BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 04 June 2021, 11:56:32
-
De IC om 09.06 uit Almelo genomen voor een reisje naar Vlaardingen. !e verrassing was dat volgens NS Vlaardingen geen station meer heeft!!! Rit gaat over dehaag, waar ik even na elven zou aankomen. Helaas sta ik op Station Arnhem.!!! En dan proberen ze je uit de auto te krijgen, No Way...
Krijg net door dat we haast in Den Bosch zijn
-
Al sinds april 2017 heeft Vlaardingen geen treinstation meer. Sinds september 2019 wel een metrostation, dat dan weer wel.
De slogan "Vlug, Veilig en Voordelig" dateert overigens uit de jaren '30, dus om de huidige NS daarop aan te spreken. 8)
Meem een kop koffie, leun achterover en geniet van het uitzicht. Wellicht op Rotterdam Blaak of Schiedam de metro naar Vlaardingen pakken?
-
Wat is vielig ???
-
Oud Vlaardings dialect voor veilig denk ik.
-
Teletekst 751: tussen Amersfoort en Apeldoorn geen treinverkeer vanwege politieonderzoek. Kan de NS dus niets aan doen.
-
Op de NS site: er rijden bussen en over 3 kwartier is het over.
Tip: altijd je vouwfiets meenemen, dan kun je zo'n ontbrekend stuk op eigen kracht overbruggen. ;D
-
Het ontbrekende stuk op de vouwfiets is 2 uur en 43 min (volgens google). Ik zou de vouwfiets maar even ingevouwen laten .... en de bus pakken ;D
Jan-Peter
-
Ach, de dag is nog jong en MTE is tot 6 uur open. Haal je dus makkelijk zonder te moeten hollen.
-
Hum... Zo te lezen heeft Hans de laatste tijd het nieuws over de hoekse lijn niet echt gevolgd .... (y) (y) Daar kan je NS niet echt de schuld van geven ;D
Vouwfiets .... Daar zal je dan vast wel weer een kaartje voor moeten aanschaffen ....
@Hans: Waarom zo ver weg voor je treintjes? ::) ::) Wentink in Arnhem (stap uit op Velperpoort, is dichterbij), Naar Bentink in Apeldoorn ... Pijp-lijnes was ook dichterbij geweest ;) ;) ;D Er zijn nog wel wat van die treintjeszaken op de route ;D
Groet Ronald.
-
Voor een gewone fiets moet je een dagkaart kopen en in de spits moet je de trein uit.
Maar een vouwfiets mag je op elk moment van de dag gratis meenemen. Mits opgevouwen.
-
Elektrische rolplank? Ofwel skateboard, haak op stok mee a la Guus Flater, en in de trein, op het voetpad, achter een auto.... of zelf elektrisch planken.... (y) (y) (y) er is altijd wel wat 8)
Ovt vielig is...
Maar...ik snap je frustratie, Hans
-
Hum... Zo te lezen heeft Hans de laatste tijd het nieuws over de hoekse lijn niet echt gevolgd .... (y) (y) Daar kan je NS niet echt de schuld van geven ;D
't is meer een beetje stoken van hem: klik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73585.0) en klik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76773.msg3221795687#msg3221795687) ...
-
Krijg net door dat we haast in Den Bosch zijn
Vanuit Arnhem gaat de kortste (spoor-)weg naar regio Rotterdam niet over Den Bosch. Ben je verkeerd voorgelicht, onderweg een andere bestemming gekozen, verdwaald of is er iets anders aan de hand? ;D
-
De IC om 09.06 uit Almelo genomen voor een reisje naar Vlaardingen. !e verrassing was dat volgens NS Vlaardingen geen station meer heeft!!! Rit gaat over dehaag, waar ik even na elven zou aankomen. Helaas sta ik op Station Arnhem.!!! En dan proberen ze je uit de auto te krijgen, No Way...
Krijg net door dat we haast in Den Bosch zijn
Gelukkig geeft het reisadvies op NS.nl als je Vlaardingen Centrum als eindbestemming kiest gewoon de Metro halte aldaar aan.... ::)
Veranderd dus werkelijk helemaal niets met de situatie als dat het toen nog een treinstation was.
-
Ach, de dag is nog jong en MTE is tot 6 uur open. Haal je dus makkelijk zonder te moeten hollen.
Half 6.....om 6 uur zit ik al op de Haringvlietbrug.
-
Gelukkig geeft het reisadvies op NS.nl als je Vlaardingen Centrum als eindbestemming kiest gewoon de Metro halte aldaar aan.... ::)
Ik denk alleen dat de NS kaartautomaat Vlaardingen niet meer kent.
