BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: djm008 op 11 March 2008, 20:50:08
-
Beste Forummers,
Graag zou ik iets anders mailen, maar de aankoop (DE2 van Dhr Roosen) waar ik vanmiddag zo trots op was in het ditjes en datjes forum wil even niet mee werken.
Optisch echt TOP!!! Op de baan...een ramp.
Het stel is uitgerust met een decoder om digitaal te kunnen rijden. Echter heb ik zelf een analoge baan.
Na even van de baan te zijn geweest gaat het stel vooruit, echter het blijft na een half rondje staan. Vervolgens gata het stel steed meer haperen en flikkeren soms tergelijkertijd de front en sluitseinen.
Op een gegeven moment brandden wel de front en sluitseinen, maar ging de trein niet vooruit. Ook kwam het voor dat het stel 1 kant op reed en na een storing, terwijl de trafo in de andere richting stond, weer diezelfde kant op reed.
Wie kan me helpen wat dit zou kunnen zijn?
Alvast thanks!
-
stroomafname vuil?
Motor vuil?
Kortom, eerst even flink onderhoud aan plegen.
mvg,
Sander
-
Trein is rechtstreeks aan de stroom gehouden. Doet het dan wel. Andere treinen gaan wel goed over de baan zonder horten en stoten.
Trein heeft afgelopen zondag nog prima op zijn voormalige baan gereden...
-
Zijn je wielen echt wel schoon? Het laagje vuil (vet) hoef je niet te zien, maar kan er wel zijn.
Stroom direct aan de loc.... misschien op dat punt net wel, maar je flenzen niet.
Wattenstokje met wasbenzine of ander oplosmiddel. (daar hebben we ook al een heel draadje over).
Ben benieuwd hoe zwart dat wattenstaafje gaat worden.
-
Ik ga dat in ieder geval proberen. Alleen zegt de verkoper, die overigens mijn inziens zeker betrouwbaar is, dat het stel zondag op zijn digitale baan nog prima heeft gereden...
-
Maar jij hebt een analoge baan... zit het daar niet in?
Groet Jaap
-
Dat vroeg ik me dus ook af....de trein is uitgerust met een decoder...Ik ben er even tureluurs van...
Ik ben zelfs aan het denken om dan ook nog maar een eenvoudige digitale startset aan te schaffen.
-
Je wilt dus met een digitale trein rijden op een analoge baan. Dat kan niet zomaar. Als je een mogelijkheid hebt om de decoder uit te lezen zou ik CV29 eens uitlezen om te zien of die wel staat op 'analoog toestaan'.
Andere optie is de decoder eruit te halen. Dan heb je een 'puur' analoge trein.
grtz
Marc
-
Eruithalen is geen optie. Beschadiging van het treinstel is te groot. Ik heb inderdaad nog even met de verkoper contact gehad. Het kan zijn dat de instelling nog op digitaal staat.
Alleen hoe kan ik dit omzetten...ik heb niks digitaals....
-
als ie op niet analoog rijden staat doet ie analoog echt niks (als in: staat stil, geen licht, je kan dan hoog of laag springen maar hij doet echt niks)
digitaal spul rijdt over t algemeen wel analoog maar is dan langzamer en rijdt gewoon minder lekker, je kunt inderdaad ook problemen hebben zoals richting wisselen dat niet lekker gaat... Ik heb te weinig verstand van digitaal spul om het met zekerheid te zeggen maar probeer eens een andere trafo? ik kan me zo voorstellen dat een pulsbreedtegestuurde rijregelaar een ander effect op een deoder heeft dan een gewone... Wil je echt lekker rijden met een digitaal stel dan is het sowieso beter om een locmuisje of zo te nemen.
-
Ik heb op de binnen baan en buitengeprobeerd. Beide banen een andere trafo en hetzelfde resultaat. Kan ik een locmuis op mijn analoge baan aansluiten?
-
ja, maar haal wel eerst alle analoge locs van de baan!
-
Wat een gedoe voor 1 trein zeg. Ik kan mijn baan dus met 1 locmuis digitaal maken. Maar goed, ik heb slechts 1 trein. Dus dan moet ik een supergoedkope locmuis vinden...
-
dr zijn zat van die dingen te vinden... En tja, digitaal is een hoop gedoe, helemaal mee eens.
-
Het stel is analoog geleverd. De decoder is er later door iemand ingezet, dus die kan hem er weer uithalen ook. Vraag even aan de laatste of voorlaatste eigenaar wie dat heeft gedaan.
-
Heb je iemand in de buurt met een digitale baan? Of een startsetje met een multi-mouse of zo? Kun je even proberen of het echt daaraan ligt.
-
Wat is in de buurt?
-
Wat is in de buurt?
In z'n woonplaats of zo?
-
Is het hier "ons kent ons", dat ik moet weten waar de beste man woont? Ik zie het nergens terug in deze posts.
-
Zuid Limburg
-
Ik kan misschien proberen of total train een digitaal baantje heeft opstaan en of hij daar getest kan worden. Als hij het daar goed doet, dan is in ieder geval duidelijk dat het niet aan de trein ligt. Dan kan ik kijken of ik de trein kan inschakelen op analoog zodat hij het misschien ook beter op mijn baan doet. Ik weet alleen niet of ze zoiets bereid zijn te doen in een winkel.
