BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 17 June 2021, 12:17:19
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kaartje-Maersk-trein-naar-Polen-60cb20c7ec608.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kaartje-Maersk-trein-naar-Polen-60cb20c7ec608.jpg)
Earlier this week(20), ambassador Wim Geerts witnessed the launch of the first freight train from Nanjing, Jiangsu province, to Tilburg, North Brabant. The new railway freight connection is an important step for the Netherlands, China, and the EU since rail transport is an attractive supplementary mode of transportation in terms of duration and costs, but most importantly from the perspective of sustainability. The railway that stretches more than 11 thousand kilometers overland will arrive in approximately 18 days—making it more than twice as fast as ocean shipping and significantly #greener than both air and ocean transport. The Netherlands aims to create more flexible and sustainable international corridors between the two countries by continuously improving on #efficiency through, for example #innovation in digitalization and port logistics. We believe that this new connection will further facilitate business between East China and the Netherlands. Jiangsu province is the largest trading partner of the Netherlands in China and in 2020 a substantial part of China’s total trade volume derived from import and export trade volumes between Jiangsu and the Netherlands. Bron: DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2021– 144
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maersk-train-to-Poland-60cb20e8b6188.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maersk-train-to-Poland-60cb20e8b6188.jpg)
-
Ik vraag me af hoe goed dit is voor Europa eerlijk gezegd, omdat ik me afvraag met welke goederen die treinen naar China gaan, of dat het alleen de Ali Express wordt en leeg terug. Maar goed, dat wordt wellicht een politieke discussie en die moeten we hier niet voeren. Wel leuk dat er weer eens wat exotisch materieel te zien is in ons kikkerlandje (y)
-
Ik denk dat je geen idee hebt hoeveel er uit China komt, daar is Ali maar een deel deel van hoor ;)
-
Ik vraag me af hoe goed dit is voor Europa eerlijk gezegd, omdat ik me afvraag met welke goederen die treinen naar China gaan,
Er ging altijd heel veel karton en ander bruikbaar afval naar China, omdat ze daar nog niet echt een recyclings-proces hadden ingericht. Of dit nu wel zo is weet ik niet, wel dat China het nu niet meer wilde hebben met als gevolg ineenstortende prijzen voor karton hier in Europa.
Het kon goedkoop naar China, omdat er inderdaad een overschot was aan transportcapaciteit.
-
Moet het nog overgeladen worden wegens breedspoor?
-
Ben toch benieuwd hoe dit met een containerschip gaat concurreren.
Een trein vervoert 40 containers van 45"(zeg 40").
Dat is het equivalent van 80 stuks 20"containers.
In vaktermen is dat 80 TUE.
Een groot containerschip vervoert pakweg 20.000 TUE.
Eén schip staat dus gelijk aan 250 treinen.
Dat zijn er aardig wat, het wordt nog druk op die spoorlijn... :)
-
Het is n begin maar is dit een dagelijkse happening? Of wekelijks? Of ...?
-
Ben toch benieuwd hoe dit met een containerschip gaat concurreren.
Een trein vervoert 40 containers van 45"(zeg 40").
Dat is het equivalent van 80 stuks 20"containers.
In vaktermen is dat 80 TUE.
TUE = TEU twenty-foot equivalent unit
De concurrerende factor zal in dit geval "tijd" zijn.
@NS1220: Inderdaad overladen, met de andere containertreinen gebeurt dit ook. Meestal Małaszewicze (Polen)
-
Een groot containerschip vervoert pakweg 20.000 TUE.
Eén schip staat dus gelijk aan 250 treinen.
Dat zijn er aardig wat, het wordt nog druk op die spoorlijn... :)
Ik denk dat er geen bootje minder om zal varen ;-)
Dan is de milieuwinst eigenlijk negatief, want stroom voor die spoorlijn moet ook opgewekt worden.
-
Een trein vervoert 40 containers van 45"(zeg 40").
Dat is het equivalent van 80 stuks 20"containers.
In vaktermen is dat 80 TUE.
40x45'=1800'
1800'/20'=90 TEU :angel:
En verder wat er in het stuk al staat: "The Netherlands aims to create more flexible and sustainable international corridors between the two countries".
Meer, en duurzamer opties creëren. Elke modaliteit heeft zo zijn voor- en nadelen.