-
Maar Hans,
Wat doe dan ook ten oosten van Utrecht?
Je weet toch dat dat voor randstedelingen wild en onveilig gebied is?
Dat daar niet alles zo superieur geregeld is als in regio Rijnmond?
Ook met de auto loop je grote risico's op extra vertraging, bijvoorbeeld als een Duitser z'n boottrailer laat scharen op de A50.
Goede reis, en we lezen je verslag van deze helletocht wel als je weer bijgekomen bent.
Groet,
Tjalling
-
Half 6.....om 6 uur zit ik al op de Haringvlietbrug.
Zou Chris er al zitten? ;D
-
18.02 erover reeds
-
En ........ heeft Hans op tijd MTE bereikt of is hij gestrand ????
Mvg Johan
-
Ik denk niet dat MTE in de planning zat bij Hans.
-
Vlaardingen is meer dan alleen MTE!!
-
Gelukkig wel.
-
Hij is er weer :laugh:
-
Persoonlijk bezoek ik liever Maassluis, toch echt mooier dan Vlaardingen. Bezoek dan tevens de oude stoomsleper Furie, jeugdsentiment !
-
Veranderd dus werkelijk helemaal niets met de situatie als dat het toen nog een treinstation was.
Dat is niet helemaal waar Thom. Vroeger kon je rechtstreeks van Rotterdam centraal de Hoekse lijn op. Of van de Hoekse lijn rechtstreeks naar Rotterdam . Ook kon je eenvoudig overstappen van trein naar trein op Schiedam centrum. Dat is dus wel degelijk veranderd en voor mensen die weinig of nooit in de regio komen is het niet meer zo simpel om van de trein in de metro op de Hoekse lijn terecht te komen of andersom.....
En met Dwergsein ben ik het ook niet eens dat Maassluis mooier is als Vlaardingen. Vlaardingen heeft ook heel veel leuks en moois te bieden. Dat de Furie nou toevallig in Maassluis ligt is maar één dingetje. Daar daar staan weer veel andere oude schepen in de haven van Vlaardingen tegenover. Allemaal netjes met info borden erbij. Ik ga niet alles opnoemen, want ik moet 9.00 op mijn werk zijn ;D
Vriendelijke groet Ruud B.
-
18.02 erover reeds
Ik zag je al zitten met je bammetjes en een flinke hengel, maar dat bedoelde je dus niet ;)
-
Dat is dus wel degelijk veranderd en voor mensen die weinig of nooit in de regio komen is het niet meer zo simpel om van de trein in de metro op de Hoekse lijn terecht te komen of andersom.....
Nou...op Schiedam centrum is het anders prima overstappen hoor. Het is dan niet cross-platform, maar super lastig is het allemaal niet.
-
Ik ben daar spoortechnisch ook totaal onbekend maar wel nieuwsgierig.
Ik begrijp dus dat je van het ene spoor overstappen moet naar het andere spoor door middel van een metrorit maar als via Schiedam treint dit niet hoeft.
Schiedam is trouwens ook de moeite waard om iets langer dan alleen een overstap te verblijven maar daarover meer in de aflevering van de van Rossems vanavond.
Stephan.
-
Bij station Sciedam is de oude Hoek van Hollandlijn aangetakt op de metro die daar al kwam. Dus op station Schiedam kan je nu overstappen van trein op twee metrolijnen.
Op Rotterdam CS kan je ook overstappen op verschillende metrolijnen, maar net niet op een lijn die direct naar Hoek van Holland gaat.
De Hoek van Hollandlijn was al decennia in de praktijk een voorstadlijn. In die functie is het aantal opstap- en overstapmogelijkheden een stuk groter geworden. Alleen de directe overstap op Rotterdam CS is er niet meer.
-
He Hans, hoe loopt het verhaal nu af dan? Je berichtte gisteren om 1156u haast in Den Bosch te zijn, dwaal je daar nu ergens rond, is het een open einde of reeds terug in de Heimat?
-
Bij station Schiedam is de oude Hoek van Hollandlijn aangetakt op de metro die daar al kwam. Dus op station Schiedam kan je nu overstappen van trein op twee metrolijnen.
Drie zelfs: A, B en C. En ik vind die overstap prima te doen. Inderdaad alleen niet meer cross platform, totdat spoor 1 weer in gebruik wordt genomen, nu voor de treinen uit Delft.