Echter zoals hier in het forum geopperd is. Als de trein op digitaal staat reageert hij ook totaal niet op een analoge baan. Althans dat zegt men hier. Ik kan wel nog vermelden, dat als hij even op de analoge baan rijdt, de trafo 3/4 tot helemaal open staat.
Tis in ieder geval even flink balen.
-
1 tip : Laat de trein NIET openmaken door TT.
Dat gaat op een speciale manier, en voor je het weet zit de kop scheef op het treinstel.
Hier te Groterdam was ze destijds nog analoog, dus echt te rade gaan bij de vorige eigenaar.
-
Is reeds gebeurd. Zijn visie is dat het treinstel misschien nog op digitaal staat ingesteld. En dat het daardoor misschien op mijn baan niet of nauwelijks vooruit komt.
Bij TT wil ik de trein uitsluitend een rondje laten rijden. Voor de rest blijft iedereen daar eraf.
-
nogmaals: als ie op alleen digitaal rijden staat ingesteld doet ie NIKS op een analoge baan. Echt niks.hoogstens flikkeren de lampjes heel even op als je er stroom op zet maar verder zal ie helemaal niks doen. Analoog rijden staat dus WEL aan.
-
Ik zal in ieder geval de wieltjes met wasbensine wat schoon maken.
Moet ik dan de wieltjes even laten draaien, of gewoon met het wattenstaafje langs de wieljes vrijven? En dan alleen het loopvlak?
Is er nog een alternatief voor wasbenzine?
-
Hier zijn al diverse draadjes over geweest. Even zoeken op het forum.
-
Ik heb toch nog even op de baan geprobeerd. Ik denk toch dat hij digitaal staat want nu kwam hij op stand 12 van de trix trafo niet vooruit Dit is het maximum. Alleen gingen heel even de sluitseinen branden.
Dus mijn conclusie zou zijn hij staat op digitaal.
Kunnen ze dat trouwens zo met een locmous uitzetten?
-
nee, als ie op digitaal stond had ie eerst ook niets gedaan...
-
Ik weet niet wat voor een decoder er in zit, maar wat ik zo lees is dit een verschijnsel wat bij diverse decoders voordoet als je hem op analoog gebruikt. De enige goede oplossing is dus de decoder eruit als je aleen anoloog wil rijden.
Koos Jabaaij.
-
decoder (merk zimo) zit er nog steeds in, adres 164 (stel nummer)
Ik weet dat het een gehannes is geweest deze erin te krijgen...dus ik laat niet zo maar jan en alleman aan dit stel sleutelen...
-
Trein is rechtstreeks aan de stroom gehouden. Doet het dan wel.
Kijk, dat kan dus niet als de analoog modus zou zijn uitgezet.
Nog een keer doen en dan een wattenstaafje met wasbenzine bij de wieltjes houden. Gaat het dan niet beter, dan ligt het niet aan de stroomafname.
Goed idee om even te kijken of het stel digitaal wel lekker rijdt. Zo ja, dan is het zeer waarschijnlijk dat de decoder de oorzaak is. Zoek dan gewoon de man op die de decoder heeft ingebouwd en laat die hem weer uitbouwen.
-
Ik ga vanmiddag even bij TT langs om te kijken of zij een testbaantje uit hebben liggen. Dan weet ik in ieder geval of hij digitaal iets doet. Want afgelopen zondag heeft de trein perfect bij zijn vorige eigenaar gereden. En daar geloof ik hem ook in.
Kan ik de wieltjes ook met terpetine schoon krijgen...?
-
Beter geen terpentine gebruiken, maar wasbenzine of alcohol.
-
Dat kan wel gevaarlijk zijn voor het lakwerk van de trein, als je terpetine gebruikt. Ik zou toch echt even een fles wasbenzine halen bij de supermarkt/bouwmarkt of zo.
Ik heb ook even met mijn Roco TEE geprobeerd, en als je daar de CV 29 op alleen digitaal zet doet ie op de analoge baan niks meer, er gaat nog geen ledje aan.
Groet Petertrein81,
-
djm008: het kan niet zo zijn dat de trein onbedoeld kortsluiting maakt?
Ik heb wel eens een trein gehad die prima reed, maar in de bochten stond ie opeens stil... Reden: een contact raakte een ongeïsoleerd (want beschadigd) draadje en maakte daardoor sluiting.
voor het reinigen van wielen gebruik ik zelf alcohol. de meeste lakken kunnen daar wel tegen. andere optie is het gebruik van een railgum.
grtz
marc
-
Ik probeer eerst maar eens de digitale baan uit. Kijken wat hij daarop doet. Kan men alleen, als de trein op een digitale baan staat, en hij zou op digitaal staan, dan de decoder uitschakelen en op analoog kunnen zetten?
Toch dankt voor het meedenken, ik krijg er bijna zelf kortsluiting van ;D
-
*zucht* hij staat op analoog rijden lieve schat... :-* anders deed ie namelijk helemaal niks, nu doet ie t weliswaar niet goed maar hij doet wel iets.
-
Dit wordt een leuk draadje....wacht effe, ik ga even chips en bier pakken.. 8)
-
geen heineken he, doe maar een kratje brand ofzo (wel halve liters alsjeblieft) 8)
-
mm, liever Hertog Jan...
