BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Timoblok69 op 30 June 2021, 14:15:17
-
Hallo iedereen,
ik heb laatst een minitrix 1100 gekocht en wil daar nu een keuhn n025 inbouwen. nou kan ik nergens vinden ofdat je de motor moet isoleren en zo ja hoe dan. dit is mij eerste lok die ik ga digitaliseren dus ik heb er niet zo veel verstand van.
Kan iemand mij hier mee helpen?
Alvast bedankt
Gr Timo
-
En misschien is er iemand die dit eerder heeft gedaan en daar goede fotos van heeft gemaakt of fotos van een al gedigitaliseerde 1100. het gaat in dit geval om de 1127 van minitrix.
Ook nog een vraag. moet de originele printplaat er in blijven of meot die er uit? en als die er in moet blijven moeten daar dan nog dingen vanaf?
-
Artikelnummer en zo mogelijk tekening beschikbaar ?
-
van de lok of van de decoder? dat van de lok is minitrix 2069 volgens mij
-
En tekening heb ik niet. niet dat ik weet iig
-
Hoi Timo,
https://www.digit-electronic.de/wiencirz/lokeinbauten/Minitrix/144_Minitrix.php
Dit zou je op weg moeten helpen. Het is in uit mijn ervaring geen moeilijke ombouw.
Met vriendelijke groet Rob
-
Ik heb ook ergens op het forum verslagen staan van het ombouwen van een 1100 en de 1100 met botsneus (beiden n spoor minitrix).
Helaas is de zoekfunctie van dit forum zo vreselijk waardeloos dat ik het in ieder geval niet kan vinden, misschien heb je zelf meer geluk.
-
Hallo Rob
daar staat niet echt iets in over het isoleren van de motor. dat is nu mijn grootste probleem namelijk.
En in mijn lok zit een andere motor.
Gr Timo
-
Hallo Jowi,
die heb ik ook gezien idd maar daar staan niet de fotos bij die ik nodig heb
-
De decoder heeft toch gewoon een grijs en oranje touwtje voor de motor die dus op de 2 polen vd motor moeten? Wat wil je isoleren dan?
-
Hier kun je zien hoe het in elkaar zit:
https://tramfabriek.nl/minitrix-1100.html
Op plaatje drie zie je de motor uit het chassis. Dan heb je een rode en een groene draad die van de stroomafname komt. Die sluit je aan op de rode en zwarte draad van de decoder. De grijze en oranje worden dan aangesloten waar je die rode en groene draad losgesoldeerd hebt.
Volgens mij klopt dat zo. Als ik iets mis heb of iets over het hoofd zie, moet iemand het maar zeggen.
-
Er staat overal dat je de motor moet isoleren. en hij maakt idd kortsluiting als ik het niet isoleer
-
Hallo Sven,
Bedankt maar daar vervangen ze motor ook. en dat wil ik eigenlijk niet doen.
gr Timo
-
Er staat overal dat je de motor moet isoleren. en hij maakt idd kortsluiting als ik het niet isoleer
Waar staat dat dan overal ? In ieder geval niet bij de ombouw zoals in de plaatjes in de verwijzing aangegeven. Daar worden de grijze en oranje draad aan de koolborstels toegevoerd.
En wat versta jij onder kortsluiting in deze? Waar zit die dan ? Of bedoel je, dat de ene kant van de motor met het chassis verbonden is ? Dat klopt helemaal, maar dan heb je de boodschap in de ombouw gemist. Daar staat precies aangegeven hoe je die verbinding(en) moet verbreken.
En je zegt ook nog, dat in jouw loc een andere motor zit. Wat bedoel je daar dan mee ? Een gewone motor of een klokankermotor ?
-
ik zal even een foto van de motor sturen als dat lukt
-
https://linksharing.samsungcloud.com/lbiECtR6Jdqu
Werkt dit zo?
-
Ja, gezien.
En ik zie dat er aan de motor (koolborstels ?) 2 draden zitten (rood en grijs). Deze hangen nu los. Als je nu één draad pakt, maakt deze dan contact met één van beide wielzijden / stroomafnemers ? En de andere draad ?
-
1 van de 2 rode en de groene maken contact met de wielen. de andere rode en de grijze met de motor
-
Dan is daarmee je probleem opgelost, want dan is er geen probleem. De toevoerdraden van de motor zijn niet verbonden met de stroomtoevoer van de wielen. Dus volledig van elkaar geïsoleerd.
Maar dat moet je dan wel absoluut zeker weten, anders is het einde decoder.
De 2 motordraden verbinden met de grijze en oranje draden uit de decoder. De draden van de wielen komend verbinden met de rode en zwarte draden van de decoder.
Let er ook op, dat het plaatsen van de printplaat voor de verlichting juist weer voor ongewenste verbindingen zorgt. Ook dan is het einde decoder.
Ik kan de situatie van de printplaat/verlichting niet beoordelen, maar je kunt misschien beter, als dat kan, de printplaat weglaten en zelf wat draadjes trekken.
