even in het seinenboek gekeken. Het vertreksein betekent: toestemming voor het starten van de vertrekprocedure.
Wat ik in de praktijk steeds zie is dat het vertreksein aangaat tegelijk met het groen worden van het eerstvolgende sein. Daarom veronderstelde ik dat er een harde koppeling tussen zit. Maar als dat niet zo is, waardoor wordt het vertreksein dan nog meer beïnvloed? Treindienstleider?
-
Niet alleen bij groen seinbeeld, maar ook bij geel (In bijna alle gevallen). Dat is de koppeling tussen sein en vertreklicht.
-
Het veilig komen van de rijweg (en daarmee de seinen en vetreklichten) is niet per definitie ook de vertrektijd van de trein.
Verder begint dit onderwerp hier met een vraag die betrekking heeft iets wat in Duitsland word toegepast en en krijgen we hier een hele discussie dat dat in Nederland niet nodig zou zijn.
Duitse en Nederlandse regelgeving vergelijken heeft geen zin want daar zit sowieso al een wereld van verschil in.
Deze vraag volgens mij slaat op de IC's met getrokken rijtuigen waar men nog met vertrekstaf het vertrekbevel aan de machinist gegeven word en geen groene lamp deuren dicht heeft om dat mee te doen.
De machinist moet dus sowieso uit het raam kijken om zijn conducteur te kunnen waarnemen, en eigenlijk zie ik nooit anders gebeuren dan dat de hij blijft kijken tot hij het perron voorbij gereden is.
Vroeger vertrok in Nederland een trein altijd met de deur van de conducteur open, omdat deze ook verantwoordelijk was voor wat er op het perron gebeurde tijdens het vertrek van de trein. Dit zal haast wel net zoiets moeten zijn.
-
De groene lamp deuren dicht kan ook wit zijn :)
-
Hallo spoorders,
Ik las in een ander soortgelijk lijntje dat de vraagsteller een vraag opwierp en vervolgens niets meer van zich liet horen terwijl enkelen met elkaar in (een zware) discussie zaten :( ;D. Dit geschreven hebbende dan nu toch maar bedankt voor de reacties. De antwoorden waren niet allemaal even duidelijk, maar dat lag aan mijn vraag. Ik had er bij moeten vragen; "kunnen de Duitsers kijkend uit het zijraampje het hele perron uitrijden zonder dat de trein ingrijpt?". En volgens mij is het veiliger vooruit te kijken, je hebt altijd wel van die mensen die helaas andere plannen hebben.
Ook de reactie dat de HC de deur pas sloot als de trein het perroon uitreed. Ik dacht dat het stoerigheid was zoals "kijk mij eens dit te mogen". Herinnert me aan zomerse dagen waar de deuren van mat 54 bij het bagagedeel constant open stonden, weliswaar met een stang daartussen. Anno 2021 zou het verkeer stilgelegd worden. :police:
Hartelijke groet
Joop
-
https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/1357408/e015a4fc6fa4181f4462b81b22fda238/rw_408-81-89-data.pdf (https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/1357408/e015a4fc6fa4181f4462b81b22fda238/rw_408-81-89-data.pdf)
Hier staat iets over in op pagina 64 paragraaf 6
Maar stuk is gearchiveerd, Er kan dus een verandering zijn.
-
Ook de reactie dat de HC de deur pas sloot als de trein het perroon uitreed. Ik dacht dat het stoerigheid was zoals "kijk mij eens dit te mogen". Herinnert me aan zomerse dagen waar de deuren van mat 54 bij het bagagedeel constant open stonden, weliswaar met een stang daartussen. Anno 2021 zou het verkeer stilgelegd worden.
Ik zie in de zomerse maanden wachtend op verschillende stations genoeg open cabinedeuren voorbijrijden hoor ;D. Zeker bij de locs zonder airco (EX NS 1600/1800, DE 6400) maar ook wel bij VIRM materieel. Zelfs een keer een machinist de deur aan de spoorzijde zien openen om tijdens het halteren rustig een peukie opstoken. Die trein vertrok uiteraard met wat vertraging ::)
Groetjes, Tim/damngrazy
-
Ik heb zo'n bagageruimte met open deuren en een stang weleens voorbij zien komen. Helemaal volgepakt met voetbalsupporters.
-
Herinnert me aan zomerse dagen waar de deuren van mat 54 bij het bagagedeel constant open stonden, weliswaar met een stang daartussen. Anno 2021 zou het verkeer stilgelegd worden. :police:
Hartelijke groet
Joop
Niet alleen het bagagedeel hoor. bij Hondekoppen stonden ook de balkondeuren open op warme dagen, al dan niet op een kiertje. Een groot deel van die treinen had geen schuiframen op de balkons, maar alleen een lullige ventilatieroostertje in de deur. Als je dan in een drukke trein op een volgepakt balkon stond, was je blij dat de deur open kon onderweg...
-
Those were the days… sweet memories ;D
-
Ik zie in de zomerse maanden wachtend op verschillende stations genoeg open cabinedeuren voorbijrijden hoor
Het rijden met open cabinedeur is dan ook niet verboden volgens de regelgeving, of ik moet iets over het hoofd zien.
Of het echt veilig is, bv voor de oren van de machinist, is even de vraag.
-
Ik zie in de zomerse maanden wachtend op verschillende stations genoeg open cabinedeuren voorbijrijden hoor ;D. Zeker bij de locs zonder airco (EX NS 1600/1800, DE 6400) maar ook wel bij VIRM materieel. Zelfs een keer een machinist de deur aan de spoorzijde zien openen om tijdens het halteren rustig een peukie opstoken. Die trein vertrok uiteraard met wat vertraging ::)
Het verschil zit hem erin dat de bagageruimte van een Hondekop vrij toegankelijk is en de cabine niet.
-
Eerder om te kijken dat er niemand tussen de deuren blijft hangen en meegesleurd word ;)
Dat dus ja, om te zien of alle deuren inderdaad netjes gesloten blijven, het blijven immers rijtuigen opererend in UIC-modus.
-
Het verschil zit hem erin dat de bagageruimte van een Hondekop vrij toegankelijk is en de cabine niet.
De bagageruimte ook niet, de deur tussen het laatste reizigerscompartiment naar de bagage is van die zijde alleen met een sleutel te openen, dus je kunt daar niet zomaar heen als reiziger.
-
Ah, ik dacht dat die wel toegankelijk was tijdens de rit.
-
Als reiziger kon je wel van de bagageruimte naar het reizigersgedeelte Met 54, maar niet terug.