-
ok goed, ook goed... 8)
-
Kan je bij die decoderdingen niet gewoon ergens een diagnosestekker in prikken en een gebrek uitlezen op de PC? ;D Foutcode 1404: vul papier bij ;D
-
Mensen ik zou er graag chips bij pakken, maar dat doen we gezellie als het probleem is opgelost ;)
-
Ik heb de TV al weggedaan... ;D
-
Komtie dan. De trein reed op een stukje digitale baan. Echter ook niet helemaal geweldig. Maar het was maar een krap metertje spoor. De man was niet thuis in de apparatuur en kon dus ook niet tussen de 0 en 1 schakelen bij cv 29. Het was een marklin man.
Echter aangezien de trein op een digitale baan vooruit komt staat de trein mijn inziens op digitaal ingesteld...
De wielen waren wel aan een poetsbeurt toe zei die man. Die waren op sommige plaatsen zwart. Ik dacht dat het versleten slipbandjes waren.
-
Echter aangezien de trein op een digitale baan vooruit komt staat de trein mijn inziens op digitaal ingesteld...
Niet te geloven. Geloof Floris nou eens een keer.
Als de wielen zo zwart zijn dat je denkt dat het antislipbandjes zijn, dan weet ik de oorzaak geloof ik wel.
-
Nou niet helemaal de oorzaak. Hij zal ook omgezet moeten worden naar digitaal/analoog.
Of denken jullie dat hij daar nu op staat aangezien hij ook op digitaal kan rijden...?
-
Want afgelopen zondag heeft de trein perfect bij zijn vorige eigenaar gereden. En daar geloof ik hem ook in.
{achter-het-oor-krab modus aan}
Sja, uiteindelijk geloof je 1 persoon die er baat bij heeft dat je hem gelooft en een aantal personen die je belangeloos willen helpen geloof je niet. Als je mijn zoon was zou ik je hartelijk uitlachen. Goede les in logica en hardnekkigheid.
{achter-het-oor-krab modus uit}
-
Nee, ik denk dat hij op digitaal-analoog staat, omdat je zelf hebt geschreven dat hij het prima doet als je de draadjes van een trafo direct tegen de wielen houdt.
Ben ook wel toe aan een biertje.
-
He he, ik heb lang gewacht om even te reageren maar mijn vingers begonnen nu echt te jeuken.
Volgens mij is de oplossing van het probleem nog maar een keertje of 18 genoemd.
Het ding staat op 'digitaal' rijden en moet omgezet worden naar 'analoog' rijden zo moeilijk is dat toch niet.
Ik heb 0,0 verstand van digitaal maar IK heb wel begrepen dat je door het omzetten van een of andere CV-waarde (29?) dit kunt bewerkstelligen.
Als je daar zelf de mogelijkheid niet voor hebt en bij TT kunnen ze het ook niet (goh, waarom verbaasd me dat niks 8) ) dan zou je eens kunnen informeren bij een modelspoorvereniging in de buurt.
Volgens mij woon je in zuid limburg en er zijn daar best een paar verenigingen die je willen helpen.
Kijk even bij de NMF (http://www.nmf.nl/modules.php?name=Content&pa=list_pages_categories&cid=12)
of neem even kontakt op met mensen van de Percee (www.depercee.nl)
Als het dan nog niet goed is, dan ga je naar de verkoper en zeg je tegen hem dat het ding niet goed rijdt en dat HIJ er voor moet zorgen dat het ding wel goed gaat rijden maar ook dat is al een paar keer geopperd.
Ook is er al een keer aangegeven dat het misschien verstandig is om de 'ombouwer' te vragen om de decoder er weer uit te halen.
Je kunt natuurlijk ook koppig blijven en geen enkel advies aannemen.
Ik zeg altijd: Je kunt met een advies 2 dingen doen. Of je neemt het advies ter harte of je fl*kkert het advies in de vuilnisbak.
Als je dat laatste doet, is het wat mij betreft ook prima maar dan moet je (en dat is mijn persoonlijke mening) hier niet aan de gang blijven met te zeggen dat hij niet goed werkt.
Zo, dat is er uit.........
-
Nou ik wist niet dat ik zo'n reactie losmaakte.
T.a.v. Bert, hij deed het vanmiddag niet meer rechtstreeks aan de stroom.
Excuses als ik hier als onervaren modelspoorder onrust heb veroorzaakt.
-
ach nee he. Nou, nog 1 keetje dan. Helemaal van de basis af aan. Kom je mee aan t handje? goed zo.
Een decoder kan dus 2 manieren ingesteld staan: alleen digitaal rijden of digitaal én analoog rijden. Staat ie op alleen digitaal rijden, dan negeert de decoder gewone spanning op de baan en doet alleen wat als er een digitaal signaal wordt gestuurd. op een analoge baan is het treinstel dan dus zo dood als een pier. Je kunt ernaartoe lopen, er een mep tegen geven, er boe tegen roepen, hij geeft geen krimp. Hoogstens schrikt de decoder even wakker als je m net op de rails zet, dat de lampen dan even een flitsje geven.
