BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: _Léon_ op 10 March 2008, 18:27:57
-
Hallo,
Op dit moment zit ik te stoeien op welke plaatsen ik de rail moet isoleren, zodat ik straks met koploper, maar ook handmatig mijn baan kan besturen.
Ik probeer het principe van de baanbesturing onder de knie te krijgen waarbij mij een paar zaken niet helemaal helder zijn:
Onderstaand plaatje heb ik “geleend” van de site van funkyrail. Bij het bestuderen van dit plaatje stoei ik met de volgende vragen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Secties.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Secties.gif)
Als ik het goed begrijp moet ik het spoor bij het station op deze manier opdelen om zowel bij het perron te kunnen stoppen alsook voor de wissels en moet er 4 keer gedetecteerd worden of kunnen S1 en S6 vervallen, omdat koploper toch al ziet dat dit blok bezet is ?
Aan de andere kant bij het handmatige rijden zou ik S1 en S6 kunnen gebruiken om de wissels en seinen automatisch om te zetten ?
Het spoor wordt 2-zijdig bereden.
Ik gebruik wissels van fleischmann waarin bij sommige wissels wel een draadbruggetje zit en bij sommige niet. Is dit van invloed op bovenstaand verhaal ?
Mvg. Léon
-
Leon, als je met Koploper gaat rijden, dan kijk je bij Koploper in de handleiding hoe een blok gemaakt wordt, en ga je geen plaatjes lenen van iets wat er niet mee te maken heeft.
Mvg
Wim.
-
Hallo,
Bij deze wil ik Sander heel erg bedanken voor de manier waarop hij deze beginner op zeer duidelijke en heldere manier een vraag heeft willen beantwoorden, die inderdaad door veel te lezen ook beantwoord had kunnen worden.
Ik begrijp dat ik de zoveelste ben die het wiel aan het uitvinden is, maar juist door het internet krijg je zoveel informatie, die je op het ene moment op weg helpt en op het andere moment aan het twijfelen maakt, dan weer vragen oproept en dan weer op weg helpt.
Bedankt Sander ! het was net het kleine zetje om het geheel duidelijk te maken.
mvg Léon
-
Graag gedaan!
Even uitleggen wat ik heb gedaan:
Tijdens de bouw van mijn vorige baan liep ik ook tegen de veel voorkomende problemen aan.
Deze problemen heb ik allemaal in een voor mijzelf duidelijk verhaal uitgewerkt.
Ik bespreek hier de onderdelen die toendertijd in mijn baan zaten verwerkt.
Ik heb dit allemaal zo proberen op te schrijven dat het voor een leek ook te volgen is.
En ik moet zeggen dat het al meerdere keren mensen heeft geholpen.
Vandaag kon ik Leon er mee helpen.
mvg,
Sander
-
En waar kan ik als non-digi man die info vinden? Zit al op jouw site te zoeken..maar waar..?
Groet Jaap
-
Staat niet op een website.
Wellicht een idee voor de toekomst, ik heb echter de ballen verstand van websites bouwen.
mvg,
Sander