-
Even kort samengevat. Van Almelo niet verder gekomen dan Apeldoorn. Hier vandaan was de lijn gesperd. IC- moest terug van Apeldoorn over Zutphen naar Arnhem. Van Arnhem ging het over Nijmegen-den Bosch naar Breda. Van Breda over Dordt naar Den Haag. In Schiedam overstappen op de Metro naar Vlaardingen.
Ronr 1400 uur op plaats van bestemming.
-
Volgende keer gewoon MTE vragen om je bestellingen op te sturen :D. Overigens was het met de auto ook een ramp om in Vlaardingen te komen. Heb anderhalf uur in een file met thuiswerkers gestaan en dat voor een potje karmijnrood.
Peter
-
Even een paar posten terug lezen Peter. Hans wilde naar Vlaardingen. Dat is meer dan MTE alleen ;)
Even kort samengevat. Van Almelo niet verder gekomen dan Apeldoorn. Hier vandaan was de lijn gesperd. IC- moest terug van Apeldoorn over Zutphen naar Arnhem. Van Arnhem ging het over Nijmegen-den Bosch naar Breda. Van Breda over Dordt naar Den Haag. In Schiedam overstappen op de Metro naar Vlaardingen.
Ronr 1400 uur op plaats van bestemming.
Dat is drie uur vertraging. Dan krijg je je geld terug toch?
Of redeneren ze tegenwoordig dat je er dan langer plezier van hebt gehad en moet bijbetalen?
Ikzelf ben met de trein gestopt toen de geldklopperij met de chipkaart werd ingevoerd. Dat was even teveel ellende tegelijk.
-
Geld terug bij vertraging bestaat nog steeds,
daarnaast heeft de OV-Chipkaart weinig met geldklopperij te maken want je kunt sowieso alle tarieven gewoon van te voren in de reisplanner checken.
Daarnaast ging ik bij de invoering daarvan minder voor mijn busrit betalen, die de eindbestemming had op de eerste halte na de zonegrens.
Bij de strippenkaar betaalde ik daar de rest van de zone ook terwijl ik daar geen gebruik van maakte.
Ik denk alleen dat de NS kaartautomaat Vlaardingen niet meer kent.
Scherp, daar had ik nog even niet over nagedacht ;)
Maargoed, het lijkt mij dat je zo'n reis van te voren wel even plant en daardoor even in de reisplanner kijkt en dan al tot die conclusie komt.
Dat is niet helemaal waar Thom. Vroeger kon je rechtstreeks van Rotterdam centraal de Hoekse lijn op. Of van de Hoekse lijn rechtstreeks naar Rotterdam . Ook kon je eenvoudig overstappen van trein naar trein op Schiedam centrum. Dat is dus wel degelijk veranderd en voor mensen die weinig of nooit in de regio komen is het niet meer zo simpel om van de trein in de metro op de Hoekse lijn terecht te komen of andersom.....
En met Dwergsein ben ik het ook niet eens dat Maassluis mooier is als Vlaardingen. Vlaardingen heeft ook heel veel leuks en moois te bieden. Dat de Furie nou toevallig in Maassluis ligt is maar één dingetje. Daar daar staan weer veel andere oude schepen in de haven van Vlaardingen tegenover. Allemaal netjes met info borden erbij. Ik ga niet alles opnoemen, want ik moet 9.00 op mijn werk zijn ;D
Vriendelijke groet Ruud B.
Je trekt mijn reactie uit zijn verband, ik schreef alleen over het plannen van een reis in de reisplanner en daar is niets aan veranderd.
Daarna kom je dus vanzelf tot conclusie dat er wat veranderd is en wat je reisplan daarmee dus moet worden.
-
Ikzelf ben met de trein gestopt toen de geldklopperij met de chipkaart werd ingevoerd. Dat was even teveel ellende tegelijk.
Welke geldklopperij ::) ???
Die chipkaart hadden ze veel eerder in moeten voeren. In tegendeel zelfs.
Alle gemak van de wereld. Verschillende manieren van gebruik / betalen. Niks geen ellende.
In mijn geval een traject vrij abonnement waarvan je de kosten weet en daarbuiten wordt het simpelweg achteraf gefactureerd. En daar hoef je ook niet van in de stress te schieten. Vooraf kan je prima kijken wat een reis je kost dus echt geen verrassingen achteraf.
Makkelijker kan het niet. Dus wat het met geldklopperij te maken heeft geen idee.
Eerder een slechte poging om te bashen.
Dat is drie uur vertraging. Dan krijg je je geld terug toch?