Staat de decoder op analoog en digitaal rijden, dan rijdt de trein als ie een digitaal signaal krijgt én als ie gewoon analoge spanning krijgt. Nou is het zo dat veel decoders iets van een optrekvertraging hebben en vaak werkt die ook bij analoog rijden, dus komt een trein wat langzamer op gang, ook moet zodra er spanning op de baan komt de decoder even doorhebben dat er spanning op de rails staat en gaat de trein pas even later rijden, dat soort werk. Als ie dus even een stroomonderbrekinkje heeft door vuile rails, moet de hele zaak weer opnieuw opstarten, als er geen decoder tussen zit heb je dat probleem veel minder. Zijn de wielen vuil zodat je veel stroomonderbrekinkjes hebt dan moet ie steeds weer opnieuw beginnen en is het ding dus niet vooruit te slaan. Is de stroomafname goed dan zal ie redelijk rijden, maar ik heb wel locs met decoders analoog laten rijden die inderdaad niet altijd goed van richting veranderden en zo.
Is t zo duidelijk?
-
Is t zo duidelijk?
Wat denk je zelf? ;D
Als het model gisteren werkte 'direct aan de stroom' en nu niet meer, dan weet ik het ook even niet meer. Eigenlijk kan het niet, tenzij de decoder ernstig in de war is geraakt.
Maar begin nou eens met het schoonmaken van de wielen en kijk wat er gebeurt.
-
een meukje tussen een van de stroomafnemers?
-
Dus eindconclusie:
Wielen schoonmaken, rails schoonmaken, stroomafnemers schoonmaken en de decoder eruit (laten) halen.
Dan ben je van alle ellende af en zal ie goed gaan rijden
Harm
-
Als je mijn zoon was zou ik je hartelijk uitlachen.
Gert, maak daar maar even dochter van.
En heren, we hebben te maken met een liefhebster die dan misschien niet erg technisch is, maar wel uit altruïstische overweging heel veel geld heeft uitgegeven voor dit model en dit erg graag goed aan de praat wil krijgen.
Zullen we daarom ons best doen nog iets hoflijker te zijn dan gewoonlijk? :D
mvg,
Gert (what's in a name?)
-
Beste forummers,
De wielen zijn gekliend. Wel met spiritus. Maar ze zijn schoon. Trein op de baan gezet.
Resultaat: Hij rijdt.
Maar, hij stopt op verschillende plaatsen. Dus daar extra de rails schoon gemaakt (overigens is de rails pas 3 maanden oud).
Verder moet je dan elke keer de trafo op 0 zetten, en dan weer gas geven dan gaat hij voorruit.
Het meest maximale wat haalbaar was een rondje of 4 a 5.
Andere bijzonderheid. De trein rijdt in 1 richting harder dan in de andere.
Ik denk dat de trein beter op een digitale baan uit de voeten komt. Anders weet ik het ook niet. Hij staat in ieder geval wel op analoog ingesteld.
-
Hoi DJM,
rails van 3 maanden oud kunnen verschrikkelijk vies zijn.
Je ziet het niet maar ga ze maar eens schoonmaken met wasbenzine.
Je zult versteld staan hoe zwart het doekje wordt.
Maak ook nog eens de wielen goed schoon en vergeet niet de stroomafnemers.
Suc6
-
Sorry, ik ben misschien weer stom, maar zijn de stroomafnemers niet de wielen...?
Ik denk dat het stel door die decoder zich gewoon niet helemaal thuis voelt meer op de analoge baan. En dat de decoder misschien toch e.e.a. ontregeld.
-
de stroomafnemers zijn metalen floepjes die tegen de wielen aan zitten, zodat de stroom van de wielen de trein in kan zogezegd. Als er tussen t wiel en de stroomafnemer vuil zit werkt dat niet goed...
-
Goh, was Floris me net voor ;D
Dan blijft van mijn verhaal alleen dit deel nog over:
Kan goed kloppen dat een decoder zich niet helemaal thuisvoelt op een analoge baan. Primair istie natuurlijk bedoeld voor gebruik op een digitale baan. Zie ook verhaal van Floris hierboven:
Staat de decoder op analoog en digitaal rijden, dan rijdt de trein als ie een digitaal signaal krijgt én als ie gewoon analoge spanning krijgt. Nou is het zo dat veel decoders iets van een optrekvertraging hebben en vaak werkt die ook bij analoog rijden, dus komt een trein wat langzamer op gang, ook moet zodra er spanning op de baan komt de decoder even doorhebben dat er spanning op de rails staat en gaat de trein pas even later rijden, dat soort werk. Als ie dus even een stroomonderbrekinkje heeft door vuile rails, moet de hele zaak weer opnieuw opstarten, als er geen decoder tussen zit heb je dat probleem veel minder.
grtz
marc
-
En dan toch maar terug naar degene die de decoder er in heeft gezet om hem er uit te halen.
Volgens mij moest je daar even een stukkie voor toeren, het model zal het echt wel waard zijn aangezien je deze heel erg graag in je bezit wilde heben. Dat is dan in ieder geval gelukt.
-
Me chips is op.. >:(
-
Gewoon die krat legen, dan merk je er niets meer van.
-
;D
-
Het wordt inderdaad OF de decoder eruit,
Of de buitenbaan digitaal maken.
Dan zou ik een aansluitrails ertussen moeten zetten en een profirail eruit halen. Dan heb ik 1 ditale ring en de 2 binnenste ringen analoog.