-
Stroom kan je niet opwekken. Die stroomt... Spanning kan je wel opwekken in centrales. Maar als de trein voorbij is, is de spanning niet op. Als een liter diesel is verstookt, dan is die liter weg. Kan geen ander schip op varen. En een centrale zorgt voor locale uitlaatgassen (al worden die nu al veel gezuiverd) Schepen blijven continue uitlaatgassen uitbraken, overal waar ze langs varen. Ook in die branche worden al flinke stappen gezet om de uitgestote lucht beter van kwaliteit te laten worden. Maar ik zet mijn geld voor vergroeining eerder op centrales dan op de schepen. Maar het is goed dat er nu alternatieven zijn/komen in plaats van alleen maar die containerschepen.
Groet, Raymond van den Hoven.
-
Oud nieuws, die trein rijdt al sinds 2016..... Al zat Chinese doosjes naar Tilburg gebracht.
-
De kennis over China is een beetje versleten maar is Chengdu niet iets anders dan Xi'an en Hefei? De reden ook waarom we nu "opeens" roze en blauwe containers zien waar géén CDIRS op staat?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-4722-60cb8c5a09187.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-4722-60cb8c5a09187.jpg)
Sticker op die 'nieuwe' blauwe containers. Xi'an is duidelijk leesbaar.
Groet, Raymond van den Hoven
-
Maar het is goed dat er nu alternatieven zijn/komen in plaats van alleen maar die containerschepen.
Zoals reeds eerder betoogd in dit draadje:
schepen kunnen veel meer containers in één keer verslepen dan treinen.
Het gaat bij deze treinen niet om vervanging van containers die anders per schip zouden gaan.
Het gaat om goederen die sneller vervoerd moeten worden, maar waarvoor vliegen dan weer te duur is.
Er zal geen boot minder om varen als we die trein in Tilburg ontvangen.
Qua energie is de rekensom ook interessant:
de huidige generatie containerschepen verbruikt weliswaar heel veel energie, maar kan ook onbenullig veel containers verslepen.
De hoeveelheid energie per container is hierdoor uitgesproken laag.
Weliswaar rijdt de trein in Rusland onder de draad, maar ik heb niet de illusie dat de benodigde electriciteit daarginder nou zo klimaatneutraal wordt opgewekt.
zou interessant zijn om te weten hoeveel kolen/gas/olie/nucleair/bruinkool/renewables er per container verstookt wordt om zo'n ding uit China in Tilburg te krijgen.
En hoe zich dat verhoudt tot de hoeveelheid energie per container op zo'n containerschip, voor dezelfde afstand.
groeten
Hendrik Jan
-
Hallo allemaal,
Uit de topic starter: Maersk bloktreinen in 10 dagen van China naar Polen, dat is nieuw voor mij.
Weer wat geleerd.
Treinen van China naar Europa zijn enorm populair. Zijn al langere tijd voor maanden vol geboekt.
En zijn soms zelfs goedkoper als per boot.
Transporttijden zijn minder betrouwbaar, vaak door capaciteit tekorten onderweg.
Wat ze nog meer vervoeren? o.a. Volvo auto's, Tesla onderdelen auto en solar producten naar Berlijn.
Containers waarvan de lading in Nederland wordt verdeelt over twee trucks die de goederen weer naar Duitsland brengen.
Ook een leuke is computers uit China, die per boot naar Nederland komen, en dan per trein naar Vladivostok gaan, dus voorbij China.
Groeten, Alexander
-
Vladimir moet er maar es een railstaaf tussen timmeren; kan de boel in 1 keer door :)
-
Als hij dan de rest van de breedspoor eigenaren gelijk mee overtuigd,dan heeft t pas echt zin.
Anders verplaats je de omwisseling van "normaal" spoor naar breedspoor enkel een land ;)
-
En dat land is heel Rusland. :P
Omwisselen op de grens van Polen/Wit Rusland en in China weer naar normaalspoor, dat hoeft dan niet meer.
-
Vladimir moet er maar es een railstaaf tussen timmeren; kan de boel in 1 keer door :)
80 jaar geleden begon Fritz daar al mee... ;D
-
Of even wat spoor door Afghanistan leggen, heb je geen last meer van de grillen va Vladimir ::)
-
De zuidelijke zijderoute is in ontwikkeling, zeker ook om Rusland te omzeilen. Maar ja, dat One Belt, One Road Initiative van China is ook niet zonder controverse.
-
Nog meer Chinese zooi deze kant op. En nog meer controverse.
-
Maar wel met BTW nu ::)
-
Nog meer Chinese zooi deze kant op. En nog meer controverse.
Dat zal wel loslopen, het zal eerder een verschuiving van boot naar trein te weeg brengen omdat de transportduur veel korter is.
Er gaan niet ineens meer spullen daar besteld worden, omdat er nu toevallig een trein extra gaat rijden :p