Of redeneren ze tegenwoordig dat je er dan langer plezier van hebt gehad en moet bijbetalen?
Ja geld terug bij vertraging bestaat gewoon nog steeds. En simpel terug te vragen online. Zowel zonder als met OV chipkaart. Geen gedoe meer met een formulier.
Dus ja je kan wel dom gaan roepen maar het is er echt wel op vooruit gegaan sinds jij de stoomtrein niet meer neemt :angel:
-
Op zich is de OV kaart best handig. Alleen en daar komt ook veel onvrede weg. Bij iedere reisbaas weer in en uitchecken. En zeker met krappe overstappen lastig. Maar de kaart is niet om de klant te plezieren ,alleen en louter voor de OVbazen .
-
De opzet van de OV-chipkaart is een correcte kostenverdeling. Het uitchecken bij de ene vervoerder en dan weer inchecken bij de andere is bedoeld om er voor te zorgen dat jouw geld bij de juiste vervoerder terechtkomt.
-
En een gemakkelijk betaalmiddel waarmee ik gewoon overal in- en uitstap.
Maar er is dacht ik al een best wel lang draadje over de OV-chipkaart. ;D
-
Begrijpelijk dat elke vervoerder graag correct betaald krijgt, maar dat is dus in het belang van de vervoerders ("OV bazen") en niet in het belang van de reiziger. Die heeft er eigenlijk een taak bij gekregen, namelijk zorgen dat er correct afgerekend wordt door juist in- en uit te checken.
-
Maar heeft ook wel wat minder taken gekregen.
Ik denk eigenlijk niet dat er nog veel argumenten zijn toe te voegen aan dit draadje. ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=26727.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=26727.0)
-
Begrijpelijk dat elke vervoerder graag correct betaald krijgt, maar dat is dus in het belang van de vervoerders ("OV bazen") en niet in het belang van de reiziger. Die heeft er eigenlijk een taak bij gekregen, namelijk zorgen dat er correct afgerekend wordt door juist in- en uit te checken.
Ja en? Te veel moeite? Dan gaan we terug naar het oude systeem. In Amsterdam koop je bij NS een kaartje naar Groningen. In Groningen aangekomen ga je naar het loket om een kaartje bij Arriva te kopen want je wilt eigenlijk naar Roodeschool. Dan lijkt me even piep-piep en een keer piep toch wel makkelijker.
-
Met de huidige techniek moet Swalmen-Eemshaven toch gewoon met 1 keer in en uitchecken mogelijk zijn. Wat er tussentijds afgerekend moet worden zoeken de vervoerders onderling maar uit.
-
Op sommige reizen zou dat kunnen, maar sommige reizen kunnen langs meerdere wegen. B.v. van Roosendaal naar Geldermalsen. Dat kan via den Bosch helemaal met NS, of via Dordrecht gedeeltelijk met NS en gedeeltelijk met R-net.
Hoe wil je dan dat de vervoerders dat onderling uitzoeken als ze niet kunnen zien welke route je hebt genomen?
Wat jij wil hebben sommige parlementariërs ook al eens voorgesteld, maar die waren even vergeten waarom ze vroeger hebben ingestemd met dit systeem.
-
Waren we bij de covid vaccinatie nou maar gewoon allemaal voorzien van een 5G chip, dan kunnen alle vervoerders ons gewoon online volgen en krijgen we aan het eind van de maand een rekening over ons reisgedrag ;D
-
O oke
Is de vraag of ik dat wil ...... antwoord is neen
Mvg Johan
-
Johan, je ironiedetector is stuk….
-
Daar heb je je telefoon voor. :)
-
Waren we bij de covid vaccinatie nou maar gewoon allemaal voorzien van een 5G chip, dan kunnen alle vervoerders ons gewoon online volgen en krijgen we aan het eind van de maand een rekening over ons reisgedrag ;D
wie zegt dat dat niet gebeurd is.. :D
-
Sinds / bij de invoering van de chipkaart zijn een heleboel voordeelkaarten afgeschaft. Er zijn er een paar teruggekomen. De chipkaart zelf kost(te?) €7,50. Die verloopt ook, dus dan moet je weer een nieuwe kopen. Een anonieme chipkaart kan, maar veel gemakkelijker is een gepersonaliseerde kaart. Daar heeft niemand tegenwoordig meer een probleem mee, want men heeft immers niets te verbergen, maar ondertussen weten alle vervoerders dus precies waar je geweest bent. Die chip implanteren hoeft dus helemaal niet meer ;D Ik zie een hoop bezwaren waardoor ik besloten heb dat ik er bij voorkeur geen gebruik van maak. Treinen blijven leuk, maar erin zitten doe ik in de regel alleen zakelijk.