-
Ga gewoon digitaal rijden. is veel mooier. Koop je een roco start set die tegenwoordig bijna niks meer kosten. Krijg je er meteen een loc bij. ALs je eenmaal ombent dan wil je niet meer anders.
-
Kan ik met Roco-digitaal station, met multi-muis mijn fleischmann profirail digitaal maken? Graag een advies.
-
Elke rail soort is te gebruiken bij digitaal.
Een roco multi mause kan prima op Fleischmann profi rails.
mvg,
Sander
-
Moet er alleen een stukje rails tussen geschroeft worden he?
-
Nee gewoon de aansluit draden van de multimaus doorknippen en aan je fleismann rails maken. Waar nu ook de draden zitten naar je trafo.
-
Volgens mij zitten de draden van de profi rail gesoldeerd onder het grijze kiesbedje. Kan ik ook de draden van de profi rail verbinden met de draden van de multimaus...?
Misschien dat iemand het middels een foto wil toelichten. Mag ook per mail. Pm dan effe.
-
ja hoor, kun je er zo aanknopen. Ene draad van de muis aan de ene draad van de rails en andere draad van de muis aan andere draad van de rails, of andersom, maakt niet uit.
-
Dus in principe zitten aan de locmouse dezelfde kabels als aan de trafo?
-
Jup. Maar die draden moet je dan wel vanaf de centrale spannen. Je hebt dus een kastje. Daaraan zitten de draden naar de baan. 1 of 2 multimauzen en de transformator.
-
maak het nou niet ingewikkeld marcel... ja, van het lokmuis-ding gaan er gewoon 2 draden naar de rails, die knoop je dus aan je raildraden en gaan.
-
idd svp makkelijk ;D
-
ja. Verder is het een kwestie van wat stekkertjes inprikken maar dat staat wel in de handleiding van het ding...
-
Het is echt heel makkelijk. Zelfs ik had het ding binnen 5 minuten aangesloten.
-
dan moet het inderdaad wel heel makkelijk zijn. is ie ook mooi?
-
Wat de aansluiting van de multimaus op mijn baan. Och die is toch zo schitterend floris :P En het mooiste is nog dat hij het nog doet ook.
-
Ongelooflijk, Floris ontpopt zich in dit draadje gewoon als een digitaal specialist :o
;D
Koen
-
De wonderen zijn de wereld nog niet uit... ;D
-
Je kunt de draden van je baan ook zo in het kastje van de multimaus doen, dat doe ik ook. Ik pak ze uit de aansluitingen van mijn analoge trafo, buig ze even om thv het begin van de isolatie. Zodat ik een soort U vorm aan de uiteinden krijg en die uiteinden passen zo in de bussen voor het stekkertje van de multimaus. Je moet alleen wel een beetje grote U'tjes maken, zodat de draad goed vastzit in de bussen en goed contact maakt.
Voordeel is tevens dat het risico op contact tussen analoge trafo en multimaus miniem is.
En uiteraard alle analoge loks uit de digitale stroomkring halen, het is al verteld, maar het is de belangrijkste waarschuwing.
In het geval dat je wissels hebt tussen de onderlinge stroomkingen (Digitaal en analoog), check dan even of het digitale signaal niet in je analoge stroomkringen komt of omgekeerd. Dit kan ook nare gevolgen hebben.
Groet Petertrein81,
-
Ik ken het baanplan niet, maar als die buitenste ring via wissels is verbonden met de binnenste ringen, dan absoluut niet aan beginnen. Is vragen om moeilijkheden. Je kunt erop wachten dat er een keer een electrische verbinding tussen de ringen ontstaat terwijl de trafo open staat en dan is het einde verhaal voor de versterker van de Maus.
Een baan moet je analoog of digitaal besturen, nooit de combinatie.
Als die buitenste ring niet met de binnenste ringen is verbonden, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Die buitenste ring is dan in feite een aparte baan.
Zit er trouwens een ontstoorcondensator in die profi aansluitrail?
-
Zit er trouwens een ontstoorcondensator in die profi aansluitrail?
Die heb je niet nodig, het werkt bij mij ook prima zonder ontstoorcondensator.
En met betrekking tot de stroomkringen. Als ik de wissels goed zet op mijn baan komt het digitale signaal absoluut niet in de analoge stroomkring en/of andersom. Dat heb ik allemaal doorgemeten voor ik een meter heb gereden met een goede industrieële spanningsmeter. Je moet dus meten en weten dat de wissels de stroomkringen scheiden.
Over het feit dat de analoge stroomkring en de digitale niet met elkaar in contact moeten komen heb je gelijk, maar het verhaal dat je niet met analoog en digitaal tegelijk kunt rijden in twee mechanisch (dus NIET elektrisch) verbonden stroomkringen is niet helemaal waar.
Groet Petertrein81,
-
Sterker, die ontstoorcondensator moet eruit als die erin zit.
En verder moet iedereen vooral zo eigenwijs zijn als hij/zij zelf wil. Ik geloof onmiddelijk dat de baandelen electrisch zijn gescheiden als alles goed gaat. Ik weet ook heel zeker dat er op een modelbaan eerder vroeger dan later wel eens een keertje iets niet goed gaat. Eén wisseltje per ongeluk verkeerd gezet en vanaf de analoge baan kachelt een loc de digitale baan op en maakt onderweg een electrische verbinding. Een ontsporing zorgt al heel gemakkelijk voor ongewenste electrische verbingingen. En zo kunnen we nog wel even verder gaan.