-
ja maar er is nog 1 probleem. denk ik. ik maak even fotos en zal daar bij zetten wat het probleem is
-
https://linksharing.samsungcloud.com/fi8yAgnWsvti
https://linksharing.samsungcloud.com/xIoFMBlaALH5
Foto 1 is de onderkant met draaistellen. Daar zitten koperen slepers op die tegen het plaatje in het midden komen. Nou is op foto 2 goed te zien hoe dat zit. Maar ik denk dat het schroefje de kortsluiting veroorzaakt. Deze komt uit in het metalen chassis en komt ook tegen het plaatje aan waar de slepers overheen gaan. Daardoor wordt het chassis met de - of + verbonden. (Ik weet zo niet ofdat het de - of de + is)
-
En waarom is dat een probleem denk je?
Meet je een sluiting tussen de behuizing van de motor en de motor aansluitingen?
Dat zal hoogst waarschijnlijk niet het geval zijn.
Dat de behuizing van de motor contact maak met het chassis en misschien een van de stroomafnemers is geen probleem.
Het gaat erom dat de motorpolen geïsoleerd zijn.
Want wat Veroniek ook al schrijft zie je 4 draadjes. Twee naar de motor en twee naar de rails.
Dus geen probleem.
-
Oké, bedankt iedereen! Ik ga het proberen. Hopend st ik m'n decoder niet opblaas haha.
Gr Timo
-
Bedankt maar daar vervangen ze motor ook. en dat wil ik eigenlijk niet doen.
Daar ging het mij niet om. Het ging om het plaatje, dat je de draden kon zien die je moet gebruiken voor de aansluiting. Op plaatje 3 zijn de aansluitingen zichtbaar die je moet gebruiken. Een beetje een zelfde soort plaatje dat je later zelf hebt gedeeld.
-
En meten is weten.
Dus voordat je de decoder aansluit meet eerst e.e.a. door.
-
Toch nog even: je hebt het over kortsluiting. Dus je had al kortsluiting voordat je de boel open- en losmaakte ?
-
Er staat overal dat je de motor moet isoleren. en hij maakt idd kortsluiting als ik het niet isoleer
Als je bij de 1100 de draaistellen verwisseld maakt ie ook kortsluiting... let daar op.
-
oh oké, dat wist ik niet. staat er ergens hoe ze moeten zitten?
Of waar ik het dan moet meten
-
Nu weet ik ook wat t probleem is
-
oh oké, dat wist ik niet. staat er ergens hoe ze moeten zitten?
Of waar ik het dan moet meten
Je moet even goed kijken naar de stroomafnemers en aan welke kant wat zit.
Ik heb het zelfs gehad dat ik de wiel(assen) ook uit de draaistellen verwijderd had, als je die dan ook verkeerd terugzet wordt je probleem exponentieel groter :)
-
ik heb de assen er gelukkig niet uit gehad. ik ga er vanmiddag naar kijken en alles even goed doormeten
-
Als je de assen er niet uit hebt gehad is het een kwestie van de draaistellen even omwisselen, dan zou je geen sluiting meer moeten hebben (mits je bedrading etc ok is).
-
De bedrading ga ik sowieso vervangen. maar dat zou nu allemaal nog goed moeten werken. maar dan draai ik ze om en test ik dat even.
-
Probleem.... ik zou zo niet weten hoe dit goed moet gaan. Op bijde draaistellen zitten de stroomafnemers aan de zelfde kant.
https://linksharing.samsungcloud.com/iMutPc0uC8BI
-
Dat is correct. De ene kant van de draaistellen haalt de stroom van die kant van de rail via de afnemers, de andere kant van de draaistellen gaat direct via de wielen/assen etc dus via de metalen behuizing van de draaistellen, naar het metalen chassis van de lok. Dus als je chassis plus is, zijn de afnemers min. De afnemers zijn geisoleerd van het chassis.
-
Lijkt me dat de wielen aan een kant stroomafnemers hebben en de andere kant van de assen via het chassis de stroom doorgeven.
-
Maar vertel nou eens waarom je denkt dat er kortsluiting is. Tot nu toe zie ik niets waar dat op wijst.
Als je de draden van de motor weer verbindt met de draden van het draaistel, rijdt de loc dan gewoon analoog?
-
Er staat overal dat je de motor moet isoleren. en hij maakt idd kortsluiting als ik het niet isoleer
Nog even terugkomend op deze opmerking, je zal gelezen hebben dat je de motorpolen moet isoleren als dat nog niet gebeurd is. De motorbehuizing hoef je niet te isoleren, die maakt geen contact met de motor aansluitingen.
Dus heb je nu al eens doorgemeten of de motordraden contact maken met de behuizing?
-
ik heb het doorgemeten en de behuizing maakt idd geen contact met de motordraden. de soldeerbout moet even opwarmen en dan ga ik m analoog proberen
-
analoog werkt ie gewoon goed nu. dus het waren echt de draaistellen die verkeerd zaten.
-
(y) en nu verder !