Dus ja je kan wel dom gaan roepen maar het is er echt wel op vooruit gegaan sinds jij de stoomtrein niet meer neemt :angel:
Ik val inderdaad wel op tussen zoveel jonge wijze mensen, sorry daarvoor :-[
;D
-
Ik heb niet de illusie dat je in de auto anoniem bent.
groeten
Hendrik Jan
-
De IC om 09.06 uit Almelo genomen voor een reisje naar Vlaardingen. !e verrassing was dat volgens NS Vlaardingen geen station meer heeft!!! Rit gaat over dehaag, waar ik even na elven zou aankomen. Helaas sta ik op Station Arnhem.!!! En dan proberen ze je uit de auto te krijgen, No Way...
Krijg net door dat we haast in Den Bosch zijn
Met de IC van 9:06 uit Almelo en dan via Den Haag is een aankomsttijd van 11:49 uur. Dat vind ik niet ‘even na elven’. Via Rotterdam is sneller, dan een aankomsttijd van 11:26 uur.
Even kort samengevat. Van Almelo niet verder gekomen dan Apeldoorn. Hier vandaan was de lijn gesperd. IC- moest terug van Apeldoorn over Zutphen naar Arnhem. Van Arnhem ging het over Nijmegen-den Bosch naar Breda. Van Breda over Dordt naar Den Haag. In Schiedam overstappen op de Metro naar Vlaardingen.
Ronr 1400 uur op plaats van bestemming.
Neem aan dat de IC terug ging naar Enschede en niet hetzelfde materieel naar Arnhem is gegaan? Daarbij hangt er tussen Apeldoorn en Zutphen geen waslijn...
Maar je bent om 9:44 in Apeldoorn aangekomen.
Volgens de reisplanner kan je dan om 10:05 uur naar Zutphen en via Arnhem en Breda ben je dan om 12:46 uur in Schiedam Centrum.
Vraag me dan af waar je dan nog zoveel extra vertraging hebt opgelopen dat je pas om 14:00 uur op de plaats van bestemming bent.
-
Begrijpelijk dat elke vervoerder graag correct betaald krijgt, maar dat is dus in het belang van de vervoerders ("OV bazen") en niet in het belang van de reiziger. Die heeft er eigenlijk een taak bij gekregen, namelijk zorgen dat er correct afgerekend wordt door juist in- en uit te checken.
Dat was vroeger niet veel anders. Je kaartje van de HSM was niet geldig bij de SS of NRS of NCS of NBDS, etc.
-
maar veel gemakkelijker is een gepersonaliseerde kaart. Daar heeft niemand tegenwoordig meer een probleem mee, want men heeft immers niets te verbergen, maar ondertussen weten alle vervoerders dus precies waar je geweest bent.
Gezien het OV-netwerk hier in den lande vraag ik me af wat je met dat "precies" bedoelt. Als het gaat om met een dergelijke kaart te weten (ivm de betaling) dat je van station A en B retour bent geweest dan is dat precies genoeg. Wat je verder allemaal uitspookt buiten de stations hoeven vervoerders precies niet te weten en is met de kaart zoals jij denk ik bedoelt ook niet mogelijk.
-
Neem aan dat de IC terug ging naar Enschede en niet hetzelfde materieel naar Arnhem is gegaan? Daarbij hangt er tussen Apeldoorn en Zutphen geen waslijn...
Maar je bent om 9:44 in Apeldoorn aangekomen.
Volgens de reisplanner kan je dan om 10:05 uur naar Zutphen en via Arnhem en Breda ben je dan om 12:46 uur in Schiedam Centrum.
Vraag me dan af waar je dan nog zoveel extra vertraging hebt opgelopen dat je pas om 14:00 uur op de plaats van bestemming bent.
Goed uitgewerkt, zo had ik m in de haast niet bekeken... Kan zijn dat Hans niet wist dat er een rechtstreekse optie Apeldoorn - Zutphen was.
Ben ook wel benieuwd.
-
Ga zelden met de trein en geen ervaring. Daarbij heb ik een telefoon om te bellen en om gebeld te worden. Al die andere toeters en bellen is voor de jeugd die zelf niet meer kunnen denken. :-[
-
Al die andere toeters en bellen waren in dit geval dus juist wel handig geweest om te hebben ;D
-
Ja, en over dat zelf niet meer kunnen denken, vraag ik mij toch ook iets af eigenlijk... ;)