Maar laat ik mijn mening herzien. Je kunt prima analoog en digitaal op een baan combineren als je er zeker van bent dat je helemaal nooit een vergissing maakt en er verder ook nooit iets mis gaat op je baan. 8)
-
Ik krijg vandaag misschien een roco multimouse. Volgens mij zat die in een startset. Ik vraag gelijk of die persoon hem wil aansluiten. De binnenbanen en de buitenbaan zijn wel verbonden middels wissels, maar ik zitten klemmetjes in de wissel. Als de trafo van de binnenbanen niet open staat dan kan stoppen de treinen op de wissel nog voordat ze in de binnenbaan zitten.
-
Daar zou ik niet te hard op rekeken. Een rijdenden loc heeft nog een (kleine) uitloop en voor je het weet rijdt die de binnen baan op.
En zoals Henk al schrijft, als je nooit een vergissing begaat en de trafo toevallig net wel aan staat, ga je gang. 8)
Gr.
Eric
-
Nog los van de uitloop, stopt zo'n loc in ieder geval niet voordat de laatste stroomafnemende wielen de overgang zijn gepasseerd. Ondertussen maken de voorste stroomafnemende wielen en de laatste stroomafnemende wielen een pracht van een electrische verbinding tussen beide baandelen.
Maar goed. Als je de boel goed aansluit kan je best even met de Maus testen op de buitenbaan. Maar laat de situatie niet lang bestaan, want het gaat eerder vroeger dan later een keer fout.
Verder denk ik dat er een ontstoorcondensator in je profi aansluitrail zit en die moet eruit. Welk nummer heeft de aansluitrail?
-
Het gevaar zit hem dus daarin dat als de wissel een keer fout staat, per ongeluk, dat dan een verkeerde trein alsnog de baan op rijdt om het zo eens te zeggen en het dan mis gaat. Ik denk dat dat is wat jullie bedoelen he?
Bij mij is de aansluitrail van de profirail een bocht... Ik durf even niet te zeggen welk nummer.
De klemmen die ervoor zorgen dat de treinen op de wissel tussen de binnen en buitenbaan stoppen zitten volgens mij precies daar waar de twee wissels tegen elkaar komen. Sorry ik ben niet zo technisch dus misschien leg ik het wat ingewikkeld uit...
-
De wissels gaan absoluut niet om als ik met de twee systemen rijdt en er komt al helemaal geen materieel op, dus ik beperk mijn risico wel. En in principe staan de analoge trafo's meestal op nul dus eigenlijk kan er weinig gebeuren.
Bovendien heb ik een (TEE) startset met muis dus ik heb ook nog een hele geoline ovaal tot mijn beschikking voor testwerk.
@djm008, snel en simpel uitgelegt:
Als het analoge signaal van je trafo de versterker van de lokmuis bereikt is ie stuk.
Als een analoge lok in het digitale gebied/spoor komt gaat ie brommen en/of stuk.
Als je tussen de overloopwissels van de onderlinge stroomkringen isolatoren in de rails hebt zitten is het inderdaad iets veiliger. Maar dan kan een lok nog steeds het signaal overbruggen als hij eroverheen rijdt.
Ik ben zelf zoals hierboven beschreven iets risicovoller bezig, maar ik raad jou toch aan gewoon een Roco startset te kopen en de bijgeleverde railovaal als digitale proefbaan te gebruiken, de bijgeleverde Roco geoline is hier heel geschikt voor. En niet een deel van je vaste baan digitaliseren, totdat je meer ervaring hebt.
Gewoon simpelweg om je risico weg te nemen, aangezien je zoals je zelf al opmerkt niet zo heel technisch bent aangelegd.
Groet Petertrein81,
-
OKey dat is me iets duidelijker. Dus ook al blijven de wissels zo staan dat een analoge trein niet op de digitale baan komt, en er zitten isolatoren op, dan nog kan het mis gaan... Is die kans groot of valt het mee...?
Mocht ik nu alleen de buitenbaan op digitaal zetten, kan ik in de toekomst dan ook de hele baan op die multimaus alsnog digitaal maken?
-
Ik heb mijn bericht nog iets aangepast, lees nog maar eens.
Om je vragen te beantwoorden.
Je neemt altijd risico als er een mechanische railverbinding is tussen de analoge en digitale baan. Gewoon helemaal los van elkaar is het allerbest, zeker als digitaal rijden nog erg nieuw voor je is.
Afhankelijk van het aantal treinen dat rijdt kun je uitbreiden met de multimaus over al de stroomkringen van je baan. Er kunnen echter maximaal zo'n 5 treinen tegelijk rijden voor wat betreft belasting, er vanuit gaande dat je geen extra verlichting in je rijtuigen hebt en dergelijke.
Als je meer treinen tegelijk wilt rijden moet je een extra booster/versterker erbij nemen.
Maar als je daar meer over wilt weten moet je maar eens de forum zoekfunctie gebruiken linksboven en dan met het woord "multimaus".
Groet Petertrein81,
-
Je neemt altijd risico als er een mechanische railverbinding is tussen de analoge en digitale baan. Gewoon helemaal los van elkaar is het allerbest, zeker als digitaal rijden nog erg nieuw voor je is.
Verstandig gezegd door Peter.
Wat betreft die aansluitklemmen. Ik denk dat het om losse aansluitklemmen gaat en dan zal er geen ontstoorcondensator zijn gemonteerd. Je merkt het vanzelf. Zo'n condensator verstoort het digitale signaal en dan werkt het niet.
-
Het zijn inderdaad de schuivers waarmee je de rails/wissels aan elkaar bevestigd zijn. Het allerbeste is dus, zeker in het begin. De rails van elkaar los te koppelen als ik het goed begrijp.
-
Het allerbeste is de hele baan analoog of digitaal te besturen. Wil je toch combineren, dan als het even kan het rondje digitaal mechanisch loskoppelen. En anders duimen dat het goed gaat.
Overigens kost een losse Maus versterker 10 tot 15 euro, dus je neemt ook weer geen catastrofale financiële risico's.
-
Ik heb net eens gekeken maar een Roco 10764 versterker voor een multimaus doet op Ebay toch al gauw zo'n 40 Euro. En bij Roco kost een nieuwe ongeveer 110 Euro.
Dus ik weet niet waar jij ze voor 15 Euro koopt, maar ik wil dat adresje van je dan wel weten.
Groet Petertrein81,
-
Slechts een voorbeeldje (http://cgi.ebay.de/ROCO-10764-Digital-Verstaerker-50VA-14_W0QQitemZ7393842702QQihZ006QQcategoryZ40697QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQ_trksidZp1638.m118.l1247QQcmdZViewItem). Komen natuurlijk verzendkosten bij.
In Houten neem je ze voor 10 tot 15 euro mee. Voor 40 euro zal de trafo en vermoedelijk ook een Lokmaus erbij zitten, maar die heb je niet nodig als alleen de versterker defect is. Met Mulitmaus is duurder.
-
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, maar misschien moet ik dan ook eens in Houten kijken. Ik moet eigenlijk nog een tweede versterker/booster + trafo hebben voor een 2e stroomkring.
Groet Petertrein81,
-
Ongelooflijk, Floris ontpopt zich in dit draadje gewoon als een digitaal specialist :o
En nog ongelooflijker: hij ontpopt zich zowaar ook als een geduldige, galante heer! ;D
@Martijn: Ik zou het als ik jouw was vooral niet ingewikkeld gaan maken en gewoon je hele baan (dus de binnen- en de buitenbaan) aansluiten op de multimaus.
mvg,
Gert
-
Er komt zodadelijk iemand die gaat een en ander installeren. De Multimous dus. Hij wil het plaatje onder de roco aansluitrail weghalen en dan de draden hieronder losmaken van het plaatje. Vervolgens de draden onder mijn fleischmann profirail vastmaken.
Ik wil zelf ook niet te ingewikkeld gaan doen, maar als ik de hele baan digitaal maak, kan ik maar met 1 trein rijden... mijn overige 15 treinen zijn analoog...
Dan maar om de beurt rijden...
-
Je kunt de draden ook gewoon doorknippen. Stukje plastic weghalen en aansluiten. DAn hoef je de aansluitrail niet te ontmantelen. Je knipt de draad gewoon 10 cm van te voren door.
-
Hoi,
Wat marcel zegt is wel handiger ja. Even los knippen, strippen en verlengen/andere draden er aan solderen.
Wat misschien wel handig is, is een stekker verbinding maken.
Een stekker(v) op de draden die naar de baan gaan, en een stekker(m) op de analoge draden en de digitale draden.
Is het omschakelen naar digitaal of analoog ook makkelijker te doen, stekker er uit, andere er in, klaar. Wel even je analoge loc's van de baan halen als je de "digitale" stekker er in steekt. ;D
Mvg,
Romar
-
Dan wel een mannetje aan de draden van de baan en vrouwtjes aan de draden van de trafo en multimaus, is wel zo veilig. Anders is de kans op kortsluiting niet uitgesloten.
Let ook op dat er geen condensator meer in de aansluitrail zit.
Eric
-
Het is gebeurd. De draden zijn uit de analoge trafo gehaald en even voor het moment provosorisch aan de draden van de multimouse gedraaid. Resultaat trein rijdt digitaal.
Het is duidelijk dat de trein meestal richting 1 kant heeft gereden want de ene kant op is er meer power dan de andere kant op.
Zodra de trein de schuivertjes is gepasseerd naar de binnenbaan valt hij stil.
Met andere woorden de buitenbaan is dus nu digitaal. De binnenbaan pakt hij nog niet, maar dat komt dan misschien door die schuivertjes.
Enigeste minpuntje is dat ook de analoge treinen dan even niet rijden op de binnenbaan...
-
Zodra de trein de schuivertjes is gepasseerd naar de binnenbaan valt hij stil.
Je bedoelt de raillassen? Zijn dit kunststof raillasjes? Zoja dan is de binnenbaan geisoleerd van de buitenbaan en dan is het logisch dat de trein stopt. Er staat dan geen digitaal signaal op de binnenbaan.
Is de binnenbaan wel afgekoppeld van de analoge spanning?
Eric
-
De binnenbaan is nog gewoon aangekoppeld aan de trafo. Echter ook als de trafo uitstaat is er op de binnenste banen geen digitale stroom, maar ook geen analoge stroom.
Daar waar de buitenbaan naar de binnenbaan gaat, bevinden zich iets van schuivertjes die ervoor zorgden dat als er op de buitenbaan een trein reed deze niet zomaar de binnenbaan op kon. Daar moest eerst de trafo van de binnenbaan voor openstaan.
Ik denk er nu over om tijdelijk de binnenbaan los te koppelen van de buitenbaan. Dan kan ik buiten digitaal rijden en binnen analoog.
-
Maar wat half modelsporend Nederland nu wel wil weten: Rijdt het treinstel ook goed, nu het digitaal rijdt?
Dat het de ene kant op meer power lijkt te hebben dan de ander kant op zou te maken kunnen hebben* met het draaistel waar de motor in zit. Als het motordraaistel achteraan zit moet het meer duwen en daardoor zal het wat minder snel rijden. Maar goed, met treinen moet je sowieso niet racen en met zo'n fraai messing model al helemaal niet.
* Ik weet niet hoe het technisch in elkaar zit, dus dit is echt alleen maar een veronderstelling.
mvg,
Gert
-
Daar waar de buitenbaan naar de binnenbaan gaat, bevinden zich iets van schuivertjes die ervoor zorgden dat als er op de buitenbaan een trein reed deze niet zomaar de binnenbaan op kon. Daar moest eerst de trafo van de binnenbaan voor openstaan.
Ik denk er nu over om tijdelijk de binnenbaan los te koppelen van de buitenbaan. Dan kan ik buiten digitaal rijden en binnen analoog.
Nou schiet mij maar lek ;D maar ik heb geen idee wat je met schuivertjes bedoeld en wat de functie is. Kan je daar eens een foto van maken?
Buitenbaan helemaal los van de binnenbaan lijkt me een goed idee. DAn weet je zeker dat je alleen op een digitale baan rijdt en er geen ongewilde verbinding bestaat met het analoge gedeelte.
gr.
Eric
-
Beste half modelsporend Nederland:
Ik kan U melden dat het treinstel digitaal naar behoren rijdt! Het stond ingesteld op zowel digitaal als op analoog. Echter analoog reed het treinstel dus veel minder soepel dan op de digitale stand. Dit zal vermoedelijk aan de decoder liggen.
Ik heb nu 2 banen analoog en 1 digitaal voorlopig. Want ik heb slechts 1 trein die digitaal is uitgerus. Ik ga in de toekomst wel meer digitaal aanschaffen denk ik.
Het is een bewogen week geweest. Ik had namelijk niet het voornemen digitaal te gaan rijden. Maar voor mijn lievelingstrein toch maar een uitzondering gemaakt;).
Ik wil bovendien iedereen bedanken voor de hulp die men hier heeft gegeven!!! En mijn excuses als ik soms iets dubbel moest horen of iets anders.
Ik dank jullie in ieder geval super!
-
Nou, dat stelt een slordige tweeduizend modelspoorders weer gerust! ;D
Als je je hele baan uiteindelijk gedigitaliseerd hebt, is het misschien wel leuk om aan de aankleding van de modelbaan te gaan werken. Er is immers helemaal niets mis met een fraai Zuid-Limburgs landschap.
Succes!
mvg,
Gert
-
Pfoei! Gelukkig maar! 8)
Maarten (die er ook aan zit te denken misschien digitaal te gaan, hoewel hij al jaren geen trein over een modelspoorbaan heeft laten rijden. ::))
-
Maarten (die er ook aan zit te denken misschien digitaal te gaan, hoewel hij al jaren geen trein over een modelspoorbaan heeft laten rijden. ::))
Pas maar op!
Zodra je 1 digitale hebt laten gaan wil je méér!
Mooi dat het stel het nu goed doet!
mvgr,
Hans
-
haha, veel plezier verder! ;D
-
Dank jullie allemaal!
Ik ga overigens wel nog wat spelen met de multimouse, want ik denk dat dat nog wel wat duurt eer ik die vlekkeloos ken.
Zo alles is weer opgeruimd. Maar er ging toch nog wat mis...lima plan Etje laten vallen. Klein beschadigingetje aan het dak, maar over een Lima plan E is nog heen te komen ;)
-
Beste djjm008,
Heb de hele sessie gelezen en moest daaruit begrijpen, dat je in het mooie Zuid Limburgse woont, woon zelf in het noorden v.h.land, maar als ik jouw was zou ik eens bij een goede treinenspeciaalzaak kijken. Ik kan je adviseren eens bij Vleugels in Sittard te kijken. Het heeft mij altijd goed voldaan, deze mensen hebben mij in het verleden ook geadviseerd, en hebben kennis van zaken. Heb zelf bijna 90% bij hun vandaan gehaald. Ze hebben nu een Marklin shop, maar verkopen b.v. ook de Ecos, en denk dat je er een goede keus kunt maken, en zondermeer goede adviezen inwinnen, zonder tekort te doen aan dit voortreffelijke forum!!
Groetnis ut Fryslan
J.Kuipers
-
Pas maar op!
Zodra je 1 digitale hebt laten gaan wil je méér!
Yep ;D.
-
En als je dat hebt.....dan ga je naar radiografische besturing.. ;D